Kjære AV-entusiaster!

Da jeg vet at det er mange som har stor kompetanse på bygging av "lydtette" rom her på forumet ønsker jeg å spørre om råd og tips.

Kort fortalt skal jeg bygge meg en "vokal boks" som blir et rom i rommet. Er ikke helt sikker på størrelsen ennå, antagelig ca 1,30 x 1,30 (skal bare romme meg og en mikrofon) men tanken er at veggene skal bestå av doble lag med gips innerst og ytterst - med to lag Rockwool lyddempende isolasjon mellom - er det noe å si på dette?

Gulvet skal også bygges opp - litt usikker på akkurat hvordan og tar gjerne i mot tips her.

Så til et annet spørsmål - Døra: vet man kan få tak i såkalte lyd/branndører med henholdsvis 35 db og 40 db demping. Spørsmålet mitt er: vil disse 5 db i differanse ha mye å si slik at dere vil på det sterkeste anbefale å gå for 40 db demping? Den koster drøye 1000 lappen mer enn den andre.

Støy som jeg skal forsøke å holde ute av "boksen" er henholdsvis støy fra barn i tilstøtende rom/gang, naboer som klipper gress, biler på vei utenfor altså motorer o.l. Huset er i seg selv ikke spes. godt isolert så støy utenfra høres relativt godt inne i rommet hvor "boksen" skal bygges.

En annen utfordring jeg har er Ventilasjon. Har sett ferdige "vokal bokser" man kan kjøpe og sette sammen selv hvor det følger med et system for ventilasjon hvor man har en slags vifte ganske langt nede på utsiden - med en "kanal" som går oppover inne i veggen, og luften slippes ut like under taket inne i "boksen". Utfordringen er altså å få inn luft så stille som mulig slik at det ikke oppfattes av mikrofonen. Har noen noe erfaring/kompetanse her for f.eks. hva slags vifte man kan bruke? Rommet blir jo såpass tett, etter planen, at jeg tror ventilasjon er nødvendig med tanke på at en innspilling fort kan vare fra 30 minutter og mer.

Alle tips og råd mottas med stor takk,

hilsen Dan