Mixer som forforsterker til PA forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mixer som forforsterker til PA forsterker?

Hei!

Har kjøpt en PA forsterker som jeg trenger forforsterkning til og lurer da på om jeg bare skal bruke en mixer da dette kan bli et billigere alternativ til en dedikert forforsterker.

Jeg skal kun spille stereo på denne så trenger ikke en mikser med mange spor.

Har sett på noen forskjellige og lurer på om noen har noen tips for hvem jeg burde gå for. Skal helst ikke ha helt crappy lydkvalitet heller og XLT utganger er jo et pluss siden jeg har det på forsterkeren, ikke at jeg skal ha lange strekk på signal kalene, men siden jeg har muligheten og har kablene som trengs så gjør det jo ingen ting at den har det tenker jeg...

Tapco Mix 50 5-kanals mikser til 720kr uten XLR:
    S O U N D 1

Mackie 402-VLZ3 4-ch mikser til 1270kr uten XLR:
    Mackie 402-VLZ3 4-ch mikser / Mackie / Miksere / Belco.no - Lyd, lys og scenevarehuset på nett

Ellers så fant jeg en Yamaha MG 102, men finner ikke linken til den nå. Den kostet rundt 1300-1400kr om jeg ikke husker feil og hadde mulighet for XLR.

Kan være at jeg er helt på vidda her og egentlig skulle ha kjøpt en sånn DJ-mixer med 2 stereo kanaler da jeg ikke skal koble til mic eller instrumeneter på denne forsterkeren, men PC og eventult da kanskje en cd spiller e.l??

Noen erfarne som kan hjelpe?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke svare for de andre, men ligg unna Tapco MX50. Den låter papp, frovrengt og PMS sleggekaster med bart!. Den er virkelig horribel.

Newcomer ShyFx sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 Numark dj mixere.
    Disse er med USB, for flere muligheter ved tilkobling til pc.
    Men det er bare CM200USB som har balanced XLR outputs i tillegg.

Numark DXM01USB
    DXM01USB

Numark DM950USB
    DM950USB

Numark CM200USB
    CM200USB

Om du hellst vil ha Mackie som er mere PA mixer med XLR outputs, så kan denne være et alternativ
    Mackie 802-VLZ3 8-ch mikser / Mackie / Miksere / Belco.no - Lyd, lys og scenevarehuset på nett

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spar litt og kjøp den nye Allen & Heath Xone 22. Helt herlig lyd i A&H mixerne, beste jeg har spilt ute på noen sinne lydmessig. Ikke prøvd 22en dåg, men skal være lik lydkvalitet på denne billigmixeren...

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bare skal ha den som preamp og kanskje kjøre en platespiller: sjekk Soundcraft Compact. Den har ballansert jack ut så du trenger stereojack til XLR.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten ting jeg lurer på relatert til dette.
    Hva brukes en forforsterker i praksis til? er det kun en signalkilde? (hvorfor kjøper folk da relatift kraftige forforsterkere?)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    (hvorfor kjøper folk da relatift kraftige forforsterkere?)

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Bare en liten ting jeg lurer på relatert til dette.
    Hva brukes en forforsterker i praksis til? er det kun en signalkilde? (hvorfor kjøper folk da relatift kraftige forforsterkere?)
    Jeg tror du forveksler "kraftig" med "gromme". Folk legger mye penger i forforsterker da disse kan påvirke lyden i større grad. effektforsterkere er tradisjonelt rimelig rett frem.

En grom for-forsterker kan f.eks ha. høykvalitets inn og utganger, lenger levetid på skruknotter og poetmeterne disse sitter på. Komplekse og nøytrale bass/treble-kretser. flere innganger/utganger, DSP. m.m.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ihvertfall gå god for at allen heath og soundcraft har gode miksere, men om dette kun skal brukes som vanlig forforsterker og ikke mikser i vanlig forstand vil jeg nok anbefale deg og kjøpe vanlig forforsterker. da en forforsterker vs mikser til samme pris vil gi mye bedre lyd kvalitet ut fra forforsterkeren. kjøper du en slik dj mikser, så kjøper du også masse funksjoner du bruker penger på som du ikke trenger i det hele tatt...

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva goldeneagle sa.

Soundcraft - [Products]

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

American Audio

Er dette et greit merke?

Fant en mixer som har XLR og er ganske billig ca 1250kr

Q-D5 MK II 2-Kanal DJ Mixer - 2 Channel DJ mixers

Enda en American audio, men med balances trs. Så må da ha XLR -> trs overgang

SoundShop

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anH
    Er dette et greit merke?

Fant en mixer som har XLR og er ganske billig ca 1250kr

Q-D5 MK II 2-Kanal DJ Mixer - 2 Channel DJ mixers

Enda en American audio, men med balances trs. Så må da ha XLR -> trs overgang

SoundShop
    American Audio er noe dritt i DJ sammenheng. Hvordan lyden er i den vet jeg dåg ikke da jeg ikke har prøvd akkurat den modellen der...

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg heller litt malurt i begeret, men du får dessverre ikke mer enn du betaler for. Hvis du gir 1500 kr for en mikser låter den med all sannsynlighet langt under pari og langt unna hifi. Jeg jobber til daglig med livelyd og jeg må bare si at jeg ikke ville tatt i brorparten av mikserne som er nevnt med tang en gang. Preampene er rett og slett for alt dårlige, eqen forferdelig og summa summarum lyden utrolig kjip. Hjelper lite med balansert signal når det mikseren ikke greier å levere. Mitt råd er å kjøpe en brukt hifipreamp. Da vil du med all sannsynlighet få noe som låter mye bedre enn disse billige mikserne.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Beklager at jeg heller litt malurt i begeret, men du får dessverre ikke mer enn du betaler for. Hvis du gir 1500 kr for en mikser låter den med all sannsynlighet langt under pari og langt unna hifi. Jeg jobber til daglig med livelyd og jeg må bare si at jeg ikke ville tatt i brorparten av mikserne som er nevnt med tang en gang. Preampene er rett og slett for alt dårlige, eqen forferdelig og summa summarum lyden utrolig kjip. Hjelper lite med balansert signal når det mikseren ikke greier å levere. Mitt råd er å kjøpe en brukt hifipreamp. Da vil du med all sannsynlighet få noe som låter mye bedre enn disse billige mikserne.
    Da ble det til at jeg kjøpte en billig forforsterker istedenfor. Kjøpte en av disse:

TCC TC-754 Details and Hookup

Sikkert ikke den beste i verden og kun phono utganger, men den har fått noen gode reviews her og der virker det som og 600kr + toll er ikke all verden om det viser seg at den er crap.

Uansett takk for hjelpen folkens! Ble da en grei tråd som andre kan ha hjelp for senere også

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anH
    Da ble det til at jeg kjøpte en billig forforsterker istedenfor. Kjøpte en av disse:

TCC TC-754 Details and Hookup

Sikkert ikke den beste i verden og kun phono utganger, men den har fått noen gode reviews her og der virker det som og 600kr + toll er ikke all verden om det viser seg at den er crap.

Uansett takk for hjelpen folkens! Ble da en grei tråd som andre kan ha hjelp for senere også
    Gratulerer med ny preamp! :-D Ser ut som en finfin liten sak.
    Du får skrive noen linjer her i tråden når du har testet den. Er sikkert en del her inne, inkludert meg, som er interessert i hvordan den låter.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •