Plassering/opphenging av bakhøyttalere i 5.1 oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer fred_stian sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering/opphenging av bakhøyttalere i 5.1 oppsett

Jeg har nå flyttet og har da kjøpt inn ny sofa som skal inn i kjellerstua sammen med hjemmekinoen.
    Med den forrige sofaen hadde jeg bakhøyttalerne stående på hver side av 3 seter sofaen som var midt foran tv'en og synes det funket ok.
    Men nå er det ny sofa med hjørne og da har jeg plutselig ikke noe ordentlig plass til bakhøyttalerne. Å flytte sofaen ut fra veggen for å få plass til bakhøyttalerne mellom sofa og vegg er ikke veldig fristende kjenner jeg fruen rett! :-P

Høyttalerne som brukes bak er Cerwin Vega sine små bokhylle høyttalere i V-serien, så de er ikke så grusomt store. Er det mulig å henge dette på veggen eller vil det låte helt rart å få lyden såpass ovenfor øret som man må ha da?
    Trenger i så fall tips til hvor det finnes oppheng.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering bakhøyttalere

Det skal gå fint å henge høyttalerne oppe på veggen ca 1 meter over hodet i sittehøyde. da får du et litt mere diffust lydbilde som faktisk kan gi inntrykk av at rommet er større bak deg.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke fungerer tilfredsstillende så har Focal Dôme mulighet for å monteres slik at de spiller nedover. Men hvis du vil så får du det til med CV'ene óg.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik911
    Det skal gå fint å henge høyttalerne oppe på veggen ca 1 meter over hodet i sittehøyde. da får du et litt mere diffust lydbilde som faktisk kan gi inntrykk av at rommet er større bak deg.
    Og da med elementene pekene nedover eller vil det funke å sette de på en hylle pekende forover/innover mot øret?

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hvis det ikke fungerer tilfredsstillende så har Focal Dôme mulighet for å monteres slik at de spiller nedover. Men hvis du vil så får du det til med CV'ene óg.
    Spørsmålet da er å finne oppheng! Jeg får lete litt på nettet!

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde å sette stativene jeg brukte før med bakhøyttalerne på der det er plass til de i går, og det er tydelig at dette må henges på veggen!

Så da blir det enten å lage til en enkel hylle og prøve å enten sette de med elementene mot øret uten at de tiltes nedover eller rett opp i taket, får se hva som låter best.

Evt. så går det kanskje ann å lage en hylle med hull i midten så høyttaleren kan ligge med fronten ned så lyden kommer nedover, mot øret.

Eller se om det finnes noen gode oppheng til vegg, noen tips til hvor sånt kan finnes!?

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema skal ha noen veggfester for høytalere som du antaglig kan bruke. Du må nok belage deg på å skru i kabinettet.
    Å montere de rett på vegg pekende fremover tror jeg er en mindre bra løsning mht til surround opplevelsen i den grad lite og ingenting av lyden vil være rettet mot lyttepos.
    Selv hadde jeg litt av samme problemet (dog har mulighet for å dra sofa 30-40 cm frem fra vegg. Hadde de først hengende, men valgte å lage en hylleløsning med hobbyplater slik at jeg får vinklet lyden mer inn i rommet. Jeg er fornøyd med den løsningen (ta en kikk i profilen om du vil se hvordan det ble)

Mulig du bør vurdere de som Gurba nevner også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •