Er "burn in" på komponenter bare tilvenning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er "burn in" på komponenter bare tilvenning?

Leser stadig om "burn in" i forbindelse med komponenter og at de endrer karakterer etter så og så mange timer.

Kjøpte nylig en Beresford TC-7510 DAC. Alle snakker om at den trenger å stå påslått lenge før man får den rette, stabile lydsignaturen. Tror til og med konstruktøren sier dette (ble iallefall hevdet en forumpost jeg leste i går), så det er vel noe i det. Har det blitt gjort blindtester på slikt? Er det bare psykoakustikk? Hva er det som går seg til i tilfelle? blir kontaktene mellom de elektriske komponente bedre?

Hvilke erfaringer har dere?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gauperaa
    Leser stadig om "burn in" i forbindelse med komponenter og at de endrer karakterer etter så og så mange timer.

Kjøpte nylig en Beresford TC-7510 DAC. Alle snakker om at den trenger å stå påslått lenge før man får den rette, stabile lydsignaturen. Tror til og med konstruktøren sier dette (ble iallefall hevdet en forumpost jeg leste i går), så det er vel noe i det. Har det blitt gjort blindtester på slikt? Er det bare psykoakustikk? Hva er det som går seg til i tilfelle? blir kontaktene mellom de elektriske komponente bedre?

Hvilke erfaringer har dere?
    Et veldig godt spørsmål. Er det hodet eller komponentene som spilles inn?

En ting er sikkert - vi mennesker er helt utrolige adaptive når det gjelder lyd. Man kan typisk høre på et nytt (for en selv) anlegg/rom som man synes låter helt pyton. Men tar man seg tid og hører lenge nok (jeg snakker om dager) så er det ikke så ille likevel. Man venner seg egentlig ganske raskt til en ny lydsignatur.

Floyd E Toole skriver vel en del om dette.

Jeg skal være forsiktig med å komme med påstander, men jeg vil anta at i alle fall noe av "innbrenningen" skjer mellom ørene.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derom strides de lærde. Og ikke minst de ulærde.

Høyttalere er vel det området hvor "burn in" er lettest å akseptere, og hvor det kanskje forekommer. Bevegelige deler som går seg til etter en stund. Elastiske oppheng som endrer karakter o.l. Men ingen entydig fasit her heller.

Elektronikk ellers: Det er vel alminnelig godtatt at varmt og kaldt utstyr kan låte forskjellig. Men at elektronikk skal låte forskjellig over tid? I brukermanualen på Cambridge DacMagic står det vitterlig at en innbrenningsperiode må forventes med en ny DAC. Jeg syntes kanskje at jeg merket en forskjell i lyden etterhvert - if you twist my arm.

Kabler. Med fare for å bli hudflettet: Sannsynligvis det området hvor innbrenning er minst sannsynlig. La gå at enkelte mener å høre forskjeller, men som tidligere fysikkstudent, har jeg vanskelig for å skjønne hvordan det er forenlig med det vi vet om hva som skjer i strømledere.

Jeg kan likevel ikke avvise fenomet helt - men spørsmålet er vel om det er utstyret eller lytteren som forandrer seg. Ikke lett å sammenligne hørselsinntrykk på en objektiv måte når de eventuelle forandringene det er snakk om, er såpass små og skjer over såpass lang tid.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt flere ganger på dette selv. Alt etter type utstyr og situasjon så kan det vel være en fin blanding av begge deler? Noen situasjoner så skjer det faktisk noe med utstyret, mens i andre så er det bare tilvenning.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To ting er helt sikkert, og udiskutabelt; høyttalerelementer endrer seg ved bruk, dette er lett målbart og hørbart. Og hørselen vår (eller kanskje hjernen) tilpasser seg lyd over tid. Det er også lett å teste vha eq eller rett og slett volumkontrollen (alkohol funker også meget bra :-D )

Når det kommer til elektronikk, er jeg lett tvilende. Temperatur er greit, men hundrevis av timer "innspilling"? Når det kommer til rør er det mer forståelig dog.

Kabler? Foreløpig nekter jeg. :-D
    Men jeg kjenner flere som påstår å ha opplevd "betydelige" forskjeller vha et innbrenningsapparat på kablene.

Men dette er nok et spørsmål man må regne med at blir ubesvart, det er umulig å bevise det ene eller andre, og vi får hver for oss teste og gjøre opp en mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På høyttalere er det i alle fall helt sikkert, det har jeg prøvd selv, mange ganger. Man er da såpass nerd, og har jobbet i bransjen. Der har man mulighet til å gjøre eksperimenter. 2 par flunk nye høyttalere, satt opp på lørdag ettermiddag. Spilt litt på begge, identisk signatur. Det ene settet spilelr hele helgen. Mandag ettermiddag (for å kjøle det settet som har spilt hele helgen) er det stor forskjell på settene. Enkel, greit og udiskutabelt.

med elektronikk er det verre. Der er det kun temperatur jeg har merket noen forskjell. Iskald forsterker kontra god og varm.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    To ting er helt sikkert, og udiskutabelt; høyttalerelementer endrer seg ved bruk, dette er lett målbart og hørbart.

Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    På høyttalere er det i alle fall helt sikkert, det har jeg prøvd selv, mange ganger. Man er da såpass nerd, og har jobbet i bransjen. Der har man mulighet til å gjøre eksperimenter. 2 par flunk nye høyttalere, satt opp på lørdag ettermiddag. Spilt litt på begge, identisk signatur. Det ene settet spilelr hele helgen. Mandag ettermiddag (for å kjøle det settet som har spilt hele helgen) er det stor forskjell på settene. Enkel, greit og udiskutabelt.
    Jeg jobber meg for tiden gjennom den siste boka til Floyd E Toole: Sound Reproduction - Loudspeakers and Rooms

Toole er vel ikke akkurat noen lettvekter innen faget (og de som har lest det han skriver forstår at dette ikke er en mann som overlater ting til tilfeldighetene når det gjelder testing), men jeg må innrømme at jeg fikk litt bakoversveis da jeg leste på side 353 om innspilling av lydutstyr:

Sitat Opprinnelig postet av Floyd E Toole
    Yet, the author is not aware of any controlled test in which any consequential audible differences were found, even in loudspeakers, where there would seem to be some opportunities for material changes. A few years ago, to satisfy a determined marketing person, the research group performed a test using samples of a loudspeaker that was claimed to benefit from "breaking in". Measurements before and after the recommended break-in showed no differences in frequency response, except a very tiny change around 30-40 Hz in the one area where break-in effects could be expected: woofer compliance. Careful listening tests revealed no audible differences.
    Jeg ble litt paff, for selv om jeg er superskeptisk til innspilling av mye annet, har jeg alltid "visst" at man må spille inn høyttalere (*).

Men bare for ordens skyld norcad & atledreier: Hva slags målinger har dere gjort og i hvilke blindtester har dere hørt tydelig forskjell?

(*) På samme måte som at jeg vet at å spise gulrøtter er bra for nattsynet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RuneW:
    En fantastisk bok som har det i seg å appelere til alle som er interessert i lydgjengivelse og ikke bare nerder. Ta deg god tid og ikke les den ut på 48 timer som jeg gjorde :-)

Det viser vel bare at det er et stort sprik mellom hva som er påvist med blindtester og hva som er hevdvunnet tradisjon innen hifi.

Såvidt jeg har forstått det så kan produktvariasjonen mellom forskjellige enheter i samme serie være like viktig som burn-in for høyttaler-elementer. Merk at begge deler faktisk er _uønsket_ og noe som kompetente produsenter søker å redusere, og kompetente høyttaler-design er lite følsom for.

Selv om jeg har stor sans for Tooles vitenskaplige arbeid og formidler-innsats for å bringe høykvalitets lydgjengivelse opp av den snake-oil-suppa det har vært i i endel ti-år, så er det greit å minne på at han også er et menneske. Anekdoter som ikke er backet opp med publikasjon og peer-review må tillegges en viss skepsis, selv når det kommer fra ham. Å bytte ut en hifi-gud med en annen er ikke veien å gå.

Uansett så er menneskets evne til å tilpasse seg viktig, og noe som vi bør ha i bakhodet når vi bruker ørene som "måleinstrumenter". Samtidig er det kanskje denne evnen til mental equalizing som gjør at hifi funker såpass bra, så vi bør kanskje være takknemlige?

-k

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ikke bra ut for klipsch og høyttalere med beryllium diskanter! De trenger jo flere hundre timer med innspilling for å låte bra^^ Kanskje de rett og slett låter bajs? Hehe.
    Ikke helt seriøst innlegg

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bladet Fidelity gjorde en test med innbrenning av kabler (signalkabler hvis jeg ikke husker helt feil). Der benyttet de Nordost Vidar innbrenningsmaskin, og resultatet var faktisk en forbedring i lyden(?). Jeg må innrømme at dette sliter jeg litt med å tro på, men nå har jeg ikke hørt noen test med kabler før og etter innbrenning. Mistenker at det er mye placebo og ønsketenking ute å går her...

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror gutta som skriver Fidelity tror litt på magiske nisser som sitter og spiller gitar bak elementene i høyttalerne våre dersom produsenten hadde sagt det var slik^^

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt flere nye dac'er, og jeg er overhodet ikke i tvil om at de ble betydelig bedre etter en ukes innspilling... unntaket var den siste jeg prøvde, Abrahamsen V6.0 som jeg ikke merket stort på. Annen elektronikk har jeg heller ikke merket noe spesielt på dog...

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Jeg tror gutta som skriver Fidelity tror litt på magiske nisser som sitter og spiller gitar bak elementene i høyttalerne våre dersom produsenten hadde sagt det var slik^^

Hehe, det er meget mulig. Tror nok det er mange som har tatt placebomedisinen sin før de skal teste utstyr som de på forhånd tror er bra. Det er jo en generell oppfatning at dyrt er bra, og graden av bra stiger paralelt med prisen

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men snart får jeg testet dette selv med innbrenning, da jeg venter i spenning på at postmannen skal komme med mitt eksemplar av Beresford TC-7520. Dette er jo et produkt som produsenten selv påstår at trenger mange timers spilling/innbrenning før det yter optimalt... Skal bli spennende å se (høre) om jeg hører noen forskjell etter en stund. Men jeg også ønsker jo at den skal låte bra, så spørs det da om jeg klarer å være helt objektiv, eller om placeboeffekten tar overhånd:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Men snart får jeg testet dette selv med innbrenning, da jeg venter i spenning på at postmannen skal komme med mitt eksemplar av Beresford TC-7520. Dette er jo et produkt som produsenten selv påstår at trenger mange timers spilling/innbrenning før det yter optimalt... Skal bli spennende å se (høre) om jeg hører noen forskjell etter en stund. Men jeg også ønsker jo at den skal låte bra, så spørs det da om jeg klarer å være helt objektiv, eller om placeboeffekten tar overhånd:-D
    Hehe - ikke for å være slem, men å få testet dette med ETT eksemplar er faktisk ikke mulig. Hadde postmannen kommet med 2 eksemplarer, så kanskje... ;-)

---

Noen ganger lurer jeg på om hele denne greia med innspilling av komponenter er en noe produsentene har funnet på. Ikke nødvendigvis for å lure noen, men for å gi sine egne produkter en fair sjanse til å bli likt/godtatt.

Er det noen historikere her som vet når begrepet "burn in" først ble brukt innen HiFi?

Mennesker er vanedyr og er ofte skeptisk til nye ting, men tar de seg tid til å venne seg til den nye tingen blir de ofte til slutt begeistret og foretrekker den. Dette kan gjelde alt fra mobiltelefoner ("Nokia har jo heeeelt forferdelige menyer") til lyd.

Ikke vet jeg :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    RuneW:
    En fantastisk bok som har det i seg å appelere til alle som er interessert i lydgjengivelse og ikke bare nerder. Ta deg god tid og ikke les den ut på 48 timer som jeg gjorde :-)
    48 timer effektiv lesing eller hele boken i løpet av to døgn?

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Selv om jeg har stor sans for Tooles vitenskaplige arbeid og formidler-innsats for å bringe høykvalitets lydgjengivelse opp av den snake-oil-suppa det har vært i i endel ti-år, så er det greit å minne på at han også er et menneske. Anekdoter som ikke er backet opp med publikasjon og peer-review må tillegges en viss skepsis, selv når det kommer fra ham. Å bytte ut en hifi-gud med en annen er ikke veien å gå.
    Jeg har ingen HiFi-gud, bare så det er sagt, men jeg må innrømme at det er lettere å tilegne vekt til det Toole skriver en den vanlige "synser". Jeg reagerte dog på dette med at innspilling av høyttalere er tull. Dette er jo en såpass innarbeidet "sannhet" at det aldri har vært behov for å etterprøves. Det hadde derfor vært veldig interessant å gjøre nettopp dette!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toole hadde vært velkommen til å høre på mine Tekton Fostex før og etter 30-40 timers spilletid.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Toole hadde vært velkommen til å høre på mine Tekton Fostex før og etter 30-40 timers spilletid.

Hehe - han har meldt seg ut av lytteeliten siden han har passert 60 og selv innrømmer at hørselen ikke engang er slik den var. Så kan det jo diskuteres om dette er "feigt" eller ikke ;-)

Men for å være litt seriøs: Det nytter ikke å bevise noe den veien du indikerer. En skeptiker kan jo uansett bare late som han ikke hører forskjell. Den eneste måten å bevise noe er at noen som mener de hører forskjell beviselig gjør dette en en riktig utført blindtest.

Merk: Jeg kommer ikke med noen påstander om det ene eller det andre når det gjelder innspilling av ditt utstyr.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har opplevd at innspillingstid hadde noe å si på elektronikk en gang. Jeg måtte skifte hovedkortet i min Thule integrerte og da den kom tilbake var det en hardhet i mellomtonen som ikke var det før. Husker ikke nøyaktig hvor langt tid det tok, men det var et sted mellom 5-12 timer at hardheten forsvant som dugg for solen. Selvfølgelig er jeg åpen for at det kan ha vært placebo.
    Har ellers aldri opplevd at elektronikk endrer seg med innspilling.

Har inntrykk av eldre elektronikk trenger litt innspilling, mens med nyere så er det mer en sjeldenhet. Det er nok uansett snakk om ganske få timer. Edge hevder jo at CD spilleren deres trengte 1000 timer. Det viser bare hvordan bransjen vet å utnytte våre opplevelser. Forøvrig ble Edge CD spilleren avkledt som en spiller med et billig print fra en DVD spiller satt i en ekslusiv boks.

Med høyttalere er det annerledes, men det kommer ann på. Jeg har kjøpt nye høyttalere hvor jeg ikke merket noe forandring. Og det ble også sagt fra selger at høyttalerne brukte komponenter som låt bra fra dag en. De høyttalerne hvor jeg har opplevd størst forandring med innspilling er B&W 601S2. Jeg er ingen tvil om at de forandret seg. Ellers er nok innspillingstid ofte overvurdert i tid på høyttalere. Tviler på at det sjelden er snakk om mer enn 50 timer.

Kabler? Nei, det har ingen tro på. Der sitter det nok mellom ørene.

Og det er heller ingen tvil om at vi tilvenner oss ny lyd gradvis. Har opplevd det flere ganger. Har jeg gått fra en forsterker som låt litt mørk i toppen til en som var åpnere, så har jeg slitt i begynnelsen med skarp og hard diskant. Tilvenning har forandet dette. Men det utelukker ikke at noe forandrer seg med innspilling. Ofte kan det nok være vanskelig å vite hva som er hva.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Noen ganger lurer jeg på om hele denne greia med innspilling av komponenter er en noe produsentene har funnet på. Ikke nødvendigvis for å lure noen, men for å gi sine egne produkter en fair sjanse til å bli likt/godtatt.
    Det samme har jeg tenkt . Akkurat som om de vet at de fleste har litt for store forventninger når de fyrer opp sitt nyanskaffede utstyr, og at det hjelper hvis folk tror at det vil bli bedre etter hvert.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •