Ny hjemmekino - trenger tips!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny hjemmekino - trenger tips!

Jeg skal kjøpe litt utstyr, og tar gjerne imot råd.

Skal kjøre 5.1 oppsett, da jeg simpelthen ikke har plass til mer.
    Har to fronthøyttalere i dag, som jeg skal bruke som bakhøyttalere når jeg får kjøpt det nye. Har kikket litt på Yamaha, som ser ut til å ha fått mye bra tilbakemeldinger. Skriver opp det jeg skal ha av utstyr, og i parentes det jeg har tenkt på. Videre tar jeg som sagt gjerne imot tips, ettersom jeg er ganske ny på dette, og generelt bare vil ha litt god lyd

Receiver (Vurderer Yamaha RX-V3900)
    Blu-Ray spiller (Vurderer Panasonic BD-60
    Sub (Vurderer Yamaha NS-SW700)
    Fronthøyttalere (Vurderer Yamaha NS-F700PF)
    Senter (Vurderer Yamaha NS-C700)

Dette er utstyret jeg skal ha. Budsjettet mitt er på ca kr 35 000,-. Kan noen si noe om dette oppsettet, evt ha noen konkrete tips til alternativer?

Vi ha bra gjengivelse av både musikk og film

Lener meg tilbake, og gleder meg til tilbakemeldinger

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holtet
    Jeg skal kjøpe litt utstyr, og tar gjerne imot råd.

Skal kjøre 5.1 oppsett, da jeg simpelthen ikke har plass til mer.
    Har to fronthøyttalere i dag, som jeg skal bruke som bakhøyttalere når jeg får kjøpt det nye. Har kikket litt på Yamaha, som ser ut til å ha fått mye bra tilbakemeldinger. Skriver opp det jeg skal ha av utstyr, og i parentes det jeg har tenkt på. Videre tar jeg som sagt gjerne imot tips, ettersom jeg er ganske ny på dette, og generelt bare vil ha litt god lyd

Receiver (Vurderer Yamaha RX-V3900)
    Blu-Ray spiller (Vurderer Panasonic BD-60
    Sub (Vurderer Yamaha NS-SW700)
    Fronthøyttalere (Vurderer Yamaha NS-F700PF)
    Senter (Vurderer Yamaha NS-C700)

Dette er utstyret jeg skal ha. Budsjettet mitt er på ca kr 35 000,-. Kan noen si noe om dette oppsettet, evt ha noen konkrete tips til alternativer?

Vi ha bra gjengivelse av både musikk og film

Lener meg tilbake, og gleder meg til tilbakemeldinger
    Å planlegge hjemmekino det er morsomme saker. 8)

Jeg ville valgt noen andre høytalere.. Ikke noe galt med Yamaha høytalere foraldel, men jeg mener at du kan få mer lyd for pengene ved å velge en annen løsning.

Jeg ville vurdert Klipsch eller Xtz høytalere, og subwoofer. Subwooferne til Yamaha er ikke de beste heller.. i forhold til annet.

Men det er bare min mening og sånn jeg ser det.
    Har du bestemt deg for Yamahahøytalere så tar du sef det...

Receivern Yamaha3900 er knallgod.

Bluray kan du velge det som passer ditt behov best. Det er ingen av blurayspillerne som har dårlig bluraykvalitet. Men DVD avspillingen på bdspillerne er det veldig forskjellig kvalitet på...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Receiveren har jeg vel stort sett bestemt meg for, men det er høyttalerne jeg er usikker på.

Erfaringer med JBL? Tenker da på ES90 eller ES100..

Kan noen for eksempel vurdere Soundgarden sin ES90 høyttalerpakke?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Receiveren har jeg vel stort sett bestemt meg for, men det er høyttalerne jeg er usikker på.

Erfaringer med JBL? Tenker da på ES90 eller ES100..

Kan noen for eksempel vurdere Soundgarden sin ES90 høyttalerpakke?

JBL er basskraftige og gode høytalere, de skal også passe ganske greit med Yamaha.

Hadde selv Yamaha stereo med JBL høytalere før og det var hånd i hanske match.

Sørg for å få en god Subwoofer om du har penger....
    Det behøver ikke nødvendigvis være JBL sub, det kan du jo vurdere selv. Men som regel finnes det merker som er mer spesialisert på Sub...

For eksempel Klipsch, SVS, Xtz etc...

Bluray er ikke så viktig hvilket merke det er, jeg selv har Denon som er veldig dyr. Men synes ikke den er nevneverdig bedre enn de andre spillerne.

Jeg har også hatt Samsung1500 og den er knallgod til prisen både veldig bra på bluray og dvd... koster vel bare rundt 1500kr.

Du får vurdere litt hva du selv trenger....

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Jeg har også hatt Samsung1500 og den er knallgod til prisen både veldig bra på bluray og dvd... koster vel bare rundt 1500kr.
    Støtter deg der. Til denne prisen er det en strålende spiller. Er kanon fornøyd med min. Så en på AVtorget her nettopp til rundt 1000 lappen..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk kikket på denne spilleren, så kan godt hende jeg havner på den.. det er høyttalere (front+sub) jeg er veldig usikker på.. dette er ikke lett..

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som mange anbefaler når det kommer til høytalere i et surround-oppsett er iallefall at fronthøytalere og senterhøytaler er av samme merke og serie, da det er her det meste av lyden befinner seg. Er viktig at disse har samme lydbilde og signatur.

Hvis du velger å gå for Yamaha reciver så kan jeg anbefale B&W DM-serien. Yamaha og B&W pleier å være god match. Når det kommer til sub, hadde jeg nok vurdert XTZ. Her får du utrolig mye sub for pengene

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, budsjettet mitt vokser visst litt..

Yamaha RX-V3900 står jeg nok fast på..
    Sikler litt på XTZ 99 W12 DSP.. noen erfaringer?

Av front og senter titter jeg nå litt på KEF IQ90 i front og IQ60.. noen meninger? Skal helt klart ha senter og front i samme serie.. det ser også best ut..

Tror kanskje jeg går for Samsung Blu-Ray.. svært godt fornøyd med alle samsung produkter jeg noen gang har hatt..

Edit:

Har så godt som bestemt meg ffor XTZ W12.16 sub.

KEF IQ90 i front, IQ60 senter, og IQ30 bak ser for meg svært interessant ut. Ser ut til at KEF kommer godt ut i tester..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips: sats på brukt, spesielt på høyttalersiden.
    Her på forumet er det til tider stor utskiftningsgrad og da mange gode tilbud.
    Følg også med i tråden "gode bruktkjøp" hvor folk herinne henter annonser fra finn og fra AVtorget og HFS.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, budsjettet mitt vokser visst litt..

Yamaha RX-V3900 står jeg nok fast på..
    Sikler litt på XTZ 99 W12 DSP.. noen erfaringer?

Av front og senter titter jeg nå litt på KEF IQ90 i front og IQ60.. noen meninger? Skal helt klart ha senter og front i samme serie.. det ser også best ut..

Tror kanskje jeg går for Samsung Blu-Ray.. svært godt fornøyd med alle samsung produkter jeg noen gang har hatt..

Edit:

Har så godt som bestemt meg ffor XTZ W12.16 sub.

KEF IQ90 i front, IQ60 senter, og IQ30 bak ser for meg svært interessant ut. Ser ut til at KEF kommer godt ut i tester..

LarsGr her på forumet gikk fra KEF til XTZ og ble strålende fornøyd
    (Bare et lite innspill med tanke på valg av fronter + center)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i dag vært på Elkjøp, som hadde Yamaha-høyttalerne jeg opprinnelige hadde tenkt på.. Heldigvis gikk jeg ikke for disse, for de spilte ikke mye pent. Imidlertid hadde de KEF IQ9, som vel skal være forgjengeren til IQ90, og det var meget hyggeligere å lytte til. Tror nok det blir KEF IQ på meg, med en XTZ W12.16 sub og Yamaha RX-V3900.. Temmelig nær en avgjørelse

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS er vel hakket kvassere en XTZ når det kommer til sub.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten alle her på forumet har enten XTZ eller SVS subwoofer... Så er mange her som har erfaring med XTZ.

Jeg vil si den spiller utrolig rent og høyt, den har aldri spilt feil eller lagd kassestøy. Den har også meget vakkert design i svart SOLID pianolakk...
    Xtz kan brukes til både musikk og film...

SVS er kraftigere og har mye mer fysisk punch... noen av de kraftigste subene til SVS er vel endel mer effektive til film iforhold til musikk...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Nesten alle her på forumet har enten XTZ eller SVS subwoofer... Så er mange her som har erfaring med XTZ.

....
    vel.....det finnes noen med Dali sub, Proson sub, B&W sub her inne da.....

men Xtz er veldig gode til prisen - enig med du!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er XTZ W12.16 bestilt. har ikke lyttet, men stoler på dere på forumet. Går nok med all sannsynlighet for KEF høyttalere Noen må ha det og, og jeg falt pladask for den lyden

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er XTZ W12.16 bestilt. har ikke lyttet, men stoler på dere på forumet. Går nok med all sannsynlighet for KEF høyttalere Noen må ha det og, og jeg falt pladask for den lyden

Kef er meget bra høytalere med fin høyoppløst lyd, pene å se på er de også.

Jeg synes de er litt dyre, men det koster jo å være kar..

Tipper dette og Xtz kommer til å spille fletta av deg med Yamaha3900.
    Husk å melde fra hva du synes om resultatet når du har fått de i hus.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper det blir bra KEFene er nå bestilt, så da er vi enda et skritt nærmere Receiveren blir nok bestilt i morgen. Jeg kommer garantert til å fortsette å spørre og grave, og ikke minst dele efaringer!

Meget spent på suben, det mangler jo ikke akkurat på lovord om XTZ her
    Hadde helt klart ikke valgt den hvis det ikke var for forumet.. jeg holdt jo på å kjøpe meg Yamaha høyttalere!

Takk for alle innspill!

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i dag vært på Elkjøp, som hadde Yamaha-høyttalerne jeg opprinnelige hadde tenkt på.. Heldigvis gikk jeg ikke for disse, for de spilte ikke mye pent. Imidlertid hadde de KEF IQ9, som vel skal være forgjengeren til IQ90, og det var meget hyggeligere å lytte til. Tror nok det blir KEF IQ på meg, med en XTZ W12.16 sub og Yamaha RX-V3900.. Temmelig nær en avgjørelse
    Må bare kommentere kommentaren din litt her og melde min uenighet i din beskrivelse av yamaha høyttalerene. Jeg syns at disse høyttalerne spiller forunderlig bra og at subben i 700 serien til yamaha også har mange gode kvaliteter. Siden IQ90 (16995,-) koster hele 7000 kroner mer for paret er det litt urettferdig å sidestille disse med yamaha høyttalerne:-)
    Vi kan kanskje avskrive våre avvikende meninger til smak og behag, men som du ser av signaturen min vil jeg tro at vi kan være enige i at smaken vår kanskje ikke er helt forskjellig. Fikk du en ordentlig lytt på yamahaene?
    Det er flott med forumet og at folk tipser og gir råd, men husk at det er lett å bli farget hvis det kommer en ufordelaktig kommentar om noe.

Lykke til videre med høyttalervalget.

M.V.H Andreas

P.S Hvis du var fornøyd med IQ9 så anbefaler jeg deg å høre på elkjøp butikken du var på om du kan få utstillingen deres hvis de er i orden til en billig penge, de er sikkert interessert i å få inn IQ90 siden det er den nye modellen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Det er nok mange som er glad i Yamaha, og høyttalerne spilte ikke dårlig, men i mine ører låt KEFen langt bedre. Når lommeboka tillot det, så var valget klart. 16 995,- for IQ90 var da en skammelig høy pris. Elgiganten selger de for 12 399.

Nå er for øvrig alt bestilt, listen er som følger:

Yamaha RX-V3900
    Panasonic BD60
    XTZ W12.16 sub
    KEF IQ90 front
    KEF IQ60 senter
    KEF IQ30 bak
    Supra Linc 2,5mm2 høyttalerkabel
    Supra Y-link signalkabel

Nå gleder jeg meg bare til å motta varene.

Noen som forresten har noen tips til stativer til IQ30? Svar mottas med takk!
    Høyttalerkabel: Supra Linc 2,5 mm2

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det gått en liten stund, og alt er i hus. Tipper utstyret har fått 50 timer innspilling, og det låter helt kanon. Jeg er utrolig fornøyd. Suben skrudde seg ikke av, selv etter 12 timer. I dag oppdaterte jeg imidlertid firmware på receiveren, og nå fungerer det som det skal. Vil tro at det kan ha noe med saken å gjøre.

Har også byttet ut min Samsung 32" med en 46" Samsung LE46A866. Denne er jeg også svært godt fornøyd med. LED er sikkert bedre, men koster også mer.

Film er så absolutt ikke best på kino!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •