+4 dBu eller -10 dBv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

+4 dBu eller -10 dBv

Hei! Jeg har en RME ADI-2 og lurer på om dere kan hjelpe meg med den optimale setup av denne. Jeg tror jeg har skjønt det meste men; Jeg kan stille output gain via xlr til enten: Hi gain, +4 dBu eller -10 dBv. Jeg lurer på om det er noen kvalitetsforskjell på disse? Det er vanskelig å høre noen forskjell for jeg må stille volumet på forsterkeren for å få samme nivå. (Jeg tør ikke å bruke Hi Gain for den forrige forsterkeren min likte ikke det noe særlig. Min nåværende lager ikke ulyd, men tar ikke sjansen.)

Dersom jeg stiller RME'en til -10 dBv så er nivået ut av høyttalerne omtrent det samme som det Pro-Ject usb dac'en min har via en rca-inngang på forsterkeren. Forsterkeren skal ha likt gain på alle innganger.

Jeg bruker xlr-kabler i fra RME'en dersom det har noe å si.

Jeg prøvde å søke på dBu og dBv på nettet, men intelligensen min strakk ikke til. Så dersom noen har et lettforståelig forklaring på dette hadde jeg blitt meget glad. Er det noen kvalitetsforskjell?

Kjetil

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -10dBV er "Hi-Fi"-nivå, mens +4dBu er "PA" nivå. Dvs. beregnet på Hi-Fiutstyr og PAutstyr. At den forrige forsterkeren din ikke likte Hi-gain har sikkert med inngangstrinnet i den å gjøre, som antakelig begynte å klippe oppene av signalet når det ble for høyt.
    I utgangspunktet skal det ikke være forskjell i kvaliteten på signalet, bare at det blir forsterket opp litt ekstra ved +4dBu.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forvirrende oppklaring følger....

dBv er desibel i forhold til 1V, dBu er desibel i forhold til 0,7745V.
    Forskjellen på disse er: dBu = dBv +2,22
    -10 dBv er standard nivå på ubalansert analogt utstyr (FM-tuner, kassettspiller => konsument). +4 dBu er standard analog nivå i musikkindustrien. Forskjellen på disse er altså ca 12 dB.

Nå som verden har gått digital er -10 dBv som regel for lavt nivå til å gjengi dynamikkområdet som 16+ bit kan gi. Derfor er det en ny "de facto" standard med digitale kilder, hvor maks nivå nå er satt til ca 2V = +6 dBv = +8,2 dBu.

Forvirret? Vær glad jeg ikke har tatt med batteridrevent utstyr!

Mitt råd: Velg +4dBu. Det gir størst dynamikkområde = minst støy.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ^...og der lærte jeg noe nytt!

takker for den oppklaringa

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklarende svar. Jeg skal sette den til + 4 dBu. Så får jeg heller leve med at jeg må regulrere volumet litt opp og ned når jeg bytter kilder.

Dynamikk er noe jeg ikke ønsker å gå glipp av

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •