Spørsmål om lydkvalitet/effektkobling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om lydkvalitet/effektkobling

Hei,
    jeg har et lydkvalitetssproblem, som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

I hjemmekinoen kjører jeg for tiden en Onkyo TX-SR875, koblet til PSB-høyttalere (T5 i front, C60 i senter og B20 på siden - i tillegg til 2 bipolare Klipsch på bakveggen og en Definitive sub).

Jeg har mer enn god nok kinolyd (med Audissey koblet inn), men trodde jeg skulle få et bedre løft i stereo-musikk med ny receiver enn det jeg faktisk har fått. Jeg synes musikken låter trangt og rotete, og det tar ikke lang tid selv på mellomhøyt volum før lyttetrettheten melder seg. Det jeg savner er altså et åpnere og luftigere lydbilde på musikk, hvor jeg faktisk kan skille instrumenter mer frahverandre.

Fra før har jeg en Sony STR-VA333ES, som av ulike årsaker fremdes står og samler støv.

Slik jeg ser det, har jeg to muligheter:
    1) Nye høyttalere - og i så fall vil jeg sette pris på anbefalinger av merker/modeller som ivaretar kinolyden og sørger for bedre musikkopplevelser - finnes det også gode alternativer som gjør at jeg slipper med å skifte ut front og ev senter?

2) Bruke Sony'en som effektforsterker på front (og ev senter) - vil det kunne gi et løft? I så fall - hvordan kobler jeg dette sammen?

Takk for hjelpen!

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har 875 selv med parasound effekt og synes ikke den gjør noe dårlig jobb på musikk i stereo.
    Bruker du pure audio når du lytter på musikk?

Hva bruker du som kilde når du spiller musikk og hvordan er dette koblet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, har også prøvd med Pure Audio, uten at jeg merket vesentlig forskjell.

Lydkilden er en Pioneer DV-656 (koblet digitalt for å bruke omformeren i Onkyo'en).

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg virket dette som enten et akustikkproblem eller höyttalerplasseringspörsmål. Noen bra plasserte akustikkplater vil nok ordne mye. Et billig alternativ som mest sannsynlig vil gjöre lyden mere ryddig, dynamisk og detaljert uten at lyttetrettheten tar over.
    Ellers vil nok litt jobbing med plassering av höyttalere kontra sweetspot kunne löse det meste her.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm.......interessant!

Jeg har anlegget stående i en rektangulær loftsstue med skråtak - lavt under taket, hyller langs begge kneveggene, projektor i taket. Man kommer inn i rommet gjennom en lydisolert dør (på kortvegg), og lerret henger på kortveggen midt i mot.

Tak/vegger er gips med glassfiberstrie, mens gulv er parkett / teppe under bord og sittegruppe.

Jeg synes selv at rommet er rimelig "dødt" - ingen klang etc å spore, og du hører/føler at luften i rommet "står stille" når du lukker den lydisolerte inngangsdøren.

Fronthøyttalerne står i hvert sitt hjørne på lerretsveggen, vinklet mot sweetspot'en.

Hva legger du i plassering av høyttalere kontra sweetspot?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Heimnes
    Hva legger du i plassering av høyttalere kontra sweetspot?
    Hvordan höyttalerne er plassert i forhold til lytteposisjon.
    Jeg kan fortelle hvordan jeg har gjort det:
    Jeg begynte med å dra höyttalerne litt og litt ut fra veggen for å höre hvor de låt best. Så målte jeg avstanden mellom höyttalerne, fra diskant til diskant. Så flyttet jeg lytteposisjon frem slik at det ble identisk avstand mellom höyttalerne, som fra lytteposisjon til midt mellom höyttalerne. Höyttalerne sto enda uten noe vinkling. Så begynte jeg å lytte meg frem til hvilken vinkling som låt best. Dette har gitt et meget bra resultat hos meg.
    Etter at plasseringen av höyttalere var i boks, monterte jeg opp absorbenter og diffusorer i försterefleksjon på veggene, altså der lyden fra höyttaleren reflekteres. Disse punktene finner du ved å la en hjelper holde et speil inntil veggen (bak höyttalerne, på sidevegg etc) og före speilet rundt på veggen. Der du kan se refleksjonene av höyttalerne i speilet fra lytteposisjon kalles försterefleksjon og er en viktig plass å behandle.
    For meg höres det dog ut som refleksjonene på sideveggene er noenlunde behandlet med diffusorer i form av hyller?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man det - takk for gode innspill!

Jeg får dra hjem & måle/teste .

Men avhengig / uavhengig av høyttalerplassering; er det noen som vet om det er noe å hente på lyd & styrkekontroll ift å bruke min gamle Sony som effektforsterker på front & senter? Jeg kan selvsagt prøve & høre om det funker, men har dere noen innspill til hvilke forventninger jeg bør ha til resultatet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •