Forvrengning - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 62

Tråd: Forvrengning

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nyttig info:-D

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et spørsmål. Hva er det som gjør en høytaler god eller dårlig?. Er det syvende sist og klare og gi en mest mulig gjevn frekvensrespons.? De fleste høyttalere er jo oppgitt med +-3 db, er det da slik at de forvrenger mer ved høye volum?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereophile: Sony PlayStation 1 CD player

I denne testen liker Stereophile (og kona hans) CD lyden fra en Playstation 1 som måler skikelig dårlig, sansynligvis nettop pga forvrengningen....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke med ekstern DAC den fungerte så fint da?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overall, this is a pretty poor set of measurements. I wonder, therefore, if the "magic" of the PlayStation 1's sound lies not in its technical excellence but in the fact that it smears over and disguises much of what is wrong with typical CD sound quality, to which it adds a touch of low-level compression from the linearity error. Certainly, when I recently listened to a PS1 as the source in a system comprising an inexpensive Cayin tube integrated amplifier driving Definitive Technology Mythos ST speakers, it sounded relaxed and informative in a manner I would not have expected from this measured performance.—John Atkinson

Ser ikke sånn ut mht hva John A.sier

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens den låter bra på musikk med lite bass?
    Bass-signalet og musikk med en masse dynamikk har jo en tendens til å tømme "resevoarene" på en forsterker så da vil det muligens også gjøre det på "forsterkerdelen" på PS1? Når en forsterker begynner å gå tom så vil vel det også tilsi "forvrengning?
    Litt synsing bare

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mange "moderne" stuer, med store, nakne flater og lite demping (som hjemme hos meg :evil: ), blir lyden ofte for "lys og hard". Testing jeg har gjort med div demping tyder på at dette fenomenet kommer av at hjernen vår slår sammen lyden av refleksjoner når de kommer tett etter det opprinnelige signalet, noe som jo skjer i de høyeste frekvensene, mens ved lave frekvenser og dertil lengre bølgelengde blir ikke hjernen lurt på samme måten.
    Dette er vel også en form for forvrengning?
    Hva kalles den?

Det at hjernen behandler refleksjoner forskjellig ettersom hvor høy/lav frekvensen er, er vel også forklaringen på at demping i førsterefleksjonene, selv med materialer som ikke demper lavt i frekvens, allikevel gjør mye positivt for den totale lydopplevelsen?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil si meg enig med deg der Norcad. Er vel bare visse høyere frekvenser som kan høres ubehagelig ut i visse rom... Mens siden bassen for sin egen del har en tendens til å bli blåst opp i hjørnene, så er "bassfeller" tingen.
    Skulle likt å visst om 1., 2. og 3.refleksjonspunktene er fullfrekvens eller om det er visse "områder" som forsvinner hver gang feks. ett musikksignal blir reflektert mot en vegg?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvenser over 8-10kHz pleier å forsvinne fra de fleste refleksjonspunktene.

Jeg husker det var en debatt omkring denne PS-en tidligere, men var det JA som trigget den også den gangen? Jeg minnes debatten gikk på PS1 sin digitalutgang og Y-book formatet?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mephisto
    En oktav er en nøyaktig dobling. Oktaven er det eneste 'rene' intervallet i temperert stemming. Det er alle de andre intervallene som er rundet av.
    For eksempel:
    Den eksakte kvint-faktoren er 3/2, nøyaktig 1,5.
    Den tempererte (avrundede) kvint-faktoren er ((12. rot av 2) opphøyd i 7)=1,49831...
    Det finnes brøk-baserte eksakte faktorer for alle de andre intervallene (ters, kvart osv), og den avrundede faktoren er 12.rot-av-2-opphøyd-i-antall-halvtoner.
    Oktaven er et spesialtilfelle, og har faktor nøyaktig 2 uansett.

Problemet med eksakt stemming er når man skal bytte toneart: Hvis et piano stemmes eksakt til C-dur (for eksempel), stemmer ikke intervallene mellom tonene lenger når man bytter til D-dur. Skalaen blir mer og mer falsk jo lenger bort fra stemmings-tonearten man kommer. Tidlig musikk løste probemet ved å bruke bare 3-4 tonearter (av 12 mulige), de som lød tålelig rent i en eksakt stemming.

Temperert stemming løser problemet ved å avrunde alle intervaller (unntatt oktaven) slik at forholdstallet mellom to påfølgende halvtoner (halvtone-frekvenser) er likt over hele skalaen, noe det ikke er i 'ren' stemming.
    Det er her faktoren '12.roten av 2' (1,06) kommer inn: Den deler en oktav i 12 like deler (siden frekvens-skalaen er logaritmisk, og det er 12 halvtoner pr oktav). Dermed er man sikret at uansett hvilken tone man starter med, vil 12 halvtoner oppover være lik en oktav (1,06 * 1,06 * ....=2).
    Dette klarer ikke 'ren' stemming: Der er forholdstallene mellom halvtonene ulike, så det er bare ett sted på skalaen man kan starte for at 12 halvtoner skal være lik en oktav. Det er dette som menes med at pytagoreisk (ren) stemming ikke 'går opp' i en oktav. Temperet stemming fikser dette.

Med temperert stemming er alle intervaller (unntatt oktaven) litt falske, men så lite at det knapt er hørbart. Til gjengjeld kan instrumentet spille alle tonearter like godt. J.S.Bach lagde Das Wohltemperierte Klavier for å demonstrere hvilke muligheter det gir å kunne bytte toneart som man vil - på den tiden var dette noe nytt.

Om ikke annet, så illustrerer dette at man alltid går på kompromiss - det gjelder langt fra bare elektronikk og hi-fi.
    Prisen for perfekte intervaller i en toneart er at andre tonearter lyder skjærende falskt.
    Ved å fordele avvikene jevnt på alle tonene i skalaen, får man et instrument med 'nesten perfekte' intervaller som kan spille i alle tonearter.
    Dette her var herlig lesing syntes jeg..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Dette her var herlig lesing syntes jeg..
    +1
    Virkelig interessant lesning!
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som har peiling:

Når en spiller på en høyttaler og vrenger enda mer opp uten at lyden blir høyere men elementa begynner å blafre, som f.eks et papir som blir utsatt for sterk vind..Blafre ukontrollert.

Kan dette skyldes for kraftig forsterker???

Min synsing er at det er forsterkeren som sliter, og for liten.
    Noen nevner at den er for stor (men da veit dei hva merke og modell det er)

Noen som veit???

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil påstå at det er du som har rett, som regel så er det forsterkeren som går "tom" og slipper opp for krefter og kontroll.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Jeg vil påstå at det er du som har rett, som regel så er det forsterkeren som går "tom" og slipper opp for krefter og kontroll.

Ja, oki men det var noen her inne som ikke sa det, men at den var for stor, noe eg drog sterkt i tvil da den burde hatt stålkontroll, og elementa burde da bunna.
    Høytallerne er på nomiell 100W og forsterkeren 2x250

Men er vel noen som har den og vil sikkert finne unnskyldninger for at eg mente den skuffet stort.( skrev vel oppskrytt ) Var vel lite populert å skrive og dyr var den og. Men mest av alle vart eg skuffet

men trudde virkelig dette var en referanse og kraftkar.

Noen andre som mener annet?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres rart ut. Mener også at det høres ut som typisk tom for strøm symptomer. Hvilken forsterker og høyttalere har du?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det høres rart ut. Mener også at det høres ut som typisk tom for strøm symptomer. Hvilken forsterker og høyttalere har du?
    Det vart prøvd på en butikk med høytallerne over mine, Triangle Antal (eg har Altea og music angel MKIII, som drives nydelig)
    Forsterkeren var Mcintosh 7000 (2x250 watt)

Mens f.eks en electrocompaniet til under halvparten av prisen spilte/føltes kraftiger og spilte knallbra og føltes høyere med full kontroll.

Det er så merkelig liksom..skjønner det ikke. Har jo alltid hørt den skal vere konge og sånt. Gledet meg til å høre den men vart så skuffet.

Får lyst å grine...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ver så snill svar folkens..

Hvorfor ble det så stille når eg sa hva merke det var? Eg tåler kritikk eller hva en skal kalle det av mitt utstyr så håper på svar fra dei store som virkelig kan dette, dere vet selv hvem dere er :-)
    Til orientering så vart eg kanskje mer skuffa eg enn andre.

Men igjen dere som ha peiling.. Er forsterkeren for stor eller mister den kontrollen på Triangle Antal ex, 91db ?????

Håper på svar

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående blafring av basser har jeg følgende tanker om hva som kan skje, uten å ta stilling til hva som er den virkelige årsaken.

- Når du spiller høyere vil høyttaler-elementene slå lengre. Husk at de lett kan komme utenfor sitt lineære område. Du vil da oppleve kompresjon (høyere input gir ikke like mye høyere output) og forvrengning.

- Forsterkerkonstruksjonen har stor innvirkning på evnen til å styre en basshøyttaler (single ended, push-pull, D). Videre vil dimensjonering av utgangstrinnet ha innvirkning (normalt vil et overdimensjonert utgangstrinn gi større evne til å styre). En forsterker med høyere dempningsfaktor, vil ha større grad av kontroll over bass-høyttalerne. Resultatet av bedre kontroll blir en tørrere bass, den kan i tilfeller nesten virke som om den kommer bort.

Etter å ha skrevet det ovenstående har jeg søkt fram høyttalerne du har prøvd dette på, og jeg er HELT overbevist om at du kjører dine basser langt utenfor sitt lineære område. Det finnes ikke den mengde strøm i verden som kan kontrollere en basshøyttaler når den ikke har noe magnetfelt å jobbe i!

Mitt personlige ståsted er også at dersom du skal ha bass med realisme og stort lydtrykk innebærer at du må oppgi høy WAF og gå langt opp i dimensjon, 15" eller mer.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra min kjennskap til Yggdrasill's kompetanse så vil jeg tro at det stemmer.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fete 15 tommere på pushpull koblede slutttrinn...
    det er det stålkontroll i

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •