Rotels venner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54

Tråd: Rotels venner

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rotels venner

.....Ingen vennetråd for dette merket?

Ja,det synes jeg virkelig trenger et solid ?

Her kommer den i allefall,med en etter min mening,god begrunnelse :-D

Jeg har de siste 2-3 siste årene vært gjennom en rekke forsterkere,noen eid og noen lånt hjem til prøvelytt for en helg eller uke.Men ingen greide formidle musikken like musikalsk,engasjerende,helhetlig og med slik spilleglede som en gammel Rotel RA930AX MKII jeg fikk tak i for drøye 500,- greide!Den tok rett og slett fokuset bort fra elektronikken.Jeg tenkte først: Det er da ikke mulig,den må jo være moddet!?.Dette var en åpenbaring,rett og slett.Rotel har vist meg at Pris/ytelse ikke går hånd i hånd og at det ikke trenger koste den berømte "skjorta".Også det at det er bedre med ganske gode egenskaper over det hele enn med noen ekstremt gode egenskaper og f.eks 2 fremtredende svakheter som man blir sittende å lytte litt ubevisst med økende irritasjonnivå.For slik har det vært med de jeg hadde før jeg prøvde Rotel.Det ble aldri slik at jeg glemte elektronikken der.

Må jo i samme omgang nevne denne smaken som er så individuell.Dette er i hva jeg har erfart med Rotel og tidligere forsterkere i mitt oppsett.Så den meningen forblir min unikt.

Etter å ha stormet nettet litt rundt dette merket og gått gjennom den gamle bunken med hifi-blader,ser jeg jo at de har høstet masse god omtale og gjort det flott i tester på både surround- og Stereo-siden.Men jeg har ikke lagt noe spesiellt merke til dem tidligere,rett og slett.Det var faktisk et rent sammentreff at jeg kjøpte den gamle Rotelen.Den skulle jeg bare ha til jeg fant noe som jeg virkelig likte.Den skulle vise seg å lede meg inn på rett spor i allefall.

I disse dager setter jeg sammen et Pre- og effekt-sett.Skal prøve meg på en RC-1082 og RB1080.For selv om RA930AX var meget god til å være på bare 2x30 watt ble det en del rot ved kompleks musikk og høyere lyttenivå.

Er spennt som bare fy.

Kanskje det er andre som har Rotel som en del eller hele veien i sitt anlegg og vil si litt om deres erfaringer og hva slags utstyr de har...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min gamle 971mk2 savnes litt enno den var enkel, praktisk, sterk og rytmisk.
    liker det klassiske sorte utseendet bedre enn dagens. det var mer et entusiastprodukt før i tiden, som man ikke såg overalt. (men så var jeg ganske ung og da)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med 2 rotel produkter.

RA-1062 til stereo bruk.
    RB-1070 til effekt i hjemmkinoen, brukt til center

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel har mye bra. Har en slik i boden:

Rotel RB-956AX. Sitter å lurer på om jeg kan ta den i bruk til noe morsomt, men den er ikke akkurat ekstremt kraftig. :neutral:

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med den nye 1562 effektforsterkeren her da? Har lyst på et effektrinn mellom min pio lx 51,og mine patos basic 410,og lurer på om en sånn en hadde vert "tingen"? Ser det er en klasse D forsterker,og det passer meg fint,da den må stå inne i et skap,og en sånn har vel ikke samme behovet for lufting! Vil en sånn gi meg mye mer go'lyd,enn det min lx51 kan?
    Er disse "100 klasse D wattene" MYE bedre enn mine "110 pioneer watt"?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg for endel år siden byttet ut min NAD surround prossesor med Rotel sin så ble anlegget utrolig mye mer musikkalsk. Noe som også ga mye mer detaljer på film.
    Kjørte da med EC AW100 forsterker og B&W 640i i front og bak samt matrix sentern til B&W og Pioneer Laserdisc da selvsagt. Har faktisk aldri eid en VHS spiller.
    Hoppet elegant over dvd også men nå som blue-ray har kommet så er jeg tilbake
    Har begynnt å sikle på de ny Rotel forsterkerne men finnes jo ikke en eneste test å oppdrive noe sted blir gal av å ikke kunne lese noe om den nye forsterker serien deres.
    Et lite spark i ræva på Lyd & Bilde se å test disse da...
    Nå flytter jeg snart til Bærum og da blir det litt lettere å få testet de ut selv ihvertfall, da er jo ikke Oslo sine hifi butikker så langt unna lenger.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med Rotel RMB-1066? Vurderer å få tak i en til frontsettet mitt som beatår av SVS SBS-01 og SVS SCS-01. De er litt for tungdrevne til å spille høy musikk på for Yamaha RX-V663'en min.

Hvilken klangkarakter vil dere si at Rotel har? SVS'ene og Yamaha'en er litt mørk og tilbakelent i toppen og jeg foretrekker det. CD-spilleren jeg bruker er en Denon som er litt lys i toppen, pluss at jeg bruker PC'en til musikk og da passer det godt med forsiktig topp i resten av anlegget.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her i gården kjøres det kraftkaren RB-1090, veldig fornøyd men kanskje litt lys til JBL TL260?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Her i gården kjøres det kraftkaren RB-1090, veldig fornøyd men kanskje litt lys til JBL TL260?
    Er alle Rotel lyse?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk til anskaffelse av en RMB-1075 når lsound hadde sitt tilbud...
    Syns dette er en kjempeforsterker!!!

Hører veldig mange sier Rotel skal være så lys... Jeg med mine B&W DM683 syns den er roligere i toppen enn min Parasound Halo A23 er. Nå betyr jo kanskje ikke det at den ikke er lys... Men med lys så leser jeg "litt kvass i toppen", og det syns jeg ikke den er...

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel rb 1070 til mine b&w 703 om...5-6 dager

Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter på 3 rotelprodukter:

RB1091
    RB1092

Og for 10 år siden tror jeg, kjøpte jeg meg:

971mk2

Den siste ligger i esken sin i boden. Liker den godt og mange gode minner rundt den (var min første forsterker), så derfor har jeg den enda. Skal nok bruke den til noe etter hvert

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er alle Rotel lyse?
    Det lurer jeg også på, noen sier at Parasound har varm lyd og Rotel lys. Men så er det også noen som mener at Rotel har mørkere/varmere lyd enn Parasound igjen...

Jeg er bare forvirret! Hvem har varmest lyd, Rotel eller Parasound?

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er alle Rotel lyse?
    Nå har ikke jeg noen demping i rommet WHAT SO EVER da, så ikke ta mitt utsagn for god fisk.

Edit: utenom stoff sofaen vår.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har lest på nettet så er noen av de eldre rotelene lyse i klangen. De nyere i RB-serien skal ikke være så lyse som f.eks RA-serien.
    Men om dette stemmer vet jeg ikke....kan ikke finne igjen kildene her og nå

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotels venner-21-2-jpg

2 stk Rotel RB-993 3x200w. Meget fornøyd med disse. Og de balanserte inngangene gjør at jeg kan ha effektforsterkeren fremme sammen med frontene og bruke kortere høyttaler kabler. Hatt dem i 10 år nå, og kommer garantert til å ha dem i minst 10 til. Forsterker nr 2 driver surround høyttalere og 2 stk Clark Synthesis tst-239 (seriekoplet til 8 ohm)

Har også fått kloa i en RB-976 som det er planen skal drive surround og tactiles slik at jeg kan bi-ampe frontene og senter med 2xRB-993.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av det jeg har hørt vil jeg si Rotel evner gå kjellerdypt i bassen og mangler heller ikke noe i toppen.Men lys....nei.Signaturen heller mot det varme og det liker jeg veldig godt.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, kan jo skrive litt om erfaringene. Begynner å bli en stund siden, men mener å ha dekning enda ;-)

Gikk fra Vincent SP-331 til Rotel RB-1090 og synes egentlig ikke forskjellen var så stor. Mente den gang at Rotel spilte noe "større" og var litt lysere øverst oppe. Kanskje litt mer skyv i bass. Rotelen på 2x380W i 8 Ohm, 2x1250VA og 38kg var lett å knele (noe lavimpedante (2.9) høyttalere), noe som virkelig overrasket og skuffet første gang det skjedde.

Det friskeste minnet fra 1090 er faktisk at jeg bærte den 30m meter fra bilen til leiligheten inkludert noen trapper mens jeg var nyoperert, gipset og gikk på krykker ;-)

Da jeg skiftet til H200, opplevde jeg at den er lysere i øvre mellomtonen, snillere i diskanten og har mer skyv i bassen. Den oppleves kraftigere (!) og tåler mer før den gir seg.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg oppfatter Rotel som Dynamiske med en tør og god bass.
    Men det kan være i kombinasjon med høytalerne de er tilkoblet.

Parasound er mere varm i klangen en Rotel.
    Parasound har et mere villig bassfundament.

Er det mulig og justere Gain på effektene fra Rotel ?
    Min RB-1070 står brokoblet på center og må dempe center kanalen en god del i forhold til fronter og surround som står koblet rett på reciveren.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Det friskeste minnet fra 1090 er faktisk at jeg bærte den 30m meter fra bilen til leiligheten inkludert noen trapper mens jeg var nyoperert, gipset og gikk på krykker ;-)
    Reciveren min minner meg om gips, 72 trappetrinn, sekk på ryggen, samt mye banning og svetting. Så 30 meter er da ingenting. Det var forøvrig sinnsykt vanskelig å holde balansen med så mye bakvekt...

Hva tror du om rb 1070 da?
    Regner jo ikke med at den vil dra 703 til det maksimale. Men bør vel være et betydelig "styrkeløft" fra bi-ampet reciver

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •