Tilbake til stereo?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tilbake til stereo?

Man føler seg jo litt teit i rundanser med seg selv, men nå sitter jeg å lurer på dette nok en gang. Grunnen er at jeg ikke er helt overbevist over hva komboen min med b&w 685 og denon 2808 presterer i stereo. Det låter bra, men mangler litt snert, dynamik, og engasjement. Men så er det jo gøy med film også, og med blu ray og dolby true hd synes jeg det låter kanonbra til film. Så nå lurer jeg på å bytte receiver eller gå tilbake til ren stereo. Men først tenkte jeg å høre om det er noen som har sammenlignet forskjellige receivere og vet at det finnes alternative receivere der ute som vil gi meg et løft i stereo, eller er stereo eneste alternativ hvis man virkelig vil ha de gode opplevelsene på musikk?

Maks pris 15000. Separat effektforsterker er ikke et alternativ..

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får selvsagt bedre sterio om man bruker en forsterker dedikert til bare det, men tror nok man kan få ganske bra med en surrondforsterker også, dog må man nok legge litt mer penger inn her om det skal tilsvare en dedikert sterio, logisk nok.

men nei, har ingen erfaring på området.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gå for stereo

Jeg gikk i sin tid fra et helt ok surround oppsett bestående av Yamaha og B&W til stereo. Dette har jeg ikke angret på et sekund. Det har jo blitt en del utskiftinger i løpet av årende, stadig til det bedre (synes nå jeg).

Ingenting galt med surround, men hvis det er musikk du foretrekker fremfor film, hadde jeg ikke vært i tvil. Gå for stereo:-D

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg få spørre hvorfor separat effektforsterker ikke er et alternativ?
    --
    Thorbjørn

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ding Chavez

1. jeg er ikke helt overbevist over hva komboen min med b&w 685 og denon 2808 presterer i stereo.

2. Det låter bra, men mangler litt snert, dynamik, og engasjement.

3. Separat effektforsterker er ikke et alternativ.
    1. Det finnes jo bare muligheter videre i komponentverdenen

2. Det kommer med bedre utstyr

3. Da har du parkert muligheten for den viktigste lydmessige oppgraderingen.

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ja samme her. Dette er jo det vanligste alternativet hvis man vil ha pose og sekk, og hvis du er villig til å bruke opp til 15k ekstra på en ny reciever, hvorfor ikke?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller du mest musikk eller film?

Om svaret er musikk, ville jeg solgt surrerundtforsterkern med overflødige høyttalere og kjøpt en god integrert forsterker. Gjerne også en god CD-spiller eller skikkelig DAC til HTPC/HDD.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus

Om svaret er musikk, ville jeg solgt surrerundtforsterkern med overflødige høyttalere og kjøpt en god integrert forsterker. Gjerne også en god CD-spiller eller skikkelig DAC til HTPC/HDD.

Dette forslaget støttes fullt og helt:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart du kan Det er egentlig ikke værre enn at jeg ser det på som litt overkill med denon 2808 + effektforsterker på et par små stativhøyelere når jeg stort sett hører på musikk eller ser film i 2 kanaler. Det er litt sånn at jeg tar frem senter'n når jeg skal se en film jeg verdsetter eller skal se en dvd konsert. Legg til strømforbruket og antall komponenter i tv benken... jeg vil bare helst ikke det.

Men er det forresten ikke forforsterkeren i receiveren som avgjør lyden i stereo også?

Hmm kanskje jeg gjør lurt i å kjøpe en receiver med mindre effekt + effekttrinn evt en prosessor + effekttrinn?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus

Så du mener at en god integrert vil være overlegen en receiver i samme prisklasse? Vet at før om åra så var dette en no-brainer, men er det ikke sånn at receivere har blitt mye bedre i det siste?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen, det finnes flere muligheter for begge deler, så hvorfor ikke?

EC, Parasound, Hegel, Krell, Atoll og mange flere..

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv godt over til stereo... men har bruker fortsatt min primare spa21 som forsterker, og kan anbefale denne om du ønsker stereo med surround mulighet.

Jeg opererer for tiden på relativt stramt budsjett og finner ikke stereo forsterker og dac som som spiller bedre enn spa21 til samme pris/innbytte pris. Og kommer derfor til å beholde min til krampa tar meg.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ding Chavez
    Klart du kan Det er egentlig ikke værre enn at jeg ser det på som litt overkill med denon 2808 + effektforsterker på et par små stativhøyelere når jeg stort sett hører på musikk eller ser film i 2 kanaler. Det er litt sånn at jeg tar frem senter'n når jeg skal se en film jeg verdsetter eller skal se en dvd konsert. Legg til strømforbruket og antall komponenter i tv benken... jeg vil bare helst ikke det.

Men er det forresten ikke forforsterkeren i receiveren som avgjør lyden i stereo også?

Hmm kanskje jeg gjør lurt i å kjøpe en receiver med mindre effekt + effekttrinn evt en prosessor + effekttrinn?
    Effektforsterkere kan også ha lydsignatur (må ikke ha det, hvis du da ikke kaller nøytral en lydsignatur ) .

Men 2808 burde vel ha nok effekt til høyttalerne dine ja. Så kanskje du rett og slett bør bytte til andre og potensielt større høyttalere. Dette vil påvirke lyden mye mer enn en effektforsterker. Det er heller ikke umulig at du har problemer med akustikken i rommet ditt.

Et par brukte 705 eller 805 kanskje, hvis du vil holde deg på stativ og B&W? Kanskje et annet merke er riktig for deg også for alt jeg vet.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterkere kan også ha lydsignatur (må ikke ha det, hvis du da ikke kaller nøytral en lydsignatur ) .

Men 2808 burde vel ha nok effekt til høyttalerne dine ja. Så kanskje du rett og slett bør bytte til andre og potensielt større høyttalere. Dette vil påvirke lyden mye mer enn en effektforsterker. Det er heller ikke umulig at du har problemer med akustikken i rommet ditt.

Et par brukte 705 eller 805 kanskje, hvis du vil holde deg på stativ og B&W? Kanskje et annet merke er riktig for deg også for alt jeg vet.
    Ja, det kan sikkert være andre typer høytalere som matcher 2808 bedre, men jeg vil i utganspunktet ikke bytte de siden det er den dyreste veien å gå når du teller sub, senter og fronter i samme serie. Har testet og hørt 685 på en integrert hjemme i stua, og det ble straks et helt annet engasjement og liv i musikken. Så da lurte jeg på om det er denon signaturen som er for "flat" på musikk for min smak. Jeg digger den på film, men ikke på musikk. Hvis f.eks en yamaha er like bra på film, men spiller mer dynamisk/rytmisk på musikk, kunne jeg byttet til denne. Men hvis det ikke finnes alternative receivere som spiller bedre på musikk vurderer jeg stereo.

Newcomer oddemann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm...

hadde før surround full pakke, gjekk over til stereo, nå har jeg 2oppsett.. et bra stereo, og en liten kinosak på loftstua(uten særlig futt).

Min første receiver var en Arcam avr200, denne hadde patente 2x90w i stereo. 5x70w i surround. Denne tjente meg godt i mange år så det er fullt mulig å finne surroundreceivere som funker til stereo også!

primare har også meget patente receivere som også er bra i stereo.

fks. http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/47645

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddemann
    hmm...

hadde før surround full pakke, gjekk over til stereo, nå har jeg 2oppsett.. et bra stereo, og en liten kinosak på loftstua(uten særlig futt).

Min første receiver var en Arcam avr200, denne hadde patente 2x90w i stereo. 5x70w i surround. Denne tjente meg godt i mange år så det er fullt mulig å finne surroundreceivere som funker til stereo også!
    Jeg misunner deg loftstua

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo absolut muligheten for det beste fra to verdner, hva med å kjøpe en streoforsterker med prossesorinngang?
    Det vil du ha glede av både når du ser film og når du lytter til musikk. hvis du i tileg kjøper en god dac så bør du ha et oppset som spiller rimeligt bra i to kanaler og lyden hvil i alle fall ikke bli dårligere i soround heller
    ....Ja takk begge deler?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobbinn
    Du har jo absolut muligheten for det beste fra to verdner, hva med å kjøpe en streoforsterker med prossesorinngang?
    Det vil du ha glede av både når du ser film og når du lytter til musikk. hvis du i tileg kjøper en god dac så bør du ha et oppset som spiller rimeligt bra i to kanaler og lyden hvil i alle fall ikke bli dårligere i soround heller
    ....Ja takk begge deler?
    +1! Det var også dette jeg mente i post 11.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobbinn
    ....Ja takk begge deler?
    Det er jo absolutt det beste alternativet. Det er jo egentlig bare jeg som er vanskelig, eller rettere sagt samboer'n som helst bare vil trykke på 1 knapp for å se tv. (Jeg har lite å gå på for å si det sånn)

Så forutsetningne er 1 stk forsterker (stereo eller receiver)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddemann

primare har også meget patente receivere som også er bra i stereo.

fks. http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/47645
    Godt forslag, men her mangler vel dekoding av dolby true HD

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •