Trenger tips til CD-spiller oppgradering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger tips til CD-spiller oppgradering

Har Sennheiser HD650 og Shanling P100 hodetelefonforsterker. Kilden lyden kommer fra er en Yamaha CDX-560 jeg kjøpte i '93 eller '94. Denne har vært en god kamerat i mange år, men føler at det er på tide å bytte den ut.

Har greie kabler (Kimber til ca. 1000 for en halvmeter) pluss nevnt utstyr. Vil jeg merke stor forskjell på Yamaha'en jeg har og f.eks Vincent CD-S2?

Hvilke andre spillere anbefaler dere, med et budsjett på maks 5-6000 (nytt eller brukt)?

Av musikk (om dette er vesentlig) går det mest i low-fi elektronisk musikk, drum'n'bass + noe rock og pop.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over en Rotel RCD-06 brukt idag, vil denne være grei til "oppsettet" mitt? Har ikke sjangs til å få prøvd den før evt. kjøp, men ifølge selgeren skal den ha nøytral lyd og fremtoning..

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis CDspilleren rusler og går, og den har digital(e) utgang(er), kan du rent lydmessig med fordel kjøpe en DAC i stedet for en ny CDspiller. En Abrahamsen f.eks. - eller noe annet til en 3-4-5.000 kroner. Når CDspilleren din før eller senere gir opp ånden, kjøper du deg et nytt brukt treskeverk til en 4-500 kroner, eller satser på en BluRay-spiller som gir deg mulighet til både filmlyd og musikk via DAC - i god kvalitet. Eller en Squeezebox eller noe annet som gjør CDspilleren - men ikke DACen - helt overflødig.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spilleren jeg har nå har kun RCA, ikke'no digitalt

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, hvor mye er det for en brukbar DAC og er det noe spesielt jeg skal se etter?

Er, som dere sikkert skjønner, helt blå på DAC

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abrahamsen DAC V6.0 koster drøye 3.000 kroner - det er nypris. Beresford 7520 er en bra DAC - og koster mindre enn Abrahamsen. Cambridge DacMagic koster 2.400 kroner på Hifiklubben. Av brukte DACer kan du jo vurdere RME ADI-2 - brukt ca. 4.000 kroner - evt. Benchmark DAC-1. Min siste Benchmark kjøpte jeg for drøye 5.000 kroner. Med en CD-spiller - jeg så en til 300 kroner på finn.no (får ikke lov til å linke til den) - med både optisk og koaksial digital utgang, er du i business. Alternativt kan du gå for en gammel DVD-spiller - de er latterlig billige. Med noe slikt får du utrolig bra lyd. En del av disse DACene har jo også såpass bra hodetelefonforsterkere innebygget, at de muligens holder følge med den hodetelefonforsterkeren du har allerede.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg kan bruke min Denon DVD-1740 + en DAC som et kurant alternativ?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en Denon DVD-spiller? Da er det bare å kjøpe DAC - fungerer helt utmerket! Selv brukte jeg en Denon DVD-1400 sammen med en DAC i TVstuen i mange år før jeg oppgraderte til Primare DVDspiller.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser ting plutselig mye lysere ut Takker for svar

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abrahamsen DAC V6.0 har gått opp til 4000,- Fremdeles et kanonkjøp i mine øyne(og ører)

Den bestiller du enkelt her:ECS Store

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4.000? Det har jeg ikke fått med meg - men enig med deg: Fortsatt mye DAC for pengene. Selv om man altså kjøper den splitter ny. Jeg har sett den brukt for i underkant av 3.000, så med litt flaks.....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men sånn til sammenligning: Hvordan blir lyden med Abrahamsen-spilleren kontra Abrahamsen DAC'en? Relativt lik?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt Abrahamsen CDspiller og Abrahamsen DAC i direkte sammenligning - bare hver for seg. CDspiller endog bare på en demo på Elkjøp. Men kjenner jeg Abrahamsen rett - han er jo litt kjent for det - har han lurt inn en dash av sitt klangideal i begge produktene. Bare en ytterst behagelig dash - ingen grunn til bekymring. Klangmessig altså ikke så forskjellig, men jeg gjetter på at DACen hans er et lite hakk hvassere når det gjelder detaljer i lyden, dynamikk og slikt.

Men en DAC er uansett et mer anvendelig produkt - hvis du har en DVDspiller som fungererer, og som du kan bruke som drivverk. Med tilkobling via USB direkte til PC, flere sett digitale innganger til bruk i vår digitale hverdag - digital-TV, DAB-radio, nettverkspiller - har du et mer fremtidsrettet produkt. Og et godt produkt. Skal jeg skyte fra hoften, matcher f.eks. Abrahamsen DACen CDspillere med en nypris på både det dobbelte og det tredobbelte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •