Lyd og hørselsskade - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 58
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen muskler i øret strammer seg for å beskytte mot for høy lyd, men de blir slitne og mister effekt etter en stund. Det er vel her det psykiske kan ha betydning.
    Skulle tro at å spille høyt og lenge hjemme i stua garanterer en hørselsskade på en eller annen måte etterhvert.

Decibel Exposure Time Guidelines

Accepted standards for recommended permissible exposure time for continuous time weighted average noise, according to NIOSH and CDC, 2002. For every 3 dBs over 85dB, the permissible exposure time before possible damage can occur is cut in half.
    Continuous dB
    Permissible Exposure Time

85 db
    8 hours

88 dB
    4 hours

91 db
    2 hours

94 db
    1 hour

97 db
    30 minutes

100 db
    15 minutes

103 db
    7.5 minutes

106 dB
    3.75 min (< 4min)

109 dB
    1.875 min (< 2min)

112 dB
    .9375 min (~1 min)

115 dB
    .46875 min (~30 sec)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant!
    Tenk når da et rifleskudd fra hissig kaliber overskrider 170 dB, kanskje opp mot 180, da er det ikke rart det tærer på hørselen.
    Etter hva jeg har forstått er ikke 80 dB særlig høyt. Tror en vanlig samtale ligger på rundt 60 eller noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke glem kong Alkohol

Husker ikke hvor jeg har lest/hørt dette. men.....

Jeg har lært at hørselens beskyttelsesmekansime er den første som reagerer (= slutter å virke) når man drikker alkohol. Kjipt for oss som liker å ta en øl eller tre på konsert

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvor det er mulig og få tak i billige db målere?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elfa selger dB målere, men billig har de aldri vært. Tror det har vært vanlig å importere fra Radio Shack i USA, de skal ha en billig sak.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøsses, det var jo grisebillig! Frakten er dyrere enn dingzen

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder koblingen mellom psyke og tinnitus er den tilstede og dokumentert, men det gjelder bare de som alt har fått tinnitus så vidt jeg har funnet ut. Angst og depresjoner kan visst forsterke tinnitusen Denne alt for korte sammenfatningen av doktoravhandlingen til Hilke Bartels fra the University Medical Center Groningen forklarer det i store trekk.
    Jeg for min del merker stor forskjell på pipinga i ørene når jeg er sliten og trett i forhold til når jeg er opplagt. Det piper mye mer når jeg er sliten, noe jeg tror kan ha med at det krever litt å blokkere/overhøre pipinga noe som blir vanskeligere når en er utkjørt.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gitterbass
    Husker ikke hvor jeg har lest/hørt dette. men.....

Jeg har lært at hørselens beskyttelsesmekansime er den første som reagerer (= slutter å virke) når man drikker alkohol. Kjipt for oss som liker å ta en øl eller tre på konsert
    Jeg bruker konsekvent ørepropper når jeg går på konsert. Uansett 1 eller 10 øl :-D . Dog ikke kjipe industripropper, men gummipropper designet for musikere. Senker kun lydnivået, ødelegger ikke musikken :-D

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Noen som vet hvor det er mulig og få tak i billige db målere?
    Clas Ohlson har også lydtrykksmåler. Om den er billig får være opp til andre å bedømme :-D

Lydmåler for måling av lydstyrke i hus, industrilokale, kontor, på gaten etc. Stort og tydelig display. To måleområder 30-100 dB og 60-130 dB. Frekvensområde 31,5 Hz - 8 kHz. Med A- og C-filter (dBA, dBC). Leveres med 1 stk 6 F22 (9 V) batteri samt oppbevaringsskrin. Størr. 220x55x30 mm.
    Artikkelnummer 36-1604
    795,00

http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=69369946

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det har vært vanlig å importere fra Radio Shack i USA, de skal ha en billig sak.
    Kjøpte denne nå på ebay.

New Analog Sound Level Decibel Meter Radio Shack - eBay (item 120447890982 end time Aug-12-09 21:46:07 PDT)

$45 totalt, eller 290,- NOK. Selve varen koster under 200 så det blir ikke flere gebyrer enn dette.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei!

Har denne selv og har brukt C-vektingen til måling, blir dette riktigst i henhold til sinusbølger? Skal man da korrigere på lik måte som flagerborg anbefaler for radioshack sin måler?

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge Illustrert Vitenskap er spedbarnsskrig/hyling noe av det værste å utsette hørselen for.. Dette pga. volum og frekvens visstnok

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gesel
    Ifølge Illustrert Vitenskap er spedbarnsskrig/hyling noe av det værste å utsette hørselen for.. Dette pga. volum og frekvens visstnok
    DET skal jeg skrive under på - og det er også derfor litt jeg kjøper dB-måler Vi har en ettåring med enormt volum.

Ikke så mye skriking, men det kommer noen saftige hyl når hun vil ha oppmerksomhet/ikke får det som hun vil.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Hei!

Har denne selv og har brukt C-vektingen til måling, blir dette riktigst i henhold til sinusbølger? Skal man da korrigere på lik måte som flagerborg anbefaler for radioshack sin måler?
    C-veiing brukes for å måle frekvensrespons osv. Det er en nesten flat kurve.
    A-veiing brukes for å måle trafikkstøy, lydisolasjon etc. A-kurven følger tilnærmet kurven for ørets følsomhet.

Kan du lenke til flagerborgs anfefalte korreksjon? Har ikke sett denne.

Letter O.T.: Frekvensresponsmålinger på høyttalere bør gjøres utendørs for minimum av forstyrrende refleksjoner. Unntatt selvfølgelig ved innstilling av EQ for sub....

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A-veiing brukes for å måle trafikkstøy, lydisolasjon etc. A-kurven følger tilnærmet kurven for ørets følsomhet.

Kan du lenke til flagerborgs anfefalte korreksjon? Har ikke sett denne.

Letter O.T.: Frekvensresponsmålinger på høyttalere bør gjøres utendørs for minimum av forstyrrende refleksjoner. Unntatt selvfølgelig ved innstilling av EQ for sub....
    L-Sound - Radio Shack kompensasjonskart
    http://www.kringlyd.no/sub/Subtest-mal.xls

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Uffda, dette var store avvik!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øret har evnen til å kompensere for høye lyder ved å "komprimere" lydnivået. Denne mekanismen har imidlertid litt treghet, og derfor er man spesielt redd for impulsive lyder som kommer overraskende.

Det finnes forskning som tyder på at "lysbetont støy" skader mindre enn "ubehagelig støy", selv om lyden statistisk sett er den samme.

I arbeidslivet så er det tillatt med inntil 85dB A-veid i 8 timer pr dag, og peaks på 130 dB C-veid. Det er interessant å merke seg at dette slett ikke garanterer mot hørselsskade, men er satt ut fra samfunnshensynet om at arbeiderne i gjennomsnitt skal ha nok rest-hørsel til å klare seg etter 40 år i jobb.

7.3.2 Fysiologiske effekter - regjeringen.no
    Etter 40 år i en arbeidssituasjon med 85 dBA er risikoen for å utvikle hørselstap mellom 15 og 20 % (ISO 1999).
    ...
    Eksponering for relativt kortvarige lyder kan gi en skade uavhengig av hyppighet og varighet hvis det maksimale lydnivået overskrider 115 - 120 dBA. Impulslyder som varer i brøkdeler av ett sekund kan gi skade hvis toppverdien overskrider 130 - 140 dBC peak. Enkelte mennesker kan få sin hørsel skadet ved lavere nivåer. Ved lydtrykknivåer over 120-130 dB opptrer smertefornemmelse i øret

I en viss grad vil øret beskyttes mot skade ved hjelp av en refleks i mellomøret. Ved hjelp av denne mekanismen reduseres energioverføringen til indreøret tilsvarende 15 - 20 dB ved lave og medium frekvenser. Effektiviteten til denne mellomørerefleksen varierer med lydens intensitet og frekvensinnhold. Normalt trigger refleksen ved eksponering for lydnivåer på 75 - 90 dBA. Impulslyder eller lyder med rask stigetid vil ikke nødvendigvis kunne utløse denne beskyttende refleksen, fordi mekanismen tar noe tid for å virke fullt ut. Responstiden til mellomørerefleksen er i størrelsesorden 100 - 300 ms.
    Tinnitus - Wikipedia, the free encyclopedia

-k

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Uffda, dette var store avvik!

7,5 dB er litt det. "Problemet’ Radio Shaken er ikke "lineær" i nøyaktigheten nedover i frekvens. Alle slike målere viser samme unøyaktighet avhengig av frekvensen, og det er gode nyheter! Siden unøyaktigheten er forskjellig ved 20Hz i forhold til 50Hz er det en enkel metode for å kompensere for disse forskjellene, kalt kompensasjonskart. Det er enkelt å buke og et papir og en pnn er alt du trenger."

Hadde visst gått glipp av at "Alle slike målere viser samme unøyaktighet", så da bruker jeg vel samme tallene jeg og

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C-veiing brukes såvidt jeg vet aldri for å måle "frekvensrespons". Til det ønsker man normalt ingen vekting.

Både A-veiing og C-veiing (og de mindre populære B- og D-vektingene) representerer tilnærminger til ørets følsomhet ved forskjellige lydnivåer. A-veiing tilsvarer ørets følsomhet ved lave lydnivåer, mens B-, C-, og D-veiing representerer følsomheten ved stadig høyere lydnivåer.

Disse kurvene er basert på eksperimenter med to test-toner (sinuser ved frekvenser f1 og f2) og lyttepanel som får skru på nivået, a2 inntil de to sinusene oppfattes som like sterke. Ved gjøre prosedyren for mange sett av toner, og midle over mange lyttere så kan man få slike plot. Dette er imidlertid ikke 100% representativt for støylignende lydkilder.

-k

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •