Hjelp til oppsett av nytt surroundanlegg til 10-11K (inkl forsterker)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til oppsett av nytt surroundanlegg til 10-11K (inkl forsterker)

Er ganske ny på lydanlegg, så trenger litt hjelp til et anlegg jeg il bli fornøyd med. Ønsker et anlegg som spiller godt på lavt volum. Er plassert en TV i rommet under, så greit å kunne bruke anlegget uten å forstyrre underetasjen for mye. Samtidig vil jeg ha god trykk når kun mitt anlegg er på. Skal brukes i et hjemmekino oppsett med en Xbox 360 og Digital HD Dekoder. Kommer nok til å utvides med Bluray også i fremtiden, men har det ikke i budsjettet akkurat nå.
    Hadde i utgangspunktet sett på anlegg til rundt halvparten, men fant ut at jeg ikke vil gjøre så mange kompromisser når det kommer til reviever, og da passer det best med høyttalere som står i stil, så jeg får et anlegg jeg vil bli fornøyd med.

Dette er oppsett jeg har sett på så langt:

Yamaha RX-V663B + R63-pakke

Yamaha RX-V663 Black M-65 - 5.0-pakke Black

Disse ser for så vidt greie ut. Vet ikke hvilke av de jeg liker best, men virker som om M-65 er bedre likt her på forumet. Satt opp et oppsett selv som virker som om det er mer for pengene, men vet ikke om det er en god kombinasjon av høyttalere, eller om det passer mitt bruk:

Foran: Dynavoice M-85, Calvados Kr 3990,-
    Senter foran: Dynavoice C-6 Calvados Kr 1490,-
    Bak og senter bak:Libra Sat 402 + Center 403 Calvados Kr 1190,-
    Forsterker: Yamaha RX-V663 Titan Kr 4490,-

Totalt kr 11160,-

M-85 og C-6 virker som de er litt kraftigere, og kan gi meg litt mer kinolyd og trykk i musikken når jeg ønsker det, men vet ikke hvordan de er på lavere volum. Har brukt litt mindre penger bak for å spare inn litt penger. Mesteparten av lyden er vel foran, og ikke alt jeg spiller egner seg for full surround. Tenkte at en senter bak kan hjelpe på å få stemmer etc klarere på lavt volum, men vet ikke om det er et lurt oppsett eller ikke.

Kom gjerne med forslag til forandringer, eller om jeg bør velge en pakkeløsning over mitt oppsett. Evt om det er andre bedre kandidater. Tenker på å kjøre å hente på surround.no for å spare inn på frakten.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til produktene du refererer til i inlegget ditt, men dersom du smører deg med tålmodighet, leser og forsker litt på forumet her, og holder øye med AVtorget kan du gjøre mange gode bruktkjøp til under 10K

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må jeg ha effektforsterker?

Har bestilt meg Dynavoice Dynamite 10 pakke fra fynda.se. Det jeg lurer på er om jeg tok litt for hardt i med høyttaler størrelse i.f.t hva forsterkeren klarer. Tenker fortsatt på å kjøpe forsterkeren jeg nevnte i første post, men lurer på om den er sterk nok hvis jeg bi-amper, eller om jeg må ha effektforsterker. I såfall, hvor kan jeg få tak i en billigst mulig effektforsterker til bruk med denne, og kan jeg bruke den innebygde forsterkeren samtidig på resten av høyttalerne, eller må jeg bruke effektforsterker på alt?

Hva er det verste som skjer om jeg prøver meg uten effektforsterker? Kan jeg ødelegge høyttalerne, eller blir det kun at jeg ikke har nok krefter til å skru opp lyden noe særlig? Får vel nesten 200W pr høyttaler hvis jeg bi-amper og høyttaleren er 250W, men måles kanskje forskjellig?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necromonger
    Har bestilt meg Dynavoice Dynamite 10 pakke fra fynda.se. Det jeg lurer på er om jeg tok litt for hardt i med høyttaler størrelse i.f.t hva forsterkeren klarer. Tenker fortsatt på å kjøpe forsterkeren jeg nevnte i første post, men lurer på om den er sterk nok hvis jeg bi-amper, eller om jeg må ha effektforsterker. I såfall, hvor kan jeg få tak i en billigst mulig effektforsterker til bruk med denne, og kan jeg bruke den innebygde forsterkeren samtidig på resten av høyttalerne, eller må jeg bruke effektforsterker på alt?

Hva er det verste som skjer om jeg prøver meg uten effektforsterker? Kan jeg ødelegge høyttalerne, eller blir det kun at jeg ikke har nok krefter til å skru opp lyden noe særlig? Får vel nesten 200W pr høyttaler hvis jeg bi-amper og høyttaleren er 250W, men måles kanskje forskjellig?
    Har du sett Riddicks Krønike?

Forsterkeren er ikke så veldig kraftig så du bør nok unngå å dra på for mye før du får satt på sluttrinn. Den sliter nok med mine SVS SBS-01 på høyt volum, men de er litt tunge å dra da. Det er fort gjort å ødelegge noe hvis forsterkeren vrenger. Særlig diskantene er utsatte. Bare spør Cerwin Vega eiere.

EDIT: Det ligger flere NAD'er på Finn som burde dra høyttalerne greit. Og kan fint bruke 663'en til de andre høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, hehe. Har sett den *noen* ganger. Med blu-ray og anlegg på plass, så ser jeg ikke bort fra at jeg ser den igjen.

Litt for svak ja, var redd for det. Så i utgangspunktet på noen mindre høyttalere, men ville ha mer bass, da den skal primært brukes til filmtitting.

Litt ny på dette, så lurer på om jeg kan bruke effektforsterker på frontene og ha resten koblet til den interne forsterkeren, eller om jeg må ha effektforsterkere til alt?

Hvis jeg bi-amper så blir diskant og mellomtone på egen kanal, så de bør vel ikke ryke uansett da? Er vel bassene som krever mest?

Hvis noen vet om en dugelig effektforsterker som funker, så er jeg åpen for forslag. Er allerede over budsjett siden jeg har kjøpt blu-ray spiller, men vil ikke risikere å ødelegge høyttalerne heller.

Edit: Så den redigerte posten din. Skal sjekke det. Var det vanlige forsterkere, eller effektforsterkere. Ikke så mye greie på dette, så vet ikke helt hva som kan kombineres :P. Har kun lest meg til mye av denne de siste par ukene.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En NAD 216 eller NAD 218 avhengig av hvor mye du vil betale vil fungere godt vil jeg tro. 218 gir 2x200w i 8ohm. Dette er effektforsterkere. Du vil jo få mest nytte av de på musikk i stereo siden receiveren vil justere volumnivået så alle kanalene matcher når du skal se film, men det er greit å ha effektforsterker allikevel. Da slipper strømforsyningen i 663'en å dra så mye og får gitt mer til de andre kanalene og slik vil du kunne skru på litt mer lyd uten forvrenging.

Men det er jo ikke noe problem å se film med bare 663'en. Du må bare la være å dra på så mye at forsterkeren vrenger. Det er hart for utstyret og ørene dine. Jeg har SVS SBS-01 og SVS SCS-01 som er nokså små høyttalere og de spiller mer enn høyt nok sammen med aktive Bose bakhøyttalere og en SVS PC-12NSD sub. Har lyst på store fronter jeg og, men det er bare for å spille musikk uten sub'en og allikevel ha endel bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens litt overkill til kun hjemmekino ja, men hører på musikk også, så greit med bass til den bruken også . Kikka på NAD 216 som du nevnte, og den så bra ut den. Ligger rundt 2K, så passer fint i pris. Rundt 5K for 218, så det blir for mye for mitt budsjett.

Fant disse spesifikasjonene for 216 på nettet:

2 x 125 Watts continuous power into 8ohms
    2 x 200 Watts into 4ohms
    Dynamic Power 170, 280, 400 Watts into 8, 4 and 2 ohms
    respectively

Vil dette holde? Siden Dynamite 10 er på 250w hver tenker jeg. Forskjell på NAD watt og Yamaha watt eller? Tenker siden 663en har 7 x 95W på 8 ohm, og hvis jeg bi-amper så blir det 4x95w på frontene, men det funker kanskje ikke helt sånn siden de kanalene som går til bassene får mest trykk?

Ikke misforstå meg altså. Stoler på deg når du sier jeg trenger eff. forsterker. Vil bare skjønne mer av dette selv .

Stoler ikke helt på min egen hørsel når det kommer til vrengning, så er redd jeg oppdager for seint hvis jeg har for liten effekt til høyttalerne :P

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke nødt så lenge du som sagt begrenser deg litt. Det blir fort høyt nok med 92dB følsomhet, men når mye er bra så er mer bedre. Du får aldri for mye effekt. Mer effekt betyr ikke bare høyere volum, men også renere på høyt volum og kontroll på bassene. 4x10" trenger litt strøm.

NAD har skikkelige watt. Yamaha er jeg usikker på, men du vil nok kunne spille høyere og bedre med NAD'en enn med bare 663'en. 216 kan dessuten brokobles så når lommeboka tillater kjøp av en 216 til så har du 2x400watt.

At høyttalerne er oppgitt til 250watt betyr bare at de skal tåle 250watt uten å bli sprengt, men det krever en forsterker som kan levere 250watt uten å forvrenge og det igjen betyr gjerne enten grisedyr 250watt forsterker eller en forsterker på mer enn 250watt så den kan gi 250watt uten å spiller opp imot maks.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvom Yamaha 663 er oppgitt til 7x95w så klarer den ikke levere det samtidig. Det er fordi alle forsterkerutgangene bruker samme strømforsyning.
    663 er målt til å levere ca 5x50w samtidig. 95w er med 2 høyttalere.

Dersom du bruker en egen effektforsterker på frontene vil de ha sine egne 2x125w (f.eks) og med det kan du spille høyt og kontrollert.

Da har 663 kun senter og bakhøyttalere å jobbe med så alt vil da spille bedre.

Har du tenkt til å ha sub? Hvis ja så kan du velge i forsterkeren at all bass under 80hz sendes til suben. Da trenger forsterkeren og høyttalerene kun å jobbe med midbass og oppover, og det sparer utstyret for mye stress. Tenk deg at all lyd er fra 20hz og opp til 20.000 hz.

En sub er beregnet til å kun jobbe med sub-bass lyder og gjør det mye mer effektivt enn høyttallere..

Dersom du ikke bruker sub, setter du opp anlegget til å sende all sub-bass til frontene og kun de. Det setter jo da ekstra krav til strømstyrke i forsterker.

På toppen av dette igjen har du jo romkorreksjon i forsterkeren, en avansert equaliser som retter opp frekvensgangen. Den kan da booste visste frekvenser i bassområdet for at du som lytter skal få riktig lyd i sofaen, og dette vil da sette ekstra stress på systemet.

En separat effektforsterker fra 2x120w anbefales på det sterkeste!
    Det kan du leite etter over litt tid. Prøv med yamahaen først, så får du en positiv overaskelse når du får egen effekt. Husk da å kjøre romkorreksjon på nytt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Selvom Yamaha 663 er oppgitt til 7x95w så klarer den ikke levere det samtidig. Det er fordi alle forsterkerutgangene bruker samme strømforsyning.
    663 er målt til å levere ca 5x50w samtidig. 95w er med 2 høyttalere.
    Hadde en mistanke om dette ja, men har ikke sett at det står noe om det. Det forklarer hvorfor SVS'ene mine blir litt komprimerte og skarpe når jeg drar på litt. Vurderer sluttrinn.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her står det litt om det:

UltimateAVmag.com: Yamaha RX-V663 A/V Receiver

Alle oppgir watt forskjellig. Det er forskjell på antall kanaler brukt samtidig, forskjell på ohm, og spesiellt viktig, forskjell i forvrengning.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg Yamaha RX-V663 og en brukt NAD 216 THX i dag, så da er det i boks. LG BD-370 Blu-Ray kommer i morgen, og høyttalerne over helgen, så det blir gøy . Ble en del over budsjett totalt sett, men tror jeg blir fornøyd nå. Mulig jeg slenger inn noen spørsmål her hvis det er noe jeg lurer på. Blir mye å koble sammen Takker for all hjelp så langt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •