Blindtest: High-end/low-end (samme høyttalere) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 78
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vanskelig å komme utenom den kraftige påvirkningen forventninger har på hva vi hører. Det er utrolig synd at stort sett hele hifiblad bransjen driter i ABX blindtester og heller satser på svadapropaganda med elementer av kvasifysikk (les tull). Lett å la seg lure og til syvende og sist er det vi hifi entusiaster som taper på dette med dårligere lyd enn hva vi kunne oppnådd hadde tilnærmingen til god lyd fra de "profesjonelle" vært mer pragmatisk!

(pragmatisk (av gr. pragma, kjensgjerning, virksomhet, sak, til prassein, gjøre, handle), som bygger på praktisk og saklig viten (i mots. til spekulasjon og teorier); som holder seg til sak og fakta og er konkret og praktisk i sin holdning. — pragmatiker, person som er pragmatisk av legning og i holdning)

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    De som lurer på om det er lurest å prioritere bytte av høyttalere eller forsterker kan vel i allefall slutte å lure.
    Jeg kan nok slutte meg til denne. Min egen erfaring tilsier at høyttalere og rommets akustikk betyr vesentlig mer enn andre deler av kjeden (så lenge vi holder oss borte fra anlegg under "biltema" kvalitet).

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    38 persons participated on this test
    14 chose the "A" system as the best sounding one
    10 chose the "B" system as the best sounding one
    14 were not able to hear differences or didn't choose any as the best.

Hvis en tar utgangspunkt i en statiskisk tilnærming så ville dette være samme resultat hvis han hadde kastet terning om hvilket av anleggene som var best... dvs konklusjonen at en ikke kan si med noen statistik signifikans at det ene er bedre enne det andre.
    Så sant, så sant.... I og med at diskusjonen så ut til å gå inn i "de hørte ingen forskjell"-sporet, fant jeg det nødvendig å påpeke at nær 2/3 av testpanelet mente å ha hørt en forskjell. De 14 som syntes at oppsett A var best, og de 10 som valgte oppsett B, må i hvert fall - rent subjektivt - ha hørt en forskjell. Det kan godt hende at de satt og kastet terning hele gjengen - det sier ikke testrapporten noe om - men som et utgangspunkt tar jeg det for gitt at at alle gjorde sitt beste.

For min egen del synes jeg at man burde ha gjennomført testen med en noe større og mer krevende høyttaler enn en stativhøyttaler - kanskje en litt vrien gulvstående sak hadde skilt bedre på elektronikken. Det er i hvert fall erfaringen her hjemme. Jeg har et par små Epos høyttalere på PCrommet mitt, og de synes jeg spiller greit på nesten hva som helst av elektronikk jeg har prøvd dem på, mens mine ProAc D25 i stuen er adskillig mer kresne - i hvert fall hvis man skal spille litt høyt. Samme med et par B&W DM604 jeg hadde for mange år siden - tungdrevne saker som blomstret med strømsterk elektronikk, men som var bare sorgen med litt dvaskere saker.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    For min egen del synes jeg at man burde ha gjennomført testen med en noe større og mer krevende høyttaler enn en stativhøyttaler - kanskje en litt vrien gulvstående sak hadde skilt bedre på elektronikken. Det er i hvert fall erfaringen her hjemme. Jeg har et par små Epos høyttalere på PCrommet mitt, og de synes jeg spiller greit på nesten hva som helst av elektronikk jeg har prøvd dem på, mens mine ProAc D25 i stuen er adskillig mer kresne - i hvert fall hvis man skal spille litt høyt.
    Er ikke en del av poenget her matching? Dvs at så lenge en bruker en forsterker innenfor dens optimale arbeidsområde så låter ulike forsterkere svært likt. Når en skal teste ulike forsterkere bør en da teste de innenfor den svakeste forsterkerens optimale arbeidsområde. Har en større krav til å spille høyt eller vanskelige høyttalere må en matche en forsterker etter disse kravene.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    The results showed:

Hmmmz Dette lover ikke bra, men lurer på om de har kjangs til å oppnå skikkelig holografi og slikt dersom de sitter to i bredden slik som der. Altså man bør jo måle slikt objektivt med instrumenter og også samtidig sørge for beste mulig omstendigheter og i et landskap ikke preget av så mange mennesker?

Er ikke det å gripe etter halmstrå? Med så stor forskjell mellom anleggene som dette? (Stoooor prisforskjell, og ALT er byttet ut untatt høyttalerne) - minst halvparten her på forumet ville hevdet at de lett hørte forskjell om man bare hadde byttet ut signalkabelen med den lakrissnørekabelen, men har man i tillegg byttet ut både kilde og forsterker til noe som koster en brøkdel. Da nytter det ikke å komme her og si at folka satt litt skjevt
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Sitte i et rom alene, en god stol med dempet belysning og i "lyttehumør" så ville det i det minste vært en forutsetning for å høre forskjellene som er der.

Men uansett. Bare det at det ikke var soleklar forskjell er jo i og for seg et tankekors for mange. Det endrer ikke hvordan jeg selv ser på mine egne opplevelser her hjemme riktignok. Jeg har det privilegiumet at jeg kan bytte mellom dyrt og bra dedikert stereoutstyr til brukbart surroundutstyr i samme anlegg her hjemme, og det JEG opplever er dessverre direkte grusing når det kommer til realismen i gjengivelsen i favør den ene typen utstyr (dessverre for meg)

Og det har ikke et øyeblikk slått deg at dine egne forventninger og utstyrets utseende og renomme påvirker resultatet? Hvis det hadde vært dine to anlegg som lå under det røde teppet i den testen der så tror du at du lett hadde hørt forskjell? Jeg mener, det ene anlegget gruser jo det andre så regner med at du hadde hørt forskjell 100% av gangene?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Er ikke en del av poenget her matching? Dvs at så lenge en bruker en forsterker innenfor dens optimale arbeidsområde så låter ulike forsterkere svært likt. Når en skal teste ulike forsterkere bør en da teste de innenfor den svakeste forsterkerens optimale arbeidsområde. Har en større krav til å spille høyt eller vanskelige høyttalere må en matche en forsterker etter disse kravene.
    Jeg skjønner poenget ditt. Men det blir omtrent som å si at Lance Armstrong og jeg er like gode til å sykle - vi må bare passe på å ikke sykle fortere enn at jeg greier å følge med uten å bli andpusten. Det er jo når man skal spille høyt på litt krevende høyttalere at klinten skilles fra hveten når det gjelder elektronikk - skal man spille lavere enn lavest, låter alt til forveksling likt.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - nå var det jo ca. 2/3 av testpersonene som hørte forskjell, da. I hvert fall såpass forskjell at de stemte på det ene anlegget fremfor det andre. At en del av dem ikke likte det dyreste anlegget, får man bare akseptere. Spania er vel et fritt land, det også.
    Vet ikke hvor mye du kan om statistikk, men det resultatet der har ingen statistisk signifikans = enkelt sagt kunne du like gjerne fått nøyaktig samme resultat om alle satt og gjettet hvem som var best uten å ha hørt et sekund på det.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor mye du kan om statistikk, men det resultatet der har ingen statistisk signifikans = enkelt sagt kunne du like gjerne fått nøyaktig samme resultat om alle satt og gjettet hvem som var best uten å ha hørt et sekund på det.
    Jeg er ganske rå på statisktikk. Men jeg forutsetter at slike testpersoner gjør så godt de kan, og at de nettopp ikke sitter og kaster terning i stedet for å lytte etter beste evne. Men for all del, det kan hende jeg tror for godt om folk.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men etter den testen ble vi alle enige, for nå var den saken oppklart

Skal vi se, første test ferdig og verden har blitt opplyst, så var det neste test.........

Skjønner ikke at noen gidder å sette igang med tester annet enn for sin egen del. Uansett hvordan den blir utført og uansett resultat vil en hel hærskare av hifientusiaster mene at resuiltatet er feil, og begrunne det feilaktige resultatet med noe de har lest et annet sted på nettet.....

Like lærerikt hver gang! :-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min egen del synes jeg at man burde ha gjennomført testen med en noe større og mer krevende høyttaler enn en stativhøyttaler - kanskje en litt vrien gulvstående sak hadde skilt bedre på elektronikken.
    Nå er jo stativhøyttalere ofte tyngre å drive og "vanskeligere" enn gulvstående høyttalere.

ATC er ikke så kjent her hjemme, men høyttaleren de brukte er en meget god høyttaler i 10-15,000kr klassen så den burde ha potensiale til å få endel ut av highendanlegget. Etter det jeg har klart å lese meg til er de også kjent for å være meget nøytrale, noe som gjør de godt egnet til å avsløre forskjeller i resten av kjeden.

Forøvrig er det vel ingen som påstår at det ikke er hørbare forskjeller mellom de to anleggene de testet - men det er hvertfall et lite spark i baken til de som mener at det er så stor forskjell når de bytter cdspiller eller signalkabel at de omtrent ikke klarer å høre på det gamle anlegget.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jo stativhøyttalere ofte tyngre å drive og "vanskeligere" enn gulvstående høyttalere.

ATC er ikke så kjent her hjemme, men høyttaleren de brukte er en meget god høyttaler i 10-15,000kr klassen så den burde ha potensiale til å få endel ut av highendanlegget. Etter det jeg har klart å lese meg til er de også kjent for å være meget nøytrale, noe som gjør de godt egnet til å avsløre forskjeller i resten av kjeden.
    Det var kanskje det at høyttalerne som ble brukt - som du sier - er kjent for å være meget nøytrale som er problemet. Det er ikke alle som liker slike "meget nøytrale" høyttalere.

Men ellers er min erfaring at større gulvstående saker er vanskeligere å få til å spille bra. Når man skal ha litt volum på lyden, vel å merke. Ikke nødvendigvis fordi de har så lav følsomhet - når det gjelder dB pr. Watt er stativhøyttalere ofte dårligere - men fordi det er mer krevende å produsere dypbass ned mot 20-30Hz. Ikke når man skal spille lavere enn lavt - men når man skal dra på litt. Da hører man lett forskjell på hvilken elektronikk som kan sine saker og hvilken elektronikk som detter av lasset.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det har ikke et øyeblikk slått deg at dine egne forventninger og utstyrets utseende og renomme påvirker resultatet? Hvis det hadde vært dine to anlegg som lå under det røde teppet i den testen der så tror du at du lett hadde hørt forskjell? Jeg mener, det ene anlegget gruser jo det andre så regner med at du hadde hørt forskjell 100% av gangene?
    Jepp. Det er jeg sikker på, forutsatt at jeg kan bruke det i mitt nåværende rom som jeg kjenner godt! Jeg lar meg selvfølgelig påvirke av utseende jeg også, men mine komponenter står der fordi de låter fantastisk bra og ikke på grunn av prislapp eller utseendet i seg selv. Intet hadde vært bedre enn om surroundreceiveren hadde vært så godt som like god som det andre utstyret. Da hadde det blitt kasta på dør for lengst og lommeboka hadde vært langt feitere.

Forøvrig mener jeg at den faktoren som i størst grad skiller dårligere fra bra utstyr er holografi/realisme. Med andre ord er en nøyaktig sweetspotplassering essensielt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jepp. Det er jeg sikker på! Jeg lar meg selvfølgelig påvirke av utseende jeg også, men mine komponenter står der fordi de låter fantastisk bra og ikke på grunn av prislapp eller utseendet i seg selv.
    I rest my case
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner poenget ditt. Men det blir omtrent som å si at Lance Armstrong og jeg er like gode til å sykle - vi må bare passe på å ikke sykle fortere enn at jeg greier å følge med uten å bli andpusten. Det er jo når man skal spille høyt på litt krevende høyttalere at klinten skilles fra hveten når det gjelder elektronikk - skal man spille lavere enn lavest, låter alt til forveksling likt.
    ...og jeg skjønner poenget ditt

Testen viser at dyr elektronikk ikke nødvendigvis har så mye å bety når en ikke vet hva en lytter til. Av innleggene som følger vises det klart at ikke alle deler dette synet. Derfor jeg trakk frem matching, for det er her en skiller. Liten svak forsterker på vanskelige høyttalere og høyt lydvolum høres ikke bra ut og det hører alle. Spiller en innenfor forsterkerens optimale arbeidsområde blir det straks mer vanskelig. Dette har mange vanskelig for å svelge...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var kanskje det at høyttalerne som ble brukt - som du sier - er kjent for å være meget nøytrale som er problemet. Det er ikke alle som liker slike "meget nøytrale" høyttalere.
    I følge undersøkelser som Harman har gjort så er det nettopp de høyttalere med mest korrekt gjengivelse som folk konsekvent foretrekker / mener er "låter best", men du har sikkert gjort dine egne undersøkelser som motbeviser dette på en vitenskapelig måte

Forøvrig var vel poenget å se om de hørte forskjell, og da må det jo være gunstig med høyttalere som farger lyden minst mulig? Eller satt alle sånn, nei det låt skikkelig dårlig på begge anleggene, her hører jeg ikke forskjell. Hvis de som lyttet mente det låt dårlig hadde de nok gitt beskjed.

For ordens skyld, noen anmeldelser av høyttalerne som ble brukt i testen (hver link går til forskjellige tester):

http://www.canadianhifi.com/review_f...02_scm12sl.pdf
    http://www.canadianhifi.com/review_f...03_scm12sl.pdf

Men ellers er min erfaring at større gulvstående saker er vanskeligere å få til å spille bra. Når man skal ha litt volum på lyden, vel å merke. Ikke nødvendigvis fordi de har så lav følsomhet - når det gjelder dB pr. Watt er stativhøyttalere ofte dårligere - men fordi det er mer krevende å produsere dypbass ned mot 20-30Hz. Ikke når man skal spille lavere enn lavt - men når man skal dra på litt. Da hører man lett forskjell på hvilken elektronikk som kan sine saker og hvilken elektronikk som detter av lasset.
    For å produsere dypbass på høye nivåer ned mot 20-30hz trenger du effekt. Hva med en 600W klasse D eller en PA-forsterker på 1kW, burde vel greie biffen? Behøver ikke betale high-endpriser for dette. De fleste aktive subwoofere i dag gjør nettopp det du mener er krevende - som f.eks en XTZ til 3000kr eller for den saks skyld en SVS til 6-7000kr. De forsterkerne kan nødvendigvis ikke koste allverden.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    ...og jeg skjønner poenget ditt

Testen viser at dyr elektronikk ikke nødvendigvis har så mye å bety når en ikke vet hva en lytter til. Av innleggene som følger vises det klart at ikke alle deler dette synet. Derfor jeg trakk frem matching, for det er her en skiller. Liten svak forsterker på vanskelige høyttalere og høyt lydvolum høres ikke bra ut og det hører alle. Spiller en innenfor forsterkerens optimale arbeidsområde blir det straks mer vanskelig. Dette har mange vanskelig for å svelge...
    Svelger det uten problemer, jeg - at forsterkere låter til forvelksling likt, så lenge man holder seg innenfor den dårligste forsterkerens optimale arbeidsområde. Har erfart dette hjemme hos meg mange ganger. Sist i f.m. et av mine mange forsterkersalg, og der sto jeg midlertidig uten noe annet enn en gammel Denon stereoreceiver - med 2x40 meget beskjedne og andpustne Watt - men på lavt volum låt det helt OK, selv på mine store høyttalere i stuen, og til forveksling som med en langt kraftigere og dyrere sak. Men det å spille høyt, kunne jeg bare glemme i et par uker. Da ble det ikke til å holde ut.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge undersøkelser som Harman har gjort så er det nettopp de høyttalere med mest korrekt gjengivelse som folk konsekvent foretrekker / mener er "låter best", men du har sikkert gjort dine egne undersøkelser som motbeviser dette på en vitenskapelig måte

Forøvrig var vel poenget å se om de hørte forskjell, og da må det jo være gunstig med høyttalere som farger lyden minst mulig? Eller satt alle sånn, nei det låt skikkelig dårlig på begge anleggene, her hører jeg ikke forskjell. Hvis de som lyttet mente det låt dårlig hadde de nok gitt beskjed.

For ordens skyld, noen anmeldelser av høyttalerne som ble brukt i testen (hver link går til forskjellige tester):

For å produsere dypbass på høye nivåer ned mot 20-30hz trenger du effekt. Hva med en 600W klasse D eller en PA-forsterker på 1kW, burde vel greie biffen? Behøver ikke betale high-endpriser for dette. De fleste aktive subwoofere i dag gjør nettopp det du mener er krevende - som f.eks en XTZ til 3000kr eller for den saks skyld en SVS til 6-7000kr. De forsterkerne kan nødvendigvis ikke koste allverden.
    Hehe - hva folk liker og ikke liker i største alminnelighet, får andre forske på. Jeg vet bare at en del av de såkalte nøytale høyttalere får litt pepper blant feinschmeckerne for å være.. ja, nettopp nøytrale. Det som hifi-gærninger karakteriserer som kjedelige, umusikalske, uten sjel og hva vet jeg.... Kanskje en slik høyttaler låter mer spiselig med litt mykere og snillere elektronik? Jeg prøver bare å forstå hvordan det kan ha seg at ca. 1/3 av testpanelet foretrakk den billige elektronikken på et par ellers veldig utmerkede høyttalere.

Ellers støtter jeg deg m.h.t. elektronikk og priser. "Godt nok" trenger ikke være veldig dyrt. Men er man ute etter perfekt matching med utgangspunkt i litt dyrere hifi, kommer man ofte i den situasjonen at man må grave dypt i lommeboken for å komme på det nivået man ønsker. Ikke sikkert at alle vil si at det er verdt pengene, men etter min erfaring ER det forskjeller.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant dette.
    At en forsterker med nok (rikelig) pondus har mye å si for lyden er de fleste i dette 'gamet' nokå samstemt om.

Men for å ta et eksempel:
    Kan noen si et par setninger om følgende;
    Emotiva XPA-3 med 3x200W i 8 Ohm; pris ca 6000,- inkl frakt og avgifter.
    Burmester 037 3x171W i 8 Ohm; pris 104.000,-. Frakt i tillegg..heh.

Design og det der er greit nok, men når man koker bort kålen....hva med det som kommer ut av høytalerene..?

Min begrensede erfaring med hifi klarer ikke å komme frem til et fornuftig svar på noe slikt.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Det er jo når man skal spille høyt på litt krevende høyttalere at klinten skilles fra hveten når det gjelder elektronikk

2. skal man spille lavere enn lavest, låter alt til forveksling likt.
    1. Helt klart - og for den som er opptatt av lydopplevelsen - det handler ikke om "watt" og "liter"

2. Feil - ved lavt volum er det større forskjeller på forsterkere enn de fleste er klar over, og det skyldes sikkert bare det faktum at de færreste har prøvd.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •