Mer aktivitet på forumet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mer aktivitet på forumet?

Det nærmer seg feriepenger og skattepenge-tid 8). Synes det merkes litt på aktiviteten på forumet. Virker som finanskrisen har satt en midlertidig stopper for oppgraderingsvillige AV'ere.

En ting jeg lurer på er hvordan forhandlerne har greid seg gjennom det siste året?
    Man skulle jo tro at dette er et segment som ville bli rammet veldig hardt. Samtidig har jeg ikke fått med meg noen konkurser. Har kanskje ikke fulgt så voldsomt mye med heller kanskje

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Norge er et spesielt land... Vi har jo i realiteten ikke fått redusert vår realøkonomi noe særlig som følge av denne krisen, heller snarere tvert om nå som renta er kraftig ned...

Jeg tror nok allikevel noen har utsatt de aller mest eksotiske innkjøpene i disse turbulente tider, men entusiaster har en tendens til å prioritere AV-innkjøpene såpass høyt at en gjerne heller utsetter kjøp av ny bil eller oppgradering av huset før en dropper innkjøpet av ny TV...

Når det gjelder trafikken på AVforum har vi hatt en ekstrem oppgang i hele år, men det har vi jo egentlig hatt siden starten i 2001, og før eller siden vil det jo garantert flate ut. Internett er imidlertid fremdeles i vekst, og nye entusiaster kommer til rett som det er - og det er jo VELDIG hyggelig!

Når det gjelder omsetning i de store kjedene vet en jo at Elkjøp og Komplett.no har merket litt til urolighetene, men jeg har ikke hørt rykter om at andre sliter nevneverdig. Det som imidlertid lett skjer i slike kriser er at markedsføringsbudsjettet snaues, så mediebransjen har nok følt dette litt mer enn forhandlerleddet skulle en tro, men igjen tror jeg det har gått hardere ut over de mer generelle publikasjonene som VG, Aftenposten osv...

AV ser rett og slett ut - i det minste til en viss grad - til å trosse hele krisen, noe som sier en del om hvilken vekst denne elektroniske gruppen har om dagen! Vi blir stadig mer kvalitetsorientert, og feltet rekrutterer stadig flere ivrige sjeler som ser "lyset" - velkommen skal dere være!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finanskrise? Hvilken finanskrise?

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, legger også merke til at det diskuteres mer detaljer og lydfilosofi - tweakware om man vil - enn hardware. Er sjøl opptatt av studier og merker ikke mye til den såkalte finanskrisen. Har forresten konspirasjonsteorier om krisa som et ledd i forhelvetingsmaksimering igangsatt av kapitalister og eierinteresser. Det er nå så...

Men nye brukere er kommet til, ser det ut som. Og kranglefaktoren er ganske høy. Har det noe med pengemangel og nedgraderinger å gjøre?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, zeezar, du har definitivt et poeng der... En har nok sett noe mer diskusjon rundt tweaking og optimalisering av eksisterende utstyr enn nytt den siste tiden, du har nok rett i det...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Men nye brukere er kommet til, ser det ut som. Og kranglefaktoren er ganske høy. Har det noe med pengemangel og nedgraderinger å gjøre?
    Er virkelig kabeltider nå altså :-D . Ser det diskuteres om spikes er bra eller dårlig også.
    Tror kanskje ikke det blir noe fasit i år heller
    Det er vel sant at det ikke er noen finanskrise her til lands, men man har jo en psykologisk påvirkning fra media også.

Kanskje det likevel er sånn at far i huset alltid får sin vilje etter månedsvis med "sweettalk" og gode salgstriks. Har sett en del lister med salgstriks overfor sin bedre halvdel. Som å se seg selv i et speil :twisted:

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også inntrykk av at det lanseres mindre nye produkter i "vårt" nedslagsfelt. Det var selvfølgelig mye show i tiden da BR ble introdusert og alle "justerte" portefølgen mot den teknologien, nå har den hypen roet seg. Således blir det mye spinning rundt eksisterende teknologier og tweaking.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, der har du definitivt et viktig poeng, kokken... Antall innovasjoner, f.eks. innen projektorer, har roet seg kraftig ned... Produsentene sparer på kruttet til tidene, da spesielt i hovedmarkedet USA, igjen er klare for innkjøp...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er OT, men jeg spurte en selger hos et Merkefirma som selger Opel om de hadde merket noe til finanskrisen og det hadde de. De solgte flere biler for folk som tradisjonelt hadde kjøpt "premium"-merker gikk ned et hakk når de skulle bytte bil. Spesielt de med leasing-biler.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...på den andre siden har det jo skjedd utrolig mye de siste 3-4 årene da, så vi får vel være kanskje bare akseptere at tempoet går noe ned i en periode...

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som at ett tålig bra hjemmekino/stereo anlegg har blitt mer vanlig blandt "Ola og Kari nordmann" nå enn i forhold til før. Og da er det jo mange, meg selv inkludert, som søker råd i et fora som det her før innkjøp. Er jo tross alt mye penger det er snakk om...

Vet om flere matbutikker som har hatt oppgang i salg av diverse dyre delikatessevarer etter denne såkalte finanskrisa slo til.
    Det har kanskje blitt mer vanlig å ha kvalitetstid hjemme med f.eks god mat og film nå istedenfor å skeie ut med reiser o.l.?

Hørte forresten om et pensjonistpar "oppi gata" her som hadde investert 150K i hjemmekinoanlegg

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...på den andre siden har det jo skjedd utrolig mye de siste 3-4 årene da, så vi får vel være kanskje bare akseptere at tempoet går noe ned i en periode...
    Aktivitetsnivået frem til 2008 var kanskje litt i overkant høyt ja. Vil tro at det var veldig mange som ikke betalte cash for sine anlegg, men fikk dem finansiert på en eller annen måte.
    Jeg blir aldri helt vant til hvor uansvarlige enkelte kan være (refererer ikke til folk her på forumet spesielt). Samtidig er det å bruke penger i gode tider ikke negativt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er "finanskrisen" årsak til et lavere aktivitetsnivå i nyskapningen i bransjen eller har man kommet til et nivå hvor neste trinn i utviklingen ikke representerer noe vesentlig forbedring for mannen i gata? Jeg mener ikke at alt er oppfunnet, men hvor mye er folk flest villig til å betale for at det skal bli ennå bedre? Eller er det en ny killer app på trappene som bransjen venter med å bruke penger på til det blir bedre tider?

Jeg pratet med en kar i dag som selger finansiering til bilforhandlere. Han fortalte at ved en bilfabrikk i Spania er det 23.000 mennesker ansatt. De produserer bl.a. Mercedes Vito. For under 1 år siden kjørte fabrikken 2 skift 6 dager i uken. Det gikk ut 2 båter fullastet med nye biler hver uke. Nå er aktivitetsnivået redusert til 6 skift pr. uke. GM er antagelig på vei mot en kontrollert konkurs. Flere norske tettsteder er i ferd med, eller har allerede mistet viktige hjørnesteinsbedrifter (i mange tilfeller midlertidig pga. permitteringer riktignok). Slikt vil jo få ringvirkninger, så jeg vil være overrasket dersom AV-bransjen ikke også rammes til en viss grad.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg med vilje vært litt treg med de siste investeringene for nyte godt av siste skrik skal bli billigere og bedre. Har jo vært en del teknologiskifter i det siste både på bilde- og lydsiden. I tillegg har det vært syykt lang leveringstid på noen møbler og et lydtransparant lerret...

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "alle" sliter.
    jeg går opp i lønn

= finansfnise!

*knis*
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

AV, verdensøkonomi og politikk

Har det egentlig skjedd noe viktig nytt på AV fronten siden BD med HD lyd?
    LED TV er vel eneste store "nyhet" etter BD, samt prisfallet på Plasma/LCD.

Vi har HDMI, så neste blir vel SHDMI
    Vi har True HD/Master Audio, så neste blir vel SHD og SMA
    (S= super)

Aktiviteten her inne er vel som normalt, eller økende slik Lygren skriver. Jeg føler vel at det er mere diskusjoner enn nyhetsprat, og dette er naturlig sett i lys av begynnelsen av innlegget mitt.

Jeg likte dog denne:

Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Har forresten konspirasjonsteorier om krisa som et ledd i forhelvetingsmaksimering igangsatt av kapitalister og eierinteresser. Det er nå så...
    Viktig å merke seg at hovedmotoren i verdensøkonomien, USA, lider i de periodene som landet ikke er ute i større kriger og/eller oljeprisen er lav (henger gjerne sammen).
    Ved å velge en fredens mann som Osama, eeeh unnskyld Obama, som president, vil denne hovedmotoren gå litt på tomgang inntil landet innser at de må gjøre noen andre land fri for sine diktatorer. Obama regnes blant mange som den "nye Kennedy", og vi husker jo ham:

- Grisebukta
    Grisebukta ble verdenskjent 17. april 1961 da CIA og eksilcubanske Batistatilhengere invaderte Cuba med en styrke på 1500 mann og ved hjelp av skip fra US Navy og United Fruit Company. Invasjonen fant sted på østsiden av Grisebukta etter at CIA-bombefly - malt i cubanske farger - noen dager i forveien hadde bombet flyplassene i blant annet Havanna By og Santiago de Cuba.
    - Vietnam
    "President John F. Kennedy sendte de første amerikanske mannskapene i 1961, først som rådgivere og instruktører, men senere fikk disse en stadig mer aktiv rolle i selve kampene"
    - Marilyn
    Det ryktes at hun hadde et forhold til både John F. Kennedy og Robert Kennedy. Skuespillerinnen Jeanne Carmen, som hevdet å være en nær venninne av Monroe, mente at hun hadde et forhold til dem begge.[190] Mona Rae Miracle derimot, kaller dette en myte og hevder at tanten hennes ikke hadde et seksuelt forhold til noen av dem.[191] Joe DiMaggio skal på sin side ha fortalt både sønnen og advokaten sin at «Kennedyene drepte henne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •