Problemer med protect på Marantz sr5500

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med protect på Marantz sr5500

Har et lite problem:
    Marantz sr5500 går i protect når volumet er litt høyt (ca -8db) med kun én dali concept 8 koblet til. Prøvd begge utganger. Prøvd analog fra mp3 spiller, analogt fra bærbar og optisk fra bærbar. Begge ender av høytalerkabelen har friske ender. Også prøvd å koble både høyre og venstre front kanal til høytaleren samtidig, men det ble bare værre.

Noen som har noen forslag på hva som kan være galt?

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den går nok i protect pga at den ikke klarer å levere nok effekt til høyttalerene. Hvorfor har du bare en høyttaler koblet til? Hvorfor ikke en på høyre og en på venstre kanal?
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på ferie og hadde bare plass til en høytaler. Men hvorfor klarer ikke forsterkeren å levere nok strøm når det bare er en høytaler koblet til?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe bedre når begge er koblet til da?
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når høytaleren er koblet til begge frontutgangene går den i protect endel tidligere.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte egentlig på når du har begge høyttalerene koblet til.

Men du kan ikke koble både venster og høyre utgang på en høyttaler. Da kortslutter du forsterker utgangene

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og forresten -8db er ganske høyt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi fått med oss et mobilt bredbånd på ferie så da trenger ikke Patr1ck skrive for meg lenger :P

Jeg får ikke testet begge høytalerne koblet til før om en fire ukers tid. -8db er ganske høyt, men forsterkeren har klart å dra dette til maks (+15db) før og lyden har vært ok fram til +10db. Men hvis dette er problemet, kan man ikke da koble til en motstand på ca. 8ohm til den andre utgangen?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det vil løse problmet. Etter som jo fler høyttalere som er koblet til, jo større er belastninga for forsterkeren.

Men hvis du kobler fra alle høyttalerene, også drar du volumet opp til maks. Hvis forsterkeren ikke går i protect da, så ligger ikke problemet internt i forsterkeren.

Men det jeg tror er problemet er at du faktisk spiller for høyt. Etter som når volumet er 0db så gir forsterkeren ut maks av hva den orker. Så lenge man har bra signal inn. Og side du har vært helt oppe på +15db, så har du spilt med en god del forvergning. Og når man spiller med mye forvrengning er det lett å brenne spolene i elementene i høyttaleren. Og hvis spolene begynner å bli slitene minsker impedansen i høyttalerene. Dvs at en høyttaler som skal ha impedans på 4ohm for eksempel, bare har 2ohm noe som gjør den mye mer tung dreven for forsterkeren. Og derfor går forsterkeren i protect. Og etterhvert vil også det slitte elementet bli "sprengt"

Det er det jeg tror det er, men vanskelig å kunne vite det sikkert uten ta noen målinger

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan å skru opp volumet når ikke noen høytalere er koblet i si noe? Da er jo ikke kretsen sluttet, går det da noe strøm?

Jeg får teste mer når jeg kommer hjem og se om det er noe mer lyd i den andre høytaleren :P Jeg har faktisk kjøpt en gammel NAD 319 for en tid tilbake så marantzen har knapt vært i bruk. Nå vet jeg ikke hvordan det er med forvrenging på denne forsterkeren, men den har vært med conceptene på fest et par ganger hvor volumet har gått så høyt at naden har skrudd seg av. Kan godt være at denne concept høytaleren har blitt så sliten etter en måned sammens med naden, jeg vet ikke.

Hvordan kan man måle dette forresten? Jeg har multimeteret mitt her hvis det kan brukes til noe

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bare bruke ohm funksjonen på multimeteret, still den inn på lavest verdi. Også måler du bare på terminalen på høttaleren uten at forsterkeren er koblet til. Resultatet skal være ca det samme som står bak på høyttaleren. Men det viktigste er at begge høyttalerne får samme verdi

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Temmelig nøyaktig 4 ohm. Jeg tror ikke den høytaleren min er helt bra. Mellomtone elementet fungerer ikke som det skal. Tar jeg øret inntil det høres det spinkelt ut og nesten sprengt. Tar jeg elementet ut og kobler det rett til forsterkeren høres det rimelig ok ut så jeg tenker kanskje at delefilteret er slitent? Spiller jeg uten mellomtonen kan jeg dra forsterkeren til kanskje +3db, men dette er kanksje naturlig med tanke på at det er ett element mindre for forsterkeren å drive. Hvordan kan jeg finne ut hva som er feil her?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er ulyder fra mellomtona så er det mest sannsynlig at den er sprengt, kjøp en ny å prøv. Eller så kan du ta med høyttaleren til hifi klubben å få dem til å se/høre på den

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjedelig å vente tre uker på ny mellomtone hvis den ikke er gåen :P Den spiller som sagt helt rent hvis jeg setter den rett på forsterkeren.

Jeg har nå kommet meg hjem fra ferie og kan teste med den andre høytaleren også. Den ene høytaleren går i protect, men ikke den andre så det er et eller annet internt galt med den ene høytaleren. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram for å finne ut hva som er feil. Jeg har nå prøvd å bytte om mellomtonene uten at det hjalp, har også koblet ut det nedre basselementet på begge to uten hell. Med det nedre elementet koblet ut kunne jeg spille høyere, men den gikk fortsatt i protect før den andre høytaleren (ikke at den andre høytaleren går i protect :P) Skal jeg koble ut det øvre bass elementet og diskanten også? Hvordan får jeg testet om det er delefilteret det er noe galt med, jeg er ikke spesielt happy for å klå inni høytalerne mine.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå byttet om på alle elementer uten at det gjorde noen forskjell. Motstanden på hvert av elementene var like også :S

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som kan hjelpe meg med dette?