skifte ut høytalere eller forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

skifte ut høytalere eller forsterker?

har i dag dali suite2.8 og cambridge audio 840v1. synes lyden blir litt lys til tider med dette oppsettet. har jeg brukt opp potensialet i høytalerne eller bør jeg satse på en bedre forsterker. vil jo også opp på et nytt nivå på lydkvalitet,dybde,bredde osv. håper dette var forståelig.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth85
    har i dag dali suite2.8 og cambridge audio 840v1. synes lyden blir litt lys til tider med dette oppsettet. har jeg brukt opp potensialet i høytalerne eller bør jeg satse på en bedre forsterker. vil jo også opp på et nytt nivå på lydkvalitet,dybde,bredde osv. håper dette var forståelig.
    Hvis du sliter med en spiss topp kan du parre denne høytalern med en varmklang forsterker, du vil i hvertfall få mere ut av det mener jeg og da får du mere kontroll på toppen også. Det burde vel ikke være så stort problem å få solgt den Cambridge'n du har.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det jo egentlig to 'skoler' blant hi-fi-interesserte:

De som mener at elektronikk er alfa og omega, og de som mener at det er høyttalerne (og plasseringen av dem) som teller mest.

Selv har jeg hatt et par høyttalere i 20 år og kjørt dem med svært ulike forsterkere (både når det gjelder effekt og påstått klangfarge), og jeg synes ærlig talt at lyden har vært temmelig lik uansett. Ulike høyttalere på samme forsterker, derimot - da snakker vi hørbar forskjell.

Det må nevnes at mine gamle yndlingshøyttalere er svært lettdrevne. Er høyttalerne mer krevende, vil selvfølgelig forsterkervalget kune slå mye kraftigere ut.

Men det finnes også noen blindtester der ute på nettet, som tyder på at drevne lyttere ikke helt makter å høre de forskjellene på elektronikk som de gjerne vil høre, når de ikke vet hva de hører...

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Suite 2.8 er bra saker. Hvis du ikke liker hvordan de låter sammen med Cambridge, kan du jo vurdere f.eks. Primare eller Electrocompaniet - som vil runde av klangen en del i forhold til hvordan det låter i ditt nåværende oppsett.

På den annen side - du sier ikke hvilken kilde du bruker. Det KAN hende at problemet ditt ligger der.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Her er det jo egentlig to 'skoler' blant hi-fi-interesserte:

De som mener at elektronikk er alfa og omega, og de som mener at det er høyttalerne (og plasseringen av dem) som teller mest.

Selv har jeg hatt et par høyttalere i 20 år og kjørt dem med svært ulike forsterkere (både når det gjelder effekt og påstått klangfarge), og jeg synes ærlig talt at lyden har vært temmelig lik uansett. Ulike høyttalere på samme forsterker, derimot - da snakker vi hørbar forskjell.

Det må nevnes at mine gamle yndlingshøyttalere er svært lettdrevne. Er høyttalerne mer krevende, vil selvfølgelig forsterkervalget kune slå mye kraftigere ut.

Men det finnes også noen blindtester der ute på nettet, som tyder på at drevne lyttere ikke helt makter å høre de forskjellene på elektronikk som de gjerne vil høre, når de ikke vet hva de hører...
    Jeg følger deg langt på vei på dette.

På den annen side: ett eller annet sted må man jo starte. I de to hovedanleggene mine startet jeg med at "det er disse høyttalerne (ProAc) jeg vil ha" - hvoretter jeg gravde dypt i lommeboken for å finne elektronikk som passet. På PCrommet var utgangspunktet det motsatte: der hadde jeg en haug med elektronikk som var blitt til overs i årenes løp. Så der måtte jeg snu litt på flisa - "hvilke høyttalere vil passe til den elektronikken jeg allerede har?" Begge veiene førte meg til Rom.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å rett og slett flytte / vinkle om høyttalerne dine? Kanskje ikke så direkte mot deg? dette kan redusere diskanten og / eller endre refleksjonene i rommet på en måte som kanskje gir deg positiv effekt.

Forøvrig: Hva legger du i lys? for mye diskant? for lite bass? slitsom diskant? lyttetretthet? Hvis noen av de to siste så kanskje du presser forsterkeren for langt?
    --
    Thorbjørn

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yamaha

Dali Suite og Yamaha er veldig god match.

Jeg sliter ikke med noe ubehagelig lys diskant. Lydbilde virker veldig "riktig".

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kilde er en marantz5001. jeg vet det er MYE å hente på å bytte den men føler ikke at den er noe spesielt skrikete. var ikke det med mitt gammle rotel oppsett.
    hva jeg legger i lys lyd: skrikete diskant/lyttetretthet

har tenkt tanken om EC før men har aldri hørt ec selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tror det er "MYE" å hente på å bytte lydkilde, bør du lese dette:

Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Hvis du tror det er "MYE" å hente på å bytte lydkilde, bør du lese dette:

Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest
    Jeg har en Denon CD-spiller som jeg koble til en Yamaha receiver via både RCA-kabel analogt og optisk. Deretter så bytta jeg mellom inngangene for å se om det var forskjell på lyden på DAC'ene og det var det. Denon var lys og åpen mens Yamaha var mørk og trangere. Stor forskjell. Jeg tviler ikke på at forskjellige firma har forskjellige filosofier når det gjelder lyd og det tror jeg de fleste er enige med meg i selv om kanskje du ikke er det. Men kabler derimot...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •