Blindtest: High-end/low-end (samme høyttalere)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 78
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blindtest: High-end/low-end (samme høyttalere)

Jeg så det pågikk en festlig debatt på tilsvarende forum som dette i utlandet, så tenkte det kanskje kunne vært en diskusjon verdt å ta opp her også.

Det er snakk om en blindtest utført i Spania der høyttalerne forble det samme, mens elektronikk, kabler og rack var hva man mildt sagt kan si var i hvert sitt ytterpunkt hva prisklasse angår. Jeg sakser:

System A:
    Power stage Behringer A500
    CDP Sony DVP-NS355 DVD player
    Signal cables Standard RCA white/red (15feet) bought in a 7/11 like store
    All placed on a "high end" shaky wooden chair...(see pic)
    Estimated value when new: 700 U$D

System B:
    Line stage Classe CAP-80
    Power stage YBA 2A
    CDP Wadia 6, VRDS transport, 20 bit
    Signal cable MIT Terminator 3 proline XLR
    CDP rack Lovan
    Power cord Audican
    Estimated value when new: approx. 12,000U$D (or more)

Beklager på forhånd om denne saken har vært oppe før.
    Link til blindtest:
    Matrix-Hifi

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende å se fortsettelsen på denne tråden :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Spennende å se fortsettelsen på denne tråden :-D
    hehe, popcorn og 3D-briller er allerede hentet

det interessante her er at de virkelig gjorde hva de overhodet kunne for å ikke kunne gi System A et aldri så lite snev av sjanse for å vinne. Må si jeg fremdeles ler av "All placed on a "high end" shaky wooden chair.."

Resultatet av testen ligger på forrige link...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som lurer på om det er lurest å prioritere bytte av høyttalere eller forsterker kan vel i allefall slutte å lure.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    De som lurer på om det er lurest å prioritere bytte av høyttalere eller forsterker kan vel i allefall slutte å lure.
    Det spørs nok om slaget er over så kjapt....

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt en del på dette og begynner å tro at så lenge man har power så kommer man langt så lenge forsterkeren holder nogenlunde kvalitet ellers også Nei nei! Setter penga på at high-end oppsettet vinner glatt ettersom dette er et sårt tema for ALLE oss som setter pris på gode oppsett!

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The results showed:

38 persons participated on this test
    14 chose the "A" system as the best sounding one
    10 chose the "B" system as the best sounding one
    14 were not able to hear differences or didn't choose any as the best.

Hmmmz Dette lover ikke bra, men lurer på om de har kjangs til å oppnå skikkelig holografi og slikt dersom de sitter to i bredden slik som der. Altså man bør jo måle slikt objektivt med instrumenter og også samtidig sørge for beste mulig omstendigheter og i et landskap ikke preget av så mange mennesker?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt om det hvor mye det visuelle betyr for vår opplevelse gjennom andre sanser....

YouTube - Henrik Fexeus - lÀsktestet (HjÀrnstorm)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitte i et rom alene, en god stol med dempet belysning og i "lyttehumør" så ville det i det minste vært en forutsetning for å høre forskjellene som er der.

Men uansett. Bare det at det ikke var soleklar forskjell er jo i og for seg et tankekors for mange. Det endrer ikke hvordan jeg selv ser på mine egne opplevelser her hjemme riktignok. Jeg har det privilegiumet at jeg kan bytte mellom dyrt og bra dedikert stereoutstyr til brukbart surroundutstyr i samme anlegg her hjemme, og det JEG opplever er dessverre direkte grusing når det kommer til realismen i gjengivelsen i favør den ene typen utstyr (dessverre for meg)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Sitte i et rom alene, en god stol med dempet belysning og i "lyttehumør"
    Ref videoklipp så er det nok gode forutsetninger for en god lydopplevelse å ha overnevnte på plass....

Og en skal nok være klar over at stresset som enkelte opplever ved at de er utsatt for en blindtest kan påvirke hørselen og opplevelse av lys på samme måte som godstolen og det dempede lyset (for ikke å si ett glass med noe godt i) vil gjøre.

Men det er vel også klart at forskjeller en klarer å avdekke i en blindtest er der etterpå både når en sitter i godstolen og på en pinnestol... Dvs er store nok til at JEG vil betale for dem....

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - nå var det jo ca. 2/3 av testpersonene som hørte forskjell, da. I hvert fall såpass forskjell at de stemte på det ene anlegget fremfor det andre. At en del av dem ikke likte det dyreste anlegget, får man bare akseptere. Spania er vel et fritt land, det også.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forøvrig et ganske morsomt klipp på YouTube der de går gjennom springvann vs. flaskevann. Ikke noe med musikk å gjøre, men dog relevant i den forstand at hjernen og synet påvirker resultatet. Et må-se vil jeg si:
    YouTube - The Truth About Bottled Water

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det Ulf-B, det går an og like den "dårlige" lyden.
    Men mest sansynlig tror folk de hører forskjell.
    Om man vet det er forskjell hører man forskjell, slik er det bare.

Men ellers, jeg gadd ikke lese hele hele siden, så om noen kan komme med en liten norsk konklusjon på 2-3 linjer hadde jeg vert veldig glad for det.

Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Har tenkt en del på dette og begynner å tro at så lenge man har power så kommer man langt så lenge forsterkeren holder nogenlunde kvalitet ellers også Nei nei! Setter penga på at high-end oppsettet vinner glatt ettersom dette er et sårt tema for ALLE oss som setter pris på gode oppsett!
    Tror dere kanskje man likegodt kan legge pengene i billige PA forsterkere med masse watt?
    Har ikke selv noen erfaring med bytte av forsterker på samme høytalersett så kan ikke si jeg har selig erfaring på dette området.
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisX
    forøvrig et ganske morsomt klipp på YouTube der de går gjennom springvann vs. flaskevann. Ikke noe med musikk å gjøre, men dog relevant i den forstand at hjernen og synet påvirker resultatet. Et må-se vil jeg si:
    YouTube - The Truth About Bottled Water
    omg, trodde ikke påvirklningen var SÅ stor.
    Kan vel kanskje ha noe og si hva man smaker først også vil jeg tro.
    Det man smaker først er best siden da er man ikke forbredt på smaken. Akkurat som første glasset av colaflasken er det beste.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men så har det jo mest av alt med hvilken høyttaler som matcher hvilke oppsett..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noen oppegående mennesker med flere publiseringer i JAES som argumenterer for at A-B tester ikke alltid er den beste måten å vurdere lyd på, dvs. at det også kan være noen usikre parameter/fallgruver med blindtester.

Det sagt, så viser i allefall slike tester at elektronikken og kablene ikke gir *så* himmelvide forskjeller som enkelte skal ha det til. Eller om man vil være ekstra kritisk - i det minste at den elektronikken ikke skilte seg nevneverdig fra den billige.

Men placebo er helt klart en effekt som ikke skal undervurderes. Jeg er ikke i mot placebo (en god biff smaker alltid bedre på en god resturant osv.), men det er forklaringene som enkelte prøver seg på som gjerne skaper reaksjoner.... (biffen er bedre på resturanten fordi kokken krydrer den i 93% av lysets hastighet etc.).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det er noen oppegående mennesker med flere publiseringer i JAES som argumenterer for at A-B tester ikke alltid er den beste måten å vurdere lyd på, dvs. at det også kan være noen usikre parameter/fallgruver med blindtester.
    Problemet med tester generelt sett er at folk gjerne har gjort seg opp en mening før testen i det hele tatt har startet, og bruker testen med utfall som samsvarer med egne forutinntatte meninger til inntekt for egen argumentasjon. På denne måten vil man aldri bli enige om hvilken testmetode som er best, da man gjerne vil at resultatet skal helle i en spesifik retning før testingen begynner.

Jeg vil jo mene at elektronikk/kabler til 12.000 USD skulle spilt fletta av et sett til 700 USD nesten uansett testmetode, og har absolutt ingen problem med måten dette ble utført på. Husk, det er ikke snakk om 1000,- i prisforskjell, heller ikke 30.000,- i forskjell, vi snakker her om at du kan kjøpe 17 av billiganlegget for samme pris som det dyre. Her ble også absolutt alt gjort for å gi det billige anlegget så dårlige betingelser som overhode mulig.

Nå sier jeg ikke at det ene låt bedre enn det andre, det kan jeg umulig vite da jeg ikke var til stede under testingen, men jeg synes dog det er interessant at det dyre settet ikke var i nærheten engang i å utklasse det billige settet, hvilket får ihvertfall meg til å lure litt...

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var bare elektronikken som ble byttet, og ikke selge høyttalerne?

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var kun elektronikken som ble byttet, ikke høyttalerene.

Og som jeg alltid har ment er det de som farger lyden mest.
    Men jeg las ikke gjennom hele testen, så jeg vet ikke sikkert,
    men var noen av annleggene machet spesielt mot høyttalerene?
    For det er det jeg vil tro alt kommer til på denne testen.
    Og de 14 som ikke merket forskjell, merket de ingen forskjell mellom
    byttene, eller klarte de ikke å velge et som de syntes var best?

Men vi har jo flere ganger her på forumet sett billig utstyr som kan
    låte bedre en dyrt er det riktig matchet, et godt eksempel er vell oppo?

Men jeg syntes også det er veldig rart at ikke det dyre kom bedre ut,
    men har det billige hatt nogen lunde fin spillestil, så kan nok det høres
    bedre ut enn det dyre for noen. Mens andre av de nok like lyden bedre
    fra det dyre oppsettet. Hadde man skrudd opp volumet en del ville vell
    kansje det dyre settet glimret til en del mere.

Syns forøvring det var en nydelig "High end stool" de hadde.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Det sagt, så viser i allefall slike tester at elektronikken og kablene ikke gir *så* himmelvide forskjeller som enkelte skal ha det til. Eller om man vil være ekstra kritisk - i det minste at den elektronikken ikke skilte seg nevneverdig fra den billige.

Men placebo er helt klart en effekt som ikke skal undervurderes. Jeg er ikke i mot placebo (en god biff smaker alltid bedre på en god resturant osv.), men det er forklaringene som enkelte prøver seg på som gjerne skaper reaksjoner.... (biffen er bedre på resturanten fordi kokken krydrer den i 93% av lysets hastighet etc.).
    Det er klart at det er elementer med stressfaktoren en blidtest som vil påvirke evnen til å skille mellom små forskjeller samt at en i praksis ikke klarer å bytte mellom A og B fort nok. men at det visuelle betyr mye for opplevelsen av lyd kan en jo bare se på design av alt fra forsterker fronter, kabelstrømper til lysende rør. Det har vel sågar vært gjort noen blindforsøk med transistor forsterkere med dummy rør som lyser der de som hører og ser blir forledet til at det er ”varm” rørlyd (finnes sikkert referanser til dette på dettet uten at jeg har funnet det.)

Så er det spørsmålet hva som faktisks bringer verden videre mot lydnirvana og realistisk lyd, er det mer av kult designede bokser eller er det en systematisk tilnærming basert på blidtester? Jeg er ikke i tvil i alle fall. En kan jo lese litt her om Harman group sin tilnærming ved utvikling av Revel høytalere (ja dette er markedsføring, men det er i alle fall ikke magiske leptoner som går med 1,7 ganger lysets hastighet….)

Listening Evaluation

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    38 persons participated on this test
    14 chose the "A" system as the best sounding one
    10 chose the "B" system as the best sounding one
    14 were not able to hear differences or didn't choose any as the best.

Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hehe - nå var det jo ca. 2/3 av testpersonene som hørte forskjell, da. I hvert fall såpass forskjell at de stemte på det ene anlegget fremfor det andre. At en del av dem ikke likte det dyreste anlegget, får man bare akseptere. Spania er vel et fritt land, det også.
    Hvis en tar utgangspunkt i en statiskisk tilnærming så ville dette være samme resultat hvis han hadde kastet terning om hvilket av anleggene som var best... dvs konklusjonen at en ikke kan si med noen statistik signifikans at det ene er bedre enne det andre.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •