Musikk i 4 kanaler var ikke så dumt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikk i 4 kanaler var ikke så dumt

Jeg har tidligere aldri vært begeistet å la surround receiveren mikse stereo signalet ut i alle kanaler. Har alltid foretrukket og lyttet til stereo i nettopp stereo. Men så har jeg heller aldri hatt spesielt gode bakhøyttalere som kunne matche frontene og som hadde bortimot lik lydsignatur.

I går fikk jeg XTZ 99.25 opp som bakhøyttalere. I front har for øyeblikket XTZ 99.36. Disse er svært like. De har nøyaktig samme diskant og mellomtone/bass element. 99.36 har et ekstra basselement og delefilteret er forskjellig.

Har nå lyttet litt til musikk der jeg har latt receiveren mikse signalet i fire kanaler. Bruker samme effektrinn til høyttalerne. Og dette var ikke ueffent må jeg si. Lydbildet blir mye større. I to kanaler er vokalen mer sentrert i midten, men lydbildet er mye smalere i bredde og høyde. Mulig man mister litt dybde med fire kanaler, men det er for tidlig og si. Jeg får også mer bass i fire kanaler. Har satt bakhøyttalerne til Large. Veldig artig.

Oppstillingen min er nok ikke optimal for dette. Det er for kort avstand til bakvegg og bakhøyttalerne. Større avstand til bakvegg og helst lik avstand til alle høyttalerne hadde nok gjort det enda bedre.

Men synes dette var interessant og må prøves mer. Floyd Toole sverger vel til musikk i flere kanaler om jeg ikke tar feil.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda - dette med stereolyd i fire kanaler har jeg hatt glede av i mange år. Først og fremst når det er snakk om å slappe av i sofaen med avisen, et kryssord etc. til ikke altfor høy musikk. Da synes jeg rommet fylles opp klangmessig på en helt annen måte enn i ren stereo. Bruker også ofte denne innstillingen når jeg ser på sport på TV - det gir en sterkere illusjon av å være tilstede når publikumslydene kommer bakfra også.

Men for kritisk lytting er det fortsatt stereo som gjelder.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da bare gøy med multikanals musikk :-D Sett på Eagels DVD med DTS lydspor, det trøkker så det holder....
    Tro det eller ei , det går også an å kjøre endel stereospor i Dolby Prologic, men da snakker vi ikke finlytting lengere

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører også ofte musikk/tv i alle kanaler! Er veldig ok på lave nivåer som det sies her! Alle får med seg det som skjer,uansett hvor de sitter

Men jeg liker ikke alle disse forskjellige "mix-programmene" på reciveren min(pio lx51) Syns det er Ext.stereo som funker best - både til tv og musikk! Er jo fint at senteren også er med,da får man ekstra inntrykk av at lyden og stemmer kommer fra "riktig" sted - tv'n!

Men som det sies - kritisk lytting er best i stereo uten sub,mens fullt party med sub og trøkk funker fint i ext.stero her hvertfall!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •