Kjøp av brukt anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av brukt anlegg

Hei

Har kjørt igjennom 2600 finn annonser angående anlegg og har funnet en del gode tilbud. Problemet er at jeg ikke har peiling på anlegg,har bare sett på hva anlegget har kostet nytt i sin tid osv...

Skal høre på mp3 og spotify i et 20 kvadratmeter stort rom. Hovedsaklig stereo, men har også funent noen bra surround tilbud... hadde opprinnelig tenkt til å kjøpe noe fra 4-8 lapper, men har ikke peiling på hvor mye jeg må legge i forsterker hivs jeg bare kjøper høytalere

Her er annonsene jeg har sett på:

FINN.no - Annonser for eiendom, bil, ledige stillinger, flybilletter, hotell, pakkereiser m.m.

http://www.finn.no/finn/misc/object?finnkode=17659806

FINN.no - Annonser for eiendom, bil, ledige stillinger, flybilletter, hotell, pakkereiser m.m.

Hadde vært veldig snilt om dere gadd å gå igjennom annonsene og fortelle meg hvilket jeg burde kjøpe/vurdere og hvorfor

Hvis dere vil vite hva de forskjellige anleggene har kostet nytt, bare spør

Takker for alle svar!

Kopiert posten min fra diskusjon.no hvis noen oppdager det...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare 3 av linkene virker.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når utgangspunktet er "har ikke peiling på anlegg" - for å sitere trådstarter - synes jeg at å starte med bruktkjøp er en forholdsvis dårlig idé. Å kjøpe et par høyttalere her, en forsterker der, og en CDspiller (eller en annen kilde) Gud vet hvor, krever god peiling. Å forestille seg i sitt indre hvordan ting man aldri har hørt spille sammen før, låter når de skal spille sammen, krever mye erfaring.

Ny hifi er da ikke så dyrt. Det tryggeste - med trådstarters utgangspunkt - synes jeg er å ta en runde i et par hifibutikker, be dem sette opp et anlegg i en passende prisklasse - deretter litt lytt og lær. Ta med egen musikk på slike runder.

På den annen side: Det dukker fra tide til annen opp tilbud på komplette pakker. Gjerne noen som skal flytte, og som plutselig finner ut at de skal selge alt de har. Ingen skade skjedd dersom en slik pakke befinner seg i nærheten og man kan få lyttet til den i ro og mak. Liker man det man hører, er det forholdsvis risikofritt å kjøpe. Men åkke som: det kan være greit å ha gjort unna noen lytterunder først. Det er lettere å skille klinten fra hveten da.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper jo selvfølgelig ikke et anlegg jeg ikke har hørt. Har allerede vært i 3-4 hifi butikker den siste måneden og hørt på anlegg, så vet hva som skiller god og dårlig lyd Har ikke peiling på hvilke merker som står for kvalitet og ikke, og hvilke anlegg som passer til hva slags musikk. Men du har kanskje rett i at jeg burde kjøpe nytt...Eneste bekymringen min er at jeg skal få noe som ikke er verdt penga,men på hifi klubben er vel de som selger til å stole på(?)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet!

En halvfanatisk kompis av meg kjøpte 4 Qln Qubic II S (ca 2000.-) + en Qln center (ca 1000) og en billig Onkyo TX-SR607 Surroundreceiver (ca 5000.-) fordi han ville teste en Surroundreceiver med de nye HD-Lydformatene men du klarer deg nok med en Pioneer VSX-818V (ca 3000.-). (Receiveren har USB inngang i front. Koble til din mp3 spiller eller minnepenn og spill av musikken direkte)

Det interesante er at lyden er veldig mye bedre på dette anlegget en det jeg trodde den ville bli (ble overasket). Jeg tror også at du er bedre tjent med et "gunstig" nytt anlegg kontra å kjøpe brukt siden du "ikke har peil". Hvis du senere vil ha litt meg bass så kan du kjøpe deg en rimelig subwoofer.

PS: Bare spør i vei så skal vi nok klare å hjelpe deg

Lars.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dudlie
    Kjøper jo selvfølgelig ikke et anlegg jeg ikke har hørt. Har allerede vært i 3-4 hifi butikker den siste måneden og hørt på anlegg, så vet hva som skiller god og dårlig lyd Har ikke peiling på hvilke merker som står for kvalitet og ikke, og hvilke anlegg som passer til hva slags musikk. Men du har kanskje rett i at jeg burde kjøpe nytt...Eneste bekymringen min er at jeg skal få noe som ikke er verdt penga,men på hifi klubben er vel de som selger til å stole på(?)
    "Its a jungle out there"

Det finnes så mange merker i dag at selv de beste går i surr! Som oftest vil prisen avgjøre hvor bra ting er selvom det ikke alltid stemmer.

Både Soundgarden & HiFi-Klubben er seriøse butikker og det finnes mange fler. Hvis du sier hvor du bor (fylke) så får du nok mange råd om butikker osv..

Lars.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dudlie
    Hehe - ikke så selvfølgelig det - at man ikke kjøper anlegg man ikke har hørt. Det meste som står hjemme hos meg i dag, har jeg ikke hørt før jeg kjøpte det. Ingen av høyttalerne. Ingen av forforsterkerne. DACen hadde jeg hjemme på prøve. Den ene suben også. Det er omtrent alt. Det vil helst gå bra, men jeg vil ikke anbefale en som ikke har ganske solid erfaring og/eller ganske solid lommebok å gjøre det slik jeg har gjort.

Mye kan sies om hifibutikker, men mitt inntrykk er at hvis du er veldig klar på hva du er ute etter, og er veldig klar på hvor mye penger du har tenkt å bruke, er de fleste ganske flinke til å demonstrere utstyr i den rette prisklassen. Ellers har jo "alle" en tendens til å overselge litt - menneskelig, det.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Yamaha RX-V663, SVS SBS-01, SCS-01 og SVS PC12-NSD. Hadde ikke hørt noen av delene før jeg bestilte på internett. Men jeg leste tester for å få et inntrykk av hva komponentene stod for. Og så er det bare å spørre her om ting passer sammen når du har funnet noe du er interessert i.

4-8000kr tror jeg blir lite selv for et brukt surroundanlegg. Start med bare fronter og receiver er mitt forslag.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo ta en titt på Surround.no - Høyttaler spesialisten

Vet at både dynavoice og XTZ har kommet bra ut i tester, sånn i forhold til pris og kvalitet.

Selv så har jeg ikke hørt noe av dette, så kan ikke uttale om hvordan det låter
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •