Forslag til gode PC-baserte HiFi-systemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer Cpt. Spectacular sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til gode PC-baserte HiFi-systemer

Ifølge denne artikkelen kan et PC-basert Hifi-system være minst like bra som et med CD-spilleren som utgangspunkt.
    Computer-Driven Audio - Is it Superior to Optical-Based CD Playback?

Hvilket utstyr bør man ha for å få et godt resultat? Holder det med PC -> USB DAC -> FORSTERKER -> HØYTALERE?

På Empirical Audio anbefales en rekke utstyr som forvirrer meg litt:
    Recommended sound systems

Noen som har kompetanse til å forklare litt rundt dette, og hva man trenger for å få god lyd fra PC?

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal på ingen måte skryte på meg ekspertise innen dette området. Jeg vil tro det holder lenge med PC -> USB DAC -> FORSTERKER -> HØYTALERE.

Om du da spiller av losslessfiler (ukomprimert) skal dette i teorien ikke gi tap av lydkvalitet.

Jeg har ikke kikket på linkene dine fordi jeg er trøtt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finder like mange meninger om dette som om kabler.
    Men, cd spilleren er jo en gammel oppfindelse der ikke er bruk for mer, med pc har du alle muligheter for god lyd der langt overstiger dine forventninger, samt med pc kan du få innebygget romkorreksjon osv. Se juicehifi.
    Mange har virkelig gode erfaringer med Empiricals Pace Car, også sammen med Squeezebox f.eks., men hvor mye du har tenkt å investere vet jeg jo ikke.
    Grunden til Empiricals, og Ted Nugents, bekymringer er word clock´en der kan være et problem sammen med en ekstern dac. Dette kan jo forklare hvorfor noen dacs lyder nesten likt sammen med en kilde, og andre forskjelligt.
    Men, som alltid, begrensningen i oppnådd lydkvalitet vil alltid ligge i kilden først og fremst.....så ja, pc´en er det minste problemet, men du må overveie hvordan du vil flytte informasjonen til en dac, der er mange veier å gå.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjappe svar på nattetid!

Tror jeg ser bort ifra Empirical Audio sine anbefalinger og anser meg dødelig nok til å kunne klare meg med dac, forsterker og høytalere.

Jeg forsto det slik at den beste måten er fra PC til DAC via USB.

Det er to anlegg jeg skal sette opp:

Skrivebordsanlegg: PC -> USB DAC (m/hodetelefonforsterker?*) -> T-AMP (m/hodetelefonforsterker?*) -> Små høytalere

Vet ikke hvilke av disse to komponenetene det er mulig eller er passende med hodetelefonutgang på.

Stueanlegget: PC -> USB DAC -> NAD C 355BEE -> Dali Ikon6 + Ikon Sub

Noen tips til DAC og T-AMP? Eller helt andre løsninger forøvrig? Jeg vil egentlig ha det ganske enkelt, men setter pris på god lyd.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er sikkert ikke veldig bra greier: finn.no - Norges største markedsplass. Annonser for kjøp og salg av nytt og brukt, eller ledige stillinger. men det er sikkert et ok alternativ til t amp og småhøytalere.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cpt. Spectacular
    Ifølge denne artikkelen kan et PC-basert Hifi-system være minst like bra som et med CD-spilleren som utgangspunkt.
    Computer-Driven Audio - Is it Superior to Optical-Based CD Playback?

Hvilket utstyr bør man ha for å få et godt resultat? Holder det med PC -> USB DAC -> FORSTERKER -> HØYTALERE?

På Empirical Audio anbefales en rekke utstyr som forvirrer meg litt:
    Recommended sound systems

Noen som har kompetanse til å forklare litt rundt dette, og hva man trenger for å få god lyd fra PC?
    Hei,

Ville bare si at jeg gjør dette hos meg :

mediacenter pc-> *usb* Stello DA 100 signature DAC --> *Analog* preamp Primare pre 30 --> *Analog* effekt Mcintosh mc 275.

Eller om jeg vil spille CD'er :

Cd spiller Electrocompaniet pc-1 --> *Digital coax* Stello DA 100 signature DAC --> *Analog* preamp Primare pre 30 --> *Analog* effekt Mcintosh mc 275.

Hører på Flac med winamp når jeg kjører igjennom pc. Hører ingen forskjell på cd avspilling og avspilling med pc. Er meget fornøyd med dette

Newcomer CurSi0 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Du har ikke sagt så mye om budsjettet ditt, er dette et anlegg som stort sett skal brukes til nærfeltslytting?
    Har du sett denne forsterkeren: KingRex T20 U DAC and Amplifier
    Den har T-amp forsterker som får utrolig gode omtaler, og innebygget DAC (burr-brown)
    Den kobler du rett i pcen via usb, så eneste forringningen man får fra pc blir da kvaliteten på filene som spilles av. Pcens lydkort blir da deaktivert, ikke brukt i det hele tatt.
    Som høyttalere er jeg _mektig_ imponert over JohnBlue JB3, som er designet for nærfeltslytting. Kombinasjonen Kingrex - JohnBlue fungerer veldig bra!
    JohnBlue JB3
    Forsterkeren vil koste rundt 2200-2700, og høyttalerene 3200-3700.
    Dette vil være et veldig godt alternativ så lenge du ikke ønsker ekstremt høyt lydvolum, da T-amp har begrenset bass. Men ja, høyttalerene spiller bass!!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. : )

pesnp:
    Jeg har vurdert aktive monitorer en stund, men tror jeg heller velger t-amp og små høytalere. Monitorer blir for store, og så har de så mange rare knapper og kontakter ; ) (Lykkelig uvitende )

maddie:
    Godt at det er ingen forskjell! FLAC og Winamp er også min stil. Har ikke prøvd foobar, men vurderer å prøve det. Bruker Windows 7 for tiden, vurderer å prøve Ubuntu også.
    Oppsettet ditt er jo prima og du kan sikkert trygt være fornøyd ; )

CurSi0:
    Det er igrunn to stereoanlegg som skal ordnes, men kan fokusere på det til skrivebordet nå. Altså nærfeltslytting. Jeg kan sikker koste på meg 8000,- for dac, amp, ht og headset! Sånn sett er forslaget ditt genialt og kanskje det jeg har lett etter!

Unødvendig høyt lydnivå kler meg ikke og kombinasjonen Kingrex og Johnblue ser helt fantastisk ut!
    Da får jeg blue leds overalt. På tastaturet, skjermen, musa, WD HDDen og KingRexen. Det er det viktigste for meg : p

/CurSi0

Neida.. Det eneste som mangler er en hodetelefonutgang! For jeg vil også nyte musikken i et par hodetelefoner jeg skal kjøpe meg. Jeg har vurdert Beyerdynamic DT 770 Pro (80ohm), men jeg leter fortsatt etter noe liknende, kanskje "bedre" i samme prisklasse.

Forresten, Kingrex T20U har en TRIPATH chip TA2020-20, men det er ikke nevnt om den har 24bit 96khz. Jeg rekner med den ikke har 192khz.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, kanskje mannen i rekkehuset i gata ikke trenger mer enn 16bit 48khz. Tror jaggu ikke det.

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for også å kunne koble til headset? Helt andre komponenter?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CurSi0:
    Det er igrunn to stereoanlegg som skal ordnes, men kan fokusere på det til skrivebordet nå. Altså nærfeltslytting. Jeg kan sikker koste på meg 8000,- for dac, amp, ht og headset! Sånn sett er forslaget ditt genialt og kanskje det jeg har lett etter!

Unødvendig høyt lydnivå kler meg ikke og kombinasjonen Kingrex og Johnblue ser helt fantastisk ut!
    Da får jeg blue leds overalt. På tastaturet, skjermen, musa, WD HDDen og KingRexen. Det er det viktigste for meg : p

/CurSi0

Neida.. Det eneste som mangler er en hodetelefonutgang! For jeg vil også nyte musikken i et par hodetelefoner jeg skal kjøpe meg. Jeg har vurdert Beyerdynamic DT 770 Pro (80ohm), men jeg leter fortsatt etter noe liknende, kanskje "bedre" i samme prisklasse.

Forresten, Kingrex T20U har en TRIPATH chip TA2020-20, men det er ikke nevnt om den har 24bit 96khz. Jeg rekner med den ikke har 192khz.
    Beklager sent svar!
    Men jeg kan forsikre deg, denne kombinasjonen lyder ganske fantastisk! Om du ønsker demo, kan du jo dra innom Moiz Audio / Renaissance Audio. Du kan sikkert også få tips om andre forhandlere om du ikke bor i nærheten av disse to!
    http://avforum.no/forum/generelle-pr...vf-tilbud.html

Jeg kan ikke uttale meg om den har 192khz, en kjapp telefon til en av disse forhandlerene vil avklare det!

Når det gjelder hodetelefonforsterker vil jeg anbefale denne:
    Welcome To Electric-Avenues.com !
    selv om dette da blir en ekstra boks. Den bruker oppladbare batterier, og kobles til en 3volts strømadapter. Veldig god lyd, og rimelig! $60 inkludert frakt! Du får personlig service fra selger, som er med å sette disse sammen selv. De får veldig gode omtaler rundtom på nett. Hver forsterker har til og med sitt eget serienummer!

Når det gjelder headsett bør du ta en kikk på Grado! Utrolig gode headsett!Jeg har selv Grado SR60i som jeg kjøpte herfra: Grado Headphones
    Handler man de fra statene, blir de ikke bare gode, men også billige! Grado SR60i koster 1200-1400 kr i Norge!
    Jeg vurderer å oppgradere mitt selv, det er ikke dyrt med de prisene!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du svarte fort nok for meg. Har etter mange bomkjøp lært meg å bruke lang tid på research før jeg handler noe. Så jeg har hatt nok av å lese på i mellomtiden.

Takk for alle forslagene! Jeg liker de Grado-hodetelfonene veldig godt! Lovende omtale og digg design synes jeg. Ellers har jeg blitt overbevist om en alt-i-ett-løsning som faktisk ser ut til å gjøre susen.

Vurderer nå å kjøpe GLOW Amp One + Grado SR225i headphones

Må ha små effektive høytalere (minst 93dB/W) som kan gå til GLOW Amp'n som har 2x5W utgangseffekt
    Det er hvertfall det jeg har lest og tror jeg trenger for å få best resultat. Jeg vet ikke om det går bra sammen med JohnBlue JB3 som er 87dB/W.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei! 5 watt vil drive jb3 i nærfeltslytting som er målet her

lykke til med oppsettet!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! De holder vel akkurat, men det er vel alltid greit med litt å gå på. Kan f.eks hende jeg vil bruke de som kombinert nærfelts og stueanlegg i ei trang leilighet jeg en gang måtte flytte inn i.

Har til gode å finne et par som er like bra som JB3, men mer sensitive. Hvis noen vet om noe setter jeg pris på forslag.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det blir noe Glow Amp One likevel.. etter det jeg har lest er det ikke noe særlig kvalitet på DAC'n og hodetelefonutgangen. Riktignok basert på hva en hardcore audiofil skrev på et forum.

Hadde likevel vært fint å kunne høre GLOW Amp'n for å bedømme sjøl, men det blir nok vanskelig.

Uansett har jeg surfet mye i det siste og funnet ut at jeg skal ha meg et eksternt lydkort. Et E-MU 0404 USB 2.0.
    Her en en fin liten omtale

Høytalerne blir aktive monitorer og headsettet blir Beyerdynamic dt770pro.

Edit: Grunnen til at jeg ikke velger DAC er at jeg synes det er dyrt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det blir noe Glow Amp One likevel.. etter det jeg har lest er det ikke noe særlig kvalitet på DAC'n og hodetelefonutgangen. Riktignok basert på hva en hardcore audiofil skrev på et forum.

Hadde likevel vært fint å kunne høre GLOW Amp'n for å bedømme sjøl, men det blir nok vanskelig.

Uansett har jeg surfet mye i det siste og funnet ut at jeg skal ha meg et eksternt lydkort. Et E-MU 0404 USB 2.0.
    Her en en fin liten omtale

Høytalerne blir aktive monitorer og headsettet blir Beyerdynamic dt770pro.

Edit: Grunnen til at jeg ikke velger DAC er at jeg synes det er dyrt.
    Om du ser etter alternativ, vil jeg anbefale dette lydkortet: Asus Xonar DX/XD - Lydkort - Finn beste pris hos Prisguide.no
    Det er lydkortet jeg selv bruker i min stasjonære pc, som gir meget god lyd, bare kikk på omtaler!
    Signal til støyforhold på frontkanal ligger på 116dB, som er meget høyt til å være et internt lydkort! Sterkt anbefalt!
    Da trenger du bare en minijack -> RCAkabel til forsterker / monitor, og da er du igang! Uten egen intern / ekstern DAC!
    Jeg hørte JohnBlue jb3 hos forhandler i går, en stor opplevelse selv om rommet var stort! Anbefaler disse fremdeles!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, kanskje mannen i rekkehuset i gata ikke trenger mer enn 16bit 48khz. Tror jaggu ikke det.
    Det virker ikke som om "ekspertene" i hi-fi-pressen heller trenger det, siden de stadig anbefaler USB.

Selv lurer jeg på: Hva er hensikten med å bruke en kobberkabel - som ifølge enkelte kan formidle støy fra datamaskinen - fremfor trådløst via AirPort, når den tekniske kvaliteten ikke blir høyere?

Correct me if I'm wrong her, men:

Skal man ha 24bit/192mHz må man bruke optisk kabel (som også eliminerer et evt støyproblem) fra Mac/PC til DAC'en. Bruker man USB, begrenses man til vanlig CD-kvalitet. Som man kan oppnå uten kabel, og dermed garantert uten jord-relatert støy.

(Benchmark skryter riktignok av 24bit/96mHz på sin USB-inngang - men jeg aner at dette ikke matches på PC-siden.)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CurSi0
    Hei! Du har ikke sagt så mye om budsjettet ditt, er dette et anlegg som stort sett skal brukes til nærfeltslytting?
    Har du sett denne forsterkeren: KingRex T20 U DAC and Amplifier
    Den har T-amp forsterker som får utrolig gode omtaler, og innebygget DAC (burr-brown)
    Den kobler du rett i pcen via usb, så eneste forringningen man får fra pc blir da kvaliteten på filene som spilles av. Pcens lydkort blir da deaktivert, ikke brukt i det hele tatt.
    Som høyttalere er jeg _mektig_ imponert over JohnBlue JB3, som er designet for nærfeltslytting. Kombinasjonen Kingrex - JohnBlue fungerer veldig bra!
    JohnBlue JB3
    Forsterkeren vil koste rundt 2200-2700, og høyttalerene 3200-3700.
    Dette vil være et veldig godt alternativ så lenge du ikke ønsker ekstremt høyt lydvolum, da T-amp har begrenset bass. Men ja, høyttalerene spiller bass!!
    Spennende tråd! Takker for dette forslaget, er på jakt etter en liten "Soveroms stereo" og dette ser ut til å bli meget bra!

edit: Ikke meningen å kindappe tråden

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk CurSi0 for mange gode forslag! : D Rart det er bare du som har greie på datalyd her inne ; D

(OT: Introen til Falling In Between på Live-albummet minner meg veldig om kjenningsmelodien til TV-serien Heroes . Spilte Falling In Between fra Spotify oppå dette youtube-klippet. Det passet ganske fint.)

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    basip: Værsågo å være me ;D

Intermediate SveinS sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Hvilket lydformat har mer enn 16 bit da?

Ifølge Wikipedia har CD 16bit Wav har 16 bit Apple Lossless har 16 bit.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •