Lydkvalitet på samlealbum

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvalitet på samlealbum

Etter jeg oppgraderte anlegget, har jeg begynt å kjøpe cd'er igjen. Jeg er litt missfornøyd med lyden på enkelte cd'er, dette gjelder spesielt samlealbum. Jeg føler at bassen er fraværende.
    Jeg har også kjøpt cd'er fra Prodigy, Erasure og det nyeste albumet til Black Eyed Peas. Her var lyden imponerende. Skikkelig bra bass også.
    Er det virkelig dårligere lyd på samlealbum?

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hørt at det skal være tilfelle. Det måtte i så fall være hvis det var sakset fra andre produksjoner enn originalene.

Helt off-topic: Tror du ville ha stor glede av å få satt et godt effekttrinn på frontene dine.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xnn3882
    Etter jeg oppgraderte anlegget, har jeg begynt å kjøpe cd'er igjen. Jeg er litt missfornøyd med lyden på enkelte cd'er, dette gjelder spesielt samlealbum. Jeg føler at bassen er fraværende.
    Jeg har også kjøpt cd'er fra Prodigy, Erasure og det nyeste albumet til Black Eyed Peas. Her var lyden imponerende. Skikkelig bra bass også.
    Er det virkelig dårligere lyd på samlealbum?
    Jeg syns også jeg har merket at det er dårligere lyd på "greatest hits" cd'er!
    Og kansje generelt på cd'er med mange spor på! Vet ikke om dette er tilfeldig eller hva det er - kansje noen andre vet mer??
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok desverre tilfelle. Årsaken er at man ikke gjør nyinspillinger, men man samler sammen fra forskjellige utgivelser som i sin tur har vært spilt inn på forskjellig måte.

Så skal dette remasteres og anpasses samlealbumet så at lydbildet blir noenlunde likt. Dermed kan lyden bli forskjellig fra orginalinspillingen, og ofte, desverre, med dårligere resultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det Frekk sier. har flere ganger merket at albumer har bedre lyd enn hva samlealbum har.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mastering

Den store forskjellen mellom et album og et samlealbum er at førstnevnte er produsert og "mastret" for et helhetlig lydbilde. Bør være det i alle fall...
    Et samlealbum er jo bare en samling av låter fra andre album. Tviler på at plateselskapene gidder å gjøre noe særlig med lyden. Kanskje får de ikke engang lov?

En annen sak er at denne masteringprosessen er ulik for LP og CD slik at en direkte sammenligning mellom disse er som å sammenligne epler og pærer.

Just my thoughts...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et skrekkekempel synes jeg U2s 18 singles er. Det står pent i hylla, men ikke søren om jeg setter det på ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer Beetlejuice sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja,
    Jeg vil jo tro at man i alle fall må se litt på utgangsnivået på de enkelte låtene, for å få dette noenlunde likt. Hvis ikke må jo lytteren skru volumet opp og ned for hver låt.

Så når man først er i gang kikker man kanskje på nivået i ulike deler av frekvensspekteret, for å få også dette mer likt for de ulike låtene?

Mulig plateselskapene også skjeler til hvorvidt det er en samleplate som er aktuell for radiospilling? I så fall vil man kanskje ikke bare se på nivåer, men også evt. vurdere kompresjonsgrad etc.?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •