Forslag til gode PC-baserte HiFi-systemer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SveinS
    Hvilket lydformat har mer enn 16 bit da?
    Linn Records, f.eks., selger musikk for nedlastning i 24bits/96kHz FLAC-format.

Såvidt jeg vet er det også mulig å lage 24bits Apple Lossless.

Uansett tror jeg det er bedre å isolere PCen fra hi-fi-anlegget, enten ved å bruke trådløs overføring (opp til 16bits/48kHz), eller med optisk kabel, enn å bruke USB.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ifølge Wikipedia har CD 16bit Wav har 16 bit Apple Lossless har 16 bit.

Finnes flere plater med 24bit/96khz format, man kan også laste disse ned pakket i FLAC format.

personlig elsker jeg lyden av 1 bit , 2.8 GHz ---> DSD

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mujtaba
    personlig elsker jeg lyden av 1 bit , 2.8 GHz ---> DSD
    Om man har råd til en spiller til 50.000 for å kunne spille 5 plater...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt JohnBlue JB3 i litt over ett år, de bruker jeg nå sammen med Trends TA-10.1, KingRex PSU og Squeezebox Duet som kilde.

Står i ei stue på 30m2 og dette spiller forbløffende bra! både på avstand og nærfelt.

Anbefaler å lese testen på 6moons:

6moons audio reviews: JohnBlue Audio Art JB3

NB! de trenger lang innspillingstid, de er mørke og innelukket i starten, men åpner seg fantastisk opp med tiden. Her får du svært bra lyd for en relativt rimelig penge. De spiller med et stort lydbilde, flott 3D og har evnen til å forsvinne. Kan virkelig anbefales. Jeg kunne fint levd med dette som "hoved" anlegg.

Fungerer utmerket til stue/kaffe anlegg, soverom og pc-pult.

---

PCM.

DVD-A plater har hirez lyd som kan rippes, her finner du bla.

48kHz/24bit
    88kHz/24bit
    96kHz/24bit
    192kHz/24bit

Dualdisc plater er plater der den ene siden er CDDA og andre siden er DVD-A (normalt sett).

En del online tjenester finnes, 2L gir ut musikk på Blu-ray, Reference Recording selger DVD plater med wav filer i hirez format.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

Skal man ha 24bit/192mHz må man bruke optisk kabel (som også eliminerer et evt støyproblem) fra Mac/PC til DAC'en. Bruker man USB, begrenses man til vanlig CD-kvalitet. Som man kan oppnå uten kabel, og dermed garantert uten jord-relatert støy.
    Jeg bruker selv HDMI fra PC til receiver og måtte modifisere en skjøtekontakt for å fjerne jording pga. støy.

Intermediate SveinS sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Så med andre ord hvis man kjøper for det meste vanlige CD plater som man ripper til PC, så er USB en god nok måte å overføre musikk fra PC til DAC på.

Vet det er noen som sier at dette gir støy, men jeg kan ikke si at jeg hører noe støy på mitt anlegg uansett.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så med andre ord hvis man kjøper for det meste vanlige CD plater som man ripper til PC, så er USB en god nok måte å overføre musikk fra PC til DAC på.
    Jepp.

Vet det er noen som sier at dette gir støy, men jeg kan ikke si at jeg hører noe støy på mitt anlegg uansett.
    Og det er det som er fasiten

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se at det er nevnt her enda, men kan være ganske lurt å slå av alle unødvendige forbedringer som volumutjevning etc en del lydprogrammer har aktivert som standard. Spotify blir som natt og dag slår du av volumutjevningen, selv om Spotify ikke akkurat har den beste lydkvaliteten

Bruker selv eksternt lydkort (199kr!) med optisk til DAC i reciever og er strålende fornøyd.

Dersom du er litt usikker på støy kan du jo spille av en blank lydfil på maks lydstyrke, skal ikke høre noe =)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Om man har råd til en spiller til 50.000 for å kunne spille 5 plater...
    tja..sony vaio klarer å spille av filene. Har selv en Korg mr-2000, lurer også på om Tascam dvr-hd maskinene med discweilder software kan gjøre det samme

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt uklar kravspek her

Litt usikker på om du er ute etter et komplett anlegg eller bare en måte å få høy lydkvalitet ut av PCen din på. Er du også opptatt av brukervennlighet, eller hvordan ser du for deg å styre musikken? fra PCen? Står PCen i samme rom som anlegget?

Skal du styre alt fra en PC i samme rom som anlegget kan du vel ganske enkelt koble digital ut fra et fornuftig lydkort til en ekstern DAC og så videre til anlegget.

En litt mer brukervennlig løsning er jo en server gjemt bort en plass som trådløst forer f.eks en squeezebox (evt med en ekstern dac tilkoblet) eller en transporter.

Begge løsninger gir deg godlyd til en rimelig pris. cdspilleren er død.
    --
    Thorbjørn

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    opptatt av god lyd ved en PC så ville jeg ikke gjort det vanskeligere enn å bruke en god dac som lydkort, en pre og et par aktive høytalere.
    Syns det er mange gode studio monitorer og blant annet Adam Audio har et sett aktive PC høytalere med subb som låter svært bra.

Slik det er nå bruker jeg kunn PC som avspiller selv, enten via SB duet eller via usb utgangen.

forrøvrig disse jeg tenkte på : ::ADAM::Professional Audio:: sammen med ::ADAM::Professional Audio::

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    opptatt av god lyd ved en PC så ville jeg ikke gjort det vanskeligere enn å bruke en god dac som lydkort, en pre og et par aktive høytalere.
    Syns det er mange gode studio monitorer og blant annet Adam Audio har et sett aktive PC høytalere med subb som låter svært bra.

Slik det er nå bruker jeg kunn PC som avspiller selv, enten via SB duet eller via usb utgangen.

forrøvrig disse jeg tenkte på : ::ADAM::Professional Audio:: sammen med ::ADAM::Professional Audio::
    Men det er det jeg mener med uklar spek - vil han ha god lyd VED en pc eller FRA en pc? All min musikk går fra pc, men jeg sitter i stua og lytter til det, så et lydkort og et par aktive monitorer funker litt dårlig.
    --
    Thorbjørn

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men det er det jeg mener med uklar spek - vil han ha god lyd VED en pc eller FRA en pc? All min musikk går fra pc, men jeg sitter i stua og lytter til det, så et lydkort og et par aktive monitorer funker litt dårlig.
    dats værry tru.
    Tror faktisk de høytalerene vil kunne oppgradere en del stue systemer også, men det er en annen sak
    Kommer til å ville ha både og jeg, i stua blir det SB og ved pcen blir det dac som eksternt lydkort.

Newcomer Cpt. Spectacular sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Litt uklar kravspek her

Litt usikker på om du er ute etter et komplett anlegg eller bare en måte å få høy lydkvalitet ut av PCen din på. Er du også opptatt av brukervennlighet, eller hvordan ser du for deg å styre musikken? fra PCen? Står PCen i samme rom som anlegget?

Skal du styre alt fra en PC i samme rom som anlegget kan du vel ganske enkelt koble digital ut fra et fornuftig lydkort til en ekstern DAC og så videre til anlegget.

En litt mer brukervennlig løsning er jo en server gjemt bort en plass som trådløst forer f.eks en squeezebox (evt med en ekstern dac tilkoblet) eller en transporter.

Begge løsninger gir deg godlyd til en rimelig pris. cdspilleren er død.
    Alt skal styres fra PC'n. Høytalerne skal stå på pulten, og jeg skal ha en hodetelefonutgang til et par hodetelefoner i 2000 kroners-klassen.
    Jeg er sannelig ikke sikker på hvor mye jeg skal legge i det.

Jeg synes forsåvidt E-MU 0404 ser fin ut, men den begynner å bli gammel, og usikkert om det kommer drivere til Windows 7. Jeg vet ikke. Kommer vel til å slå på stortromma igjen og kjøpe meg den gjeveste DACcen. ; D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cpt. Spectacular
    Alt skal styres fra PC'n. Høytalerne skal stå på pulten, og jeg skal ha en hodetelefonutgang til et par hodetelefoner i 2000 kroners-klassen.
    Jeg er sannelig ikke sikker på hvor mye jeg skal legge i det.

Jeg synes forsåvidt E-MU 0404 ser fin ut, men den begynner å bli gammel, og usikkert om det kommer drivere til Windows 7. Jeg vet ikke. Kommer vel til å slå på stortromma igjen og kjøpe meg den gjeveste DACcen. ; D
    Bruk pengene på hodetelefon og eventuelt litt på en hodetelefonforsterker.

Jeg har et usb lydkort til 500kr, hodetelefonforsterker til 1500-2000kr, og hodetelefon til 1500-2000kr.

Hodetelefonen har mest å si, forsterker nest mest, dac/lydkort minst - men greit med usb og ikke innebygd variant for å redusere risikoen for støy.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står mellom Beyerdynamic DT 770 Pro og AKG K272 HD. Lukkede hodetelefoner med velur-puter.
    Tror det blir Beyerdynamic, siden jeg mest sannsynlig ikke får prøvd AKG-settet her jeg bor.. Jeg har prøvd 770 Pro, og de er meget komfortable.

Nå har jeg et ganske bra stereo-anlegg i stuen, men fordi jeg er ung og sikkert kommer til å flytte, trolige i trangere krypinn, ønsker jeg heller å basere TV-titting og musikklytting på datamaskinen. Blir alt for mye kav å ta med seg gulvhøytalere og en 29kg tung subwoofer rundt omkring i verden.

Flere forslag takk ; D

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestilte et AKG K 272 HD med returrett fra Soundgarden. Neste uke skal jeg låne et Beyerdynamic DT 770 Pro (80ohm) med en kompis. Da skal jeg sammenlikne og velge hvilket jeg vil ha.

Forøvrig ble jeg begeistra da jeg så dette oppsettet!

Jeg avventer svar fra Hellnoob for å høre om det er noe slik jeg skal satse på.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg bestilt Nuforce Icon + JohnBlue JB3 høytalere gjennom Renaissance audio i Bergen.
    Jeg håper det blir bra. Det bør hvertfall bli bedre enn mainstream pc-høytalere ala creative/logitech eller de jeg sitter og hører på nå; samsung integrerte skjerm-høytalere!

Har ennå ikke fått hodetelefonene ennå. Det er noe kluss med leveringen.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå har jeg hatt dette oppsettet i noen dager og er knakendes fornøyd : )
    Lyden er klar og fin.

Brukte jack fra lydkortet i laptopen til en NAD-forsterker til Jb3-høytalerene en stund. Det ble mye bedre med Nuforcen.

Bestilte Nuforce Icon fra produsentens hjemmeside via eBay. Betalte 2000,- for den, men måtte betale 700 kroner på postkontoret for toll og mva.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet jeg la ved fungerte ikke, men her er hvertfall bildet: