Er trådløs overføring av musikk godt nok?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er trådløs overføring av musikk godt nok?

Hei!
    Har siste året kjørt trådløs overføring av musikk fra harddisk til Squeezebox. Etter at forskjellige Hifi magasiner har begynt å sette lys på lossless avspilling av musikk, så har enkelte begynt å komme med veiledninger på hvordan ting skal gjøres.
    En av disse tingene er jo kabel vs. trådløs. I mine øyne er bits og bytes helt like uansett som de går trådløst eller over kabel. Noen som har erfaringer eller meninger på dette området?

Feks så påstås det også at ripping av en CD på en laptop er Betydelig dårligere enn å rippe en CD direkte i en "hifi"-boks til 25000,- fra Meridian eller lignende.
    Dette er jo også avgjørende av hvilken metode og programvare man bruker på laptopen osv. Selv brukr jeg Exact Audio Copy som e rregnet å være en av de beste til formålet.
    Er det virkelig så mye å hente på å ha én boks til så mye penger for dette formålet? Det skal sies at det er både harddisk og avspillingsmulighet i disse løsningen fra Meridian osv.

Skulle gjerne hat ten debatt her med folk som mener å vite noe på emnet

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer helt ann på hvordan det trådløse nettverket er.. Om det e f.eks nettverk N, mener jeg det er mer enn godt nok..

Det du kan tjene mest på vd de trådløse systemene er nok en dac =)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører ikke Draft-N her nå, men router er på vei. SB støtter vel ikke det likevel.
    Kjører ekstern DAC også ja

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ønsket sterkt nok om å være i stand til å høre forskjell på ting, så vil de rette folkene gjøre det. Ved inntoget av data i den audiofile verdenen så har disse folkene fått et problem de ikke har hatt i den grad tidligere. Tanken om lik lyd for alle har kommet et stort skritt nermere, og det er nok ikke noen lystig tanke!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel ikke være mye debatt omkring dette. Musikk er data, data er bits, og det er det. Se denne tråden : http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html
    Men, det der skjer når utviklingen går fremover er at mange fabrikanter utvikler pc baserte løsninger, hybrider med innebygget ripper, harddisk og streaming.
    Nu var pc jo før ansett som noe av det verste man kunne snakke om som hifi entusiast, det var som å banne høylytt i kirken. Med Squeezebokse blev der et veldig rabalder, ingen kunne tro at denne boksen laget av plastic hadde noe å gjøre i et hifi anlegg.
    Man er vant med å tenke litt high end, renommerte firmaer og dyre produkter for at noe skal kunne være presentabelt og ha bra lyd. Desto mer man betaler, desto bedre lyd. Sånn har det alltid vært.
    Plutselig var cd spilleren ute av bildet, dette ikoniserte produkt, og mange sliter fortsatt med å akseptere dette.
    Musikk er bits, bits er data, og grunnen til at mange er skeptiske er ikke fordi vi snakker bits, nei, man snakker musikk. Hvor denne holdningen kommer fra vet jeg ikke, men hifi entusiaster er veldig skeptiske generellt.
    Derfor flyttes entusiasters fokus nu til ripping, og avspiller/dac/jitter problematikken og det er her velkjente firmaer ser sin sjangse til salg. Med løfter om unike løsninger selges disse produkter til skyhøye priser, og selvfølgelig får man en viss eierglede, men jeg tviler på kvaliteten er i klasse med prisen. McIntosh sin server f.eks.
    Linn har selvfølgelig produkter der er i verdensklasse både hva lyd, design og implementering angår, men igjen, bare et fåtall av oss vil noen gang oppleve et sånt produkt hjemme.
    Angående ripping, det er sagt før, bruk hva du føler deg komfortabel med.
    Jeg er ikke paranoid når det kommer til ripping, kan platen ikke rippes får jeg beskjed om det, jeg har rippet alt i Itunes og aldrig opplevd en plate der ikke kunne rippes, selv med kopisperre på. Aldrig har jeg opplevd et "hakk i plata" heller.
    Men, diskujonene vil fortsette, nye vidunderprodukter vil komme, men husk, kvaliteten av lyd er i filen, i masteringen. Du får ikke på magisk vis mye bedre lyd fordi du ripper med en annen ripper. Nedover i kjeden bestemmes lyden da i høy grad av jitter forurensningen, og din dac.
    På Bryston forum er det også tydeligt at Squeezeboksen ikke ses på som et nevneverdig produkt, og trådløs er også litt lite omtalt. Transporter derimot er "nesten" akseptert som en kilde.
    Men jeg har kjøpt 2 cd´er på et par år, jeg venter på Blu-Ray formatet til musikk, men det er store filer : High Resolution Music DOWNLOAD services
    Da kommer neste problem, svære harddisker, enormt kraftige bredbånd osv osv, tror jeg kjøper platen isteden for nedlasting....så ja, jeg er ferdig med datiden og ser på fremtiden.
    Men tilbake til spørsmålet ditt om trådløst er godt nok.
    Da min forsterker blev testet i Stereophile brukte han trådløst fra en Squeezebox, og dennes digital utgang inn i en Mark Levinson drivverk/dac. Med Mark Levinson´en der spilte original cd´en hørte han ingen forskjell på de to.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •