Første annlegg - Yamaha og XTZ

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer WhizzKid sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Første annlegg - Yamaha og XTZ

Hei folkens!
    Har en kamerat som ønsker å gå til innkjøp av sitt første Hi-Fi anlegg. Tanken er å få det så gromt så mulig, til en rimelig penge.

Jeg har anbefalt følgende:
    Reciver: Yamaha RX-V 1900
    Høytalere: XTZ 99.26 Pianolakk
    Subber: XTZ 99 W12s Left- og Right

Budsettet ligger irundt 20 - 25 000 kr.
    Har personlig ikke hørt XTZ 99.26 Pianolakk, men har hørt så masse skryt av de, at de må jo bare være bra!
    Om noen har noen formening om dette oppsettet, setter jeg pris på om du deler din mening!
    Bruksområdet vil være litt heavy musikk, men mest for film.

Surround HT'er og kabler blir ett senere tema.

Mvh
    WK

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i akuratt samme situasjon selv, en kollega skal ha sitt første anlegg.

Jeg la inn 99.25 til han (tipper han tatr 99.26 pga utseendet).
    En 99.25 senter (den senter utgaven de har)
    De små billige til bak
    Og 10" suben dems.

Han har en nokså liten stue så det skal bli bra lyd.

Samt at jeg anbefalte han en av Onkyo sine nyeste, det blir nok 507 når den slippes.

Min kollega har uheldigvis ett litt mindre budsjett, 15K (utstyret havnet på 18K og det var heldigvis greit)

Jeg valgte 10" bassen, og kun 1 pga rom størrelse og naboer som han var bekymret for.

Jeg leste en annen tråd at til stereo så var 2x10" bra nok,, men skulle man ha 1 så burte man ta 12" utgaven (Bestilte meg akuratt en av de matte selv)

Jeg valgte å sette opp XTZ til han fordi det har vært veldig mye skryt av dem.

Men jeg var innom Hifi Klubben i grensen i dag i lunsjen, og hørte litt på Dalis Ikon 8, som var en stor høytaller. Denne hadde utrolig god lyd, det var null behov for bass der.

Kunne vært anbefalt de hvis man har budsjett på 25K, 18 til dem og til forsterker. Burte gi mye for pengene.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt og utfyllende svar!

Han ligger også i samme situasjon, hvor han bor i en liten leilighet med svigers som naboer i toppetasjen.. Burde kanskje holdt med 2x10" med dette tatt i betraktning.. Men tenker litt på fremtiden, hvor han kanskje ønsker å flytte til større og egen bolig (forøverig uten svigers). Da er det bedre å justere bassen etter forholdene.

Regner med han ønsker å ha dette anlegget en god stund, så derfor kun frontsett og subber til å begynne med, for så å bygge ut senere.

Når det kommer til reciver, har han fått ett relativt godt tilbud på Yamaha'n, men er ikke direkte fersk lengere.. Var også inne på tanken rundt Pioneer.. Men kjenner desverre ikke til merket innen reciver. Kun det jeg har lest av tester.

Hvorfor valgte du Onkyo fremfor andre recivere, som for eksempel Yamaha eller Pioneer? Har den større fordeler?

Takker igjen for svar!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv Pioneer, og var meget bra fornøyd. God lyd og brukervennlighet.

Valgte Onkyo pga veldig mye for pengene, og de har med de 2 siste generasjonene (de med HD-lyd) fått veldig bra kritikk hele veien.

Ett tips til subbene, siden det er tenkt en sub til hver høytaller, er å ikke bruke Sub utgangen, men heller pre-out for den kanalen de tilhører.
    Da får de bassen til den kanalen, og ikke kun LFE kanalen og det man har satt til crossover.

Da ved en senere anledning så ved kjøp av 2x10" kan man legge til en 12" for LFE utgangen, og dermed få meget bra med bass (tenker da ikke enormt volum).

Men det er kanskje slik jeg ville ha gjort det.

Newcomer dant sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har xtz 99.26 selv. kan trygt annbefales!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med:
    - SVS MBS-01 til 8490kr
    - SVS PC-12NSD til 6290kr
    - Yamaha RX-V1900 til 11490kr

Det blir 26270kr, men synes det må være minst like spennende. Riktignok bare én sub, men den drar godt på alene. Så går det jo an å spare opp til én til.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AndersT2:
    Ser den med Onyko, hvor jeg personlig opplever det som at de leverer ett produkt uten dikedarier som USB inngang, iPod tilkoblings mulighet osv. Med dette mener jeg at de fokuserer mere på lydkvalitet. Men dette er mitt inntrykk, uten at jeg kjenner til produktene deres så alt for mye :P

Når det kommer til pre.out for subbene, vil ikke det bli feil signal for de? Ser for meg at det kommer diskant, mellomtone og hele sullamitten ved det. Mister kanskje også muligheten for å justere level på sub fra reciver?

dant:
    Godt å høre! Hvilken forsterker er det du benytter?

Gurba:
    Har hørt om SVS fronter, men aldri hørt. Budsjettet bør ikke overstiges.. Men med rette kvaliteter i lyd, så kanskje. :P Kan uansett gå god for SVS subwoofer Finner knapt nok bedre etter mine ører, i den prisklassen!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WhizzKid
    AndersT2:
    Når det kommer til pre.out for subbene, vil ikke det bli feil signal for de? Ser for meg at det kommer diskant, mellomtone og hele sullamitten ved det. Mister kanskje også muligheten for å justere level på sub fra reciver?
    Man har HZ velger bak på suben, da tar den nok ikke noe over det man setter den til.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ-ene spiller knallbra og jeg har stor tro på at disse matcher veldig bra med Yamaha. Har selv 99.26 og er veldig fornøyd.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer dant sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker en eldre onkyo stereoforsterker (A8000) mens jeg venter på feriepenger... da tror jeg det blir en oppgradering til noe fra rotell, uten at jeg har bestemt meg helt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •