Abrahamsen V6 vs Cambridge DacMagic

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Abrahamsen V6 vs Cambridge DacMagic

Har begge og har testet i anlegg med Music Angel (NOS-rør), Yamaha CD-spiller (toslink til DACen) og XTC 98.36 høyttalere.
    Lurer fælt, fordi jeg fikk et resultat jeg ikke ventet.
    Saken er at i mine ører spiller DacMagic'en klart mer oppløst, dynamisk og musikalsk enn Abrahamsen sin. Og jeg har prøvd mye forskjellig musikk.

Men: Abrahamsen er ny og jeg er usikker på om en DAC må spilles inn ??? (noen som vet ?)

Jeg er egentlig litt skuffet, fordi Abrahamsen V6 er en lekker sak, langt stiligere enn DacMagic'en, og dessuten er det litt kult at Abrahamsen er norsk.

Så jeg liker det dårlig, men dessverre: i mine ører er DacMagic'en soleklart et nummer større....

Noen som har erfaringer her ?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La begge stå påslått til i morgen, så tester du på ny. Er ikke i tvil hvilken du synes er best da.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    La begge stå påslått til i morgen, så tester du på ny. Er ikke i tvil hvilken du synes er best da.
    Ligger vel litt i kortene hva du mener er best:-D Hehe.

Jeg for min del, venter på Beresford TC-7520 siden Hifi-klubben ikke makter å levere DacMagic:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende at du har mulighet til å teste begge!
    Dog, så bør begge produktene være spillt inn før dommen blir slått fast.
    Gi komponentene ihvertfall 50timer hver seg. Jo flere timer de får på seg desto bedre.

Blir artig å se hvilke komponenter du foretrekker da...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering

Kort oppdatering:
    Abrahamsen har stått og spilt i hele natt, men det kan hende dette ikke er nok til å spille den inn, så jeg tar forbehold om endelig konklusjon.

Men iallefall: Nå har vi sittet her 3 stykker i formiddag og lytter til innspillinger vi vet er teknisk gode (blant andre Kari Bremnes, Ry Cooder, Stereophile test CD).

Og vi er enstemmige på inntrykket så langt: Abrahamsen er bra, men DacMagic'en er bedre. Mer varme i klangen, oppløsningen er bedre (s-ene kommer 'riktigere' fram), bassen strammere.

Men for all del: Vår konklusjon er sikkert utstyrsavhengig.
    Her er de to dac'ene testet i et anlegg med Music Angel (NOS-rør: telefunken/rca clear top), Yamaha CD-spiller (optisk toslink til dac'ene), XTZ 99.36 høyttalere.

Jeg er uansett veldig overrasket over det jeg har hørt så langt i testen, ettersom jeg har stor respekt for alt Abrahamsen har laget, både nå og tidligere i Electrocompaniet.
    Og kona kommer IKKE til å like at det ligger an til at det er DacMagicen som blir i stua ...

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - dette er nok avhengig av både utstyr og smak-og-behag-faktoren. Stol på ørene dine!

Abrahamsen er flink, han - ingen tvil om det - men man trenger ikke å gå rundt med en nærmest religiøs respekt av den grunn. Jeg er litt avslappet på dette: Jeg har Abrahamsen-produkter hjemme hos meg som passer til noe av det jeg har, men ikke til alt. Og omvendt. Ikke noe å ta på vei for. Bruk det du synes låter best.

Det at utstyr låter litt forskjellig, er en kjempemulighet til å tune inn anlegget ditt slik at lyden passer til såvel lommebok som individuell smak.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Startet en ny tråd med samme tema før jeg oppdaget at denne allerede eksisterte. Derfor flyttet jeg innlegget mitt hit.

Synes det hadde vært interessant med flere synspukter rundt dette temaet.

Min "nye tråd":
    Er en svært fornøyd Abrahamsen V6.0 eier, men ser at Cambridge DagMagic, til betydelig lavere pris, får bedre poengskåre (6/6 mot 5/6) både for lydkvalitet og totalt i Lyd og Bilde sine tester fra siste halvdel av 2009. Riktignok ikke samme testperson og godt mulig at disse karakterene er farget av ulik pris?
    - DacMagic
    - V6.0

Ser også ut fra spesifikasjoner at V6.0 "bare" har 24-bit/96 kHz oppskalering, mens DacMagic har 24-bit/192 kHz.

Jeg lurer egentlig på hvor mye 24-bit/192 kHz oppskalering vs 24-bit/96 kHz har å si?

Hadde vært artig med innspill på hvilken dac dere mener er den beste? Vet det har vært nevnt i diverse tråder, men finner ingen egen tråd for dette. Ut fra det jeg har lest foretrekker mange V6, men også noen som foretrekker DacMagic.
    Ser nå her at DacMagic ser ut til å foretrekkes, men i andre tråder har andre testet begge og foretrekker V6.0.

Må bare si at førsteinntrykket er meget godt. Den ser dyr ut, det kjennes ut som kvalitet med vekten på 5kg. Og jeg hører meget stor forskjell på Abrahamsen dac-en og Cambridge dac-en som jag hadde i noen dager. Den gav meg ikke noe følte jeg.

DacMagic er bra den, men i mine ører er Abrahamsen et godt hakk bedre.
    Bruk de 900,- ekstra og du har skikkelig godlyd

Newcomer handofdoom sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål:

Brukte du vanlig RCA/phono-kabel ved testen, eller balansert XLR?

I følge blant annet Lyd & Bilde kom Abrahamsen mye mer til sin rett med XLR.

Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng. Står at tester har benyttet Music Angel og såvidt jeg kan se har den ikke XLR. Dette kan nok ha farget resultatet i dette tilfellet.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke overraskende. Veldig mange som finner V6 bløtere og mindre detaljert. Syntes at DacMagic er bedre og Beresford enda bedre igjen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo dette der gjør hifi spennende.
    Tester og karakterer kan gi en pekepinn om produkter, men du kan aldrig lese deg til hvordan lyden er, det må du selv oppleve med ditt utstyr, i ditt rom. Din smak avgjør.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv gjort samme testen på to forskjellige oppsett, og fått to forskjellige svar.
    På mine DIY 3-veis med Seas elementer, som er veldig "snille og korrekte" i lyden ble Abrahamsen kjedelig. Men på mine Klipsch passet Abrahamsen som hånd i hanske. Der var den akkurat "bløt" nok til å dempe den spisse/pågående Klipsch lyden.

På nåværende oppsett (med Klipsch) har jeg testet Abrahamsen V6, DacMagic, M-Audio lydkort med dac, Beresford, Behringer DCX2496 med dac, Denon AVR-3806 sin dac og Squeezebox Duet sin dac og Transporter.

Og på Klipscene, i min stue, med min musikksmak og mine lydpreferanser, endte det med komplett Abrahamsen oppsett - V6+V3+(2x)V4.

Det er dog viktig å poengtere at alt fra Abrahamsen låter bedre med balanserte kabler.

Newcomer kyrjens sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde før Emc1-up, (som jeg tror har nogenlunde samme dac som Abrahamsen) som var koblet fullballansert via Ec 4.7 videre til Aw 250 deretter ut til B&W 804. Koblet på dette oppsettet opp Squeezebox som ble koblet med coax til dacmagic videre inn på resten av anlegget.
    Skal si overraskelsen ble stor når jeg nesten ikke klarte og høre forskjell på Ec spilleren til ca 35000 og Squeezebox/dacmagic komboen til ca 4500, bortsett fra det høyere gainet på Ec komboen som skyldes xlr koblingen....
    Har nå solgt Ec produktene og er fremdeles lykkelig :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •