hjemmekino vs stereo - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Helt enig i at stereo er veien å gå til musikk. Og så sykt mye bedre utstyr man får på samme budsjett når man kun skal konvertere og forsterke 2 kanaler og kun ha 2 høyttalere! Er derfor jeg selv kjører stereo hjemme, musikk er prioritert!

Men til film er jeg ikke enig. Har man sub blir film morsomt også i stereo, men det er suverent best i surround. Det er derfor man bør velge hva man prioriterer mest hvis man er på begrenset budsjett. Spesielt hvis en av de to brukes overlegent mer enn den andre.

Man kan selvfølgelig også velge å få i pose og sekk, men det koster...

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et budsjett anlegg og kan fint leve med dette til hjemmekino. Stereo derimot går ikke. Satte på en t-amp til frontene i helgen bare for å teste og nå har jeg plutselig også et stereo anlegg som jeg kan leve med. Veldig bra budsjettløsning og man trenger bare en minimal boks ekstra.

Mvh
    Peter

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har B&W 5.1 - oppsett med HK AVR 255 og NAD 325BEE som effektforsterker på frontene. Synes i grunnen det har funket bra på stereo når jeg har kjørt pure direct osv i cd-modus.

Prøvde imidlertid å koble fra receiveren her forleden og bare kjøre NADen på frontene. Holy shit så mye bedre det ble . Mye større lydbilde, bedre mellomtone osv. Nå skjønner jeg hvor mye det har å si med en god forforsterker.

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Live i multikanal.

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Selv har jeg en fasinasjon for livekonserter, og da trenger en oftest litt flere kanaler for å få den rette stemningen. Men for all del - 2 kanals lyd kan også skape en utrolig flott atmosfære om innspillingen er god nok.
    Flere kanaler live ?? Alle konserter jeg har vært på har jeg hatt en scene foran meg. Med multikanal på live tenker du da at du er backstage eller onstage ??
    Før noen tar det ille opp så er det bare spørsmål fra en som mener multikanal på live er helt feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, men får jo med (mer av) publikum med flere kanaler da, og opplevelsen av å være i et lokale. Slikt skaper stemning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fattigmann
    Flere kanaler live ?? Alle konserter jeg har vært på har jeg hatt en scene foran meg. Med multikanal på live tenker du da at du er backstage eller onstage ??
    Før noen tar det ille opp så er det bare spørsmål fra en som mener multikanal på live er helt feil.
    Da prioriterer du andre momenter høyere en den faktiske opplevelsen når du ser på konsert. Greit nok at du har en ren og ubesudlet stereo uten bilde, men den gir ingen konsertopplevelse som kan sammenlignes med multikanal og bilde!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å høre på konsert i kun stereo blir som stå bak 100 000 tilskuere med bind foran øynene.

Ikke ta det ille opp.....

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å høre på konsert i kun stereo blir som stå bak 100 000 tilskuere med bind foran øynene.

Ikke ta det ille opp.....
    Neida er ikke hårsår :-)
    Får vel bare konstantere at for meg er det riktig med god stereo og gjerne bra bilde ( spiller for tiden Genesis - When in Rome). Topp bilde og veldig bra lyd i stereo. Får det ikke til å stemme med Collins bak meg liksom
    Men som min kjære kone sier: du er noe for deg selv, men ikke noe for andre :-)
    Humor har hun ihvertfall etter 20 år....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Lydopplevelsen starter i stereo......:-D
    Og ender opp i?
    ørene....

Må innrømme, jeg har hatt surround, og eksperimentert en del med det, men, det der skuffet meg mest var lyden på mange surround konserter. At enkelte var virkelig fantastiske kunne ikke oppveie det man blev lovet med surround, synes jeg da.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får det ikke til å stemme med Collins bak meg liksom
    Det du snakker om er 7-kanals stereo, altså samme lyd spredd i alle høyttalere. Da får en den effekten.

Det jeg snakker om er multikanalsformater som DTS (typiske DVD/Blu-Ray lydspor). Da har en X antall individuelle kanaler (for eks. 7.1) som er mikset sammen av en tekniker. Mao om tekniker vil gi inntrykket at en står på scenen sammen med Collins, gjør han nettopp det. Vil han at lytteren skal føle at han er 20m foran scenene med majoriteten av publikum bak, men scenen foran - er det naturligvis like lett å få til. Ingen tekniker med hjernen på rett sted ville nok ha mikset vokalen til Collins inn i bakkanalene. Flere høyttalere skaper atmosfære og en kringlyd som går 360 grader rundt lytteren - akkurat som i ekte liv.

I tillegg øker en sweetspot med senterkanalen, og ikke minst trykket i bunn med en separat subwoofer (LFE).

Når det er sagt så er jeg enig at kvalitet bør komme før kvantitet. Hjemmekino er dyrt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Må innrømme, jeg har hatt surround, og eksperimentert en del med det, men, det der skuffet meg mest var lyden på mange surround konserter. At enkelte var virkelig fantastiske kunne ikke oppveie det man blev lovet med surround, synes jeg da.
    En del tragiske konsertinnspillinger ja, men nå finnes det utrolig mye på DVD også. De dårlige bærer gjerne preg av en tekniker som har hatt litt for dårlig tid eller innspillingen rett og slett er dårlig. Da hjelper det desverre heller ikke om en kun har 2 høyttalere (stereo).

Har inntrykket av at de legger litt mer i det på BD-formatet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, surrround er for meg et sånt hat/kjærlighets forhold, ingen tvil om det har gode sider også. Jeg har brukt for mye penger på det også....
    Med Blu-Ray kunne jeg virkelig tenke meg et veldig lite surround setup, på grunn av plassmangel. Ikke så veldig entusiastisk kanskje, men en simpel 5.1 surround receiver med pre ut, som Cambridge, og 2 små Gallo bak høyttalere.
    dette kunne også være handy ved 5.1 sendinger fra tv...
    Men, nå er det meg der prater, setter jeg over til konen får du sikkert beskjed om at det trenger vi ikke i det hele tatt....

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har både surrerundt og stereoanlegg, og foretrekker uansett stereosporet på musikkdvd/blåray. Publikumstøy rundt om syns jeg aldri har vært med på og heve opplevelsen. Godt bilde, god lyd, bra sceneshow, og ikke minst et realistisk volum er mye viktigere for meg for og komme i "konsertmodus". Jeg har vel kun vært på en konsert hvor det har vært multikanals lyd (Pink Floyd -94)

- fra enda en som mener multikanal på live er helt feil

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg har både surrerundt og stereoanlegg, og foretrekker uansett stereosporet på musikkdvd/blåray. Publikumstøy rundt om syns jeg aldri har vært med på og heve opplevelsen. Godt bilde, god lyd, bra sceneshow, og ikke minst et realistisk volum er mye viktigere for meg for og komme i "konsertmodus". Jeg har vel kun vært på en konsert hvor det har vært multikanals lyd (Pink Floyd -94)

- fra enda en som mener multikanal på live er helt feil
    Det er så deilig når man ikke er alene

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er faktum det at det kommer musikk fra flere høytalere som er problemet, eller sier dere at stereoforsterkere gjør en veldig mye bedre jobb enn surroundforsterkere? Om første alternativ, vil det da bli bedre å kjøre musikk kun i frontene i et surroundanlegg enn å kjøre gjennom alle høytalerene?

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bt - this binary universe, som opprinnelig var mikset i 5 kanaler låter latterlig fett i surround på ett ordentlig oppsett, hører du på stereomixen etterpå så føles det ut som lydbildet har falt totalt sammen og det virker som det mangler ettellerannet. Jeg tror det går en del på utstyr her, at stereo er bedre en surround til musikk er en sannhet med modifikasjoner imo. Signalkilde og utstyr er som sagt noen nøkkel ord. Om noen blei hypp på å virkelig teste hva kinoen er i stand til å produsere av surround, sjekk ut den overnevnte skiva.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •