Hodetelefon-shootout - en lærerik opplevelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hodetelefon-shootout - en lærerik opplevelse

Utgangspunktet
    (Denne shooutouten legges som en forumtråd, ikke som testartikkel, siden det er en test som ikke skrives som en artikkel, men som en tråd der både jeg og eksu kommer til å bidra med inntrykk og utdypninger etterhvert)

Jeg og eksu her på forumet har i det siste snakket en del om hodetelefoner. Det begynte vel med min jakt etter et nytt, lukket sett, der jeg blant annet prøvehørte litt på et av hans sett før jeg fortsatte jakten og bestemte meg.

Resultatet av all pratingen ble at vi satte av kvelden 14. mai 2009 for å finne ut mer om forskjellene mellom ulike hodetelefoner og hvordan de oppfører sag på ulikt utstyr.

Vi tok utgangspunktet i det vi hadde av tilgjengelig utstyr.

Her er en oversikt over de opprinnelige kandidatene. Fra venstre, bakerste rad og framover er det:

• Sennheiser HD570
    • Beyerdynamic DT-770 Pro 80ohm
    • IceMat Siberia
    • Sony MDR-XD200
    • Koss Porta Pro
    • Sennheiser HD380 Pro

Vi valgte å benytte det vi hadde tilgjengelig av elektronikk, og for å effektivisere valgte vi å bruke samme kilde, en Squeezebox Classic, der vi brukte begge de to digitale utgangene i parallell.

De to hodetelefonriggene var:
    1. Koaksial digitalkabel til Xindak DAC 5 med oppgraderte rør, videre til Onkyo TX-SR875 som da ble hodetelefonforsterker. Denne ble kjørt i ren stereomodus.
    2. Optisk TOSLINK digitalkabel til Musikal Fidelity V-DAC og videre til Musikal Fidelity V-CAN.

I de innledende testrundene brukte eksu oppsett 1 og jeg oppsett 2. Vi valgte å teste alle headsettene på hvert vårt oppsett før vi deretter tok de hodetelefonene vi mente var best, byttet rigg og testet igjen.

Før vi startet testingen ble vi enige om å plukke ut ca 7 minutter musikk hver som vi brukte for å teste med. Det vil si at hver kombinasjon av hodetelefon/rigg ble testet i løpet av omtrent 15 minutter.

Det ble også laget et testskjema å notere på, der man for hver testiterasjon hadde felter for: Hodetelefon-type, Elektronikk, Bass, Mellomtone, Diskant, Andre lydmessige ting (romfølelse, detaljer, klangbalanse etc), Komfort og lydisolasjon, Karakter.
    Valget av disse feltene var litt tilfeldig, siden ingen av oss har testet denne type utstyr systematisk tidligere.

Når alt dette var planlagt, satte vi i gang.

Følg med videre for gjennomføring og resultater.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spanande, rett og slett - men hvor er Grado....

mest spent på Sony'ene som eg kjøpte ultrabillig på finn og som eg synes har ein OK lyd (når Gradoene ikkje er tilgjengelege) [kvifor skriver eg nynorsk, kven har tukla med meg....]

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    spanande, rett og slett - men kvar er Grado....
    Testkandidatene er plukket ut fordi dette var headsett vi eier. Ingen av oss eier headsett fra Grado, AKG, Audio Technica, Denon, Stax, Sure eller andre kjente merker som kunne være aktuelle.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Musikkutvalget

Musikkutvalget

Følgende musikk ble benyttet til testingen i utvalgte klipp på ca 1 – 1.5 minutter:

- Tom Waits og Bette Midler – I Never Talk to Strangers (starten)
    - Rage Against The Machine – Killing In The Name (mot slutten)
    - Dire Straits – Private Investigations (mot slutten)
    - Eagles – Hotel California (live fra Hell Freezes Over, starten i overgangen fra intro til vokalen kommer inn,)
    - Cincinnati Pops Orchestra, Erich Kunzel - Grieg, I Dovregubbens Hall (mot slutten)
    - Solveig Slettahjell Slow Motion Quintet - Second Time Around (mot slutten)
    - Diana Krall - My Love Is (starten)
    - Kari Bremnes – Aske (starten)
    - Jens Lysdal - Somliga går med trasiga skor (starten)
    - John Campbell - Down in the Hole (starten)
    - Tracy Chapman - Telling Stories (starten)

Det vil nok ta litt tid med testresultatene, siden disse for øyeblikket bare foreligger i stikkordsform på nevnte testskjemaer.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finfint at dere legger ut litt slike erfaringer

Håper dere kan kommentere DAC 5 vs V-DAC litt i en bisetning eller to også om det er mulig... (Kanskje litt vanskelig i og med at de ikke ble brukt med samme forsterker)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bra!

Veldig bra tiltak! Skal bli interessant å se hva dere kommer fram til!

Dere eier et bra utvalg av hodetelefoner! Til neste runde kanskje dere kan forespørre forumvenner i nærområdet om å bidra med testobjekter? Jeg har et godt innspilt audio-technica headset (hvis noen orker å ta det på seg...).

Gleder meg til å lese resultatene!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Finfint at dere legger ut litt slike erfaringer

Håper dere kan kommentere DAC 5 vs V-DAC litt i en bisetning eller to også om det er mulig... (Kanskje litt vanskelig i og med at de ikke ble brukt med samme forsterker)
    Kommer til det etterhvert, men dette var ikke en test med fokus på DACene. Likevel gjorde vi oss noen tanker mot slutten, da vi testet litt med en rigg bestående av Xindak DAC-5 og Musical Fidelity V-CAN.

Men alt til sin tid.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Veldig bra tiltak! Skal bli interessant å se hva dere kommer fram til!

Dere eier et bra utvalg av hodetelefoner! Til neste runde kanskje dere kan forespørre forumvenner i nærområdet om å bidra med testobjekter? Jeg har et godt innspilt audio-technica headset (hvis noen orker å ta det på seg...).

Gleder meg til å lese resultatene!
    Hvilken modell av Audio Technica har du?

Ellers vil jeg ikke anbefale noen å gjennomføre med flere enn 8 testrepetisjoner med samme musikk. Man blir litt uinspirert mot slutten når man lytter til de samme klippene så mange ganger i løpet av 2-3 timer. Sånn sett er jeg glad vi ikke hadde flere testkandidater.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvilken modell av Audio Technica har du?
    ATH-909 er det vel den heter... Ble kjøpt på HiFi-klubben rundt '93 en gang... Ikke state of the art da og ikke state of the art nå.

Ellers vil jeg ikke anbefale noen å gjennomføre med flere enn 8 testrepetisjoner med samme musikk. Man blir litt uinspirert mot slutten når man lytter til de samme klippene så mange ganger i løpet av 2-3 timer. Sånn sett er jeg glad vi ikke hadde flere testkandidater.
    Ja, lyttetrøtthet skal ikke undervurderes i en slik test, det er klinkende klart. Vi (dvs dere med hørselen i behold og evnen til å sette ord lytteinntrykkene) får ta andres hodetelefoner i en annen runde.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    ATH-909 er det vel den heter... Ble kjøpt på HiFi-klubben rundt '93 en gang... Ikke state of the art da og ikke state of the art nå.
    Søkte litt på nettet, og kan vel si at det ikke er en hodetelefon som jeg tror ville gikk noen nirvanalignende åpenbaring akkurat...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søkte litt på nettet, og kan vel si at det ikke er en hodetelefon som jeg tror ville gikk noen nirvanalignende åpenbaring akkurat...
    Men de er behagelige å ha på ;-)

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var helt klart moro, men faktisk ganske så slitsomt. Det er som roffe skriver, man blir litt lei musikken man hører på. Vi hadde vel ganske så lik oppfatning av lyden i hodetelefonene og det var så stor forskjell fra de dårligste til de beste.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal være forskjell på de dårligste og beste, men hva er marginene blant de beste? Noen bedre på alt, eller noen bedre på musikkgenre?

Antar dere kalibrerte volumet da impedansen i de ulike hodetelefonene lett kan lure dere da dette gir forskjell i volum. Kalibrerte dere volumet?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ha meg et par gode hodetelefoner etter hvert. Følger spent med på resultatet. I mellomtiden har jeg vært frekk nok til å gjøre en høyst ukvalifisert gjetting på resulatet :

1. Sennheiser HD570
    2. Beyerdynamic DT-770 Pro 80ohm
    3. Sennheiser HD380 Pro
    4. Sony MDR-XD200
    5. Koss Porta Pro
    6. IceMat Siberia

Beyer frister for min del, men det er styrt på følelser - ikke erfaring.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tipper jeg litt anderledes:

1. Beyerdynamic DT-770 Pro 80ohm
    2. Sennheiser HD380 Pro
    3. Sony MDR-XD200
    4. Sennheiser HD570
    5. Koss Porta Pro
    6. IceMat Siberia

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det skal være forskjell på de dårligste og beste, men hva er marginene blant de beste? Noen bedre på alt, eller noen bedre på musikkgenre?

Antar dere kalibrerte volumet da impedansen i de ulike hodetelefonene lett kan lure dere da dette gir forskjell i volum. Kalibrerte dere volumet?
    Nei, vi kalibrerte ikke volumet på annen måte enn at vi stilte inn volumet etter preferanser ved å spille litt av første låt først mens vi justerte på volumkontrollen. Klart det betyr at det er feilkilder, men det må også understrekes at vi ikke hørte hverandres voluminnstilling, og sånn sett er det påfallende at vi var såpass sammenfallende i våre karakteristikker.

Men vi foregriper begivenhetenes gang. Jeg skal forsøke å karakterisere de ulike hodetelefonene i den rekkefølgen jeg hørte dem, så gjør jeg en oppsummering etterpå.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på det første head-fi møtet i Oslo, og der var det veldig veldig mye snacks å høre på.

Mener dette var noe av det som var der:
    nor_spoon
    Sources: Ontech Monster Dual Mono, Zero
    Amps: Zana Deux, Darkvoice 332
    Cans: HD650 w/Equinox, RS-1

krmathis
    Source: MacBook Pro and Electrocompaniet ECD1
    Amplifier: SRM-007t
    'phones: SR-007BL and 4070, AKG K1000

Solan
    Gear:
    MacBook Pro
    Apogee mini-DAC
    Grado 325i and RS-1
    MD5000
    Cowon D2
    FutureSonics Atrio M8

A_Boy_Named_Sue
    Headphones:HD650 w/ cardas cable, HD25-1 II w/ HD650 cable, ATH-W5000, ATH-EM9d, SA5000, CD3000, ALO SR225 woody, SR80, Proline 750, UE Triple Fi. 10 Pro, Shure SCL5, AKG K340
    Sources: Keces DA-131, Keces DA-151, 5,5.gen iMod, iPod Classic, Cowon D2, iPod Shuffle 1.gen
    Amps: Meier Audio Corda Aria, Little Dot MK IV SE, iQube, RSA Apache

Geir
    D2 Boa
    Nano with pocketdock
    Sony <MDR-XD 400>
    (and if the gods will, it will be changed to some Denon D5000 in the near future)

Gixxer
    SR-007
    DT-880
    Dynamic Precision DAC

Det var en del lydkvalitet som gikk utenpå det meste, spesielt gjaldt det toppmodellene til stax, NIRVANA :grin:

Husker ikke hvem her på forumet som er skribent for et hjemmekinoblad, men hvis man inviterte den gjengen som er på head-fi til hodetelefon møte kunne man nok fyllt opp en 10-12 sider i et blad.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shoot in - shoot out :-)

Når røpes resultatene?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Shoot in - shoot out :-)

Når røpes resultatene?
    Hehe. Vel, det tar ting å skrive ting. Jeg gadd ikke vente med å starte tråden til jeg hadde alt klart, så her kommer ting etterhvert som jeg og eksu har tid til å skrive.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rett før teststart

Et bilde fra testoppstart.

-hodetelefontest_oppstart-jpg

Man kan skimte testskjemaet nederst i bildet. Rekkefølgen på testkandidatene ble delvis bestemt litt tilfeldig ut fra hvordan hodetelefonene havnet på denne ”testbenken”, men vi begynte litt bevisst med de rimeligste på hver vår side.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •