Jeg tenkte å utvide stereoanlegget mitt til 5.1 surround for å få en bedre filmopplevelse.
Anlegget består i dag av NAD M5 CD-spiller, AVI for- og effektforsterker og Spendor S8e høyttalere.

Høyttalere.
Har mer eller mindre bestemt meg for Spendor C5.2 til senter pga samme lydsignatur som frontene.

Surround-HT må være veggmonterte og jeg har for tiden to favoritter, Spendor SR5.2 eller B&W DS3.
Siden disse skal brukes mest til film holder jeg en knapp på sistnevnte pga at de kan settes opp både som dipole og monopole samt at de koster halvparten av SR5.2.
Etter å ha lest litt har jeg forstått det sånn at dipole gir best surroundopplevelse, og monopole er best til flerkanals musikk. Noen med erfaringer her?
Prisklasse ca 10-15k ny eller brukt.

Sub.
Her er jeg helt grønn. Har aldri hatt noen form for sub tidligere, så her trenger jeg hjelp.
Har jo lagt merke til at SVS er en favoritt hos mange, kanskje en SB12-Plus kunne ha gjort jobben?
Sub'en vil nok bli brukt mest ifm filmer, men jeg ser ikke bort fra at den vil bli brukt til musikk heller.
Prisklasse ca 5-10k ny eller brukt.

Surroundprosessor.
For å kunne benytte meg av effektforsterkeren jeg allerede har vil jeg gå for separat prosessor, helst med innebygget dekoder for HD-lyd. Har tenkt på NAD sin M15HD.
Denne vil i følge HI-FI klubben bli tilgjengelig som demovare i slutten av juni.
Regner med at CD-spilleren og forforsterkeren vil bli solgt hvis jeg finner en god nok prosessor.
Prisklasse ca 20-30k ny eller brukt.

Effektforsterker(e).
Skal fortsatt bruke AVI til frontene. Dvs at jeg mangler 3 kanaler. Her er jeg veldig usikker på hva jeg skal gå for. Det finnes få 3-kanals forsterkere, men Primare A30.3 er aktuell.
Et annet alternativ er å bruke to 2-kanals forsterkere. En til surround-HT og en brokoblet til senteren. Har vært inne på tanken om å bruke to Abrahamsen V4.0 til dette.
Andre forslag tas imot med glede.
Prisklasse ca 15-20k ny eller brukt.

Det meste er som dere ser fremdeles på tankestadiet, men jeg håper å komme i mål i løpet av året.