Blindtest: High-end/low-end (samme høyttalere) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 78 av 78
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Bare for å være klinkende klar: Denne testen er IKKE en ABX-test. Det er heller ikke en dobbel blindtest. Dette er en enkeltblind AB-test, som ikke kan måle OM det er noen hørbar forskjell mellom anleggene. Dette fordi de som lytter vet om det er anlegg A eller anlegg B som spiller. Det er en blindtest fordi de ikke vet HVA som spiller, men de vet at det kan være en forventet forskjell mellom A og B.

Dette er altså en blind AB-test der det gjelder å si hva man foretrekker.

Ser mange her mener at små høyttalere som dette er vanskeligere å drive. Der er jeg ikke enig. Jeg vil tro at det beste hadde vært en fullfrekvent høyttaler (med evner ned mot 20Hz) med god dynamikk og skikkelig headroom for kraftige transienter. Synes ikke det er så meningsfylt å teste slik uten å bruke høyttalere som i det minste har evner til å vise fram hva det kan.

Nivåmatching har de gjort, og det er viktig og riktig om man skal teste for å høre om det er forskjell. Men det er jo ikke poenget her. Her skal man høre etter hva som låter best, og som flere har påpekt her må man da teste systemets evner også i forhold til maksimale ytelser. Er et av systemene bedre når det spilles høyt? Er et av systemene bedre når det spilles lavt? Hva med musikkutvalget? Er det ene systemet bedre enn det andre på ulike typer musikk?

Jeg er en tilhenger av tester, men man skal alltid vite hva man tester og hvilke feilkilder man står overfor. Det er helt andre utfordringer når man tester for å finne ut svaret på "hva som er best" enn når man tester for å finne svar på spørsmålet "Er det en forskjell?"
    Viktige metode distingsjoner dette Roffe! Men uansett å koble ut de visuelle intrykkene før en utaler seg om forskjeller og eller hva som låter best er vel anvent tid. Og at en faktisk kan høre forskjeller på god å dårlig lyd i blindtester har Harman International vist klart i sin forskning. Men interessant der er at det jeg har sett av publikasjoner fra dem har gått på blindtester av forskjellige høytalere og høytaler design ikke elektronikk.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    (..)
    Dette er altså en blind AB-test der det gjelder å si hva man foretrekker.

Ser mange her mener at små høyttalere som dette er vanskeligere å drive. Der er jeg ikke enig. Jeg vil tro at det beste hadde vært en fullfrekvent høyttaler (med evner ned mot 20Hz) med god dynamikk og skikkelig headroom for kraftige transienter. Synes ikke det er så meningsfylt å teste slik uten å bruke høyttalere som i det minste har evner til å vise fram hva det kan.

Jeg er en tilhenger av tester, men man skal alltid vite hva man tester og hvilke feilkilder man står overfor. Det er helt andre utfordringer når man tester for å finne ut svaret på "hva som er best" enn når man tester for å finne svar på spørsmålet "Er det en forskjell?"
    Testen kunne på mange måter vært gjort annerledes, men er det egentlig hovedpoenget her? Før denne testen ble presentert vil jeg tippe at rundt regnet 99 av 100 her på avforum.no ville sagt "Uten tvil!" hvis de hadde blitt spurt om de ville kunne høre forskjell på disse to oppsettene, og også lett høre hvem som låt best.

Denne testen (be)viser ganske klart at forskjellene ikke er så store som mange vil ha det til.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal du på død og pine forsvare anlegget i ditt prisleie? Jeg har funnet lykke i et anlegg til 150k, du har funnet det i rimligere ett. Det syns jeg er helt greit, men den stadige hentydingen om at vi som har brukt litt ekstra av sparepengen på anlegg ikke har peiling syns jeg er direkte ufint.

Du er veldig opptatt av hva andre tror om denne testen, men du burde kanskje være litt mere ydmyk når du selv ikke har deltatt i denne?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Hvorfor skal du på død og pine forsvare anlegget i ditt prisleie? Jeg har funnet lykke i et anlegg til 150k, du har funnet det i rimligere ett. Det syns jeg er helt greit, men den stadige hentydingen om at vi som har brukt litt ekstra av sparepengen på anlegg ikke har peiling syns jeg er direkte ufint.

Du er veldig opptatt av hva andre tror om denne testen, men du burde kanskje være litt mere ydmyk når du selv ikke har deltatt i denne?
    Jeg leser det ikke som forsvar for ett prisleie, men mer til en oppfordring til å lytte blindt før en kjøper enten det er anlegg til 5000 , 50.000 eller 500.000 for på den måten få mest ut av de få eller mange kronene en har tenkt å bruke.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er av den oppfatning at matching av elektronikk til høyttalerne er ofte langt viktigere enn prislappen. Nå er det selvfølgelig kvalitets forskjeller på billig og litt dyrere elektronikk, men man skal ikke så veldig høyt i prisklasse før man får noe som er svært bra. Så finnes det også merker som gir særdeles mye for pengene og det finnes også dyrt som er direkte dårlig. Kan jeg få nevne Edge sin CD spiller. Den koster 55k og har innmat til en billig DVD spiller.

Men i grunnen er det ikke så rart at folk lar seg lure spesielt når det kommer til kilder. Jeg synes ikke det er den vanvittig store forskjellen på kilder. Forskjellene er der og de er av betydning, men ofte langt mindre enn hva folk gir uttrykk for. Og så kommer det ann på om forskjellen er av kvalitativ karakter eller kun ulik klangbalanse som gjør at den ene foretrekkes. Mange har dessuten for dårlig frekvensgang og for mye rombidrag som gjør at de ikke klarer å skille mellom det og det andre.

Helt enig med at det viktigste foruten gode høyttalere er rommet og akustikken. Det er mye viktigere å legge penger i akustiske tiltak framfor å kjøpe dyrere elektronikk. Når akustikken sitter, så vil små kvalitets forskjeller på elektronikk også komme tydeligere frem mens forskjeller i klangbalanse vil bety mindre.

Testen her er vel ikke av de beste, men gir en pekepinn. Andre undersøkelser viser også tilsvarende. Alikevel tror ikke man skal dra det så langt som og si at det ikke finnes forskjeller mellom veldig billig og dyrt. Det gjør det som oftest, men det kommer jo ann på høyttalerne som benyttes og hvor høyt man spiller.
    Uansett en morsom test som viser at det i alle fall ikke er store forskjeller når det ikke spilles så høyt.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på elkjp i går der di hadde et ganske kult system.

Dem hadde En vegg full av høyttalere, forstereke osv.

Dem hadde en touch skjerm (Skjerm1) hvor man kunne velge sang.
    Dem hadde i tilegg en touch skjerm (Skjerm2) hvor man kunne velge M1, M2, M3, M4, M6, M7 og M8, hvor hver av disse hvar et oppsett.

Man klikket på f.eks M1 på Skjerm 2 så startet et oppsett og spille fra Skjerm1, om man klikket M5 stoppet M1 og spille og i løpet av et lite sekkund startet M5.

Et slikt system skulle man benyttet i blindtester, for et stort problem er at om man skal bruke to minutter på og drive og bygge høyttalere osv så har man allerede glemt hvordan det første hørtes ut.
    Slik kan man mye lettere høre forskjeller, men det kan jo diskuteres hvor mye forskjellene betyr.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Var på elkjp i går der di hadde et ganske kult system.

Dem hadde En vegg full av høyttalere, forstereke osv.

Dem hadde en touch skjerm (Skjerm1) hvor man kunne velge sang.
    Dem hadde i tilegg en touch skjerm (Skjerm2) hvor man kunne velge M1, M2, M3, M4, M6, M7 og M8, hvor hver av disse hvar et oppsett.

Man klikket på f.eks M1 på Skjerm 2 så startet et oppsett og spille fra Skjerm1, om man klikket M5 stoppet M1 og spille og i løpet av et lite sekkund startet M5.

Et slikt system skulle man benyttet i blindtester, for et stort problem er at om man skal bruke to minutter på og drive og bygge høyttalere osv så har man allerede glemt hvordan det første hørtes ut.
    Slik kan man mye lettere høre forskjeller, men det kan jo diskuteres hvor mye forskjellene betyr.
    Tanken er god, og dette vil kunne gi en grei pekepin ved sammenligning av rimeligere anlegg. Dersom man skal sammenligne dyrere høyttalere (med kanskje mer marginale forskjeller) på denne måten så blir dette er vanskelig i praksis fordi høyttalere har forskjellig følsomhet. Det gjør at man ofte vil foretrekke høyttalere som spiller litt høyere i en direkte sammenligning. En høyttaler som spiller litt høyere kan f.eks gi inntrykk av å ha litt dypere bass, litt bedre dynamikk osv. For å sammenligne epler med epler må en da korrigere lydnivået slik at det blir likt. Da er det ikke sikkert at det den høyttaleren som har høyest følsomhet som er "best" likevel.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur

Litt usikker på om dette var myntet til meg, men har jo selv et anlegg med en nypris på tja, 70-80k - og før jeg solgte unna litt utstyr tippet det 100k - så føler meg ikke helt truffet av kritikken. Mulig du misforstår meg eller jeg misforstår deg.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Tanken er god, og dette vil kunne gi en grei pekepin ved sammenligning av rimeligere anlegg. Dersom man skal sammenligne dyrere høyttalere (med kanskje mer marginale forskjeller) på denne måten så blir dette er vanskelig i praksis fordi høyttalere har forskjellig følsomhet. Det gjør at man ofte vil foretrekke høyttalere som spiller litt høyere i en direkte sammenligning. En høyttaler som spiller litt høyere kan f.eks gi inntrykk av å ha litt dypere bass, litt bedre dynamikk osv. For å sammenligne epler med epler må en da korrigere lydnivået slik at det blir likt. Da er det ikke sikkert at det den høyttaleren som har høyest følsomhet som er "best" likevel.
    Skal da teknisk set ikke være noe problem og implementere dedikert volumkontroll for hvert anlegg heller.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Skal da teknisk set ikke være noe problem og implementere dedikert volumkontroll for hvert anlegg heller.
    Det går selvsagt, da blir det i praksis som å sammenligne forskjellige sett med forsterkere/høyttalere da det er forsterkeren som regulerer volument. Men enig i prinsippet, det er en fordel med testing at man kan skifte raskt mellom anleggene for å ha forrige anlegg bedre i minnet når man hører det nye.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Det er nok rimelig å anta at det er vanskelig å gjennomføre slike tester på en måte som får testdeltakerne til å lytte uanstrengt og upåvirket av andre faktorer. Jeg vil f.eks. tro at det er vesentlig enklere å gjennomføre en nyttig blindtest i eget anlegg i eget lytterom og med egen musikk enn i et totalt fremmed miljø.

Statistisk sett er det slik at hverken anlegg A eller anlegg B i dette tilfellet er bevist å være bedre enn det andre (gitt normale konfisensintervaller for hypotesetester). Dersom dette hadde blitt gjort hjemme hos de forskjellige deltakerne ved hjelp av deres egen musikk så hadde nok dette blitt annerledes.
    Det står i testen at de fikk mulighet til å teste med musikk de selv valgte. Det var også maksimalt to lyttere i rommet samtidig, hvilket burde gi god mulighet til å være nær sweet-spot. Uansett hvordan man ser på resultatene, er det interessant at test-personene, som visstnok skal ha "trente ører" og være vant til å lytte til high-end utstyr, ikke klarte å høre tydelig når det ble brukt dyrt utstyr.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok de fleste i dette forum hadde gått på samme smellen ink. meg
    Men så er det alltid noen sære og wannabe proffe som sier de uansett hadde hørt forskjell, som sikker i de aller fleste tilfeller hadde vert placebo.

Jeg sier ikke at jeg ikke tror det er forskjell på elektronikk, men i dette tilfelle var den kansje liten.
    Men de fleste vet at den største forskjellen ligger i høytalere.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Symbiose
    Det står i testen at de fikk mulighet til å teste med musikk de selv valgte. Det var også maksimalt to lyttere i rommet samtidig, hvilket burde gi god mulighet til å være nær sweet-spot. Uansett hvordan man ser på resultatene, er det interessant at test-personene, som visstnok skal ha "trente ører" og være vant til å lytte til high-end utstyr, ikke klarte å høre tydelig når det ble brukt dyrt utstyr.
    Definitivt, det er store deler av denne bransjen som konstruerer salgsargumenter uten faglig substans.

Jeg forstår at det er slik at Electrocompaniet måtte bytte ut enkelte kinesisk produserte deler i deres forsterkere fordi fiffen i Asia ikke ville ha kinesiske komponenter i produktene. Da snakker vi overhodet ikke om lydkvalitet, men kun om image og status. (Her klager jeg ikke på EC, men på en sær kundegruppe)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm

enkelte ting høres ikke "bra" ut for reint :P så kan jo ha litt me saken å gjøre :P ikke alltid "støy" gjør lyden verre :P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sammenligning

egentlig på lavt volum kan low/end high en høres skremmende likt ut :P mine jmlab electra 915.1 spiller nå like detaljert å fint på en super billing technics som på en dyr high end forsterker :P først når jeg skrur opp jeg merker lyd bildet blir "diffust" i forhold på "søppel" forsterkern

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisX
    Jeg så det pågikk en festlig debatt på tilsvarende forum som dette i utlandet, så tenkte det kanskje kunne vært en diskusjon verdt å ta opp her også.

Det er snakk om en blindtest utført i Spania der høyttalerne forble det samme, mens elektronikk, kabler og rack var hva man mildt sagt kan si var i hvert sitt ytterpunkt hva prisklasse angår. Jeg sakser:

System A:
    Power stage Behringer A500
    CDP Sony DVP-NS355 DVD player
    Signal cables Standard RCA white/red (15feet) bought in a 7/11 like store
    All placed on a "high end" shaky wooden chair...(see pic)
    Estimated value when new: 700 U$D

System B:
    Line stage Classe CAP-80
    Power stage YBA 2A
    CDP Wadia 6, VRDS transport, 20 bit
    Signal cable MIT Terminator 3 proline XLR
    CDP rack Lovan
    Power cord Audican
    Estimated value when new: approx. 12,000U$D (or more)

Beklager på forhånd om denne saken har vært oppe før.
    Link til blindtest:
    Matrix-Hifi
    Behringer A500 er billig, men ikke hva som helst forsterker. Er egentlig en legendarisk "best buy" i hi fi, som går langt over grensen til hørbar forsjell i audio kvalitet:
    http://theaudiocritic.com/plog/index...Id=22&blogId=1

Hadde vaert mer interesssant med Classe'n vs feks en $300 Denon AV receiver.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Osamede
    Behringer A500 er billig, men ikke hva som helst forsterker. Er egentlig en legendarisk "best buy" i hi fi, som går langt over grensen til hørbar forsjell i audio kvalitet:
    http://theaudiocritic.com/plog/index...Id=22&blogId=1

Hadde vaert mer interesssant med Classe'n vs feks en $300 Denon AV receiver.
    Men testen viste jo like fullt at kablene og lydkilden hadde minimalt å si.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Høyttalerkablene var også felles. De var nok så gode at det billige anlegget låt like bra som det dyre! :shock:

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •