Hodetelefon-shootout - en lærerik opplevelse - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
  1. #21
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Sony MDR-XD200 på Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Hodetelefon: Sony MDR-XD200
    Elektronikk: Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Sony MDR-XD200 er en lukket hodetelefon i den rimelige prisklassen (koster mellom 240 og 400 kroner), bøyle over hodet og omsluttende klokker.
    Det er laget i ganske lett plast, og klemmer ikke på hodet. Passformen er likevel dårlig, slik at lyder isoleres dårlig, til tross for at de er lukkede. De virket ganske normalt følsomme og krevde ”normalt” nivå på volumkontrollen.

    -sonymdrxd200-jpg

    Bassen er til stede i moderate mengder, men den låter litt innestengt, som i en pappkasse. Det er lite dypbass å spore, det som er finnes mer i mellombassen, uten at det noesinne blir for mye, snarere tvert imot. Mannsstemmer virker spinkle og uten brystkasse. Kan virke som det er litt one note bass, altså at det hovedsakelig er rundt en frekvens at bassen fungerer sånn noenlunde.
    Mellomtonen er klar nok, men tilbaketrukket og dynamisk flat. Det mangler rom og størrelse rundt stemmer og instrumenter.
    Diskanten er tidvis grei og til stede, men virker for det meste ullen og gir lydbildet en nasal, litt anstrengt og trang tendens. Det er lite ”sting” og detaljering å spore i diskanten.

    Generelt vil jeg karakterisere dette headsettet som relativt ullent og udynamisk i hele frekvensregisteret. Det er lite eller ingen punch i lydbildet. Enkelte lyder virker som de drukner i miksen, noe jeg tolker som en generelt ujevn frekvensrespons. Orkestermusikk sauses sammen til en udefinerbar masse. Lydbildet er generelt smalt og lite og instrumenter er uten særpreg og tekstur. Man får litt telefonfølelse av å lytte til disse, så de fortjener virkelig å kalles hodetelefoner.

    Etter at testen ble gjennomført viste det seg at vi ikke hadde fylt ut karakterfeltet. Det får holde med en sammenlignende rangering til slutt.

  2. #22
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Koss Porta Pro på Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Hodetelefoner: Koss Porta Pro
    Elektronikk: Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Koss Porta Pro er, på grunn av den lette vekten, lille størrelsen, og en behagelig klangbalanse det headsettet som har vært med meg lengst, så jeg føler meg nesten inhabil når det gjelder dette. Men her er altså testen.
    Vi har å gjøre med en lett, sammenleggbar hodetelefon av den åpne typen som sitter på utsiden av øret. Den er blitt relativt rimelig med årene. Har kostet opp mot 700 kr i sin tid, men er nå å få under 300 kroner i nettbutikker.
    De har vært uforandret i designet i 25 år, og de virker litt klønete konstruert. De kan justeres både her og der, men legger man dem vekk, mister de innstillingene og man må justere inn på nytt. Likevel sitter de godt på hodet, klemmer ikke og blir heller ikke klamme med den åpne skumgummikonstruksjonen.
    Lydisolasjonen er dårlig, noe som er naturlig med den åpne konstruksjonen. De virket ganske normalt følsomme og krevde ”normalt” nivå på volumkontrollen.

    -kossportapro-jpg

    Bassen har ikke mye punch i dypet, men disse gjør opp for det med ok trøkk i mellombassen. Det kan virke som de har en festkul her. Det ble notert at det var en merkelig mangel på ”brystkassefølelse” på trasiga skor, noe som kan være en indikasjon på ujevn frekvensgang i mellomtoneområdet.
    Mellomtonen er bhagelig, generelt litt tilbaketrukket i forhold til trykket i nedre diskant, for i overgangen mellom mellomtonen og diskanten kan det virke som det er litt mye til tider. Man kan si generelt at det er mer trykk i den lyse delen av mellomtonen enn den mørke.
    Diskanten har en god snert og definisjon, men blir litt rotete og slitsom når det skjer mye i lydbildet. I sibilanter (s-lyder, f-lyder og lignende) noteres et visst slør. Vi snakker ikke om planetens mest detaljerte og definerte diskant, for å si det slik.

    Generelt har Koss Porta Pro en fornuftig klangbalanse som gjør at tross noen mangler i frekvensgangen så oppleves de som balanserte mellom bass og diskant og er behagelige over tid. Likevel er dette hodetelefoner som ikke når helt opp i hifi-klassen. Til det er det for slørete i diskanten og de roter det til på litt komplekse lydbilder. På enklere innspillinger har de god romfølelse. De er ypperlig egnet for bakgrunnsmusikk til arbeidet, når man uansett ikke har 100% oppmerksomhet på musikken.

    Dette headsettet testet på denne måten gjorde det tydelig hvordan samme produkt kan vurderes etter ulike kriterier. Koss Porta Pro er ypperlig når musikken er et tillegg til andre ting man gjør. Klangbalansen er behagelig, settet er lett på hodet og har liten lyttetretthet. Men vurdert etter hifikriterier der all oppmerksomhet er på musikken, så savner man en god del, og man skjønner hvorfor innbarka audiofile ikke kan leve med dette settet.

  3. #23
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Sennheiser HD570 – utgår på grunn av teknisk feil

    Senneheiser HD570 er en utgått, åpen konstruksjon av den typen som omslutter øret. Eksu har brukt dem en del, og vi var på forhånd klar over litt vakkelkontakt i ledningen etter slitasje. Ny kabel var bestilt, men ankom med feil terminering, slik at den ikke kunne skiftes. Vi forsøkte å kjøre med gammel kabel, men oppdaget snart at ikke bare var det brudd, men når det faktisk spilte på begge ører, så låt det i mono.

    -sennheiserhd570-jpg

    Med så ødelagte klokker måtte de utgå fra testen. Synd, for i henhold til eieren har de et helt annet lydbilde enn de andre, og da visstnok i positiv retning.

  4. #24
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

  5. #25
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Icemat Siberia på Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Hodetelefon: Icemat Siberia
    Elektronikk: Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Icemat Siberia er en åpen hodetelefon i relativt rimelig prisklasse (koster mellom 440 og 700 kroner), bøyle over hodet og omsluttende klokker.
    Det er laget i ganske lett plast, har behagelig velur på de omsluttende putene og virker ganske solid. Fra bildene må jeg si jeg synes de ser kulere ut i blank svart enn i blank hvit (som settet vi testet ble levert i). Settet kommer også med en mikrofon man ikke trenger bruke, men er åpenbart rettet inn mot PC-brukerne. Passformen er tett på ørene, og man kjenner klokkene berøre øret uten press også innenfor putene. For store hoder kan man faktisk kjenne et vagt press ut over det perfekte rundt hodet. Lydisolasjonen er dårlig, de er pip åpne. De virket ganske normalt følsomme og krevde ”normalt” nivå på volumkontrollen. Virker lettdrevne.

    -icematsiberia-jpg

    Bassen er greit til stede, og har en viss dynamikk som hever settets ytelser. Kan likevel av og til virke nøytral til tilbaketrukket. Har litt å gi også i dypbassen, selv om de ikke klarer å gi noe særlig trykk i den aller dypeste bassen.
    Mellomtonen er litt fremhevet i forhold til det nøytrale, noe som gir en nærhet i musikken. Mellomtonen er viktig for følelsen av ekthet i lydbildet, og her har nok IceMat sin viktigste styrke.
    Diskanten kan virke litt frampå i forhold til det nøytrale, og virker klar og detaljert. Kan til tider virke en tanke spiss på sibilanter, men ikke slik at det er påfallende eller uvanlig.

    Generelt vil jeg si at settet imponerer med sin åpne og luftige spillestil helt uten lyttetretthetstendenser. Klangbalansen virker naturlig, men heller kanskje mot det lyse. Lydbildet virker ganske stort og åpent. Klarer seg også bra på komplekse lydbilder. Dynamisk sett er settet bra, men ikke best i test.

    Dette settet overrasket undertegnede stort og positivt med sin åpne og lette spillestil uten tendenser til lyttetretthet. Det er ikke umulig at Koss Porta Pro på jobben byttes ut med dette. På jobben er ikke portabilitet noen prioritet, og disse er vesentlig mer detaljerte og involverende enn Koss Porta Pro. Faren med å bruke de på jobben kan være at man glemmer jobben og lytter for mye til musikken…

  6. #26
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Sennheiser HD380 Pro på Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Hodetelefon: Sennheiser HD380 Pro
    Elektronikk: Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Å anmelde HD380 er en øvelse der det er vanskelig å være nøytral. Det er liksom den nøye utvalgte nyinvesteringen og steget opp fra rimelige budsjettheadsett og opp i hifiklassen.
    Vi snakker en lukket hodetelefon med lukket, omsluttende løsning og puter i det som sannsynligvis er en myk skinnimitasjon. Kan enkelte steder fås til gunstige introduksjonspriser, men ligger veiledende rundt 1600 kr. Det er laget i solid plast. Litt skuffende, man burde kanskje forvente mer metall i et såpass kostbart produkt beregnet for proffmarkedet. På den positive siden leveres de med en hendig bæreveske og hodetelefonene kan legges sammen i denne til en relativt flat og hendig pakke. Passformen er god, men kan virke tett og klam. Siden settet er konstruert i plast er det vanskelig å utvide bøylen uten å knekke den, så man må leve med en konstruksjon som altså passer bra, men nærmest klamrer seg til hodet. Når det også er snakk om mykt kunstlær som ikke puster kan det fort bli varmt og tett. Men de klemmer ikke unaturlig noe sted. Det er en god lydisolasjon i disse lukkede klokkene. Jeg har for liten erfaring til å vite om isolasjonen er grei nok i forhold til hva som er vanlig. De virket ganske normalt følsomme og krevde ”normalt” nivå på volumkontrollen.

    -sennheiserhd380pro-jpg

    Vi er opp en prisklasse og plutselig overrasker bassen med skikkelige dynamikkreserver. Dette settet går med fullt lydtrykk godt ned i dypet og gir uvant fylde sammenlignet med andre headsett. Det er faktisk litt uvant, selv når man kommer fra vanen omkring festkulen til Porta Pro. Derfor er det overraskende at disse virker litt blodfattige på mannsstemmer. Brystkassa er liksom ikke så stor som man forventer, og nevnte mannsstemmer blir en tanke spinkle.
    Mellomtonen mangler som sagt litt nivåi frekvensresponsen ned mot bassen, men er veldig åpen, detaljert og dynamisk. Både trykk og detaljer er ikke så selvfølgelig som det kan høres ut, men HD380 pro fikser det.
    Diskanten har en liten tendens til hardhet, i hvert fall når man som meg kommer fra Porta Pro-verdenen, der detaljer gjerne ofres framfor behagelighet. Men detaljeringen er upaklagelig og man oppdager nye ting i musikken i forhold til de fire foregående gangene man spilte akkurat de samme klippene.

    Generelt har de en grei romfølelse til å være lukkede hodetelefoner. Det er en fin og ekspandert bredde i lybildet, selv om ting fortsatt skjer langs aksen som går gjennom ørene. På komplekse lydbilder begynner det å bli ryddighet i lydbildet og dynamikken får fritt spillerom i luften som oppstår mellom instrumentene. En kraftig dynamisk kapasitet i hele frekvensspekteret gjør at de muligens ikke er de minst stressende i testen, men klangbalansen er fin og naturlig.

    Skal jeg bruke ett ord for å karakterisere Sennheiser HD380 pro i forhold til de foregående i denne testen, så er det ”dynamiske”. Det er en trykk her som engasjerer. Jeg kan ikke ha disse på jobben, for her er det et uttrykk som sier ”Pay attention to the music!”og skrur du opp litt for mye kan du legge til ”Mothafocka!” på slutten av forrige setning.

  7. #27
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Beyerdynamic DT770 pro (80ohm) på Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Hodetelefon: Beyerdynamic DT770 pro (80ohm)
    Elektronikk: Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Beyerdynamic DT770 pro er en eldre modell enn det Beyerdynamic opererer med som DT770 på sine nåværende sider. Dem om det. Dette er en lukket modell som isolerer godt. De myke velurputene er balsam for hode og litt for sjelen, og jeg skjønner hvorfor vert og medtester eksu har sverget til velurputer i sine sett. Det virker også som de lydisolerer godt. De er ikke de aller letteste i testen, men så er de også solid bygget med vesentlige deler i metall.
    Denne modellen ble produsert i tre ulike utgaver med hensyn på nominell impedans, og dette er mellommodellen på 80 ohm. Den er litt mindre følsom enn resten, og trenger litt ekstra på volumkontrollen for å komme opp i samme nivå som de andre.

    -beyerdynamicdt770pro-jpg

    Bassen har en stor forskjell fra HD380 pro, og det er at her er brystkassene på mannsstemmene tilbake igjen. Vi snakker mannemenn igjen istedenfor gutter. I tillegg er det god punch og dybde. Litt mindre trøkk i den absolutte dypbassen, igjen sammenlignet med HD380 pro, men det betyr ikke at man savner bass her. DT770 har nok bass og imponerer med det som virker som en jevn frekvensrespons og dynamisk punch i bassen,
    Mellomtonen er klar og fin og åpen. Notatene her er sparsomme, noe jeg mener skyldes at det ikke er unoter her, og at mellomtinen verken er spesielt frampå eller tilbaketrukket i lydbildet.
    Diskanten har en fin detaljering, men oppleves av og til som i overkant kraftig. Kan virke stressende til tider, spesielt hvis vi snakker et høyt lydtrykksnivå generelt, og spesielt på sibilanter i vokalstemmer.

    Generelt vil jeg karakterisere dette headsettet som en flott allrounder. Det er god dybde i bassen, settet klarer seg meget bra på komplekse lydbilder, har en generelt god dynamisk følelse med skikkelig snert i musikkpeakene. Klangbalansen kan ha en tendens til loudnesstendens, der bass og diskant er litt kraftigere enn mellomtonen. Dette kan komme av ujevnheter i frekvensresponsen som gjør at bass og diskant i enkelte tilfeller trer fram og setter mellomtonen litt i bakgrunnen.

    En flott hodetelefon. Det er tett i rangeringen i forhold til nærmeste konkurrent her.

    Nå er det kvelden og mørkt. Det kommer en sammenlignende oppsummering med rangeringen min etter hvert.
    Eksu kommer til å bidra.
    Og det kommer til å komme flere testrapporter i forhold til hvordan elektronikktilpasninger og matchinger påvirker lydbildet.
    Stay tuned!

  8. #28
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott, roffe.

    Ang. Sony'ene - husk at disse har en slags bryter for "musikk" og "film" - det ble vel ikke nevnt - og jeg kan røpe at det bare er en gimmick - hører ingen forskjell på mine

    Og ja, de er ikke mer enn "ok". Men de gjør jobben når én vil se tv og én vil høre musikk - gitt hvem som får Sony'ene

  9. #29
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Flott, roffe.

    Ang. Sony'ene - husk at disse har en slags bryter for "musikk" og "film" - det ble vel ikke nevnt - og jeg kan røpe at det bare er en gimmick - hører ingen forskjell på mine.
    Hei. Faktisk var den innstillingsgimmicken "Sound mode" med valgene "Music" og "Movie" ikke berørt. Det viser seg at de sannsynligvis har stått i "movie"-innstilling under hele seansen. Sitter og gjør en ekstralytt på disse nå, og bytter mellom de to innstillingene. Jeg må si meg enig i at dersom det er en en forskjell, så er den minimal, for jeg hører den ikke, jeg heller.

  10. #30
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Rangering – en personlig mening

    Etter de innledende rundene gjorde jeg følgende rangering (best øverst):

    1. Sennheiser HD380 Pro
    2. Beyerdynamic DT-770 Pro 80ohm
    3. IceMat Siberia
    4. Koss Porta Pro
    5. Sony MDR-XD200

    Denne rangeringen er ut fra rent lydmessige kriterier. Det er meget tett i toppen, og rangeringen mellom Sennheiser HD380 pro og Beyerdynamic DT-770 pro er rett og slett et personlig valg ut fra at jeg er ganske allergisk i forhold til spiss diskant og at jeg synes den tendensen er mer fremtredende med DT-770. Men Beyerdynamic har mer fylde i mellombassen, og for mange vil kanskje denne slankheten i mellomtonen være årsaken til å rangere motsatt.

    Egentlig et litt kjedelig resultat, siden pris stort sett = kvalitet. Men det skal sies at den lydmessige forskjellen mellom de tre nederste plassene er ganske stor, og når prisforskjellene er såpass små, så er dette et prisleie der lydkvaliteten spriker i alle retninger.

    Det er gjort ytterligere 3 tester hvor vi benyttet de to beste fra innledende runde og byttet litt på elektronikken. Det kommer mer!

  11. #31
    Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da skal jeg også komme med noen lytteinntrykk av denne Shoot-outen med hodetelefoner. Jeg brukte da et annet oppsett en det roffe gjorde. Hos meg gikk lyden fra SB3 -> Dac-5 -> Onkyo 875.
    Roffe har kommet med en mer utfyllende test av hodetelefonene, så jeg vil bare fylle på med hva jeg synes om de forskjellige kandidatene.

    Først ut er,

    Sony MDR-XD200.

    Her synes jeg passformen var meget dårlig, de sitter løst på hode så det virker nesten som om de kan falle av når som helst. Klokkene er litt for små til å kunne gå rundt øret, så det ligger inntil.

    Bassen i disse var rett og slett monoton. Her var det lite definisjon å høre. Mellomtonen virket ullen og kunne bli slitsom til tider. Diskanten var i mine ører skarp og lite med detaljer.

    Dette settet var en stor skuffelse, hadde trodd at de skulle vært bedre.



    Koss Porta Pro.

    Disse er behagelige å ha på. De ligger inntil øret og er meget lette. Helt klart best for de som vil ut å gå mens man hører på musikk.

    Her synes jeg at bassen er litt som en ”festbass”. Det var en del bass, men uten noen form for definisjon. Mellomtonen virker litt ullen og tilbaketrukket. Den blir også i mine ører litt slitsom å høre på. Diskanten syntes jeg var litt for skarp og lite detaljert.

    Etter alt som er skrevet om disse, ble jeg litt skuffet over lyden.



    Icemat Siberia.

    Dette er det første settet som omslutter øret, og er meget behagelig å ha på. Det eneste negative jeg kan si om passformen, er at ”innmaten” i klokkene berører øret. Det er ikke plagsomt, men man merker det.

    Bassen i disse klokken var faktisk ganske bra. Her var det litt dypbass og definisjon. Bassen kunne kanskje ha vært litt fastere, ellers synes jeg den var bra. Mellomtonen er litt frampå og klarer å engasjere lytteren uten at de blir slitsomme. Diskanten er detaljert, men kan bli litt skarp på noen låter.

    Dette settet spiller faktisk ganske så bra, og til prisen vil jeg si at det er et meget bra kjøp.


    Sennheiser HD380 Pro.

    Nå gjør vi vel et ganske så stort hopp med tanke på prisklasse, så her er det en helt annen kvalitet.
    Disse er lukket og omslutter øret. Jeg synes at settet klemmer litt på hodet, men de er ikke ubehagelige. Siden putene er av skinnimitasjon kan de nok bli litt klamme etter en stund.

    Her er det mye bass, og den har bra definisjon. Det er plenty av dypbass her som kan massere øregangene dine. På noen innspillinger synes jeg det kan bli litt vel mye bass, men det er smak og behag. Mellomtonen er åpen og detaljert. Stemmegjengivelsen er bra, men kan kanskje bli litt slank. Diskanten detaljert, men kan bli litt skarp på noen innspillinger. Ikke så mye men nok til at man legger merke til det.

    Dette settet har fin romfølelse og bra med detaljer i lydbildet. Hadde de hatt velour på klokkene kunne jeg nok fint ha levd med disse.


    Beyerdynamic DT770.

    Som med roffe så er det ikke så lett å være nøytral i bedømming av dette settet for meg, men jeg skal prøve.

    Dettet settet har bra kvalitet og det er brukt mye metall som inndikerer på at de kan tåle litt ”juling”. Klokkene er i velour og omslutter øret. De er også behagelige å ha på seg.

    Bassen i disse er bra, de går dypt og har fin definisjon. Her er det lett å følge bassgangen på de forskjellige innspillingene. I forhold til 380 Pro har de ikke det samme trøkket i dypbassen.
    Mellomtonen er åpen og med masse detaljer. Det er nok trøkk til at dype mannsstemmer kommer til sin rett. Diskanten er oppløst uten å bli slitsom. Detaljeringen er også bra.

    Når det kommer til komfort er disse meget bra. Lydmessig er de også bra. Det er bra romfølelse og de har bra med detaljer.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

    Min tråd

  12. #32
    Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Rangering – også en personlig mening

    Min rangering blir som følgende.

    1. Beyerdynamic DT770
    2. Sennheiser HD380 Pro
    3. IceMat Siberia
    4. Koss Porta Pro
    5. Sony MDR-XD200

    Det er tett i teten, så det hele går på preferanser. De 3 nederste var ikke så vanskelig å skille fra hverandre og der er roffe og jeg mer enig også.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

    Min tråd

  13. #33
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ganske spennende å se hva vi er enige om og hva vi er uenige om, og det er klart at preferanser spiller inn. Ellers kan det faktisk hende at vi også hører ulike lydbilder, for på samme måte som høyttalere jobber sammen med rommet, så er faktisk ørets utforming med på å forme akustikken i øreklokkene, og for meg er det intuitivt slik at dette har mest å si for lukkede klokker.

  14. #34
    Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Feiende flott test gutter!

    Har kun hatt Icemat Siberia tidligere, og jeg opplevde lyden på disse som god når jeg brukte de. Når jeg hadde de så ble de kun brukt til PC / Gaming og da var kilden PC'ens lydkort.

    Det mest negative med de er at selv om konstruksjonen virker grei, så knakk bøylen etter ca 6 mnd forsiktig bruk. Hadde også kamerater i den perioden som hadde samme headset og opplevde det samme.

  15. #35
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)


    Interessant test.

    Nå har ikke jeg fulgt med hva som har vært her tidligere, men merker meg at begge test-rigger må sies å lyde "nøytralt" og av god kvalitet.

    Derfor er er spørsmålet: Hva med Ipod og Iphone som kilde ? Altså en annen type kilde. Der synes jeg Koss Porta Pro gjør en fin jobb, om enn ikke i high-end skiktet. Men så absolutt en jeg selv kunne leve med i det bruksområdet. Det blir nesten litt vintage-balanse med Koss og disse moderne greiene, istedenfor mer typisk en noe rå diskant-kvalitet.


  16. #36
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Interessant test.

    Nå har ikke jeg fulgt med hva som har vært her tidligere, men merker meg at begge test-rigger må sies å lyde "nøytralt" og av god kvalitet.

    Derfor er er spørsmålet: Hva med Ipod og Iphone som kilde ? Altså en annen type kilde. Der synes jeg Koss Porta Pro gjør en fin jobb, om enn ikke i high-end skiktet. Men så absolutt en jeg selv kunne leve med i det bruksområdet. Det blir nesten litt vintage-balanse med Koss og disse moderne greiene, istedenfor mer typisk en noe rå diskant-kvalitet.
    Vi kommer tilbake med litt mer om forskjeller mellom testriggene. Når det gjelder iPod/iPhone så har jeg ingen slik. Jeg har imidlertid en Creative Zen Stone Plus, og den fungerer greit på Koss Porta Pro, slik du indikerer. Har forsøkt denne også på Sennheiser HD380 pro da jeg fikk dem, og det blir jo lyd, men de dynamiske evnene som bor i headsettet makter ikke en slik liten tingest å bringe fram.

    Jeg bruker ikke begrepet "high end" selv, men det utstyret vi har testet er ihvertfall prismessig fra det rimeligste til sånn midt på treet prismessig, og ikke i de prisskiktene der man må betale svært mye for små lydmessige forbedringer.

  17. #37
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)


    Takk for svar. Hadde bare lyst å utveksle noen erfaringer med disse nye rimelige mp3 spille-maskinene - ser ut til at Koss med sin klangbalanse passer godt der. Vil tro disse spillerne går på strøm-sparing og det kan jo også virke dynamikk-begrensende. Ellers har jeg noen Sennheiser av flere årganger (inkl. den originale HD-414 fra 1970) og har hatt på lån noen gamle elektrostatiske Stax.

    High-end: sikkert mange definisjoner, f.eks. det man selv synes er topp uansett pris.


  18. #38
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det først og fremst hodetelefonene som var i søkelyset i denne shootouten, og da så jeg ingen grunn til å kompromisse med kilden ved å bruke MP3, men benyttet utelukkende flac-filer rippet egenhendig fra original CD.

  19. #39
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Sennheiser og Beyerdynamic på Xindak og Onkyo – nye forskjeller

    Ved testingen av de 5 første settene vurderte jeg og eksu på hver vår rigg. Deretter valgte vi å bytte rigg og kjøre begges favoritter om igjen for å se om det var noen åpenbare forskjeller.

    De forskjellene som kommer fram her er likevel ikke bare et uttrykk for hvordan de to riggene låter, men også i hvilken grad ulike produkter passer sammen.

    Først ut er Sennheiser HD380 proXindak Dac 5/Onkyo TX-SR875 –riggen. Det første som slo meg var at det var vanskelig å finne riktig lyttevolum. Jeg tok meg i å skru opp, opp, opp på jakt etter dynamikken helt til lydbildet bare ble slitsomt og masete og jeg måtte skru ned igjen…

    I bassen blir det med denne riggen mer udynamisk, mindre punch. Tammere, rett og slett. Det går fortsatt dypt, og utenom peakene holdes et godt nivå i bassen, slik at lydbildet fortsatt er fyldig nok.
    Mellomtonen er fortsatt klar og fin. Mikrodetaljer i instrumentenes lydsignatur gir en følelse av ekthet og tilstedeværelse og mellomtonen virker som den trer tydeligere frem.
    I diskanten virker det som det går motsatt vei av mellomtonen. Det er mindre snert og sting i diskanten, den virker mer tilbaketrukket og nesten en tanke sløret

    Generelt mister man en del dynamikk og lydbildet er mindre definert. Jeg mistenker nok at det ikke akkurat er på hodetelefonutgangen Onkyo har spandert brorparten av ingeniørtimene og delekostnaden…

    Deretter prøvde jeg Beyerdynamic DT770Xindak Dac 5/Onkyo TX-SR875 –riggen. Her var det lettere å finne riktig nivå, noe som kan tyde på at selv om følsomheten er relativt lav, så kan hodetelefonene være lettere å drive.

    I bassen blir det klart at Beyerdynamic-settet beholder mer av sin dynamikk enn Sennheiser-settet. Bassen holder seg god, er dynamisk, godt avstemt i klangbalansen, går dypt og beholder brystkassenivået på mannsvokal.
    I mellomtonen oppleves mye det samme som for Sennheiser, nemlig en klar og definert mellomtone som er litt fremhevet i forhold til den første riggen. Kan det være rørenes ”sjel” som gjør seg gjeldende?
    I diskanten er det klart og fint, fortsatt kraftig, men mindre dominant enn tidligere.

    Generelt virker det som Beyerdynamic DT770 er en fin match til denne riggen. Det er ryddig i komplekse partier, dynamikken er noenlunde i behold selv om den var mer kompromissløs på Musical Fidelity-riggen. Klangbalansen oppleves som bedre enn før, og det er til syvende og sist vanskelig å si hvilken av disse riggene som er best på dette hodetelefonsettet.

    Hva har vi lært ved riggbytte?

    Jeg vil si at det å bytte rigg var en spennende øvelse og viste tydelig hvor mye elektronikken har å si også på hodetelefoner. Skulle jeg kåre en vinner basert på Xindak/Onkyo-riggen hadde jeg nok vært enig med eksu om at Beyerdynamic DT770 er bedre her. Vi snakket sammen og noterte oss at Musical Fidelity hadde en forrykende dynamikk og klarhet, mens Xindak og Onkyo hadde en mer fremtredende mellomtone, men mindre dynamikk. De positive egenskapene i mellomtonen mente begge at kan skyldes rørsignaturen i Xindak-dacen, mens dynamikken tydeligvis krevde en skikkelig hodetelefonforsterker. Det varte ikke lenge før vi bestemte oss for en siste test selv om vi begynte å bli dyktig leie de samme lydklippene om og om og om igjen.

    Den siste rapporten fra denne testen omfatter inntrykkene fra kombinasjonen Xindak DAC 5 og Musical Fidelity V-CAN.

    Men først skal jeg pusse sølvknapper, kjeder og søljer til nasjonaldagen.
    Den siste rapporten kommer når den kommer.

  20. #40
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott test. Spennende lesing :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •