Forskjellen på effektforsterker og monoblokk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjellen på effektforsterker og monoblokk?

Har lett litt rundt, men ikke funnet et klart svar. Sikkert "basic knowlegde", men jeg spør da jeg lurer litt på dette.

Hva er forskjellen på en monoblokk og effektforsterker? Brukes monoblokker kun til sub? Eller kan monoblokk brukes til høyttalere også? Event én monoblokk til hver høyttalere?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effektforsterker og monoblokk

Har lett litt rundt, men ikke funnet et klart svar. Sikkert "basic knowlegde", men jeg spør da jeg lurer litt på dette.

Hva er forskjellen på en monoblokk og effektforsterker? Brukes monoblokker kun til sub? Eller kan monoblokk brukes til høyttalere også? Event én monoblokk til hver høyttalere?

Newcomer ICE_84 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vincleif

Monoblokk = en effektforsterker med kun en kanal, altså beregnet for en høyttaler eller sub.
    Effektforsterker = fellesuttrykk for forsterkere som ikke har noe avanserte justeringer, kun "rå styrke". Disse kommer i 1-kanalere (mono), 2 kanalere (stereo), 3 kanalere... osv...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterker og monoblokk kan være det samme. Effektforsterker er en betegnelse på det komponentet som forsterker signalene. Den kan fåes i mange forskejllige størrelser og kanaler. 1-5 kanaler er normalt. Mono forsterker betyr at den har ett effektrinn i seg. Normalt å bruke to mono forsterkere på ett stereo oppsett. Eller et tokanals effektrinn. for å forklare det veldig enkelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effektforsterker og monoblokk

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En "mono-blokk" er som navnet sier en forsterker for en kanal. Denne kan du bruke til sub eller hvilken som helst høyttaler.
    En "Vanlig" stereo-forsterker inneholder "forsterkere" for 2 kanaler, veldig ofte med felles strømforsyning. Man har også stereo-forsterkere som kalles "dual-mono" forsterkere, da disse har 2 stk. Dual mono i samme kabinett. Dvs. 2 seperate forsterkere med hver sin strømforsyning i samme kabinett.

Håper dette rotet var til litt hjelp :-)

Mvh
    Tommy

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Amiga skriver er en monoblokk en effektforsterker med en kanal.

Effektforsterkere kommer i mange varianter, og selv har jeg tre monoblokker til front og center i kinoen, og en to-kanals effektforsterker til stereoen i stua.

Egne subforsterkere kalles gjerne nettopp subforsterker, de fleste monoblokker til hjemmebruk er bygget for hele frekvensregisteret.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterker har 2 eller flere kanaler. En monoblokk har en kanal.

En monoblokk kan benyttes til både sub og høyttalere. Enten en monoblokk til hver kanal i hjemmekinoen eller en til å drive en passiv subwoofer.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok best du lager enda en tråd om spørsmålet ditt, bare sånn at du blir helt klar på hva en monoblokk er

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    Effektforsterker har 2 eller flere kanaler. En monoblokk har en kanal.

.
    Strengt tatt kan vel en effektforsterker ha 1 eller flere kanaler. Har den 1, er den en monoblokk.

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mono er vel en?
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten ting jeg lurer på til her i samme retning.

En.

1.
    si at jeg har en monoblokk, er det bare signalkabler jeg kobler inn i den eller må jeg ha en forsterker før monoblokken også?

2. Samme spørsmål nesten, om jeg har en effektforsterker, kan jeg koble signalkabler rett til den eller må jeg ha enda en vanlig forsterker før effektforsterkeren?
    Ser mange som kjører f.eks CV kjøper en ganske kraftig NAD og kobler til en CV effektforsterker også (er vel ingen grun til og kjøpe kraftig forforsterker om kraften i den ikke brukes).
    Ellers?

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Før monoblokken så må du ha en forsterker, feks en forforsterker eller en receiver med pre-out.

2. En forforsterker har ingen effekt i seg selv, kun pre-out for å koble til en effektforsterker eller feks et par monoblokker.

EDIT: Skal spesifisere litt her...
    1. Man får også kilder som fungerer som forforsterker, og som man dermed kan koble rett i effekt, feks noen cd-spillere/Logitech Transporter med egne volumkontroller..

2. At mange kjører en effektforsterker på en forsterker/receiver som i utgangspunktet har effekt selv, er pga at man vil ha mere effekt. Feks en receiver på 7x100w er lite egnet til å få ut potensialet til et par skikkelige fronthøytalere. Mere effekt = mere kontroll!

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, så om man har en forforstker og en effektforsterker så får man kraften av forforsterkeren + effektforsterkeren?

Pre Out btw, er dette pre out? http://www.yamaha.com/yamahavgn/Images/YEC/hookup12.gif
    Om dette er vanlige phonoplugger så er vel det kanskje ikke designet helt for og overføre masse effekt? eller har jeg missforstått noe her? (sansynligvis)

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    ok, så om man har en forforstker og en effektforsterker så får man kraften av forforsterkeren + effektforsterkeren?

Pre Out btw, er dette pre out? http://www.yamaha.com/yamahavgn/Images/YEC/hookup12.gif
    Om dette er vanlige phonoplugger så er vel det kanskje ikke designet helt for og overføre masse effekt? eller har jeg missforstått noe her? (sansynligvis)

Du får Effektforsterkeren sin effekt. Forforsterkeren har ingen egen "effekt". Den behandler bare signalet fra kilden slik at det deretter kan forsterkes av effektforsterkeren. Forforsterkeren har f.eks volumkontroll, kildevelger, balanse etc.

Pre out som du viser til er (i ditt eksempel) en receivers eller integrert forsterker sin forforsterker-utgang. Altså en utgang der signalet er hentet etter forforsterkeren men før effektforsterkeren i en enhet som inneholder begge deler (puh...).

Dette signalet (fra pre out) kan du så koble til en annen effektforsterker. Noen ønsker det for å få koblet til en enda kraftigere effektforsker f.eks på frontene i et hjemmekinooppsett, eller rett og slett bare for å få en bedre effektforsterker enn den som er innebygget i sin integrerte stereoforsterker (puh igjen...).

Puh EDIT: Og ja, det er normalt phono (RCA) plugger som benyttes. Det er jo ikke noe forsterket signal som overføres. Bare behandlet/tilpasset til effektforsterkeren.
    (Men uansett ville nok også phonoplugger taklet relativt høye effekter.... Vi snakker jo ikke lynnedslag akkurat. Antar du har sett høyttalerkabler med mindre tverrsnitt i ditt liv..)

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaja, RCA hadde nok kunne overført en stor mengde lyd, men om det er en skalt standard for pre effektoverføring så hadde det jo kanskje vert litt svakt for det største og kraftigste som er.

Uansett, nok om det, forstod hva du mente og skjønner nå det jeg lurte på

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaja, RCA hadde nok kunne overført en stor mengde lyd, men om det er en skalt standard for pre effektoverføring så hadde det jo kanskje vert litt svakt for det største og kraftigste som er.
    Basert på det der vet jeg ikke helt om du skjønte det som ble sagt. Hva mente du her?

Overføring mellom for- og effektforsterker skjer utelukkende med phonokabler. Signalet som kommer fra forforsterkeren kan sammenlignes med det som kommer f.eks fra en CD-spiller nivåmessig. Hadde du hatt en cdspiller med volumkontroll hadde du ikke trengt forforsterker, hvis du da ikke skulle koble til flere kilder.

En "vanlig" forsterker har både effekt og forforsterker inni seg. Forforsterkeren er den som har all funksjonaliteten; valg av kilde, justering av volum, etc. Effektforsterkeren leverer det navnet indikerer: effekt.
    --
    Thorbjørn

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En "vanlig" forsterker, en integrert forsterker, består alltid av to deler. De er en forforsterker eller kontrolforsterker som står for signalbehandlingen. Den andre delen er effektforsterkeren, motoren som guffer opp signalet slik at det kan drive en høyttaler. Forsterkeren kalles integrert fordi begge disse komponentene er integrert i samme chassis. Alternativet er separate komponenter med løse forforsterker/kontrolforsterker og effektforsterker. Effektforsterkere kan komme i alt fra én til ti kanaler i samme boks. Er det bare én kalles det altså monoblokk. Man kan koble en effektforsterker eller flere på en integrert forsterker. Men da må den integrerte forsterkeren ha "pre out". Det betyr at man tar ut signalene mellom den integrerte forsterkerens forforsterker og effektforsterker. Man kobler altså ut den innebygde effektforsterkeren.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Basert på det der vet jeg ikke helt om du skjønte det som ble sagt. Hva mente du her?
    Var vel veldig dårlig formulert, men etter det jeg leser i inlegget dit under har jeg skjønt poenget.

Men det jeg mente var at HVISS man overførte effekt (da tanker jeg på skikkelig effekto som 2-300W f.eks igjennom en rca kabel så vil ikke kabelen være serlig egnet til effekten.
    Men jeg har skjønt at det ikke er tilfellet

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var vel veldig dårlig formulert, men etter det jeg leser i inlegget dit under har jeg skjønt poenget.

Men det jeg mente var at HVISS man overførte effekt (da tanker jeg på skikkelig effekto som 2-300W f.eks igjennom en rca kabel så vil ikke kabelen være serlig egnet til effekten.
    Men jeg har skjønt at det ikke er tilfellet
    RCA/Phono er signalplugger/kabler. Dette er alltid laveffekt signaler. De eneste kablene i signalkjeden som transporterer effekt er høyttalerkabler ut fra effektforsterkeren. Av den grunn ønsker mange høyttalerkabler med et litt større tverrsnitt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •