"Klassifisering" av et anlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Klassifisering" av et anlegg?

Jeg lurer rett og slett på noe banalt enkelt, som dumme meg ikke vet.

Finnes det noen form for "klassifisering" av et stereoanlegg?
    -Hva gjør at det går over til Hi-fi fra vanlige stereo?
    -Når blir anlegget high end?
    -Bestemmes dette av priser, eller valg av komponenter? (Ikke inkludert PA)
    -Kan man eie bare det beste av det beste utstyret, og bare gå innenfor kategorien "et vanlig stereoanlegg i stua" uten at det blir kræsj med tidligere påstander/spørsmål?

Sist, men ikke minst.. Hva har jeg? Er det et stereoanlegg? Er det ren hi-fi glede som står i stua mi? hmm, er det high end? High end er det jo såklart ikke, dette er jeg klar over, men jeg klarte ikke å komme fram til noen gode svar selv her.

Ok, siste nå: Finnes det en "liste" som beskriver forskjellene fra de forskjellige "klassifiseringene"?

-Øivind-

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi Fi er det du kjøper når du faktisk bryr deg mer om lyden enn om hvor mange blinkende lys dingsen har. High End er når du bruker mer penger på en signalkabel enn på bursdaggaven til kjærringa.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øivind-J
    Finnes det noen form for "klassifisering" av et stereoanlegg?
    Ingen skikkelig/offisiell klassifisering, men ofte blir det (gjerne av blader) klassifisert ift. pris - for eks. budsjett klasse, mellomklasse, high end etc. Men selv der er det vel ikke alltid klare definisjoner på hvor prisene starter og slutter.

Hva gjør at det går over til Hi-fi fra vanlige stereo?
    Hifi står for High-Fidelity, altså høy troverdighet og er vel en fellesbetegnelse for en hobby og/eller utstyr der ønsket er å gjenskape lyd så troverdig som mulig. Det er ingen "regler" eller føringer involvert med dette begrepet, så strengt tatt blir de brukt om ganske mye.

Stereo er i ordets rette forstand lyd i 2 kanaler, ingenting mer.

Når blir anlegget high end?
    Industriens kanskje mest misbrukte ord. High-end står slik jeg tolker det for den høyeste ende av hva som er mulig å oppnå med dagens teknologi. Det ligger vel i kortene at slikt utstyr ikke alltid er billig, selv om pris ikke alltid er ensbetynde med kvalitet. Noe direkte definisjon (prismessig eller kvalitetsmessig) eksisterer derimot ikke, og derfor blir også navnet misbrukt så mye som det gjør også.

Bestemmes dette av priser, eller valg av komponenter? (Ikke inkludert PA)
    Det er et godt spørsmål, men vanskelig å finne noe universielt svar. Ellers se over.

Kan man eie bare det beste av det beste utstyret, og bare gå innenfor kategorien "et vanlig stereoanlegg i stua" uten at det blir kræsj med tidligere påstander/spørsmål?
    Vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet, men skal en velge det beste av det beste snakker vi nok flere hundre tusen kroner i bare utstyr for 2 kanaler (som også skal settes sammen med omhu, for å ikke snakke om rommet det skal stå i). Jeg vil si at et slikt anlegg vil ende opp med å bli alt annet enn "et vanlig stereoanlegg i stua" om jeg har forstått deg riktig.

Sist, men ikke minst.. Hva har jeg? Er det et stereoanlegg? Er det ren hi-fi glede som står i stua mi? hmm, er det high end? High end er det jo såklart ikke, dette er jeg klar over, men jeg klarte ikke å komme fram til noen gode svar selv her.
    Tror ikke det kommer noe godt ut av å klassifisere anlegget selv om det i det hele tatt er mulig. Spørsmålet bør heller være om man er fornøyd med det man har.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil klassifisere anlegget ditt Hi-Fi Øivind-J
    Wiki:
    Hi-fi, eller hifi, er en forkortelse for det engelske begrepet high fidelity, som i denne sammenhengen mer eller mindre direkte kan oversettes som «høy nøyaktighet». Begrepet benyttes om lydgjengivelse, og poenget er at reproduksjonen skal være svært nær originalen i kvalitet.

Hi-fi er også en standard (DIN 45500) for lydgjengivelsesutstyr. Denne standarden ble lansert på 70-tallet. Da de fleste moderne stereoanlegg holder seg langt innenfor rammene av denne standarden, har «Hi-Fi»-merket som man kan se på gamle stereoanlegg nå blitt utdatert og mistet sin verdi.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da den første grammafonen med voksrull ble laget så hadde den en lyd som datidens lyttere mente var nærmest perfekt i sin gjengivelse av den mennesklige stemme.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Snip
    Du har mange kloke ord HåkonN. Jeg stilte ikke mine spørsmål veldig seriøst, bare luftet et par tanker jeg hadde fordi jeg lurte på hva andre definerte som forskjellige "klassifiseringer" inne sjangeren stereoanlegg. Spennende å lese på diverse fora at Logitech har et par Hi-fi anlegg f.eks :P

Budsjett, mellom og high end er begrep jeg er godt kjent med, men ikke forskjellene på disse.

Sett at jeg har et par TDL reference standard transmission line høyttalere, med nordost flatline HT kabler og en Technics SL 1210 MK2. Med en god concorde stift. Så langt er vi vel innenfor high end verdenen? Men hvilken divisjon lander vi i når vi kobler den opp mot en Yamaha RX-797 stereoforsterker? En kjede blir aldri bedre enn svakeste ledd regelen gjelder fortsatt sant?

Dette er bare eksemplifisering av en fiktiv situasjon Men HT har jeg faktisk!

Din definisjon av high-end er slik jeg har forstått den tidligere. Greit å vite at jeg ikke er dum alene her ihvertfall :P

Du skjønte spørsmålet mitt slik det var tiltenkt også, selv om du sikkert var litt i tvil. Beklager mine egenskaper til å beskrive ting med tekst. Har omformulert spørsmålet litt med TDL eksempelet over

Klassifiseringen av mitt anlegg var bare på skøy, for å se hva andre syns om kjøpet mitt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Snip
    Hehe, har du hatt flere forsterkere enn kjærster også?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Snip
    Jeg får si meg enig i dette, selv om jeg har hørt et par anlegg som spiller bedre tidligere også Hi-fi er i mine øyne det man blir mest fornøyd med i forhold til forventningene. Det jeg har kjøpt overgår langt mine forventninger til 18K ihvertfall, og jeg har hørt mange 18K++ anlegg som ikke har fått meg til å smile på langt når så mye som i min egen stue! For meg holder denne definisjonen stand helt til noen kan overbevise meg om noe annet

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, har du hatt flere forsterkere enn kjærster også?
    Har ikke hatt så mange av noen av delene. Men har hatt alle forsterkerne lengre enn noen av forholdene har vart.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •