Trenger hjelp med mitt surroundanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp med mitt surroundanlegg

Hei!

Det er ønskelig å koble PC'n min til hjemmekino anlegget slik at jeg får surround lyd når jeg ser på film via pc'n.

Dette er anlegget: DAV-SR4W (DAVSR4W) : Hjemmekino og Hi-Fi : Sony (Litt gammelt)
    Har dette lydkortet koblet til en XP-Maskin: Komplett.no - Creative SB1090 X-Fi Surround 5.1 EGS

Fra det eksterne lydkortet og inn i forsterkeren, har jeg en optisk kabel(5m) Komplett.no - Profigold Optical M - .

Med lydkortet fulgte et program hvor man kan teste om surround virker som det skal, men får kun lyd fra høyre og venstre høytaler foran. (Mangler Center + høyre og venstre bak).

Hvis jeg starter en film, får jeg kun filmusikken i høytalerne, stemmer osv blir utelatt.

Er ingen lyd ekspert, så lurer på om jeg har kobla feil? Hvis ikke, hva er isåfall problemet?

Takker for svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

prosessor satt opp til 5.1 ??

Sjekk at du har satt opp forsterkeren til å prosessere lyd til 5.1 eller 7.1 alt etter hvor mange høyttalere du har koblet opp. Jeg kjenner ikke i hvilken meny på forsterkeren du må gjøre det.
    Lykke til!

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan,
    Du kan ikke kjøre 5.1 souround uten nettopp 5 høytalere + sub, når du da bare har to høytalere vil dolby dekoderen din sende lyd som om d var 5 høytalere tilkobla, tale pleier jo å bli sendt til centerkanalen så det er nok derfor du ikke får så mye stemmer osv.
    Prøv å sette dekoderen til 2.1 hvis det går, hvis ikke så setter du lydkortet til å spille stereo.
    Litt rotete forklart kanskje men håper du forsto hva jeg mente og lykke til;-)

oops, misforsto første post litt jeg, trode det sto at du ikke hadde bak/centerops:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 5.1 surround.

På forsterkeren kan jeg som en her sier velge om jeg vil kjøre 5.1 surround, 2channel og et par andre. Men der den optiske kabelen går inn heter SAT. Under SAT kan jeg ikke velge annet enn 2channel. Betyr dette at forterkeren ikke støtter 5.1 surround via den optiske inngangen?

Ble litt rotete, håper dere skjønte hva jeg mente.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Venruki
    Jeg har 5.1 surround.

På forsterkeren kan jeg som en her sier velge om jeg vil kjøre 5.1 surround, 2channel og et par andre. Men der den optiske kabelen går inn heter SAT. Under SAT kan jeg ikke velge annet enn 2channel. Betyr dette at forterkeren ikke støtter 5.1 surround via den optiske inngangen?

Syns nå det er rart hvis den ikke gjør det men.... du kan jo prøve å bruke en annen ingang? Ellers er det vel noe med innstillingene på lydkortet sikkert!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Har kun en inngang til optisk kabel. Når jeg bruker den med min playstation 3 får jeg full surround på anlegget, men straks jeg river ut ps3 optisk og putter i den optiske kabelen som går til lydkortet kobler høytalerne bak ut. Skjønner ikke hva som kan være problemet.

Har prøvd mange ulike innstillinger på lydkort og VLC(som jeg bruker til å spille av med) Setter jeg stereo i VLC får jeg lyd med stemmer, men da er poenget borte siden jeg ikke får surround. Har prøvd lydkortet på en annen pc, men støter på samme problem. Har også prøvd en annen optisk kabel uten hell.

Dette begynner virkelig å bli frustrerende

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 5.1 surround.

I bruksanvisningen til anlegget så står det at SAT er inngang for satelittmottager. Mulig den ikke tar flerkanalslyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    I bruksanvisningen til anlegget så står det at SAT er inngang for satelittmottager. Mulig den ikke tar flerkanalslyd.

Rart at jeg får lyd fra Playstation 3 da? Den er koblet til SAT med en optisk kabel.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart at jeg får lyd fra Playstation 3 da? Den er koblet til SAT med en optisk kabel.
    Får du surroundlyd?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du det med PS3 så får det sansynligvis også med pc

Du må velge spdif i egenskaper for lyd på din pc (windows)
    mulig du også må inn i Creative og velge spdif (spdif bypass)
    mulig du også må inn i avspiller (software og velge spdif)
    Har du også innstillinger som skal velges mellom bitstream eller PCM må du velge bitstream

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Får du det med PS3 så får det sansynligvis også med pc

Du må velge spdif i egenskaper for lyd på din pc (windows)
    mulig du også må inn i Creative og velge spdif (spdif bypass)
    mulig du også må inn i avspiller (software og velge spdif)
    Har du også innstillinger som skal velges mellom bitstream eller PCM må du velge bitstream
    Men spørsmålet er fortsatt om han får surroundlyd fra PS3'en eller om det bare er stereo.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Men spørsmålet er fortsatt om han får surroundlyd fra PS3'en eller om det bare er stereo.

Testet det nå, kom visst bare stereo. Høytalerne bak gir lyd, men ingen surround.

Edit: Hadde surround med PS3

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du nok finne deg i å bruke DVD-spilleren når du vil ha surround.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •