Trenger litt tips/hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger litt tips/hjelp!

Heisann! Jeg holder på å sette sammen ett anlegg som kun skal brukes til fest, dvs. at det ikke trenger å se noe spessielt pent ut og trenger heller ikke høres "pent" ut, men høyt skal det spille!
    Jeg har 3 forsterkere; èn sony ting jeg kjøpte for noen år siden (denne blir kun brukt til å styre volumet), èn pioneer a-223 (denne blir brukt til ett par dls 226 og ett par soundstream ettellerannet) og èn pioneer LX450 (denne blir brukt til 2 stk mgr 15" subber). Begge pioneer forsterkerene har 4 utganger, og kan brukes til å drive mye rart har jeg erfart. Èn ting jeg lurer på er om jeg kan bruke både dls'ene og soundstreamene på 2 utganger (høyre og venstre)? og bruke de to siste utgangene til to nye subber? Både dls'ene og soundstreamene er 4Ohm. Jeg har også noen pioneer TS-e1076 i en kasse som ble brukt i lastebilen til min far, der er det to slitne 8" fra før som jeg har tenkt å bytte ut med noen kicker Comp8 (som også er på 4Ohm hver).

Jeg vil veldig gjerne høre meningene deres om dette. Men husk på at jeg kun er 19 år og fortsatt går på skole, så har ikke råd til noe heftigere foreløpig :P

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå støtt på enda ett problem!
    Har akkurat flyttet inn på ett nytt rom hjemme, og dro selvsagt med meg anlegget. Rommet er MYE mindre enn det forrige, snakk om flere titalls kvadratmeter! Når jeg spiller på fult volum nå, så føles det ikke ut som om det er mer enn på halvt (i forhold til hvordan det var før). Alt er koblet likt osv. Ble MYE mindre trykk i bassen, noe som jeg synes er nokså kjedelig. Er mye vibrasjoner overalt, som før, men ikke noe trykk liksom.
    Noen som vet hva dette kommer av, og eventuelt hva som kan gjøres for å forbedre trykket i rommet?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du med mindre trykk i bassen, mener det fysiske trykket som du gjerne føler på kroppen når du spiller høyt på et skikkelig anlegg, kan en forklaring være at du tilfører langt midre energi til rommet fra høyttalerne i et knøttlite rom enn i et stort rom - uten at du oppfatter dette som at lyden blir lavere. Fordi du sitter nærmere. Ørene vil oppfatte diskant og mellomtone som mer enn høyt nok - selv ved et lavere energinivå - og er godt fornøyd. Mens kroppen og mellomgulvet ikke får tilført tilstrekkelig med bassenergi, som er det som mellomgulvet trenger for å få godfølelsen. Men det kan også være at akustikken spiller deg et puss. Du satt kanskje i en slags bassfelle i det gamle oppsettet ditt - mens det er motsatt nå.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker det mest på kroppen ja, men er stor forskjellen på hvordan det høres ut også. Er noen toner som er veldig "merkbare", mens andre ikke er tilstede i det hele tatt. På det gamle rommet så hadde jeg eget toalett, og der hørte man bassen best i hele "leiligheten" mens døren var lukket.
    Noen forslag til hva som kan gjøres for å få den gode følelsen av bass tilbake?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I found the sweetspot! Om jeg lukker døren og vinduet og presser meg godt oppi hjørnet med døren, så kjenner jeg bassen godt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •