Lyd og hørselsskade

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 58
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd og hørselsskade

Snakket med en lege her en dag, og etter litt diskusjon kom vi inn på temaet lyd. Personen mente at vanlig musikk kontinuerlig lyd ikke skadet hørselen så mye, mens smell som for eksempel rifleskudd og andre kortvarige men intense lyder var mye farligere.
    Er det slik at frekvensen har mye å si i tillegg til lydstyrken? Har hørt at lavfrekvente toner og bass nesten ikke skader hørselen i det hele tatt mens diskant er mye skumlere, og at det i tillegg er de høyeste tonene man mister først ved hørselsskader.
    Noen som har mer info rundt akkurat dette?

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en liten morrofakta:

Om man slår med en hammer på f.eks en spiker så er det ikke for deg selv like skadelig som for dem rundt deg.
    Grunnen er at jernen din vet når slaget kommer og forbreder ørene på det.

Ellers, tror jeg du kan ha rett i at lyse skarpe lyder er skadligst.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forvrengt lyd er også værre enn ren lyd.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Beetlejuice sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv tinnitus og har erfart at det er mye uvitenhet ute og går om dette, også blant diverse leger.
    Min oppfatning om saken er som følger:
    Hørselsskader kan være så mangt, herunder generelt nedsatt hørsel, tap av enkelte frekvenser og tinnitus.

Det er ikke mulig å si noe eksakt om hva som er skadelig og hvor skadelig det eventuelt er. Det vil variere fra person til person. Dog:
    * Vedvarende høy lyd kan være skadelig
    * Plutselige smell kan være skadelig
    * Høye frekvenser/transienter (herunder skarpe cymbalslag o.l.) kan muligens være særlig skadelig
    * "Dårlig" lyd kan nok være mer skadelig en "god" lyd. Personlig tror jeg dette har sammenheng med at du gjerne er litt mer anspent når lyden er dårlig, og at ørene tåler noe mer når du slapper av.

Jeg tror også det har noe med alder å gjøre. Tror ørene tåler mer når du er 18 år enn når du er 35, dog uten å ha vitenskapelig dekning for dette. Som sagt, tror også du er mer utsatt hvis du er sliten/trøtt/sulten/stressa/anspent.

Vil også anbefale ørepropper som er spesialtilpasset øret ditt for konsertbruk. Disse koster rundt en tusenlapp, men demper linært og sørger for at du hører hva folk sier selv om du bruker ørepropper.

Newcomer knowledge91 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Forvrengt lyd er også værre enn ren lyd.
    Har en kompis som Hadde 2 stk NAD 218 thx på ett par Cerwin-vega Clsc 215
    Forsterkrene sto nærme gulvet og sugde en del støv.
    Plutselig en dag så Smalt det i Høyttalerne. Som Dere sikkert vet er det sikringer i disse talerne.

Disse røk men før de rakk å ryke så var min kompis døv på høyre øret.
    Og ikke være klar over at det skjer er nok det som ødeleger mest.

Spiller Gitar og har hatt gitaren koblet opp på noen sinnsyke PA anlegg for å spille konserter osv. Og vis du går litt nærme ene høyttalern da. så Får du en sinnsyk pipe lyd. ( ikek med nyere gitarer men med en 3 coils strat eller neo lignende , flere har skadet hørselen her også)

:???:
    Så er nok riktig at lyse lyder ødeleger hørsel lettere en Tung bass

Stakkars de som har nedsatt hørsel . med tanke på Lyd opplevelser, Til snakk osv . må være noe dritt..

Pass på sier jeg

Vern om deres ører !

Mvh

Benjamin

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare hat Tinitus en gang, og det var midlertidig tinitus, ikke vedvarende.

Var på TG, og satt på et ganske lydutsatt område (frivillig selvsagt, jeg liker lyd).
    Merket ingenting til det de 5 dagene der, men når jeg kom hjem og la meg i senga, og alt var stille så hørte jeg den lavfrekente pipelyden, den forsvant på under en uke heldigvis.

Så at høy lyd over lang tid er skadelig er nok konklusjonen.
    Lydkvaliteten rundt forbi var heller ikke av den beste.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knowledge91
    Har en kompis som Hadde 2 stk NAD 218 thx på ett par Cerwin-vega Clsc 215
    Forsterkrene sto nærme gulvet og sugde en del støv.
    Plutselig en dag så Smalt det i Høyttalerne. Som Dere sikkert vet er det sikringer i disse talerne.

Disse røk men før de rakk å ryke så var min kompis døv på høyre øret.
    Og ikke være klar over at det skjer er nok det som ødeleger mest.

Spiller Gitar og har hatt gitaren koblet opp på noen sinnsyke PA anlegg for å spille konserter osv. Og vis du går litt nærme ene høyttalern da. så Får du en sinnsyk pipe lyd. ( ikek med nyere gitarer men med en 3 coils strat eller neo lignende , flere har skadet hørselen her også)

:???:
    Så er nok riktig at lyse lyder ødeleger hørsel lettere en Tung bass

Stakkars de som har nedsatt hørsel . med tanke på Lyd opplevelser, Til snakk osv . må være noe dritt..

Pass på sier jeg

Vern om deres ører !

Mvh

Benjamin
    Er enig i dette, i allefall etter mine egene meninger og erfaringer. tung bass ødlegger det og, bare at man ikke legger merke til det i samme skala som ved høye frekvenser. Vet ikke om noen fikk med seg en episode av myth busters der de satt opp et stort antall PA bassere i en sirker for og så sette en db måler i midten. For å teste om høyt volum med lave frekvenser er skadlig. De kom vel opp i 155DB

Newcomer knowledge91 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pete+cv
    Er enig i dette, i allefall etter mine egene meninger og erfaringer. tung bass ødlegger det og, bare at man ikke legger merke til det i samme skala som ved høye frekvenser. Vet ikke om noen fikk med seg en episode av myth busters der de satt opp et stort antall PA bassere i en sirker for og så sette en db måler i midten. For å teste om høyt volum med lave frekvenser er skadlig. De kom vel opp i 155DB
    Var dette samme episode som da de sjekket om de dreit på seg ukontrollert ved høyt vol lav frek
    Tror det

isåfall så dreit han ikke på seg da ...
    Men det ble jæævelig høy bass 8)

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forstått det som at kvaliteten på lyden er mer avgjørende enn volumet.

Dvs 120db fra etpar gode høyttalere med nok effekt er tilnærmet uskadelig mens 100db fra etpar bokhylle høyttalere drevet av et pinglete rack anlegg kan forårsake store skader.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen

Var på TG, og satt på et ganske lydutsatt område (frivillig selvsagt, jeg liker lyd).
    Merket ingenting til det de 5 dagene der, men når jeg kom hjem og la meg i senga, og alt var stille så hørte jeg den lavfrekente pipelyden, den forsvant på under en uke heldigvis.

Hvis det var en pipelyd var den vel mer høyfrekvent enn lavfrekvent?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en ting som jeg i alle fall tror og er ganske sikker på er skadelig, er feedback. Dette er når en mikrofon kommer for nærme høytalerene, og resultatet er en svært høy og kraftig lyd. Meget ubehagelig.

Er dog litt usikker på hvor mye som skal til av vanlig god musikk før det er skadelig, folk snakker jo om skadelig støy i klasserom der nivået overskrider 80 Db eller noe.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Hvis det var en pipelyd var den vel mer høyfrekvent enn lavfrekvent?
    høyfrekvent selvsagt en liten skrivefeil.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Leste i ilustrert vitenskap at om man hørte på høy musikk man liker så var det mindre skadelig enn å høre noe man ikke likte. Grunn var at hører man noe man ikke liker så "spente" ørene seg mer...

mvh

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av varemit
    Er en ting som jeg i alle fall tror og er ganske sikker på er skadelig, er feedback. Dette er når en mikrofon kommer for nærme høytalerene, og resultatet er en svært høy og kraftig lyd. Meget ubehagelig.

Er dog litt usikker på hvor mye som skal til av vanlig god musikk før det er skadelig, folk snakker jo om skadelig støy i klasserom der nivået overskrider 80 Db eller noe.
    Enig med deg her, feedback kan være vanvittig høyt og i dritt frekvens om den ikke blir stanset fort nok.

Rent tenknisk så mener jeg at mer 90 dB over tid kan være skadelig, mens over 120dB kommer skaden svært fort.

En grunn til at jeg tror diskant og mellomtone er mye mer skadelig enn bass er fordi det er mer energi i lys lyd.
    Øret er dessuten optimalisert for å høre frekvenser rundt 1kHz

Personlig utsetter jeg aldri hørselen min for store støyniva over tid. Har en anelse pipelyd i venstre øre og vil ikke at dette skal blir verre enn det er.
    Skal jeg på konsert ol har jeg propper i lomma så jeg hard et hvis det trengs og så holder jeg med unnå å stå med øret inntil høytalere på fest. Hjemme spiller jeg på moderate niva og skrur opp bassen litt ekstra.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det sies jo at dersom man får sånn pipelyd i øret, så har man akkurat mistet en frekvens på hørselen sin, og at du aldri vil kunne høre akkurat den frekvensen igjen. Det skal ganske mye til for at du i etterkant finner ut at du har mistet en frekvens, men her er et eksempel:

Jeg har en kamerat som har mistet minst 1 frekvens, og det er faktiskt lyden fra enkelte røykvarselere. Det er som sagt ganske kjipt. Jeg våkna på hotell i new york og tenkte hva **** som skjer, røykvarsleren ulte noe sykt, jeg holdt meg for ørene og ropte ****. Kameraten min derimot, våkna, kjeftet og smelte "Hva **** er det som skjer mann". Han hørte ikke denne lyden i det hele tatt, og var sint fordi jeg hadde vekket ham. Vi skjønte ingenting, ringte resepsjonen, kl var 04, og det var kun batteriet som måtte byttes...heldgivis.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Det sies jo at dersom man får sånn pipelyd i øret, så har man akkurat mistet en frekvens på hørselen sin, og at du aldri vil kunne høre akkurat den frekvensen igjen. Det skal ganske mye til for at du i etterkant finner ut at du har mistet en frekvens, men her er et eksempel:

Jeg har en kamerat som har mistet minst 1 frekvens, og det er faktiskt lyden fra enkelte røykvarselere. Det er som sagt ganske kjipt. Jeg våkna på hotell i new york og tenkte hva **** som skjer, røykvarsleren ulte noe sykt, jeg holdt meg for ørene og ropte ****. Kameraten min derimot, våkna, kjeftet og smelte "Hva **** er det som skjer mann". Han hørte ikke denne lyden i det hele tatt, og var sint fordi jeg hadde vekket ham. Vi skjønte ingenting, ringte resepsjonen, kl var 04, og det var kun batteriet som måtte byttes...heldgivis.
    Om man har mistet frekvensen til akkurat branvarslere osv så er jo det veldig kjipt.

Det er mulig jeg har mistet en frekvens, det skal jeg ikke betvile, men jeg kan jo si at jeg ikke har merket noe til det ihvertfal.

Er jo også en fordel og ha alarmer som går over flere frekvenser om man har en slik skade.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er jo også en fordel og ha alarmer som går over flere frekvenser om man har en slik skade.
    Det er heldigvis vanlig at alarmer går over flere frekvenser, det var nok en av de få den som var i new york.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er særdeles skeptisk til alle dere som tror på teorien om at mental tilstand skal ha noen som helst innvirkning på hvor skadelig lyd er. Hørselskade er først og fremst en fysisk ting som skjer med øret. Øret består stort sett av autonome funksjoner og kan sannsynligvis i veldig liten grad påvirkes av psyken (min påstand).

Øret er konstruert slik at frekvensavhengige tapper bøyer seg under lydtrykk på sin egenfrekvens. Bøyningen avhenger av energien/lydtrykket på den frekvensen. Ved plutselig påtrykk i et smalt frekvensspekter (cymbal/skudd/feedback) legger tappen seg flat og gir hjernen beskjed om en intens, frekvensspesifikk pipelyd. Dersom tappen blir liggende blir signalet til hjernen konstant og man har tinnitus. Noen ganger reiser tappen seg sakte, og hørselen blir bra igjen (f.eks. to dager etter en skikkelig kule på by'n).

Noen ganger brekker den, om den da gir null lyd (tap av frekvens) eller fullt utslag (tinnitus) vet jeg ikke. Mulig det kan bli enten/eller. Men skaden er like fullt permanent. Hvor mye som skal til for å skade en tapp avhenger bl.a. av alder. Celledeling (heling av sår) går saktere med alderen, og muskler blir stivere (f.eks. øyselinsen). Dette gir seg f.eks. utslag i at det er få over 35 som hører noe særlig over 15kHz. En 18-åring hører vanligvis opp til ca 20kHz.

I jobbsammenheng skal man ikke utsettes for vedvarende støy over 80dB uten enkelt hørselvern (propper eller klokker). Over 90dB skal man bruke dobbelt vern (propper og klokker). Dette er det eksempelvis ikke mange treningsinstruktører som vet, og som utsetter seg selv og spesielt sine "kunder" for langt høyere lydtrykk, gjerne med hardt komprimerte mp3-filer som lydkilde. Lydtrykk er målt i hele frekvensspekteret, gjerne med en vekting (C eller A-vekting) som funksjon av frekvens. Dette sier dermed ikke noe om skadelighheten av cymbalslag eller geværskudd, men at man over tid blir påvirket av høy lyd generelt. Ikke nødvendigvis ved å miste frekvenser eller få øresus (det er veld en slags tinnitus over et visst frekvensområde), men ved å få migrene eller andre plager.

Her står det forøvrig mye om hørselskader.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor tror du hart komprimerte mp3-filer skader hørselen mer, når du sier psyken ikke har noe og si`?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •