kobling av logitech z5500

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kobling av logitech z5500

Tenkte først å satse på et sony "alt i ett anlegg", men fikk anbefalt z5500 i stedet. Er helt grønn på dette området, så håper noen kan hjelpe meg med hvordan jeg skal koble anlegget.

Har tenkt å kjøre z5500 med flatskjerm og DVD.

Hvilke kabler må jeg kjøpe?

Vært fint om noen kunne forklart meg hvordan jeg skal koble det opp mot flatskjerm og DVD på en lettfattelig måte

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joramo91
    Tenkte først å satse på et sony "alt i ett anlegg", men fikk anbefalt z5500 i stedet. Er helt grønn på dette området, så håper noen kan hjelpe meg med hvordan jeg skal koble anlegget.

Vært fint om noen kunne forklart meg hvordan jeg skal koble det opp mot flatskjerm og DVD på en lettfattelig måte
    Spørs litt på hva slags lydutgang tv'en din har. Fleste nye tv'er av ihvertfall samsung og LG kommer med optisk lydutgang noe som da vil si at du trenger en optisk kabel.

Har tv'en din 2 RCA (eller phono plugger) må du muligens ha en overgang fra rca til minijack om det ikke følger med i pakken. Ellers er alt av høyttaler kabler og annet tjafs med i pakken.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samsung b535 med 1 optisk lydutgang. Kobler jeg z5500 med optisk kabel til flatskjermen. Får jeg da utnyttet anlegget til det fulle?

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samsung b535 med 1 optisk lydutgang. Kobler jeg z5500 med optisk kabel til flatskjermen. Får jeg da utnyttet anlegget til det fulle?
    Nei, teoretis sett vil du renge en ekstern DAC i milionærklassen for og utnyte det til det fulle.
    Vil jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men får jeg 5.1 surround med optisk fra z5500 til TV-en?

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men får jeg 5.1 surround med optisk fra z5500 til TV-en?
    Hvis du kobler TVen til z5500 med optisk så får du hele tiden max hva TVen kan gi deg. Noen kanaler sender i surround men de fleste sender i stereo, alternativt kan du bruke dolby pro logic etc. for å "fake" surround fra stereo. Dette kan du selv teste ut for å se hva du foretrekker.
    DVD-spiller kobler du også opp mot z5500 via optisk eller digital coax, kommer an på om du har mer enn én optisk inngang på z5500. Hvis du kun har én optisk inngang så bruker du coax, uansett hvilke av disse du bruker så vil du få surround fra DVD-spiller. Primært Dolby Digital evt. DTS, kommer an på hvilke lydspor som ligger på DVDen, enkelte DVDer har også kun stereospor.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener z-5500 har 2stk optisk og 1 coaxial

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Mener z-5500 har 2stk optisk og 1 coaxial
    Den har 1 av hver, samt 3 stk minijack

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn på tampen:

Du har ikke vurdert dette Samsung HT-TXQ120 - Hjemmekinosystem - Samsung - Hjemmekino - Samsung HT-TXQ120 - Hjemmekinosystem - Netshop.no - pc data foto minne digital ??

Samsung HT-TXQ120
    En fryd for øret, en drøm for øyet

Testens dyreste anlegg står Samsung for. Med en veiledende pris på 13 000 kroner koster det mer enn det dobbelte av de rimeligste anleggene. Og det er verdt det!

Samsung har tydelig hentet inspirasjon fra Bang&Olufsens gamle CD-spiller, med elektronikken stående på høykant. DVD-en sklir inn i en sprekk på høyre side. Tegnruten er stor og lettlest, med blått lys. Hele anlegget er rett og slett råflott, i sort pianolakk. Med oppskalering helt opp til 1080p og testens største høyttalere, tar den jobben på alvor.

Kvalitetsinntrykket
    Visst er det lekkert. Høyttalerne er de største i testen, subwooferen inkludert, og utstråler stor lyd selv før anlegget er skrudd på. DVD-receiveren står loddrett på eget stativ, med diskmating via en sprekk på siden. Ingen skuff. Vakkert.
    Men selv hos Samsung er det mye plast. Det er viktig å ha på seg de metaforiske silkehanskene når anlegget kobles opp, selv om høyttalerne er mye mer rigid sammensatt enn Sony sine, og utformingen mer nøye.

Brukervennlighet
    Høyttalerne må monteres til stativene. Elektronikken må også settes fast i et stativ. Skrutrekker er nødvendig til det hele.

Det følger med mikrofon for autokalibrering av systemet. Forlat rommet når dette skjer, for anlegget bråker mye i denne fasen. Men det går meget enkelt for seg, og når alt er gjort, er det bare å sitte ned og nyte film eller musikk. Det skal sies at vi måtte dempe subwooferen med 4 desibel etterpå.

Skifte av filmformatoppløsning gjøres i en håndvending med en knapp på fjernkontrollen. Menyene er også lett forståelig, og anlegget generelt lett å bruke.

Lydkvaliteten
    På klassisk musikk ligger Samsung-anlegget foran de andre i testen. Lydbildet er stort og åpent, romklangen er herlig diffus. Det er også mer kraft enn Sony-anlegget kan by på.

Subwooferen integreres meget godt med høyttalerne. Bassinstrumentene låter mer naturlig enn med noen av de andre anleggene. Brystklangen til mannlige sangere blir også mer autoritær.

Dynamikken er testens beste, selv om den også med Samsung er begrenset. Klassisk musikk bør ikke spilles for høyt, da blir anlegget fort stresset. Popmusikk og annen komprimert musikk kan spilles høyere.

Den voksne senterhøyttaleren gjør at Samsung-anlegget får fyldige og fine dialoger, samtidig som det er god kontroll på det som skjer i lydbildet. Innen rimelighetens grenser. Testens dyreste anlegg til tross, 13 000 kroner er ikke all verden for et komplett surroundanlegg. Spill for høyt, og basseffektene flater ut, det blir rotete og masete å høre på.

Bildekvaliteten
    Bildet på Samsung-anlegget er meget bra. Minst like bra som JBL, og merkbart bedre enn Sony og LG. Svartnivået er mørkt og fint, med mange av detaljene i skyggene intakt. Det er fint lite støy, bildet oppskaleres helt opp til 1080p med få lyter. Man kan innimellom se litt risting i bildet når kameraet panoreres meget langsomt over detaljerte skoger, vann, sand og liknende. Men det er likevel bedre enn man kan forvente. Og det er ikke noe særlig linjeflikking med 720p og 1080p oppløsning. Fargene er fine, og det er lite støy. I det hele tatt meget bra bilde

Når vi gir Samsung tittelen ”Best i test”, tenker man fort at det skulle bare mangle. Det er jo det dyreste anlegget. Men her tar vi hensyn til valuta for pengene, og likevel er Samsung HT-TXQ120 det beste kjøpet. Hvis man har plass til det. Anlegget tar nemlig litt plass, og såpass store bakhøyttalere er ikke bare bare.

Lydkvaliteten, bildekvaliteten og det lekre utseendet bør likevel få deg til å prioritere plassen dette anlegget fortjener

Fungerer MYE bedre enn setttet til Logitech og har dvdspiller og alt du trenger. Desverre ikke Blu-ray.

Min bror har dette settet og er knallfornøyd. Om du ønsker deg et vannvittig lydtrykk ut av dette settet kan du fint oppgradere høyttalerne til Cerwin Vega sine CVHD høyttalere.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det du må for å få DD 5.1 eller DTS fra DVD er å bruke optisk / coax kabel
    (dette fordi det sitter decoder til DD 5.1 og DTS i Z5500)
    dvs........optisk eller coax direkte fra DVD spilleren til 5500 eller så får du ikke denne lyden
    (om ikke tv kan pass through bitstream audio å det gjør knapt en tv)

Hvordan du kopler resten er avhengig av utganger DVD og innganger tv
    (HDMI , DVI osv så skriv navn på flatskjerm / DVD spiller er det enklere å anbefale)

Skriv gjerne om andre ting skal koples til også og om det er HD eller SD

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    Sånn på tampen:

Du har ikke vurdert dette Samsung HT-TXQ120 - Hjemmekinosystem - Samsung - Hjemmekino - Samsung HT-TXQ120 - Hjemmekinosystem - Netshop.no - pc data foto minne digital ??

Fungerer MYE bedre enn setttet til Logitech og har dvdspiller og alt du trenger. Desverre ikke Blu-ray.

Min bror har dette settet og er knallfornøyd. Om du ønsker deg et vannvittig lydtrykk ut av dette settet kan du fint oppgradere høyttalerne til Cerwin Vega sine CVHD høyttalere.
    Oppgradere høyttalere på et slikt anlegg er dødfødt. Forsterkeren er somregel skreddersydd for de høyttalerene den kommer med (og høyttalerene har ofte en vill impedans osv) samt reell effekt er langt langt langt lavere enn det samsung påstår.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er det ikke rare effekten dette egentlig leverer , men har prøvd dette settet med Cvhd veggmonterte høyttalere, og det spillte overraskende bra! Disse har jo høy følsomhet og spiller kun ned til 150hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt dette settet. Spilte overaskende bra i en stue på 50m2. Måtte jo bare prøve for å se hva det bodde i det.. Kjørte med optisk fra dvd spilleren. Bare å glede seg det.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Z5500 er ett godt anlegg, men den innebygde DACen er meget dårlig. Når jeg brukte det på PC så var det å dekode signalet i PCen fremfor Logitechen en enorm forskjell.

(Kjørte da vanlig DVD for å greie å få ekte surround til settet. Hvis noen lurte )

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå godt i anskaffelse av logitech z5500. Har i tillegg samsung b535 og samsung bluray(kun optisk inngang til lyden).

flatskjermen har jo både optisk og coax inngang. Når jeg kobler Tv-en med optisk til z5500 får jeg lyd, men ikke med coax. Skjønner ikke hvorfor. Kan det være at jeg bruker feil coax kabel? Noen med tips til coaxkabel som de vet funker fra samsung b535 og til z5500?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå godt i anskaffelse av logitech z5500. Har i tillegg samsung b535 og samsung bluray(kun optisk inngang til lyden).

flatskjermen har jo både optisk og coax inngang. Når jeg kobler Tv-en med optisk til z5500 får jeg lyd, men ikke med coax. Skjønner ikke hvorfor. Kan det være at jeg bruker feil coax kabel? Noen med tips til coaxkabel som de vet funker fra samsung b535 og til z5500?

Med mindre du har en tv som passthrough bitstream lyd så IKKE kople til tv men direkte fra Blu Ray spiller til Z5500

Det er også mulig du må inn i din Samsung spiller for å sette bitstream lyd

Da skal det fungere på den måten at Surround lyden sendes som DD 5.1 eller DTS fra BD spilleren med optisk/coax kabel til Z5500 som så decoder denne lyden så du får ekte surround.

obs --innstilling i BD spiller skal/må ikke stå som PCM (LPCM) for da blir lyden fra dine filmer bare 2.0 stereo.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du misforstod litt. Får lyd når jeg ser film igjennom BD spilleren. Da kobler jeg optisk direkte fra BD spilleren til z5500.

Men når jeg skal se på vanlige tv-sendinger så funker ikke coaxen fra TV-en til z500. Da står det i displayet på z5500 at det "no input" el.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de TVene som Samsung har med B535, så ser jeg ingen av de har Coax lyd, kun optisk lydutgang. Vet ikke hvilken du plugger i, men tipper det enten er analog lyd, eller en video inngang.

Hvilken BD spiller har du fra Samsung? Hvis den har multikanals analoge utganger, så er disse faktisk det beste alternativet å kople den opp mot Z5500, da får du også HD lyd. Og du kan bruke den optiske fra TVen.

EDIT: Fant ut at du har Samsung BD-1500, og denne har ikke analoge multikanals utganger.

Sett bryteren bak på Z-5500 til 3xstereo, og ikke 6ch, og kjør analogt fra TVen, eneste mulighet for lyd fra begge uten å manuelt måtte bytte kabel hver gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk faktisk 5.1 lyd(i vanlige tv-sendinger) ved å kople rød og hvit coax inn i TV-en og minijack til z5500. Men blir vel kanskje litt då rligere lyd når en må bruke minijack inn i z5500?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk faktisk 5.1 lyd(i vanlige tv-sendinger) ved å kople rød og hvit coax inn i TV-en og minijack til z5500. Men blir vel kanskje litt då rligere lyd når en må bruke minijack inn i z5500?
    Rød Hvit er phono kabel ....... ikke coax. (Coaxial kabel)
    Rød hvit kabel er stereo og analog lydoverføring. (coax er digital lydoverføring)
    At du kan få 2.0 stereo til å høres i 5.1 høytalere er at Z5500 da lager en surroundmix ut fra stereo lyden som avspilles i alle høytalere .

Lyden du får med analog kabler er den du ble anbefalt av Andsrs T2 men er selvsagt ikke det samme som surround fra DVD , BD , CD , lydfiler med ekte surround men bedre en ingen surround fra tv

Skal ekte surround avspilles fra kilder som gir ekte surround (DVD , BD , HD kabeltv/satelitt , PC lydfiler/film med coax må denne coax kabelen være RCA 75 ohm signalkabel.

eksempler
    AVshop.no / Søkeresultat

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •