Er "burn in" på komponenter bare tilvenning? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 52 av 52
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Du kan jo spør vitenskapsfolkene om de kan bevise at gud ikke finnes.
    Som jeg sa, det er nærmest umulig å bevise at noe ikke eksisterer. Det er derimot fullt mulig å bevise at det eksisterer om så er tilfelle.

I denne sammenheng er det bare å kjøre en ABX blindtest på de som påstår å høre forskjell på en CD-spiller ny ut av eske, og en som har stått på play i 200 timer.

Om jeg kommer med en påstand at jeg kan gjøre meg selv usynlig. Kommer vi egentlig noe nærmere en konklusjon om jeg bare sender utfordringen videre til deg og sier "Du må bevise at jeg ikke kan bli usynelig..."?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig, hvorfor blir lyden alltid bedre, aldri dårligere, med tiden?

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Forøvrig, hvorfor blir lyden alltid bedre, aldri dårligere, med tiden?
    Hehe :-D

"...Joda høytalerne spillte fantastisk rett ut av eska, men etter et par hundre timer begynte diskanten å låte litt skjærende, og bassen mere ullen... lurer på om det retter seg opp av seg selv igjen?"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, nå er det vel ganske mange forståsegpåere (les: legestanden) som hevder at healing ikke fungerer.
    Og vi kjenner jo igjen fra kabeldebatter en masse påstander for og imot ditt og datt og jeg synes begge sider er flinke til mer eller mindre å bevise sitt syn.
    Jeg kjenner ikke så mange leger. Men de fleste sier vel (når de får tenkt seg om) noe ala "ingen har så langt kunne bevise eller sannsynliggjøre at healing har noen effekt utover sukkerpiller og en god samtale, og fram til den statusen endrer seg så er min tid bedre anvendt med metoder som faktisk tåler vitenskaplig kritikk".

I den grad jeg er en kabelforståsegpåer så mener jeg at posten i signaturen min er noe i den samme retning.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Om jeg kommer med en påstand at jeg kan gjøre meg selv usynlig. Kommer vi egentlig noe nærmere en konklusjon om jeg bare sender utfordringen videre til deg og sier "Du må bevise at jeg ikke kan bli usynelig..."?
    Påstand:
    Jeg har verdens beste hifi-anlegg!!

Og du, HåkoN, skal da bevise at jeg ikke har det....

For husk: for meg ER det verdens beste......

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Påstand:
    Jeg har verdens beste hifi-anlegg!!

For husk: for meg ER det verdens beste......
    Hva er poenget ditt?

Det er alment kjent at det er vanskelig å bevise at Gud _ikke_ eksisterer. Det er en like stor misforståelse å tro at det kan tas til inntekt for at Gud faktisk eksisterer, at det "beviser" at vitenskap er unyttig, eller at det fritar religiøse som prøver å delta i en saklig debatt fra byrden ved å bidra med testbare hypoteser knyttet til det de måtte hevde som sannheter.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hva er poenget ditt?

Det er alment kjent at det er vanskelig å bevise at Gud _ikke_ eksisterer. Det er en like stor misforståelse å tro at det kan tas til inntekt for at Gud faktisk eksisterer, at det "beviser" at vitenskap er unyttig, eller at det fritar religiøse som prøver å delta i en saklig debatt fra byrden ved å bidra med testbare hypoteser knyttet til det de måtte hevde som sannheter.

-k
    Gratulerer, du falsifiserte nettopp din egen argumentasjonslinje, og er herved fritatt fra ytterligere botgjørelse i formen av å diskutere objektivitet overfor et utelukkende subjektivt tema.

Eller for å si det som sosiologene, du har nettopp innsett at din egen, eller dine kilders definisjon av situasjonen, som Mead tror jeg det var kalte det, ikke innehar noen større sannhetsverdi enn andres.

Denne tråden handler nå om biler.
    Jeg har en mørkeblå bil, hvilken farge har bilen din?

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Det synes jeg er en fortreffelig idé! Hvilken rødvin låter best :-D
    :-D

"Det viste seg, ikke uventet, at den siste vinen i testen låt best!"

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Gratulerer, du falsifiserte nettopp din egen argumentasjonslinje, og er herved fritatt fra ytterligere botgjørelse i formen av å diskutere objektivitet overfor et utelukkende subjektivt tema.

Eller for å si det som sosiologene, du har nettopp innsett at din egen, eller dine kilders definisjon av situasjonen, som Mead tror jeg det var kalte det, ikke innehar noen større sannhetsverdi enn andres.

Denne tråden handler nå om biler.
    Jeg har en mørkeblå bil, hvilken farge har bilen din?
    +1

Skeptikerene er ikke noe mer troverdig enn nissene.......

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du hevdet du var en kaffetrakter hadde jeg neppe prøvd å motbevise det heller....

As-Salamu Alaykum

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er tydligvis en Barco CRT projektor.......

Det å bruke sanseapparatet til den enkelte som eneste måle instument for eventuelle forandringer i AV/HIFI elektronikk, det er vel ikke en god måte å teste noe som kun kan oppnå små nyanse forskjeller.

Noen som har byttet ut en liten TV eller Data skerm i det siste med en større og bedre? Har selv ofte blitt overrasket over hvor fort man venner seg til den nye størrelsen, og hvordan den gammle skjermen fremstår når man tester den i ettertid...

Når det gjelder Burn-In, benyttes vel det i elektronikkens verden til å "statistisk" sikker seg mot å få komponenter som feiler tidlig inn i utstyr som krever en god pålitelighet innefor en ellers begrenset tids periode. Enkelte komponentene som får en slik behandling vil faktisk kunne være "skadet" og ha dårlige egenskaper og levetid enn helt nye, men man luker ut de værste komponenter som ellers vil kunne feilet tidlig ....

At forsrskjellig elektronikk forandrer sine egenskaper over tid, det er vel ingen hemmelighet. Hvorfor må f.eks elektroniske måleinstrumenter testes og kalibreres ved jevne mellomrom?

Hvor hørbart et hifi anlegg forandrer seg med en form for burn-in over tid og ved vanlig bruk, det må jo kunne variere volsomt utifra konstuksjonen og av enkelt komponentenes oppbyggning.

Tror vel derfor det vil være ganske vanskelig å bli enige i en debatt som dette, men man kan jo bli enige om å være uenige....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hadde du hevdet du var en kaffetrakter hadde jeg neppe prøvd å motbevise det heller....

As-Salamu Alaykum
    HAHAHA, ler meg skakk (Noen som vil prøve å motbevis det...?)

I am the Moccamaster! You will obey me!:evil:

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •