Hjelp til selvhjelp..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til selvhjelp..

Jeg må bare få høre andres mening om en ting her på forumet...

Jeg som mange andre tråler igjenom poster dagen lang her, men stadig er det en ting som dukker opp som faktisk irriterer meg litt... eller faktisk mer enn litt....

Folk legger ut en post her der de spør andre brukere om hjelp for så å få svar på noe helt annet enn det de faktisk lurte på...

F.eks
    Arneaudiobjarna:
    Hei jeg skal kjøpe meg ett par med Audiopro Bluediamond, denne høyttaleren har jeg hørt mange ganger før og jeg digger lyden. Men er det noen som har forslag til en bra surround receiver som kan drive disse?

Jeg har vurdert Yamaha og Onkyo..
    Noen tips?
    -----------

Det er en typisk post.. Men likevell leser jeg ofte svar som dette:

Svar:

Du burde mye heller kjøpe Dali Blue, de er mye råere i bassen Jeg var også å hørte på AudioPro og de faller helt igjenom i forhold...
    ---

Jeg skal ikke si at jeg har vært feilfri på dette forumet, for det har jeg helt klart ikke vært.. Meningen med denne posten er ikke for å henge ut noen på forumet, men heller en oppfordring til å holde seg mer til hva trådstarterene spør etter....

MVH
    Lars B

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe – kjenner meg igjen, ja. Men så lenge det er velment, bør det kunne passere. Den som søker råd på et forum, har neppe hørt alt utstyret som er å høre. Å digge høyttaler X er i og for seg greit – men det betyr ikke at høyttaler Y ikke kan være vel så diggbar. Å få høre at enkelte opplever den diggbare høyttaler X som helt uspiselig, kan være nyttig å vite. Såpass må en som starter en tråd tåle.

Det er både enkelt og ikke fullt så enkelt å komponere et bra musikk- eller filmanlegg. Enkelt – hvis man nøyer seg med alminnelig grei lyd. Strengt tatt er det ikke mulig å gjøre noen alvorlige feil hvis man holder seg til varer som er til salgs i butikkene. Hvis man ikke er så nøye på det. Men da spør man vel heller ikke om råd. Man må anta at de som spør på AV-forum eller andre fora, er ute etter den lille prikken over i’en. Da oppstår det ofte en rekke interessante utfordringer. Da blir det fort spørsmål om høyttaler X kontra høyttaler Y. Hvilken passer best til en eller annen forsterker? Hvilke kombinasjoner kan gi best lyd? Snakker vi film eller musikk – eller begge deler, og i så fall med hvilken prioritering? Stort rom eller lite rom? Hvilke budsjettforutsetninger gjelder?

Men fair enough – jeg skjønner spørsmålet. Noen ganger er utgangspunktet bare gitt. Som da jeg hadde kjøpt mine ProAc. Da var jeg ute etter elektronikk som kunne passe til disse og ikke noe annet. Helt uaktuelt å tenke andre høyttalere – det var disse jeg skulle ha, punktum. Det var tre år siden, og dette er fortsatt høyttalere jeg skal ha. I utgangspunktet. Tror jeg. Inntil nye idéer trenger forbi min mentale brannmur og begynner å gnage der inne.

Jeg tror at vi må leve med at hifi og hjemmekino er en utpreget "synse"bransje, og at slik synsing til en viss grad er både nyttig og nødvendig. La oss heller prøve å synse på en hyggelig måte.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke der er noe galt med det, men det avhenger av trådstarters tålmodighet.
    Noen har ikke tålmodighet i det hele tatt, de skal bare ha et bestemt produkt, uansett. Andre tar seg litt tid til sondering av terrenget, se på andre løsninger, lytte i et par butikker, også selvom de i utgangspunktet hadde en klar mening.
    Det er helt klart bedre å ha litt tålmodighet, der er utrolig mye bra derute.
    Det handler jo også om at folk gjerne anbefaler produkter de har veldig gode erfaringer med selv...
    Selvom jeg hadde en veldig klar mening da jeg skulle ha forsterker, også om pris, da gik det hvertfald i dass.
    Jeg hadde en hybrid integrert rørforsterker i tankene, og avtalte et lån. Dette kom dog aldrig videre da noen foreslog en brukt Accuphase, så jeg gik for å se på denne, men, jeg endte opp med en Cary på prøve, og da den ikke funket prøvde jeg Bryston, resten er historie.....så jeg endte opp med noe jeg aldrig noensinde hadde tenkt på, og jeg brukte det dobbelte av hva jeg hadde råd til. Men jeg har forsterker for livet nu, for første gang har jeg et produkt jeg overhodet ikke kan høre.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vel de færreste her som har timebetalt for å svare på spørsmål eller gi råd på dette forumet. Spør man om noe, så får man tåle at det diskuteres rundt det, eventuelt bare ignorere det en oppfatter som "støy".

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at så lenge det er konstruktive tilbakemeldinger, meninger og anbefalinger så må det være greit. Det som ikke er kult er "bedrevitere" som har 20 års erfaring og forventer at en som er ny i gamet å forstå alt og kanskje kjøpe ting som er langt utenfor det budsjettet det er snakk om.
    Å tøye budsjettet litt er jo greit nok hehe.

Synes det er stor forskjell på anbefalingene man skal gi når det gjelder å kjøpe nytt eller brukt. Å kjøpe nytt er jo luksus da en kan bruke god tid og kanskje låne med seg hjem et produkt. Har selv bare kjøpt nytt én gang og det var en DAC fra Hong Kong, og lytteprøve var da ikke aktuelt .
    Kjøper man brukt derimot må man i mine øyne ikke være så bastant i anbefalingene. Man risikerer jo at en hører på anbefalingen og kjøper produktet, og kanskje det absolutt ikke passer.

Har selv ikke mye erfaring med forskjellig utstyr, og ved en korsvei og bytte av noe utstyr blir jeg veldig het på grøten hehe. Det er nok noe av problemet til de som ikke har mye erfaring, og derfor må man veilede og ikke guide. Er det forskjell på det eller?
    Altså hjelpe til på veien og ikke geleide personen inn på første og beste spor.

Alt bunner vel ut i at man sjelden kan unngå å falle i samme feller som andre har gjort uten å lese og interessere seg.
    En av skribentene i Hifi Choice har et mantra at om man er ny i gamet og vil ha garantert god lyd må man til en spesialistforhandler og kjøpe en komplett pakke som er matchet av dem. Så var det pengene da

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •