Avspilling av .FLAC med winamp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avspilling av .FLAC med winamp

Hei.

Jeg bare lurer på en ting som jeg ikke klarer å finne frem til svaret på selv.

Ved avspilling av .FLAC filer i winamp, har det noen innvirkning på lydkvaliteten hvor volumvelgeren står inne i winamp-programmet eller på selve datamaskinens høyttalerstyring? De står på 75% av max volum begge steder hvis det er relevant info.

Kjører signalet via optisk toslink kabel inn i et logitech Z-5500 per dags dato, men neste uke på denne tiden vil signalet gå inn i en XTZ A100 D3 forsterker med M-65 og 1 eller 2 stk W99.16 (12").

Har problemstillingen større utslag på et bedre anlegg enn logitech'n?

Føler selv at jeg kan høre gitarspill og piano bli litt utydelige når volumindikatoren står på 100% i winamp, men lurer på om det bare er topplokket mitt som ikke er skrudd godt nok sammen

På forhånd takk, Øivind!

Edit: Par skrivefeil som måtte rettes opp.

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker alle digitale volum justeringsmuligheter på pc på 100%. Dette for bedre "signal to noise ratio". Deretter for å justere volumet på forsterker.
    Dette funker best for meg.. Jeg Kjører Realtek digital lyd ut via coax.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øivind-J
    Føler selv at jeg kan høre gitarspill og piano bli litt utydelige når volumindikatoren står på 100% i winamp, men lurer på om det bare er topplokket mitt som ikke er skrudd godt nok sammen
    .
    Om det skulle være noe "tap" av kvalitet burde det vel være omvendt, ettersom winamp ikke booster det orginale nivået ved 100%.

Det er min logikk, om det er slik får noen andre kommentere . Hører selv ingen åpenbar forskjell ved endring av volum i winamp (mellom 100 og 80%).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espennor
    Jeg bruker alle digitale volum justeringsmuligheter på pc på 100%. Dette for bedre "signal to noise ratio". Deretter for å justere volumet på forsterker.
    Dette funker best for meg.. Jeg Kjører Realtek digital lyd ut via coax.
    Da har vi samme utgangspunkt fra kilden ihvertfall. Jeg får teste det nærmere til uka når anlegget er i hus og det har blitt montert/plassert/innspilt godt nok. Tar jo sin tid det også.

Men du anbefaler ihvertfall "full pupp" hele veien og la forsterker styre resten skjønner jeg Må teste dette selv, men er så ufattelig vanskelig å høre forskjeller i lyden met et anlegg fra logitech. Skal bli en fryd å oppgradere!

-Øivind

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker også full pupp på alt på PC'en. Kjører optisk til receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Om det skulle være noe "tap" av kvalitet burde det vel være omvendt, ettersom winamp ikke booster det orginale nivået ved 100%.
    Var det jeg trodde, er hodet mitt som ikke er kalibrert 100% :P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører et program i bakgrunnen som heter ASIO4ALL. Det overstyrer windows (som omsampler lyden, kanskje for å håndtere flere lydkilder på en gang?) og gjør at winamp kjører full pull hele veien (kan dra så mye jeg vil i volumkontrollen i winamp, volumet endrer seg ikke). Jeg mener jeg hørte forskjell fra bruk av ASIO4ALL og ikke bruk av det.

Ulempen er jo da at du ikke får stilt volum i winamp, og du får ikke flere lydkilder en winamp når du spiller musikk i winamp.

Har også hørt at i Vista (jeg bruker XP) så er det ikke så gali i utgangspunktet da Vista ikke omsampler til en annen frekvens, slik som XP gjør.

Bare et tips.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På programmet til lydkortet mitt så kan jeg bl.a. stille inn hvilke samplingsfrekvenser receiveren støtter. Der velger jeg bare bort det som låter dritt. Mulig du har noe lignende?

EDIT: Når jeg ser nøyere etter så er det vel Vista som styrer dette. Høyreklikk på volumikonet ved klokka og velg "avspillingsenheter".

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    På programmet til lydkortet mitt så kan jeg bl.a. stille inn hvilke samplingsfrekvenser receiveren støtter. Der velger jeg bare bort det som låter dritt. Mulig du har noe lignende?

EDIT: Når jeg ser nøyere etter så er det vel Vista som styrer dette. Høyreklikk på volumikonet ved klokka og velg "avspillingsenheter".
    Fant det nå, og inne i samme menyene der ser jeg at windows har innebygget romkorrigering? akkurat DET var jeg ikke klar over! Men da var mye gjort som forarbeid så resultatet skal bli best mulig utifra mine kunnskaper & egenskaper.

Takk for de små smarte grå jeg har fått låne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •