Forskjeller mellom digitale kilder?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjeller mellom digitale kilder?

Er det noen forskjeller på digitale kilder?
    Nå snakker jeg ikke om DA konvertering, men kilder som sender et optisk signal rett inn i forsterkeren/forforsterkeren.

Hvis jeg f.eks. bruker en billig pc med asio driver installert og spiller av lossless audio (wav, flac etc), vil jeg da oppleve at lyden blir annerledes enn med en cd spiller til en halv mill? Eller hvis jeg bruker en mediastreamer som popcorn, tvix etc...

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe forskjell hvis kilden kun sender informasjonen som ligger i fila/på plata.

Finnes det forskjeller skjer det noe med informasjonen etter at den er lest fra fil og før den sendes ut. Det er også mulig at forskjeller skyldes feil under lesing, men da vil jeg påstå at leseren/spilleren er av svært dårlig kvalitet, da det er ganske lett å lese riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen avspillere resampler lyden etter det jeg har forsått sånn at lyden blir litt mer unøyaktig.
    Lurer også på om det har noe å si hvilken takt bit'ene blir sendt ut fra den digitale kilden. F.eks. om det er litt for lang/kort pause mellom hver bit som blir sendt ut.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om det er jitterproblamtikken du er ute etter å finne ut mer om.
    første og beste nettside om jitter jeg fant i farta er:
    Jitter explained - Part 1.3 [English]
    Jitter - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å fulgt diverse diskusjoner om dette på andre hifi-fora - virker det som om man kan konkludere med at enkelte DACer er følsomme for hvilket drivverk de kobles til, mens andre DACer er mer robuste m.h.t. kvaliteten på de digitale signalene.

Mitt inntrykk er at mange av de moderne, populære DACene - type Benchmark, RME, Cambridge DacMagic, Abrahamsen, Beresford, bare for å ha nevnt noen - er lite følsomme for hva de mates med - såkalt "jitter-immune" som det står bl.a. i Benchmarks brukermanual. Dette stemmer bra med mine egne erfaringer. Jeg har brukt både Benchmark og DacMagic sammen med alt fra Squeezeboxer til CDspillere og DVDspillere i 20-30.000 kroners klassen - uten å høre forskjell.

Men jeg registrerer at mange av hifivennene mine hardnakket påstår at de hører forskjell - både med de nevnte DACene og med andre DACer - så dette er tydeligvis et område hvor man skal være åpen for både det ene og det andre.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Etter å fulgt diverse diskusjoner om dette på andre hifi-fora - virker det som om man kan konkludere med at enkelte DACer er følsomme for hvilket drivverk de kobles til, mens andre DACer er mer robuste m.h.t. kvaliteten på de digitale signalene.

Mitt inntrykk er at mange av de moderne, populære DACene - type Benchmark, RME, Cambridge DacMagic, Abrahamsen, Beresford, bare for å ha nevnt noen - er lite følsomme for hva de mates med - såkalt "jitter-immune" som det står bl.a. i Benchmarks brukermanual. Dette stemmer bra med mine egne erfaringer. Jeg har brukt både Benchmark og DacMagic sammen med alt fra Squeezeboxer til CDspillere og DVDspillere i 20-30.000 kroners klassen - uten å høre forskjell.

Men jeg registrerer at mange av hifivennene mine hardnakket påstår at de hører forskjell - både med de nevnte DACene og med andre DACer - så dette er tydeligvis et område hvor man skal være åpen for både det ene og det andre.
    Jeg hører iallefall forskjell på den innebygde dac´en i min Hegel CDP4A cd-spiller og Beresford TC-7520 dac...

Hegelen er uten tvil bedre:-D

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart at det er forskjeller på forskjellige DACer - det er ganske lett å høre.

Spørsmålet til trådstarter - slik jeg oppfatter det - er om en og samme DAC låter forskjellig når den mates med de samme enere og nuller fra forskjllige digitale kilder - f.eks. dyr CDspiller kontra billig CDspiller, eller CDspiller kontra nettverksavspiller. Og det er her det er svært delte meninger.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Klart at det er forskjeller på forskjellige DACer - det er ganske lett å høre.

Spørsmålet til trådstarter - slik jeg oppfatter det - er om en og samme DAC låter forskjellig når den mates med de samme enere og nuller fra forskjllige digitale kilder - f.eks. dyr CDspiller kontra billig CDspiller, eller CDspiller kontra nettverksavspiller. Og det er her det er svært delte meninger.

Her er jeg nok enig, drivverket/avspilleren har mindre å si på lyden, det er dac´en som gjør den viktigste jobben her:-D

Men (alltid et men), jeg tror nok det vil være forskjell fra forskjellige avspillere også... f.eks Sqeezebox vs. CD-spiller... Men her kan det selvfølgelig være snakk om placeboeffekt. Jeg har ikke blindtestet dette, så jeg vet egentlig ikkeops:

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om noen mener at de hører forskjell - mens DU ikke hører forskjell - er problemet løst :-)

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt man faktisk hører forskjellen på forskjellige drivverk tror jeg man må prøve selv og lytte for å finne ut av. Det er stadig vekk ting andre hører forskjell på, som jeg selv ikke hører og omvendt.

Det eneste sikre er at jitter er et reelt fenomen ved klokkede overføringer av data, og ikke noe som er oppfunnet av haifaisnaikoilz.com. Overføring av PCM lyd fra kilde til DAC er nettopp en slik type overføring og vil derfor være utsatt for jitter. Jitter kan oppstå i begge ender av kjeden, og et drivverk med lav jitter vil derfor i teorien være et bedre drivverk enn et med høy jitter.
    Om det finnes noen magisk grense for hva som er hørbart vet jeg ikke.
    For å bøte på dette problemet har en del produsenter laget DACer og surroundprosessorer som bufrer signal, reklokker signal har egne standarder for overføring(Denon D-link, Meridian MHR) osv.
    Min egen erfaring med EAD ovation som reklokker signalet er veldig god. Når jeg hadde denne prosessoren merket jeg ingen forskjell på de forskjellige DVD, bluray og CD-spillerne jeg prøvde å bruke som drivverk. Om jeg hadde hørt noe forskjell uten reklokking vet jeg ikke da jeg aldri slo den av(om det i det hele tatt var mulig).

Svaret her blir vel som med alt annen innen lyd. Hør selv om DU hører forskjell og stol på egne ører....

OT: Det er forresten mulig å gjøre mange veldig gode kjøp på eldre High-end prosessorer som kan konkurere med dedikerte DACer og preamper godt opp i pris for tiden. Man får omtrent kastet EAD og eldre Meridian prosessorer etter seg da disse er totalt utdatert i hjemmekinosammenheng etter at blu-ray og HD lyd tok over.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng
    Hvorvidt man faktisk hører forskjellen på forskjellige drivverk tror jeg man må prøve selv og lytte for å finne ut av. Det er stadig vekk ting andre hører forskjell på, som jeg selv ikke hører og omvendt.

Det eneste sikre er at jitter er et reelt fenomen ved klokkede overføringer av data, og ikke noe som er oppfunnet av haifaisnaikoilz.com. Overføring av PCM lyd fra kilde til DAC er nettopp en slik type overføring og vil derfor være utsatt for jitter. Jitter kan oppstå i begge ender av kjeden, og et drivverk med lav jitter vil derfor i teorien være et bedre drivverk enn et med høy jitter.
    Om det finnes noen magisk grense for hva som er hørbart vet jeg ikke.
    For å bøte på dette problemet har en del produsenter laget DACer og surroundprosessorer som bufrer signal, reklokker signal har egne standarder for overføring(Denon D-link, Meridian MHR) osv.
    Min egen erfaring med EAD ovation som reklokker signalet er veldig god. Når jeg hadde denne prosessoren merket jeg ingen forskjell på de forskjellige DVD, bluray og CD-spillerne jeg prøvde å bruke som drivverk. Om jeg hadde hørt noe forskjell uten reklokking vet jeg ikke da jeg aldri slo den av(om det i det hele tatt var mulig).
    Jeg trodde egentlig alltid at det var et lite bufferminne i DACer jeg.
    Hvis et signal ikke er komplett, så vil det vel være litt vanskelig å behandle?
    I datasammenheng er 8 bit 1byte og jeg regner med at det er noe tilsvarende innenfor musikk også?

Hva er det som egentlig skiller gode og dyre cd spillere?
    Er det evnen til å lese data eller er det hvor bra den sender signalene videre til DAC?

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    I datasammenheng er 8 bit 1byte og jeg regner med at det er noe tilsvarende innenfor musikk også?
    Det er forsåvidt riktig, men i musikksammenheng ved overføring som PCM må du hele tiden forholde deg til at signalet skal være synkronisert opp i mot ei klokke. Ved overføring av en datapakke på f.eks ethernet er tid uviktig da den ikke er synkronisert opp i mot en klokke. Skulle det oppstå en feil leser du data og overfører samme datapakke en gang til. d.vs du får alltid samme data i "begge ender" av overføringen.
    Du må også ha i bakhodet at det som skjer i en DAC er i utganspunktet en analog prosess som består av en gruppe lavpassfilter og dermed ikke er 100% sammenlingbart med f.eks en ascii kode som du slår opp i en ascii tabell og får et perfekt overført signal hver gang.

Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Hva er det som egentlig skiller gode og dyre cd spillere?
    Er det evnen til å lese data eller er det hvor bra den sender signalene videre til DAC?
    Begge deler. Siden et CD drivverk ikke kan stå å hakke på samme biten i en evighet og da må interpolere en verdi hvis den ikke får korrekt avlesning(i motsetning til når du leser annen data fra en HD eller CD-rom) er evnen til å lese data av betydning. Hvor bra den sender signalene videre er også av betydning. Jeg anbefaler å lese den første linken jeg postet, da denne har en forholdsvis lettfattelig beskrivelse av jitter i audiosammenheng. Langt bedre enn de gode gamle lærebøkene mine datakommunikasjon og digital singalbehandling fra høyskolen

Hvor store og hørbare disse potensielle forskjellene på drivverk er, får være opp til hver enkelt å ha noen mening om Jeg sier ikke at et oppjazzet high-end drivverk nødvendigvis er så veldig mye bedre enn noe annet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •