Effekt fra en surroundreciver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effekt fra en surroundreciver

Etter en del diskusjon med en venn hvor vi ikke kommer til enighet tenkte jeg å høre med dere.

Jeg har en surroundreciver som oppgir at den gir 7 x 140 W (Onkyo SR606). Det har seg vel ikke slik at denne faktisk gir ut 7 x 140 W i alle kanaler samtidig? Dette tilsvarer jo en total effekt på nesten 1kW, mens strømforsyningen gir 500W pluss.

Innbiller meg at reciveren kan gi ut 2 x 140W under optimale målinger ved meget lave frekvenser. Eller tar jeg helt feil? Måles "230 volt watt" annerledes enn "hi-fi watt"?

Effekt = Spenning x strøm (pluss virkningsgrad i en del tilfeller). Dette gjelder vel alltid?

Håper på å få litt oppklaring. Ha en god sommer 8-)

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært få oppgir med alle kanaler i drift. Som regel bare to og ved 1khz.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo oppgir 2x90W på frontene, 2 channels driven. Og 2x90W på senterkanalen, 2 channels driven. O.s.v. Ikke til å bli klok på - slike surroundspesifikasjoner. Antageligvis - og det stemmer vel ikke så verst med strømforsyningens 500 W pluss - greier denne å levere rundt 180W i alt - fordelt på de kanalene man bruker. Rundt 2x90W i stereo - eller 7x25W ved 7-kanals drift. I surround er neppe alle kanalene på maks nivå akkurat samtidig - så det låter nok bedre enn tallene tilsier.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgitt strømforbruk og oppgitt uteffekt har ingen sammenheng.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tommelfingerregel surroundreceivere: Strømforbruk * 90% er omtrentlig reell effekt
    Denne har 550w forbruk, dvs max ca 70W til hver kanal - noe som stemmer bra med det jeg har sett referert til i tester.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vist til ovenfor. Den lever 7*71 Watt på 0.1% THD og 5*80 Watt på 0,1%THD. Som en ser i denne testen: UltimateAVmag.com: Onkyo TX-SR606 A/V Receiver

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar folkens! Så for å oppsummere uten masse bruk av termer:

Forsterkeren kan gi ut 7 x 71 W - dvs til alle kanaler samtidig - målt under optimale "forhold"?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar folkens! Så for å oppsummere uten masse bruk av termer:

Forsterkeren kan gi ut 7 x 71 W - dvs til alle kanaler samtidig - målt under optimale "forhold"?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant litt om dette da jeg googlet:

BMH AS - Hvor mange Watt..?

Har ingen forutsetninger for å si hvor sant det er, det som står der - men med en strømforsyning på 500W, skulle du ha 300-350W til disposisjon - gitt en virkningsgrad på 60-70%. M.a.o. 40-50W pr. kanal med alle 7 kanaler i drift samtidig.

Jeg vet ingenting om slike virkningsgrader, jeg - det kan godt være både mer og mindre, spør dere meg. Men noe tap må det vel bli. Selv klasse D-forsterkere har tap - om enn mye lavere.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite svar her fra London...
    Mange av produsentene oppgir også data basert på "gjennomsnitts" strømforbruk på receiveren som forbruk == 500 "Watt".
    Dette pga at det ser positivt ut når man ser på strømtrekk fra nettet.. dog er det ikke en reell verdi å sammenligne med om man ønsker å se på strømforsyning kontra reell effekt på utgangstrinnene. De gir heller ikke opplysninger om hvordan de måler effektforbruket.
    Et eksempel er min hjemmekinoreceiver som er 7x130Watt ut og har 500VA strømforsyning. Samenlignet med Doxa 70 Signature som jeg hadde noen av tidligere så hadde disse 2x650VA strømforsyninger og var oppgitt med 2x70Watt ut-effekt...

Det som også er greit å tenke på er om den klarer å drive høyttalerne dine slik at du er fornøyd med lydkvaliteten pr ønsket volumnivå. På film så er det ikke slik at en hjemmekinoreceiver må yte like mye i alle kanaler samtidig, min f.eks har separate strømforsyninger pr kanal men har en "hovedtrafo" mtp strøm inn. I tillegg så går det mye effekt via bass/LFE signalet og dette håndteres ofte av eksten sub med ekstern forsterker.

De gamle Doxa 70 Signature xxx som jeg hadde har hatt mer punch og kraft en andre forsterkere jeg har hatt med x ganger mer oppgitt effekt. Alt er relativt, også hvor mye effekt man har behov for... er du fornøyd med lyden?

MTP virkningsgrad av en effektforsterker så er Ulf-B inne på noe som er relevant. Forskjellige effekttrinn har forskjellig virkningsgrad --> Klasse A/Klasse AB/... /Klasse D. Dette har ikke så mye med strømforsyningen å gjøre (leverer x watt uansett) men har med hvor mye effekt utgangstrinnet klarer å utnytte til å forsterke signalet.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Transistorforsterkere avgir endel varme. En test på Rotel RMB-1095 som er oppgitt til 5x200watt viste at "bare" i overkant av 5x160w ble til lyd. Resten var varme. Det tilsvarer 20% effekttap. Tilsvarende test av klasse D fra Rotel viste at den mistet under 5%.

Det hjelper ikke hvor store utgangstrinn en forsterker har hvis ikke kondensatorene klarer å levere strømmen og trafoen ikke klarer å fylle kondisene igjen. Det er derfor mange forsterkere og receiverer ikke oppgis med alle kanaler i drift. Det står ofte 5x150w (to kanaler drevet). Det betyr at det er 5 150w utgangstrinn, men at strømforsyningen ikke klarer å gi nok strøm til å drive alle 5 til maks. Dette kalles ofte juksewatt. NAD, Rotel og endel andre oppgir effekten med alle kanaler drevet fra 20-20k hz. Dette kalles ofte ekte watt. Det som er litt betenkelig er at produkter fra meget anerkjente produsenter ofte blir oppgitt med "juksewatt", f.eks.Denon.

Dette er klippet fra Yamaha's hjemmeside:

"Effektforbruk
    Oppgir effektforbruk for valgt produkt.

Dersom produktet er en receiver eller forsterker måles effekten i henhold til følgende norm: Hvor mye effekt drar forsterkeren/receiveren ved 4 ohm belastning når man tar ut 1/8 av maksimal effekt i samtlige kanaler. Med andre ord har dette sifret ingenting å gjøre med maksimal effektforbruk."

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må også huske å trekke fra hva elektronikken i forsterkeren bruker.

Jeg har en forforsterker og en effekt forsterker. Forforsterkeren trekker 80W, der er det kun elektronikk, ingen forsterkning. Mens effektforsterkeren som er oppgitt til 8x140w, har en trafo på 800 VA. (Den samme trafoen sitter faktisk i forforsterkeren også )

Det normale er nok at det måles i 2 kanaler i drift. Men hvis produsenten har ett billig anlegg som de ønsker å selge mye av til folket på "Elkjøp", så er det ikke unormalt å se reklame sier 1000w/1200w osv. Da er det målt i 1 kanal i drift ved 1 KHz med 10% forverengning. Og peak verdier. Hver høytaller har egentlig 20-50w å gå på.

Man blir egentlig aldri klok på disse watt beregningene.

Men selv om man har 100 korrekte w per kanal, så utnytter man dem aldri. Da 100w er på maks volum. Mens de fleste kanskje ligger på 50-80% av volumet.

I siste Hjemmekino så var det en tabell som viste hvor mye watt man måtte bruke for å få forskjellig volum. Dette kommer igjen ann på hvilke høytaller man har, og hvor lett dreven den der.

En høytaller som er oppgitt med 90 dB ved 1 watt, bruker da 1 watt for å nå 90 dB. Dette er da målt 1 meter fra høytaller tipper jeg (tror det er standard).
    For å nå 93 som er en fordobbling av volum, så trengs 10w. og kurven er meget bratt herifra. Tror man måtte ha 128w for å nå 105 dB.

Da trenger man kraftig forsterker for å bruke en tungdreven høytaller på 83-85 db.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo nevne at det effekt forbruket som står bak på forsterkeren, veldig ofte bare er et gjennomsnitts forbruk ved normal bruk. Og ikke det forsterkeren trekker maksimalt.

For å finne ut hvor store strøm resusser forsterkeren har må man finne størrelse på trafo og kondensatorene. Også lage et regne stykke med tap osv.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2

En høytaller som er oppgitt med 90 dB ved 1 watt, bruker da 1 watt for å nå 90 dB. Dette er da målt 1 meter fra høytaller tipper jeg (tror det er standard).
    For å nå 93 som er en fordobbling av volum, så trengs 10w. og kurven er meget bratt herifra. Tror man måtte ha 128w for å nå 105 dB.

Da trenger man kraftig forsterker for å bruke en tungdreven høytaller på 83-85 db.
    Det er ikke helt riktig

For å øke 3 dB i volum (spl) så må man dobble effekten

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •