Diskotek

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27

Tråd: Diskotek

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diskotek

Heisann..

Skal prøve å sette opp lyd til et diskotek i et kombinert hotell / disco / pub. :S
    Ettersom vi i den siste tiden har lent oss på en sliten PA høytaler med ødelagt diskant har jeg tatt på meg ansvaret med og finne noe nytt utstyr.
    Høytalerne har regelsmessig blitt sprengt og jeg mistenker at vi har for liten forsterker til å drive dem. Utstyret er nok også ganske gammelt. 5-10 år.
    Derfor sikter jeg på å bytte ut de viktigste delene, dvs PA forsterker og høytalere.

Har seg slik at vi har litt utstyr fra før av, men har ingen peiling på PA utstyr.
    Til jeg får undersøkt litt av hva som funker av det vi har, skriver jeg her i håp om å få litt råd/tips/anbefalinger til utstyr som ville funke. Hadde satt pris på om noen kunne gi noen tips til hva jeg minimum trenger for bra lyd hvis tilfellet var at man skulle kjøpe alt nytt.

Er litt usikker på hva jeg har av budsjett men hvis vi setter et budsjett til 20 000 +/-

Har lest litt gjennom forumet og sett at Fullrange høytalerne JBL IRX125 går igjen som anbefalt produkt, så sikter på at jeg trenger en bra forsterker til disse. 2x400 watt kraft mener jeg å ha lest er bra?

Vil helst ikke kontakte noe firma som tilbyr utstyr i frykt for at de vil prakke noe av sitt eget utstyr. Ligger jo mye uavhengig kompetanse på dette forumet

Rommet er på ca 60 kvm.

På forhånd takk

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NotcH
    Heisann..

Skal prøve å sette opp lyd til et diskotek i et kombinert hotell / disco / pub. :S
    Ettersom vi i den siste tiden har lent oss på en sliten PA høytaler med ødelagt diskant har jeg tatt på meg ansvaret med og finne noe nytt utstyr.
    Høytalerne har regelsmessig blitt sprengt og jeg mistenker at vi har for liten forsterker til å drive dem. Utstyret er nok også ganske gammelt. 5-10 år.
    Derfor sikter jeg på å bytte ut de viktigste delene, dvs PA forsterker og høytalere.

Har seg slik at vi har litt utstyr fra før av, men har ingen peiling på PA utstyr.
    Til jeg får undersøkt litt av hva som funker av det vi har, skriver jeg her i håp om å få litt råd/tips/anbefalinger til utstyr som ville funke. Hadde satt pris på om noen kunne gi noen tips til hva jeg minimum trenger for bra lyd hvis tilfellet var at man skulle kjøpe alt nytt.

Er litt usikker på hva jeg har av budsjett men hvis vi setter et budsjett til 20 000 +/-

Har lest litt gjennom forumet og sett at Fullrange høytalerne JBL IRX125 går igjen som anbefalt produkt, så sikter på at jeg trenger en bra forsterker til disse. 2x400 watt kraft mener jeg å ha lest er bra?

Vil helst ikke kontakte noe firma som tilbyr utstyr i frykt for at de vil prakke noe av sitt eget utstyr. Ligger jo mye uavhengig kompetanse på dette forumet

Rommet er på ca 60 kvm.

På forhånd takk
    Det er bare å dra ned på Hifiklubben og kjøpe Cerwin Vega høytalere og CV forsterkeri. Da skal man komme veldig langt mener jeg, om du er i tvil så sjekk ut hjemmesidene deres.

Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: CERWIN-VEGA CLS-15 Høyttalere

Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: CERWIN-VEGA CLS-215 Høyttalere

Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: CERWIN-VEGA A0.8KW2 Effektforsterker

Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: CERWIN-VEGA A1.5KW2 Effektforsterker

Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: CERWIN-VEGA A2.6KW2 Effektforsterker

Dette er noe av høytaler og diverse effekter du kan prøve, du vil trenge en forsterker med PRE Out utgang og en cdspiller vedsiden av. Det er bare å teste ut så finner du hva du trenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips

Har personlig et par CV høyttalere og er ikke noen tvil om at de leverer bra trykk
    Men er ikke ute etter typiske "hjemmehøytalere".
    Føler vi trenger noe mer robust og mer PA messig ettersom vi kjører et PA anlegg her.

Er ganske trygge på at JBL høyttalerne er noe av det vi er ute etter. Men om noen har noen gode grunner til at de ikke er å foretrekke vil jeg selvsagt vurdere andre tips.

Er aktive full-range høyttalere en bra vei og gå kanskje? Vet de ligger litt høyere i pris. Hvordan er isåfall opsettet av et PA anlegg med aktive kasser?

Blir mange spørsmål nå, men er ganske sugen på informasjon her
    Har seg slik at jeg har "frist" til neste uke å få fikset og bestilt utstyret ettersom jeg går ut i ferie da.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi bruker Mackie når vi setter lyd for et kor (ok det er jo ikke akkurat disco-lyd men vi kjører på med litt trykk under prøvene og man kan fylle et passelig stort samfunnshus med mye lyd med kun 2 aktive høyttalere) og jeg vil tro at aktive PA-høyttalere er veien å gå hvis du skal ha noe som er robust. Mackie er vel kjent for å gi bra ytelse for pengene men jeg har også hørt noen si at de ikke liker Mackie-lyden. Hvis du kunne trekke budsjettet litt så hadde det ikke vært så dumt med en sub i tillegg.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL er en sikker vinner.

Har opplevd bra PA lyd fra yamaha.

Du må oppgi hvor stort lokale som skal fylles med lyd så de som har peil kan veilede litt...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon

Du må oppgi hvor stort lokale som skal fylles med lyd så de som har peil kan veilede litt...
    Sitat Opprinnelig postet av NotcH i første post
    Rommet er på ca 60 kvm.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg litt mer info om de produktene som vi har fra før av.

Ødelagte høyttalere:
    Carvin TCS115 x2

CD Spiller:
    Gemeni CD240
    http://www.djzone.net/pg/archives/06...d240/cd240.jpg

Soundmixer:
    Mackie DFX6
    Mackie DFX 6 Sound Mixer Review

Behringer dx 626
    BEHRINGER: DX626

Forsterkere:
    Yamaha PC1002
    Yamaha PC1002 Power Amplifier

Behringer Europower EP2500
    EUROPOWER EP2500 - Forsterkere - Studio - Musikkinstrumenter & PA - DinPris

De høyttalerne har blitt "sprengt" mange ganger og fått byttet element flere ganger. Men nå får vi heller ikke tak i flere slike, utav produksjon eller noe.
    Kan om det trengs ta et bilde av lokalet så vi vet hva vi prater om.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter forslaget om aktive Mackie, i prisklassen er det både holdbart og med forholdsvis bra SPL.

Du kan spe på høyttalerbudsjettet med nok til å kunne ta med en matchende sub dersom du selger effektforsterkerne du har i dag - de kan omsettes her på forumet til de effekthungrige CV-gutta

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    La merke til det når jeg nå fikk lest igjennom alt.

2 stykk 2*15" bunner + topper med 15", eller 2 stykk 18" bunner med topper på stativ kan vel holde men da med 2 stykk forsterkere og delefilter til.

Er det "proffesjonelle" DJ og band som benytter utstyret også ?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 stykk 2*15" bunner + topper med 15", eller 2 stykk 18" bunner med topper på stativ kan vel holde men da med 2 stykk forsterkere og delefilter til.

Det er litt trangt med slikt utstyr innenfor budsjettet på 20k som også står nevnt i første post.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sjelden.. Helst "uproffesjonelle" som styrer med det Har vel også litt skyld i at vi sitter i den situasjonen som vi er i nå.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tengte i retning av og ha utsyr som ikke trengs og presses så får det også lengere levetid.

Det finnes altids brukt... ;-)
    Men ikke finne på og kjøpe slikt uhørt !!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjelden.. Helst "uproffesjonelle" som styrer med det Har vel også litt skyld i at vi sitter i den situasjonen som vi er i nå.
    Er det noe fordel separate sub og diskanter? fremfor en full range høytaller med sub og horn? Tenker da spesielt til "disko musikk"

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe fordel separate sub og diskanter? fremfor en full range høytaller med sub og horn? Tenker da spesielt til "disko musikk"
    For og si det slik... det er en myyyyye bedre fundament med Suber eller Bunner.
    De fleste liker nok det at det er sikkelig bassfundament til musikken...

Du får kjøpt fullrange med eks 2*15" i hver høytaler også...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For og si det slik... det er en myyyyye bedre fundament med Suber eller Bunner.
    De fleste liker nok det at det er sikkelig bassfundament til musikken...

Du får kjøpt fullrange med eks 2*15" i hver høytaler også...
    Jeg nevnte de Carvin høyttalerne i noen poster siden. De _ga_ veldig god lyd når de funket. Så tror faktisk vi kan klare oss med noe slikt. Bare noe mer "driftsikkert".

Produkter: JBL JRX Høyttaler 2 x 15" + horn
    Så for meg de høyttalerne. Fin pris og anerkjent merke.

Edit. Ser det har dukket opp poster lengre oppe. Skal se på mackie høyttalere.

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha prøvd å få tak i separate bunn og topp med separate forsterkere, helst aktive. Da kan de stilles mye mer individuelt slik at subber ikke blir ødelagt.
    Det skal sikkert overlates til unge og ad er det lurt å beskytte det så mye som mulig.
    Jeg sier ikke at Mackie er dritt men jeg vil bare meddele at det ikke har noe speielt godt rykte blant PA merker og lydteknikere.
    Men JBL et merke det skal mye til å trå feil med. De har mye godt innenfor PA også.

Skal man slå på stortromma så er heftige saker som Turbosound TQ veien å gå.
    Jeg og noen kamerater leide det til en hyttetur før i sommmer og jeg må si jeg ble ovverasket. Jeg viste ikke det kunne komme så masse bass fra 2 kasser med dobbel 15". Ellers så spilte det innmari rått og brutalt samt heftig. Noe av den kuleste lyden jeg har hørt. For å komme med et eksempel så fikk vi klager etter 3 minutter fra en hytte som ligger godt over 200 meter, med skog imellom

Newcomer Nabolagets_Skrekk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt en limiter og beholdet carvin toppene og kjøpt én eller to 18 tommere i tillegg for mer fundament. Hvorfor bytte ut noe som du egentlig syntes funket bra? En limiter vil hindre at det blir sendt ut mer enn det du stiller det til og du kan da justere den inn etter det du hører høytalerne tåler. Med noen subber i bånn så kan du jo også legge på et highpass filter på toppen, så slipper toppene all bassen som subbene kan ta seg av og forsterkeren vil ikke lengre være forliten.

Mvh Joakim

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg nevnte de Carvin høyttalerne i noen poster siden. De _ga_ veldig god lyd når de funket. Så tror faktisk vi kan klare oss med noe slikt. Bare noe mer "driftsikkert".

Produkter: JBL JRX Høyttaler 2 x 15" + horn
    Så for meg de høyttalerne. Fin pris og anerkjent merke.

Edit. Ser det har dukket opp poster lengre oppe. Skal se på mackie høyttalere.

Ser da greie ut: JBL :: Product

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabolagets_Skrekk
    Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt en limiter og beholdet carvin toppene og kjøpt én eller to 18 tommere i tillegg for mer fundament. Hvorfor bytte ut noe som du egentlig syntes funket bra? En limiter vil hindre at det blir sendt ut mer enn det du stiller det til og du kan da justere den inn etter det du hører høytalerne tåler. Med noen subber i bånn så kan du jo også legge på et highpass filter på toppen, så slipper toppene all bassen som subbene kan ta seg av og forsterkeren vil ikke lengre være forliten.

Mvh Joakim
    Har seg slik at vi får ikke taki elementer til de carvin høyttalere. De er blitt sprengt flere ganger så er også nokså lei av å skru på de. Så vil nok helst skaffe nytt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •