Hodetelefon-shootout - en lærerik opplevelse - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 47 av 47
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sennheiser HD380 pro på Xindak DAC 5 og Musical Fidelity V-CAN

Slitne i ørene satte vi likevel i gang med å lytte til en ny kombinasjon av DAC og hodetelefonforsterker. Siden V-CAN har to utganger, lyttet vi samtidig til dette oppsettet, jeg med mine Sennheiser HD380 pro, eksu med sine Beyerdynamic DT770.

Mine inntrykk av denne riggen er derfor basert på et annet headset enn det eksu brukte. Det vi begge håpet på var kombinasjonen av rørmagi og nok krefter til å drive headsettene.

I bassen var det ingen mangel på dynamikk, og det bekrefter at det er V-CAN som gir dynamikk i hodetelefoner som er i stand til det. For første gang oppleves det en tanke mer ”brystkassefylde” i Sennheiser HD380 pro, og det kan hende at disse hodetelefonene generelt er litt kresne på elektronikken og må matches riktig for å yte maksimalt.
    Mellomtonen er herlig, spesielt på piano. Lydbildet er klart definert med fylde og åpenhet og gjennomgående med mer nærvær enn tidligere i shootouten.
    Diskanten er fortsatt like kraftig til stede som tidligere, men det kan virke som det er en tanke dårligere definisjon i mikrodetaljer med denne rørdacen, selv om vi her snakker nyanser.

Generelt har Xindak DAC 5 / Musical Fidelity V-CAN mye romlighet i sin presentasjon og nærvær i mellomtonen. Jeg vil si at dette oppsettet er mer involverende enn de andre variantene. En spennende kombinasjon som viser meg at jeg ikke er i mål med hodetelefonlyden ennå, men også at jeg har kommet lengre med mine siste innkjøp.

Det var alt fra meg for denne gang. Jeg lærte mye av dette, og spesielt hvordan hodetelefoner lyder generelt og hva som ofte skiller dem. Jeg fikk også bekreftet det jeg mistenkte, nemlig at hodetelefoner også trenger førsteklasses matching med elektronikken for å yte sitt beste. Håper dere fikk litt ut av å lese om dette. Det har vært gøy også, og kanskje flere vil slå utstyr og hoder sammen for å teste det man har for hånden av utstyr litt systematisk etter hvert og skrive om det. Å gjøre ting sammen er inspirerende og sosialt, i tillegg til at man kan bidra med litt øket kunnskap og forståelse om produktene som testes.

…and this concludes the votes from the Halden jury.

(eller egentlig ikke, siden eksu ennå kan ha divergerende inntrykk)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    …and this concludes the votes from the Halden jury.
    Takker for mye informasjon og godt lesestoff!

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra skrevet roffe. Nå noterte ikke jeg meg noe på den siste testen, men kan si at jeg opplevde mye av det samme som du skriver. For meg var nok dette den beste kombinasjonen, så det kan nok være at jeg må få meg en hodetelefonforsterker hvis jeg har lyst til å høre på musikk med hodetelefoner.

Dette var helt klart moro og lærerikt. Nå er det ny kabel bestilt til HD570, slik at du kan få hørt på de også.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var absolutt en spennende opplevelse.

En ting som aldri skjedde, var imidlertid å flytte lydbildet ut av hodet. Enkelte ganger kunne man oppleve at lyder kom fra punkter på venstre eller høyre side av hodet, men det man normalt opplever som et lydbilde foran seg når man lytter til høyttalere oppstod aldri med hodetelefonene. Dette virker alltid litt fremmed i forhold til tilstedeværelsesfaktoren. Det handler om forskjellen mellom følelsen av å være tilstede sammen med musikerne som spiller og følelsen av å ha de samme musikerne inni hodet.

Jeg kunne derfor godt tenkt meg å forsøke de ypperste versjonene i produsentenes produktlinjer en gang for å se om de evner å gjenskap den romlige dimensjonen på utsiden av hodet i bedre grad enn disse settene vi har testet. Klarer de ikke det, så kommer hodetelefonlytting for meg til kun å være et supplement for lytting i situasjoner der man ikke har mulighet til å benytte høyttalerbaserte anlegg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare si at nå har jeg også kjøpt meg Beyerdynamic DT770 pro. :wink:

Det er flere årsaker til kjøpet, men den viktigste er nok komforten med velurputene framfor Sennheiser HD380 pro som jeg har brukt flittig i årene fra testen og fram til nå. Som Eksu også kommenterte, så klemmer de ganske tett inntil hodet, og er litt klamme. Nå har også "skinnet" på putene begynt å flasse av. Til sist ble nok også spiralledningen litt irriterende for enkelte bruksområder. Den lange ledningen på Beyerdynamic gir større fleksibilitet, tross alt.

Fortsatt er nok Sennheiserne med sin praktiske sammenleggbarhet og bæreveske det jeg har med på tur, men DT770 pro tar over som hovedklokker hjemme.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!

Kjøpte nylig BÅDE BeyerDynamic T5p og Sennheiser HD 700 - samtidig...

Det er åpenbart at Sennheiser er best "out of the box", men håper jo at BD kommer etter med litt innspilling. Det er jo tross alt "rimelig" dyre greier, begge to... :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk og gratulerer til deg også, RoKo.

Jeg ble veldig overrasket over hvor bra BD DT770 pro låter ut av boksen. De låter også litt mer avrundet i diskanten enn jeg husker. Kan produktet være subtilt endret i løpet av 4-5 år? Kanskje vi må ta en DT770 vs DT770 lyttetest, eksu?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •