Litt hjelp for å koble til nytt tv,forsterker og dvd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt hjelp for å koble til nytt tv,forsterker og dvd

Jeg er ny til alt dette AV greiene så håper på at det er noen som kan hjelpe meg med problemene mine.

jeg har kjøpt meg mye nytt utstyr nå i helgen.
    H/K AVR-255 7.1 Forsterker
    Lg 42'' Plasma tv
    Magnat Monitor Supreme 1000 Høytalere

har fra før infinity sm 155 og en gammel dvdspiller.

Har koblet til pc'n nå via vanlig skjemkabel som overfører bilde og en minijack som deler seg til to vanlige rca kontakter(rød og hvit)som overfører lyd.

Dette fungerer, men har et lite problem.Når jeg spiller av musikk forandrer lyden seg hele tida. Lyden går liksom opp og ned hele tida så blir litt rart og høre på.
    Når jeg spiller av film så er vokalen(når folk snakker ol.)veldig lav mens eksplosjoner og action scener er veldig høye.
    Dette skjer også når jeg spiller film fra dvdspilleren. Har ett oppsett på 4 høyttalere og TROR jeg har stilt riktig inn på forsterkern.

Det siste problemet mitt er at jeg vil ha lyd fra forsterkeren mens jeg ser på vanlig tv også. Jeg har bare vanlig kabeltv(en kabel som går inn i tv)

takker på forhånd til alle som har noen gode svar til meg:P

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk digital lyd ut fra pc, og dvd spiller til din forsterker. Da må du konfigurere lydinnstillingene både i pc og dvd spiller slik de sender ut digital lyd, og avhengig av hvilke valg du har i disse menyer må du velge "All" el. lign.
    Da blir lyden dekodet av din forsterker og den vil dekode DD, DTS osv....
    Eller, om pc´en har hdmi kan du koble denne til forsterkeren, og da en hdmi fra forsterker til tv´et.
    I forsterkerend høyttaler meny har huket av for "No" under senter høyttaler og subwoofer? Dine front høyttalere må stå som "Large".
    Lyden fra ditt tv tar du ut på tv´en, den har sikkert en "Audio Out" terminal bak på, en rød og hvit, da kobler du en kabel fra den til en linje inngang på din forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt dumt spm men hva er digital lyd?

jeg kjørte ny automatisk instillig av høytalene nå for 5min sida. Da fjerna forsterkeren automatisk sub og senter. og den satte både front og bakhøytalerne til large. skal teste å sette på en ny film nå og se.

når deg gjelder tv så har jeg satt i en rød og hvit phonokabel som går inn i forsterkeren på audio in 1. trykket på tv knappen på forsterkeren og satte source til audio in 1 men får ikke lyd.

takker får hurtig svar.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En rød og hvit kabel er ikke surround, det er bare stereo. For å få surroundlyd må du enten bruke 5 kabler pluss 1 til subwoofer, fra dvd spiller til forsterker, eller, bruke en rca kabel fra Digital Out på pc´en og dvd spilleren til digitale innganger på din forsterker. Nå vil forsterkeren motta det digitale signalet og dekode det.
    Bruker du 5.1 kabler er det dvd spilleren der dekoder og sender signalet ut analogt.
    Anbefaler deg å lese manualene slik du vet litt om hvordan ting fungerer, og spesiellt hvorfor det ikke fungerer. Her vil du se hvordan du kobler en digital kilde, som dvd spilleren, til forsterkeren....
    Har du tv´en på, og kablen er på plass, da må det gå an å finne ut hvorfor du ikke får lyd, jeg kjender ikke til menyene i din forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    En rød og hvit kabel er ikke surround, det er bare stereo. For å få surroundlyd må du enten bruke 5 kabler pluss 1 til subwoofer, fra dvd spiller til forsterker, eller, bruke en rca kabel fra Digital Out på pc´en og dvd spilleren til digitale innganger på din forsterker. Nå vil forsterkeren motta det digitale signalet og dekode det.
    Bruker du 5.1 kabler er det dvd spilleren der dekoder og sender signalet ut analogt.
    Anbefaler deg å lese manualene slik du vet litt om hvordan ting fungerer, og spesiellt hvorfor det ikke fungerer. Her vil du se hvordan du kobler en digital kilde, som dvd spilleren, til forsterkeren....
    Har du tv´en på, og kablen er på plass, da må det gå an å finne ut hvorfor du ikke får lyd, jeg kjender ikke til menyene i din forsterker.
    takker for svar. Jeg har fått fikset ting nå...spiller fint fra dvdspiller nå. Har pugga instruktion boka til forsterkeren siden jeg kjøpte den lørdag rundt 12 tida. Men får fortsatt ikke til å spille lyd fra høytalerne mens jeg ser på tv. Men tror jeg driter i å stresse med det...resten funker og det var det viktigste.

Må bare si at Denne forsterkeren er å anbefale. AVR-255 leverer bedere lyd enn noe annet jeg har hørt. har plenty av tilkoblingmuligheter.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få lyd fra TVen, må du koble et sett analoge signalkabler fra TVen til forsterkeren. Regner med at du ikke har digitalTV. Kjenner ikke TVen din, men enkelte TVer har vanlige røde og hvite audioutganger - vanlige RCA stereoutganger hvor du plugger inn et vanlig stereo kabelsett og derfra til forsterker - mens på andre TVer må du kjøpe en spesiell SCART-til-stereo kabel eller overgang for å koble fra TV til forsterker.

Bruksanvisninger er kjekke - også de for TVen. Enkelte TVer fungerer slik at du må inn i menyen og aktivere disse audioutgangene - ellers får du ingen lyd ut. På samme måten kan du risikere at du må inn i menyen på surroundreceiveren din både for å konfigurere og å aktivere den inngangen du velger for TV.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •