Russ 2010 !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Russ 2010 !

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Russ 2010 !

Hei alle!

Har ettpar spørsmål angående audio og video for en russevan!

Som dere sikkert skjønner/kommer til å skjønne. Så er jeg ganske fra scratch når vi kommer til stykket.

Kan vell begynne og ramse:
    -Hvor stor sub trenger vi for å ha en digg bass i bilen?
    -Hvor mangen høytalere av hvilken kaliber trenger vi for å få en fin lyd?
    -Hvilket batteri trenger vi vist vi skal hive inn en PS3 og en 28"/32" screen?

Håper dere tar hensyn til at jeg har lite peiling og slikt! Takk for alle svar!

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du tegner og forklarer litt mer om hva du ser for deg så kan jeg gi deg noen tips.

Hvor mange og hvor store subber du skal ha kommer veldig ann på om dette er noe som skal spille "ut bak" eller konsentreres som disco for de inni.

Om det er førstnevnte så ville jeg faktisk annbefalt noe PA utstyr, kan få en del rimlig som kan låte mer enn godt nok i russesammenheng.
    Hvis ikke så ville jeg gått for 12 eller 15" 2 eller 4st, men huske på at de ikke skal være for tunge å drive.

Høytalere kommer ann på litt av det samme, med PA vil du kunne spille så høyt at du helst vil komme deg ut av bilen for å høre, (kult om man deltar på noen mindre fester for å være midtpunkt)
    Med bilstereo kan man gå for 6x9" i egne små kabinetter, (fås kjøpt på biltema/bilrekvisita etc) ikke kjøpe de aller billigste, heller 4 av ok kvalitet enn 6 av dårlig.

Husk at i mange tilfeller så låter PA bedre enn bilstereo, (snakker om russebil ikke et skikkerlig bil bygg med demping og egne kabinetter til alle høytalere)

Batteri er viktig men her må en omformer til i allefall, avhengi av ambisjon og budskjett så ville jeg vert på jakt etter buss/lastebil batteri, man kan ikke regne med at bilen klarer å lage nok strøm så man burde ha en mulighet for å koble ut starter batteriet så man ikke blir stående.

32" skjerm og PS3 bruker ikke all verdens med strøm så det skal la seg gjøre med en litt stor omformer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Som sagt er jeg ganske fra scratch ang. lyd osv, så lurte på om du kunne linke meg til noen anbefalninger? Hovedfokus for vanen vil være stereo inne i vanen, av praktiske årsaker.

Har dog ingenting imot å være "midtpunkt på mindre fest". Men hvor langt kommer vi med ca. 12-15.000 i lyd ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan komme godt i gang med en slik sum, se gjerne på bruktmarkedene avtorget, finn og liknende

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags bil er det og hva er ca. volumet inni den?

For å bruke TV og PS3 må dere ha 230 volt vekselspenning tilgjengelig i bilen, dette går ved å bruke en omformer men det lønner seg å ha et lite agregat bak eller oppå bilen. På stereosiden vil det også lønne seg å bruke 230 volt vekselspenning, da kan dere benytte dere av en mindre PA og effektforsterker, da er det mye mer å velge mellom.

Men om du ønsker å benytte batteri og dynamo som er der fra før, må du være klar over at det kommer til å tappes meget kvikt ved bruk av alle de strømkrevende tingene. Hvertfall om motoren ikke står å går.

En kasse med dobbel 12" og noen ok topphøytalere vil nok fylle bilen med nok bass og lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høyt er det egentlig meningen at du skal kunne spille, og til hvilke tider? Skal du spille for et lass av andre mennesker ville jeg gått for en PA løsning som noen tidligere har nevnt, samt et eksternt agregat som leverer strømmen til dette. Så får du/dere putte litt penger i en morsom bilstereo når dere er ute og farter. Kontakt et av de store utleiefirmaene og hør hva de skal ha for leie av to PA-stack...

Konsertsystemer AS
    Sceneutstyr, lys- og lydanlegg fra AVAB CAC - AVAB CAC
    Forside

dette burde få deg igang...

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg skal si noe utifra de erfaringer jeg gjorde meg som russ så ville jeg kjørt rimligere bil og brukt mer på lyd of drikke

å være midpunktet var utrolig morro, vi kjørte en 92 mod dodge van og brukte en del penger på en stor "bilstereo" vi brukte omkring 25k på bilstereo og vi eller jeg (hovedansvaret mitt) fikk det til å låte høyt og etter forrholdene bra inne i bilen, var 4 x 12" og 10 andre høytalere alt fordelt på tre forsterkere to bussbatterier med godt dimensjonerte kabler og største dynamoen vi hadde plass til.

Kunne sikkert skrevet mye om det systemet, men poenget er at det låt svært bra inni bilen, og ja vi ble et slags midtpunkt på vår skole samtidig som vi fikk noen priser for beste russebil etc, men når det virkelig skulle låte høyt og være party rundt bilene var det en annen som hadde et PA system til ca 20k som stakk av med "seieren".

Trenger ikke hendvenne seg til store utleie selskaper for å skaffe PA utstyr for en slik annledning, for dem blir det fort litt for lite penger og om man leier så sitter man ikke igjen med noe heller.

Dersom trådstarter kunne tenke seg litt konkrete råd om hva jeg kan hjelpe med og hva jeg syns hadde vert et godt forslag så send meg gjerne en mail, kjenner en del som importerer og selger utstyr etter hvert og kan hende noen er intressert i å gi litt tilbud.
    Vet jeg hadde vert ivrig på noe slikt når jeg var russ
    Av en eller annen grunn har jeg alltid vert ivrig på å skaffe folk utstyr, så kan snakke med noen for dere.

Kjenner faktisk folk som driver med både PA og Bilstereo, men jeg ville satset på et lite PA sysem hvor dere kanskje har muligheten til å vende høytalerene ut når dere åpner dørene eller noeslikt.

Kontakt med i såfall på aj_selj@hotmail.com og merk mailen med "Russ 2010"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •