Blindtest: High-end/low-end (samme høyttalere) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 78
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    blant feinschmeckerne for å være.. ja, nettopp nøytrale. Det som hifi-gærninger karakteriserer som kjedelige, umusikalske, uten sjel og hva vet jeg.... Kanskje en slik høyttaler låter mer spiselig med litt mykere og snillere elektronik? Jeg prøver bare å forstå hvordan det kan ha seg at ca. 1/3 av testpanelet foretrakk den billige elektronikken på et par ellers veldig utmerkede høyttalere.
    Sannsynligvis fordi de ikke hørte forskjell og i praksis gjettet. Om dette var fordi de i dette oppsettet faktisk låt veldig likt, eller om man mener at testoppsettet er feilaktig / lite egnet til denne type testing får vel være oppe til diskusjon.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Er ikke det å gripe etter halmstrå? Med så stor forskjell mellom anleggene som dette? (Stoooor prisforskjell, og ALT er byttet ut untatt høyttalerne) - minst halvparten her på forumet ville hevdet at de lett hørte forskjell om man bare hadde byttet ut signalkabelen med den lakrissnørekabelen, men har man i tillegg byttet ut både kilde og forsterker til noe som koster en brøkdel. Da nytter det ikke å komme her og si at folka satt litt skjevt
    Her har du et godt poeng, det var ikke snakk om å bytte drivverk eller strømkabelen, her er absolutt hele signalveien byttet for utenom høyttalerne, samt gitt det ene anlegget så dårlige betingelser som overhode mulig, og det stikk motsatte var gitt til det dyre anlegget.

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil våge å påstå at det som virkelig har noe å si for lyden er høyttalerne, plassering av høyttalerne, romakustik og frekvensrespons i bassområdet (noe som er avhengig av romakustik og evt justeres med PEQ). Alt dette tatt i betraktning at forsterkeren kan drive høyttalerne uten å kollapse.

Lydsignatur er også helt essensielt. Dette er forskjellig fra forsterker til forsterker, men det er ingen regel som sier at dyre forsterker har riktigere lydsignatur enn billige. Høyttalere har også som regel en mye mer markant lydsignatur enn forsterkere og vil gjøre ett større utslag enn forsterker.

Dette er ihvertfall mine egne erfaringer og jeg har nå solgt alt av effektforsterkere og CD-spiller for kun å gå for en god receiver som gir meg de innstillingsmulighetene jeg ønsker.

Men moro er det med dyrt og flott utstyr, så hvis det kan hjelpe på opplevesen, er jeg ikke selv fremmed for å svi av noen laken ekstra...

Morten

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning

Og en skal nok være klar over at stresset som enkelte opplever ved at de er utsatt for en blindtest kan påvirke hørselen og opplevelse av lys på samme måte som godstolen og det dempede lyset (for ikke å si ett glass med noe godt i) vil gjøre.
    Det er nok rimelig å anta at det er vanskelig å gjennomføre slike tester på en måte som får testdeltakerne til å lytte uanstrengt og upåvirket av andre faktorer. Jeg vil f.eks. tro at det er vesentlig enklere å gjennomføre en nyttig blindtest i eget anlegg i eget lytterom og med egen musikk enn i et totalt fremmed miljø.

Statistisk sett er det slik at hverken anlegg A eller anlegg B i dette tilfellet er bevist å være bedre enn det andre (gitt normale konfisensintervaller for hypotesetester). Dersom dette hadde blitt gjort hjemme hos de forskjellige deltakerne ved hjelp av deres egen musikk så hadde nok dette blitt annerledes.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Det er nok rimelig å anta at det er vanskelig å gjennomføre slike tester på en måte som får testdeltakerne til å lytte uanstrengt og upåvirket av andre faktorer. Jeg vil f.eks. tro at det er vesentlig enklere å gjennomføre en nyttig blindtest i eget anlegg i eget lytterom og med egen musikk enn i et totalt fremmed miljø.

Statistisk sett er det slik at hverken anlegg A eller anlegg B i dette tilfellet er bevist å være bedre enn det andre (gitt normale konfisensintervaller for hypotesetester). Dersom dette hadde blitt gjort hjemme hos de forskjellige deltakerne ved hjelp av deres egen musikk så hadde nok dette blitt annerledes.
    Sant nok men samtidig så er det et viktig tankekors slik som fler skriver her at hadde forskjellen vært stor i lydkvalitet mellom de to oppsettene ville det være enkelt å skille ut selv i om testen var utført hjemme i ro og fred.

Jeg synes en slik test er en relevant input i forhold til enkeltes beskrivelser av dag og natt forskjeller i lyd knyttet til en signalkabel, høytalerkabel, strømkabel, cd spiller eller forsterker. I mine ører så tror jeg det vil være en stor øye og øre åpner å lytte blindt før man bruker penger på elementer i ett anlegg som gir liten return i lyd per krone.

Men når det er sagt så må jo folk bruke penger på akkurat det de selv vil :-D

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Sant nok men samtidig så er det et viktig tankekors slik som fler skriver her at hadde forskjellen vært stor i lydkvalitet mellom de to oppsettene ville det være enkelt å skille ut selv i om testen var utført hjemme i ro og fred.

Jeg synes en slik test er en relevant input i forhold til enkeltes beskrivelser av dag og natt forskjeller i lyd knyttet til en signalkabel, høytalerkabel, strømkabel, cd spiller eller forsterker. I mine ører så tror jeg det vil være en stor øye og øre åpner å lytte blindt før man bruker penger på elementer i ett anlegg som gir liten return i lyd per krone.

Men når det er sagt så må jo folk bruke penger på akkurat det de selv vil :-D
    Kan ikke si meg uenig i det. Jeg har f.eks. selv utallige ganger forsøkt å høre forskjell på min CD-transport og harddisk uten at jeg klarer å overbevise meg selv om at det er noen merkbar forskjell. i henhold til engelske hi-fi blader skal cd-transporten være på høyde med spillere i 30 tusen kroners klassen (selv om den koster omtrent 9 i england), mens harddisken ikke koster all verden.

Teoretisk kan man fordele investeringen på anlegget på en slik måte at man minimerer forvrengningen i anlegget totalt sett. Da vil man ende opp med å legge mest i høyttalere og akustiske tiltak, mindre i forsterker (avhengig av hvor krevende høyttalerne er) og minst i kilde. Til kabler og andre tweaks blir det relativt lite igjen. Min erfaring (spesielt fra UK og Norge) er at det i butikker ofte anbefales en jevnere fordering av pengene - uten at jeg selv forstår hvorfor.

En annen vinkling kan være å legge mest penger i den delen av anlegget som har økonomisk sett lengst levetid. Det betyr at man nedprioriterer deler av anlegget hvor utviklingen går raskt og framskrittene er store. Av den grunn har jeg f.eks. holdt tilbake på TV/Projektor sammenlignet med høyttalere. (Selv om det er lettere å identifisere forskjell på TV/PJ enn med f.eks. kabler og cd-spillere)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, det vil nok være lettere å skille et enormt mye dyrere anlegg fra et skitbillig et om du har lev dag og natt med et av dem. Men er det virkelig poenget? Å gi det dyre anlegget så gode betingelser som overhodet mulig for så å kunne skille det ut i en blindtest? Det at testresultatene spriker så enormt vil jo bare si at likhetene var langt større en forskjellene, og da er spørsmålet, er det dyre anlegget egentlig så mye bedre en enkelte skal ha det til?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisX
    Sant nok, det vil nok være lettere å skille et enormt mye dyrere anlegg fra et skitbillig et om du har lev dag og natt med et av dem. Men er det virkelig poenget? Å gi det dyre anlegget så gode betingelser som overhodet mulig for så å kunne skille det ut i en blindtest? Det at testresultatene spriker så enormt vil jo bare si at likhetene var langt større en forskjellene, og da er spørsmålet, er det dyre anlegget egentlig så mye bedre en enkelte skal ha det til?
    Der tror jeg du har rett. Forskjellene var sikker ikke store! (Men tenk så lite hi-fi bransjen hadde solgt dersom kongens nye klær ble avslørt!)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring (spesielt fra UK og Norge) er at det i butikker ofte anbefales en jevnere fordering av pengene - uten at jeg selv forstår hvorfor.
    Jeg er rimelig sikker på at det heter avanse.... Dvs at det er mye mer å tjene på en kabel både for butikk og produsent enn andre komponenter.... Og hvis en ser i spesielt utenlands hifi presse på antall kabel annonser så er ville det vell være lite smart inntektsmessig å ha side opp og ned med med tester om at kabler betyr lite eller ingenting for lyden.

En annen vinkling kan være å legge mest penger i den delen av anlegget som har økonomisk sett lengst levetid. Det betyr at man nedprioriterer deler av anlegget hvor utviklingen går raskt og framskrittene er store. Av den grunn har jeg f.eks. holdt tilbake på TV/Projektor sammenlignet med høyttalere. (Selv om det er lettere å identifisere forskjell på TV/PJ enn med f.eks. kabler og cd-spillere)
    Der har vi hatt samme filosofi men vi har hatt en stor sprekk i det siste med ny Pio plasma og HD750. Men de kommer vi til å ha leeeenge for nivået er blitt så bra at forbedringene fra dette vil være inkrementelle (regner og håper jeg på da.... :-D)

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

om dem hadde testet med et 100$ anlegg og et 700$ anlegg tror jeg forskjellen hadde vert større.
    Ikke at det har så mye og si, har ikke hørt så mye på disse virkelig high-end anleggene til enorme summer.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der tror jeg du har rett. Forskjellene var sikker ikke store! (Men tenk så lite hi-fi bransjen hadde solgt dersom kongens nye klær ble avslørt!)
    Som jeg skrev i en annen tråd så en se på utvikligen av salg av highend og dyrt audio utstyr. Her har volumet blitt redusert drastisk de siste ti årene samtidig som markedet for luksus artikler har eksplodert i verden de siste ti årene. Dvs det er nok noen som har fått opplevelsen av at kongen går der å spankulerer naken innimellom....

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fornøyd med mindre men dyrere watt enn det jeg fikk med 600 kraftige ice-power watt på mine høyttalere. Er det placebo(pris), matching, eller kvalitet som er årsaken?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg er fornøyd med mindre men dyrere watt enn det jeg fikk med 600 kraftige ice-power watt på mine høyttalere. Er det placebo(pris), matching, eller kvalitet som er årsaken?
    Det vet finner du nok ikke ut av før du har gjort en skikkelig blidtest :-D

Men det er jo kjekt å være fornøyd med det ustyret en har brukt penger på uansett!

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blidtest er faktisk noe jeg kunne tenkt meg å være med på, blindtest derimot...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blidtest er faktisk noe jeg kunne tenkt meg å være med på, blindtest derimot...
    Hva med en kombinasjon en blindtest med bare blide deltakere :-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjetter på matching.

Men eierglede, følelser og placebo skal ikke undervurderes. Man må/bør velge det som føles riktig både for ører og sinn....

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir med. Blid blindtest.

Men jeg tror nok at matching er alt.
    Ikke at jeg har hørt utstyret de testet med, men kan godt være at
    det billige utstyret hadde en mere likanes spillestil enn det dyre, og
    derfor det ble så gjevnt? Ikke vet jeg, men mange annlegg kan høres
    fine ut, selv om de ikke har diamant kabler og er støpt inn i en semetblokk.

Men det å støpe annlegget inn i sement for å dempe støy er kansje noe
    nettopp du kan merke som en forbedring av den lyden du allerede har.
    Selv om kansje ikke de som kommer på besøk vil merke noen forskjell.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cervin
    Jeg blir med. Blid blindtest.
    Men det å støpe annlegget inn i sement for å dempe støy er kansje noe
    nettopp du kan merke som en forbedring av den lyden du allerede har.
    Selv om kansje ikke de som kommer på besøk vil merke noen forskjell.
    Tror nok de fleste som besøkte deg hadde lagt merke til det om du hadde støpt ned anlegget ditt i sement.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Tror nok de fleste som besøkte deg hadde lagt merke til det om du hadde støpt ned anlegget ditt i sement.
    Spraymale det sort, og kalle det en sub?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å være klinkende klar: Denne testen er IKKE en ABX-test. Det er heller ikke en dobbel blindtest. Dette er en enkeltblind AB-test, som ikke kan måle OM det er noen hørbar forskjell mellom anleggene. Dette fordi de som lytter vet om det er anlegg A eller anlegg B som spiller. Det er en blindtest fordi de ikke vet HVA som spiller, men de vet at det kan være en forventet forskjell mellom A og B.

Dette er altså en blind AB-test der det gjelder å si hva man foretrekker.

Ser mange her mener at små høyttalere som dette er vanskeligere å drive. Der er jeg ikke enig. Jeg vil tro at det beste hadde vært en fullfrekvent høyttaler (med evner ned mot 20Hz) med god dynamikk og skikkelig headroom for kraftige transienter. Synes ikke det er så meningsfylt å teste slik uten å bruke høyttalere som i det minste har evner til å vise fram hva det kan.

Nivåmatching har de gjort, og det er viktig og riktig om man skal teste for å høre om det er forskjell. Men det er jo ikke poenget her. Her skal man høre etter hva som låter best, og som flere har påpekt her må man da teste systemets evner også i forhold til maksimale ytelser. Er et av systemene bedre når det spilles høyt? Er et av systemene bedre når det spilles lavt? Hva med musikkutvalget? Er det ene systemet bedre enn det andre på ulike typer musikk?

Jeg er en tilhenger av tester, men man skal alltid vite hva man tester og hvilke feilkilder man står overfor. Det er helt andre utfordringer når man tester for å finne ut svaret på "hva som er best" enn når man tester for å finne svar på spørsmålet "Er det en forskjell?"

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •