Cambridge's nye dacmagic

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cambridge's nye dacmagic

Hei.
    Jeg vurderer å kjøpe den nye Annet tilbehør: CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter som ble lansert for ikke så altfor lenge siden.
    Jeg har lyst å få bedre til fra pc, ps3 osv.

Jeg har vurdert tanken å kjøpe en skikkelig cd spiller men har fått beskjed fra venner at en dacmagic vil gjøre samme nytten kombinert med en PS3.

Det største spm er vel, er den verdt 2400kr for å forbedre lyden?

Mvh. MacManus.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - den er verdt 2.400 kroner. Men har en viss konkurranse - bl.a. fra Abrahamsen V6, som rikgitnok koster 900 kroner mer. Jeg hadde en DacMagic i et par måneder, men valgte å selge den p.g.a. overgang til DAC med hodetelefonutgang - en uforutsett detalj som dukket opp etterhvert.

Ellers er denne Cambridge-DAC'en behørig omtalt i en annen tråd her på AV-Forum: http://avforum.no/forum/tester-audio...-dacmagic.html
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DacMagic er bra den, men i mine ører er Abrahamsen et godt hakk bedre.
    Bruk de 900,- ekstra og du har skikkelig godlyd

Intermediate SveinS sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

Får bedre lyd fra min berbare PC og DAc Magic koblet til med USB, enn fra min Denon CD spiller til ca 6000. I allefall i mine (og andres som har hørt) ører

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, høres jo ut som den har blitt en vinner etterhvert men er fortsatt veldig usikker på om den er verdt 2400kr ekstra for bedre lyd.

Men jeg har et problem, og det er at jeg vil koble min stasjonære pc opp mot den, og den står 11 m unna med kabel, hvis jeg ikke skal strekke kabel rett over gulvet. Hva er beste løsning da?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også kikket på denne Harman/Kardon HD990 CD-spiller | Soundgarden cd-spilleren.
    Jeg har HK forsterker og vil dermed passe bra inn designmessig men kan også bruke fjernkontrollen til forsterkeren da.
    Denne har jo innebygget DAC og man sende lydsignaler inn i den, som f.eks. pc.

Men den koster jo 4000kr, men har veldig lyst på en ren cd-spiller så jeg slipper å ha på tv'en for å spille av musikk fra cd (PS3)

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt alternativ og kjøpe spiller ja. Men hvilken DAC har forsterkeren din? Dersom den allerede har en god DAC trenger du kun å kjøpe en slik f.eks. Komplett.no - TerraTec SoundSystem Aureon Dual USB,

Den har jeg, koblet til forsterker via det optiske slik at forsterkerens DAC brukes. Har en 5M lang USB kabel Komplett.no - eMagic USB 2.0 aktiv forlengerkabel 5 m, og en liten optisk fra kortet til forsterker.

Men som sagt forutsetter dette at du har en DAC som er god nok i forsterkeren.

Slik løsning koster ca 500kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Godt alternativ og kjøpe spiller ja. Men hvilken DAC har forsterkeren din? Dersom den allerede har en god DAC trenger du kun å kjøpe en slik f.eks. Komplett.no - TerraTec SoundSystem Aureon Dual USB,

Den har jeg, koblet til forsterker via det optiske slik at forsterkerens DAC brukes. Har en 5M lang USB kabel Komplett.no - eMagic USB 2.0 aktiv forlengerkabel 5 m, og en liten optisk fra kortet til forsterker.

Men som sagt forutsetter dette at du har en DAC som er god nok i forsterkeren.

Slik løsning koster ca 500kr.
    Jeg har Harman/Kardon HK3490, ligger på komplett.no (var der jeg kjøpte den)
    Aner ikke hvilken DAC den har skal jeg være ærlig.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacManus
    Hmm, høres jo ut som den har blitt en vinner etterhvert men er fortsatt veldig usikker på om den er verdt 2400kr ekstra for bedre lyd.

Men jeg har et problem, og det er at jeg vil koble min stasjonære pc opp mot den, og den står 11 m unna med kabel, hvis jeg ikke skal strekke kabel rett over gulvet. Hva er beste løsning da?
    I dag 00:06
    Har også kikket på denne Harman/Kardon HD990 CD-spiller | Soundgarden cd-spilleren.
    Jeg har HK forsterker og vil dermed passe bra inn designmessig men kan også bruke fjernkontrollen til forsterkeren da.
    Denne har jo innebygget DAC og man sende lydsignaler inn i den, som f.eks. pc.

Men den koster jo 4000kr, men har veldig lyst på en ren cd-spiller så jeg slipper å ha på tv'en for å spille av musikk fra cd (PS3)
    Hvis du skal koble til PCen til DAC med USB, blir 11m for langt. Uten spesielle tiltak, er det vel 5m som gjelder. Eller 3m - hvis jeg husker riktig - hvis du mot formodning opererer med den gamle USB-standarden. Har du tenkt å bruke vanlige optiske eller koaksiale kabler, er 11m uproblematisk.

Når det gjelder DacMagics kvaliteter, er det - som jeg har vært inne på - en god DAC til prisen. Det betyr ikke nødvendigvis at du vil høre stor forskjell - om noen - i ditt anlegg. Det kommer an på resten av utstyret ditt. Jeg har selv opplevd at forventede lydforbedringer p.g.a. DAC har uteblitt hos meg - fordi elektronikken min ikke har vært god nok. Rent lydmessig vil jeg anslå at DacMagic holder følge med CDspillere i 5-10.000 kroners klassen - sånn cirka.

Trenger du ikke USB - og i tillegg har lyst på eller bruk for en CDspiller - kan det godt hende at den HK CDspilleren du har i kikkerten kan være et vel så greit alternativ. Med digitale innganger får du alt det du trenger - men altså ikke USB.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har optisk inngang på forsterkeren, og coax. Problemet er å oppdrive 11m med kabler. Men trodde når optiske kabler gikk over 11m at det ble store problemer med lyden da, er det feil?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Harman/Kardon HK3490, ligger på komplett.no (var der jeg kjøpte den)
    Aner ikke hvilken DAC den har skal jeg være ærlig.

Okei, en DAC har den, men jeg finner det ikke på sidene deres heller. De på Soundgarden vet det sikkert. Det er en god forsterker, men jeg ville ikke lagt så mye penger i en separat DAC til den. Ring Soundgarden først Så kan jo du høre etter en god pris på en H/K-spiller. HD980 har en Multibit Sigma-Delta modulatory som spyr ut i 24-Bit/176.4kHz, mens 990 sin spiller i 24-Bit/384kHz direct DSP mode. Det er vel Burr-Brown som produserer disse DAC-ene

Jeg har optisk inngang på forsterkeren, og coax. Problemet er å oppdrive 11m med kabler. Men trodde når optiske kabler gikk over 11m at det ble store problemer med lyden da, er det feil?
    En optisk kabel som skal kjøre et signal over 11 meter vil nok koste, dersom du finner en. Ellers sitter du uten mye lyd eller muligens brudd i lyden. Derfor valgte jeg en lang USB, men lydkort i enden og optisk derifra i stedet for en 5m lang optisk. De er dyre i lengden. En 3m lang billig Argon koster nærmere 500kr og lengre har ikke de i den varianten.

EDIT:
    Cambridge sin DacMagic har samme DAC som sitter en deres Azur 640 v.2 Cd-spiller. Den spilleren jeg har i min soveromshifi. Dette er en god spiller, men DACen i H/K sin 990 er bedre. Forskjellen på Azur 640 v.2 og Dacmagic er enkelt og greit selve CD-drevet De har begge to stykk Wolfson WM8740 24-bit/192kHz DAC

Da burde du for den del heller kjøpe 640, men det er 700kr som skiller den fra 990, som er i samme stil som forsterkeren din og har bedre DAC.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelpost

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig at koaks er tryggere på såpass lange strekk - jeg mener at man snakker om 15-20m som helt grei lengde med koaks. Du har rett i at optisk ikke er helt midt i blinken på din avstand på 11m - du nærmer deg nok en praktisk grense. Men jeg mener å ha lest at 10m optisk skal fungere problemfritt - men det er mulig at du må ha en spesielt god kabel for å få det til.

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg m.h.t. hvor man får tak i slike lange kabler - verken koaks ellere optiske.

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg m.h.t. hvor man får tak i slike lange kabler - verken koaks ellere optiske.
    Det kan jeg: Blue Jeans Cable

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å oppsummere mitt synspunkt før jeg går ut og steller i hagen.

DACen i din forsterker er nok ikke jublende bra.

DacMagic har samme DAC som CD-spilleren Azur 640 v.2 til 3000kr. 2 stk. 24-bit/192 kHz D/A-konverter (Wolfson WM8740)

Du har en fin H/K forsterker og Soundgarden har nå H/K sin HD990 til redusert pris 4000kr. Denne har en meget meget god DAC fra BurrBrown 24-Bit/384kHz direct DSP mode.

Denne kan du da også koble din PC til, det går ikke på 640 V.2.

Jeg ville nok gått for H/K sin HD990. Når det gjelder lyd fra PC, mener jeg fortsatt at den soundsticken fra Terratec til 200kr i enden av en så lang som mulig USB 2.0 kabel og en optisk videre til HD990 blir kjempeflott og billig.

Evt. kan du kjøpe DacMagic som er en noe mindre bra DAC enn den i HD990, bruke PS3 til CD og da analog videre til forsterker.

--
    Ed. skrivefeil

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catsby
    Det kan jeg: Blue Jeans Cable
    Er dette en sikker og trygg butikk? Har du bestilt herifra?

Men er fortsatt usikker på om lydkvaliteten blir bra nok hvis jeg bestiller 11-12m med optisk kabel.

Noen som kan svare på dette?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men er fortsatt usikker på om lydkvaliteten blir bra nok hvis jeg bestiller 11-12m med optisk kabel.

Noen som kan svare på dette?

Lydkvaliteten på optisk er ganske enkel. Enten kommer signalet frem, eller så gjør det ikke det.

BlueJeans kan du stole på. Tror heller ikke de selger lengre kabler enn at de vet signalet kommer frem. Her er de ganske flinke.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    For å oppsummere mitt synspunkt før jeg går ut og steller i hagen.

DACen i din forsterker er nok ikke jublende bra.

DacMagic har samme DAC som CD-spilleren Azur 640 v.2 til 3000kr. 2 stk. 24-bit/192 kHz D/A-konverter (Wolfson WM8740)

Du har en fin H/K forsterker og Soundgarden har nå H/K sin HD990 til redusert pris 4000kr. Denne har en meget meget god DAC fra BurrBrown 24-Bit/384kHz direct DSP mode.

Denne kan du da også koble din PC til, det går ikke på 640 V.2.

Jeg ville nok gått for H/K sin HD990. Når det gjelder lyd fra PC, mener jeg fortsatt at den soundsticken fra Terratec til 200kr i enden av en så lang som mulig USB 2.0 kabel og en optisk videre til HD990 blir kjempeflott og billig.

Evt. kan du kjøpe DacMagic som er en noe mindre bra DAC enn den i HD990, bruke PS3 til CD og da la DacMagic være i enden på en ca 5m USB 2.0 kabel og da analog videre til forsterker. Bør da være en nokså grei analogkabel. Eks Argon. Husk da at det blir noe mer kabelrot. En 10m lang USBkabel er riktig langt og jeg ville satt grensen på 5m. Da må altså en kabel fra PS3 gå rundt 5m til Dacmagic for CD-avspilling og da ligger det allerede en høyre og venstre analogkabel til forsterkeren din (3 kabler istedet for kun én i eks nevnt over.).

--
    Ed. skrivefeil
    Jeg har hørt meg litt rundt siden tråden ble startet og har fått beskjed om at spilleren i PS3'en skal være nokså bra. Er det verdt prisen å investere i en cd-spiller til 4000kr hvis PS3'en er ganske bra?

Er det tilfeldigvis noen som har testet disse opp mot hverandre?

Mvh. MacManus.

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker kun Blue Jeans og er ekstremt fornøyd. Tør påstå at man ikke får samme kvalitet til samme pris noe sted her i landet.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt meg litt rundt siden tråden ble startet og har fått beskjed om at spilleren i PS3'en skal være nokså bra. Er det verdt prisen å investere i en cd-spiller til 4000kr hvis PS3'en er ganske bra?

Er det tilfeldigvis noen som har testet disse opp mot hverandre?

Mvh. MacManus.

Det er en forskjell uten sidestykke på f.eks. HD990 og PS3. Den forskjellen er DACen. En CD-spiller er i hovedsak en DAC med et CD-drev. Om du kobler din PS3 til DacMagic får du nøyaktisk samme lyd ut fra DacMagic som jeg gjør fra min Azur 640 - helt identisk. Det du kan si er at du i det eksempelet kun bruker selve drevet i PS3 og da DacMagic som DAC. Alternativt om du kjøper HD990 så lar du den gjøre all jobben.

Lydkortet i PS3 kan best sammenlignes med den i en bærbar PC - bruk digital ut og forbigå dens egne DAC omkranset av støy fra maskinen også. Bruker man HDMI ut fra PS3 er det forsterkerens DAC som avgjør lydkvaliteten.

Edit.

For øvrig er det vel verdt å nevne at lyden fra DacMagic vil ligge mellom HD980 og HD990, altså bedre enn 980, men dårligere enn 990. Tror også den er nokså lik den DACen jeg har i min TX NR905. Så bra er den for all del. Men hvis du i samme slengen vil ha en CD-spiller. . . HD990

Jeg ordnet meg faktisk ny løsning når det gjelder lyd fra PC til forsterkeren denne uken her! Om jeg hadde kjøpt et lydkort til 2000kr fremfor de jeg kjøpte til 200kr så hadde forskjellen på de to lagt i DACen, men når jeg kjører digitalt ut, spiller DACen i kortet ingen rolle. Det samme gjelder lyd fra alle CD-spillere om du velger optisk ut - DACen blir ikke brukt og det blir ingen forskjell. Bruker du optisk fra PS3 til DACmagic er det DM som gjør jobben med å lage lyden, lyden blir den samme om du hadde brukt en 199kroners United DVD-spiller med optisk ut.

Det jeg vil frem til er om at jeg nå hadde bestemt meg for å teste PS3 opp mot tja, si CLASSÉ Delta CDP-202 Stereo - CD-spiller | Hi-Fi Klubben: CLASSÉ Delta CDP-202 CD-spiller og brukt optisk/HDMI ut fra de begge hadde jeg hørt null forskjell. For de sender bare nuller og enere til DACen i forsterkeren min som lager lyden. Hadde jeg derimot brukt analogkabler i min test hadde lyden blitt av en annen verden fra den Classéen. PS3 en liten vits.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •