Er "burn in" på komponenter bare tilvenning? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Men for å være litt seriøs: Det nytter ikke å bevise noe den veien du indikerer. En skeptiker kan jo uansett bare late som han ikke hører forskjell. Den eneste måten å bevise noe er at noen som mener de hører forskjell beviselig gjør dette en en riktig utført blindtest.
    Bevisbyrden sitter vel like mye hos dem som hevder at det ikke er forskjell.
    Så derfor:
    Den eneste måten å bevise noe er at noen som mener de ikke hører forskjell beviselig gjør dette i en riktig utført blindtest.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Så derfor:
    Den eneste måten å bevise noe er at noen som mener de ikke hører forskjell beviselig gjør dette i en riktig utført blindtest.

Ok, en gang til da:

En person som hardnakket har hevdet at han ikke hører forskjell vil vel ugjerne miste ansikt ved å innrømme at han gjør det i en slik test? Man måtte jo ha utvidet testen med psykolog, løgndetektor og strekk-benk!

I min naive verden virker det noe enklere å gjennomføre hvis en som vil høre forskjell gjør det?

Jeg er imidlertid enig i at om en person ikke hører forskjell, så beviser det på ingen måte at ingen i hele verden gjør det, så det er ikke så enkelt...

Heldigvis påstår jeg altså ingen ting rundt innspilling av høyttalere og føler derfor ingen bevisbyrde i noen som helst retning. Det er faktisk bare noen uker siden sist jeg spilte inn høyttalere, og jeg håper det sier noe om hvor jeg står i den saken... ;-)

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig skulle vel "innspilling av høyttalere" blitt omdøpt til "oppmyking av høyttalere".

Elektronikk har jeg aldri hørt forskjell på (innspilling). Som nevnt er det forskjell på varm og kald elektronikk, og dette er jo ganske innlysende da de elektriske egenskapene forandrer seg med temperatur. Det hører jeg spesielt godt på RIAA-trinnet. Bassen skjerpes, diskanten blir mykere og sist men ikke minst, stemmen til Kari blir soleklar. Dette skjer ca 10 min etter at trinnet er slått på.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk bare noen uker siden sist jeg spilte inn høyttalere, og jeg håper det sier noe om hvor jeg står i den saken... ;-)
    her også

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som Rune er inne på, vanskelig å bevise at noe ikke skjer. Det blir litt som å si at en skeptiker må bevise at healing ikke fungerer. Hvordan skal man bevise det? Bevisbyrden må jo nesten ligge hos den som kommer med påstanden om noe kontroversielt.

Jeg spiller inn høyttalerne mine. Elektronikken er det ikke så nøye med - det låter flott fra første stund!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, nå er det vel ganske mange forståsegpåere (les: legestanden) som hevder at healing ikke fungerer.
    Og vi kjenner jo igjen fra kabeldebatter en masse påstander for og imot ditt og datt og jeg synes begge sider er flinke til mer eller mindre å bevise sitt syn.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er av den oppfattning av at yttre faktorer spiller veldig mye inn på hvordan vi oppfatter lyd.
    Leste i et nummer av Hifi Choice i fjor noe mange kanskje ikke tenker på ved demo hos forhandlere osv.
    Noe som betraktelig forandrer hvordan ørene oppfatter lyd er blant annet bilkjøring og annen transport og aktivitet. Det tar visst minst 30 minutter å "stille inn" ørene etter man har kjørt en stund i bil.
    Selv mener jeg at også lysforhold har stor betydning på hvordan en oppfatter lyd. Tenker ikke bare på at strømkvaliteten er bedre om kvelden.

Ellers har jeg aldri hatt et par nye høyttalere så vet ikke om de må spilles inn eller ikke

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RuneW: At gulrøtter er bra for nattsynet er en myte. Myten ble iverksatt av det britiske luftforsvaret under 2. verdenskrig for å lure fienden til å tro at de hadde nattpiloter med supersyn.... mens det hele egentlig var en cover-story for radar! (lest i illustrert vitenskap).

I bruksanvisningen til mine B&W'er står de at de får sin optimale lydkarakter etter å ha blitt innspilt i ca 17 timer. De skriver også at "noen rapporterer lengre innspillingstid, men at dette er placebo".
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK
    RuneW: At gulrøtter er bra for nattsynet er en myte. Myten ble iverksatt av det britiske luftforsvaret under 2. verdenskrig for å lure fienden til å tro at de hadde nattpiloter med supersyn.... mens det hele egentlig var en cover-story for radar! (lest i illustrert vitenskap).
    Jepp, og det var hele poenget mitt. At det finnes ting alle tar for gitt, uten at det nødvendigvis er sant av den grunn.

Jeg leste det forøvrig gulrot-historien i denne:

Temmelig interessant lesestoff om alternativ medisin, humbug og placebo-effekter.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er iallefall Placebo som fungerer godt på meg

Litt off topic men synes det var verd det

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg har alltid lest endel av de velkjente kabeldebattene her inne, rett og slett i underholdningsøyemed, men ser meg selv plutselig i samme båt som mange andre... anser meg selv som en relativ nøktern person, men finner det merkelig at andre skal fortelle meg at det jeg hører/har hørt er placebo. Som nevnt i et tidligere innlegg i denne tråden så har jeg prøvd noen nye dac'er, og forskjellene jeg hører er ikke engang i nærheten av det mange vil kalle nyanser på noen nye og "innspillte"... (vet ikke hva som isåfall feiler meg, men kan det kureres med rødvin, så er jeg villig til å ta en hestekur)

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - ikke for å være slem, men å få testet dette med ETT eksemplar er faktisk ikke mulig. Hadde postmannen kommet med 2 eksemplarer, så kanskje... ;-)
    Joda, helt sant det. Men jeg kommer nok til å prøve så godt jeg kan å høre om den/lyden forandrer seg i løpet av den første tiden. Særlig siden jeg har postet litt skepsis her i denne tråden. Men jeg skal være tilbøyelig til å innrømme både det ene og det andre, så lenge jeg ikke kan bevise noe:-D

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gonigogo: RØDVIN! Der er du inne på noe!
    Alkohol kan endre lydoppfattelsen betraktelig. Og etter mine erfaringer, til det bedre.

En lokalt berømt naturfaglærer sa i en time til meg en gang at siden alkohol virket muskelavslappende, så påvirket dette funksjonene i øret (se for deg en "slappere" membran) (forøvrig gikk poenget hans ut på høy musikk på fest under alkoholrus, men det er så...

Dessuten smaker rødvin bedre enn kabler, og det er generelt billigere også. Jeg foreslår en rødvins-lyd-test! Focal-lyd av bordeaux? Bare en måte å finne dèt ut på!
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gonigogo: RØDVIN! Der er du inne på noe!
    Alkohol kan endre lydoppfattelsen betraktelig. Og etter mine erfaringer, til det bedre.

En lokalt berømt naturfaglærer sa i en time til meg en gang at siden alkohol virket muskelavslappende, så påvirket dette funksjonene i øret (se for deg en "slappere" membran) (forøvrig gikk poenget hans ut på høy musikk på fest under alkoholrus, men det er så...

Dessuten smaker rødvin bedre enn kabler, og det er generelt billigere også. Jeg foreslår en rødvins-lyd-test!
    Skål!

Jeg er forøvrig på en ørekur i tillegg, så dette blir bare bedre etterhvert :-)

Naturfaglærere er ikke å spøke med, kjemikeren vår argumenterte mot deodorant og for de deilige silkestrømpene som smakte sukker. Tror han er ute av skolen nå:-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten smaker rødvin bedre enn kabler, og det er generelt billigere også. Jeg foreslår en rødvins-lyd-test! Focal-lyd av bordeaux? Bare en måte å finne dèt ut på!

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det synes jeg er en fortreffelig idé! Hvilken rødvin låter best :-D

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste måter å finne ut dette på er jo å AB teste to identiske kompontenter hvorav den ene er "innspilt" og den andre aldri har vært brukt før.

Jeg skal aldri påstå at jeg har hørt noen av mine kompontenter bli innspilt, men utelukker det selvfølgelig ikke.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så derfor:

Hvordan vil du bekrefte at de ikke hører forskjell? Spørre dem?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå opplevd at basselementer omtrent sitter fast jeg da. Altså nærmest null respons under 120hz, før de pluttselig slapp etter omtrent 15 timer.
    Etter dette mente jeg som de fleste at lyden fortsatt ble bedre dag for dag, men dette kan godt være tilvenning. Men at jeg hadde knapt målbare nivåer av bass er det liten tvil om, hørtes ut som en lommeradio. Så plutselig en dag nå jeg kom inn ristet hele stuen og glassene på bordet vibrerte...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hvordan vil du bekrefte at de ikke hører forskjell? Spørre dem?
    Du kan jo spør vitenskapsfolkene om de kan bevise at gud ikke finnes.
    Og samtidig spør de religiøse om de kan bevise at evolusjonsteorien ikke stemmer.

Og vice versa - fjern "ikke" i begge setninger.

Man kan bli paranoid av mindre.............

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •