Blindtesting av audioprodukter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blindtesting av audioprodukter

Et par interessante artikler om emnet:

GoodSound! Monthly Editorial - The Misinformed Misleading the Uninformed -- A Bit About Blind Listening Tests (5/2009)

GoodSound! Monthly Editorial - A Bit More About Blind Listening Tests (6/2009)

Disse er helt nye (mai/juni 2009) og diskuterer (mangelen på) bruk av blindtesting ved review av audioprodukter.

Kommentarer?
    --
    Thorbjørn

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ingen overraskelser her egentlig...

1. En ikke-blind test er vesentlig mindre verdt enn en blind test
    2. 99.9% av alle HiFi-blekke-testere gjør sine tester seende

Så da kan man vel spørre seg: Hvorfor?

Det er vel en rekke grunner. Frykt er muligens en faktor, men det er også relativt knotete å få til. Ofte tar vel skribentene med seg produktene hjem og kan teste dem "på fritiden" f.eks. Men det hadde vært artig hvis en blekke hadde gjort det EN gang.

Et tankeeksperiment. Hvordan hadde testene i en HiFi-blekke ha vært hvis ingen visste hvilke produkter de testet? La oss si at produktene ble plassert i et rom med et akustisk transparent forheng etc. Skribentene skulle så teste produkt X. De fikk ikke vite noe om pris etc. Alt utstyr utenom test-objektet skulle være kjent av skribenten fra før. Dette blir muligens feil angående "matching" osv, men la oss glemme dette for et øyeblikk.

Tester skribenten f.eks. høyttalere, skal han teste 3 par. Etter test m/flittig notering får han lov å se høyttalerparene, men får fortsatt ikke vite hvilke som er X,Y,Z. Men nå kan den visuelle delen av testen skje, hvor pen finishen er osv.

Til slutt kan de to delene av testen kokes sammen. Utseendet og lyden.

Ville testene sett annerledes ut? Kanskje, kanskje ikke. Jeg har en mistanke om at de i alle fall ville ha vært vesentlig kjedeligere å lese.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklar meg vitsen med å blindteste?

Er poenget med det å bruke minst mulig penger på og få den lyden man ønsker, eller er det for at man rett og slett driter i godt design?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur

Er poenget med det å bruke minst mulig penger på og få den lyden man ønsker, eller er det for at man rett og slett driter i godt design?
    Nei, dette har ingenting med produktdesign å gjøre.

Poenget er naturligvis å få objektiv informasjon om hvordan det låter - og det klarer man ikke med øynene åpne.

Man må jo gjerne kommentere utseendet på audioproduktene i testene, men det blir litt feil når man lar dette påvirke inntrykket av hvordan lyden er.
    --
    Thorbjørn

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen av delene, skjønt du er muligens inne på noe med alternativ 1.

I en blindtest blir jo alle produkter gitt en rettferdig test, uavhengig av om det ser ut som en million $ og er laget av en super high-end-produsent, eller om det er et relativt ukjent og rimelig produkt.

Rettferdighet er en god ting, er det ikke det da?

Designet hører med i en test. Det er sammenblandingen som kan være uheldig.

---

Bare så det er klart: Jeg er fullt inneforstått med at det ikke er gjennomførbart med konsekvent blindtesting av produkter i hifi-bladene. Det er svært vanskelig og upraktisk å gjennomføre. kanskje hvis vi hadde vært villige til å betale det tredobbelte for bladene ;-)

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For min del er det ihvertfal førstnevnte, jo mer bra lyd for pengene jo bedre, selvsagt er designet også en faktor, men ikke noe jeg ville betalt veldig mye for.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •